Fjäderförspänning påverkar hur?

Ja, det var nog bara en förhastad feltolkning av mig. Läste nog bara lite slarvig och tolkade progresivitet som nåt onödigt.

Det är inte alltid önskvärt kan man väl säga:) Det uppfanns för att lösa ett problem inom motocrossen, sen överfördes det till asfaltkörning för att lösa ett annat problem med last och passagerare. Sen överfördes det till RR utan att lösa något egentligt problem och nu löser man det problemet genom att ta bort progressivitet...:D

Som kuriosa så har den nya Ducati 1199 Panigale enkelt omställbart länkage mellan gata och bana. I banläget är den helt linjär...

Som kuriosa så har den nya Ducati 1199 Panigale enkelt omställbart länkage mellan gata och bana. I banläget är den helt linjär...
Vart har du läst det?
Jag vill oxå läsa den art. :)

En gång köpte jag fjädrar av en klant och fick så hård förspänning att hojen inte fjädrade ner något fram trots att jag satt på den (längre och hårdare fjäder). Då blir det jävligt dåligt på gropigt underlag eftersom hjulet inte kunde fjädra ner i håligheterna. Så dom där reglerna med static sag och race sag är viktiga.

Jag har för mig att jag hört att 1/3 av slaget skall vara förbrukat när man sitter på hojen men det lär väll ha varit för motarddämpare kanske.

En gång köpte jag fjädrar av en klant och fick så hård förspänning att hojen inte fjädrade ner något fram trots att jag satt på den (längre och hårdare fjäder). Då blir det jävligt dåligt på gropigt underlag eftersom hjulet inte kunde fjädra ner i håligheterna. Så dom där reglerna med static sag och race sag är viktiga.

Jag har för mig att jag hört att 1/3 av slaget skall vara förbrukat när man sitter på hojen men det lär väll ha varit för motarddämpare kanske.

Grundregeln om man inte har några värden är att hojen skall sjunka ca 1/3 på en landsvägshoj. För racehojar och bankörning gäller andra värden som är något snävare. Man kör mindre sag då eftersom banan i regel är väldigt slät. Motardfjädring är ju lite speciell eftersom det i regel är kortad och uppstyvad motocrossfjädring.

Jag brukar annars köra med bundtband både på gaffeln och på stötdämparstången, sen justerar jag förspänningen så att jag utnyttjar slaglängen för respektive bana och körsätt.

Vart har du läst det?
Jag vill oxå läsa den art. :)

http://www.youtube.com/watch?v=k-s4DqHtlpk&feature=player_embedded

De nämner det i filmen... Vid 8 minuter ganska precis så pratar de om "flat charachter"

Last edited:

1/3-del brukar vara normalt på fjädringar i de flesta sammanhang. men på crosshojar är hänget oftast bra mycket mindre fram. Mina senaste crosshojar har orginal legat mellan 0 och 25mm, istället för önskade 45-65mm
De flesta justerar bara hänget bak men det lönar sig verkligen att svarva av distanserna en aning så att hänget blir rätt även fram. Gaffeln blir otroligt mycket mer följsam och bättre grepp. Men jag blev även tvungen sänka hänget bak vilket inte är så konstigt när gaffeln helt plötsligt har sitt viloläge en sådär 20mm längre ner. Och har man för mjuka fjädrar blir det säkert inte så kul men jag har styvt så det räcker.

Tror ganska säkert att det gäller även när man kör enduro och motard.

Bra klipp om nya Duccen Niklas :tummenupp

Mycket bra förklaringar i denna tråden på ett enkelt problem men som kan vara ack så svårt att förstå :)

När jag bytte till öhlinsdämpare bak och öhlinsfjädrar fram på R1an så hade inte Öhlins tillräckligt mjuka framfjädrar för att, i förhållande till min vikt, få till både statiskt och lastat nedhäng, det gick hyfsat att få till det ena men inte båda med samma förspänning.

Lösningen blev ett par fjädrar som hade rätt egenskaper men jag fick svarva nya brickor upp mot distanserna för att de skulle passa :Bugar

För den som inte provat en "rätt" inställd fjädrings setup så har ni fördelen av fortfarande ha något riktigt fränt kvar att uppleva :yoparty

Jag vart lovad en genomtestning av min hoj av vår vän P-A. Tyvärr kom han inte att leva så länge. Men en idé från P-A och mig för er som är kanske är vassa på bana och kan det här med fjädring. Erbjud oss gat-noobs fjädringsinställning! Att man far ut till ett bra ställe, ni kör igenom kundhojen och justerar in den mot en slant. Eller talar om vad som kan förbättras om det saknas justermån.
Det skulle definitivt vara ett behov.

Last edited:
Har klyddat med fjädringen på min hoj och tycker jag inte får till något bra. Snackade med en Ducati verkstad här i Skåne och det var inga problem att lämna in hojen så skulle dem fixa till en bra grundinställning till mig. Det jag tyckte var lite konstigt var bara att jag skulle inte vara med och ställa in den, skulle lämna hojen så skulle dem ta det under dagen när dem hade tid. Kan väll inte bli helt bra om det inte är jag som sitter på hojen med utrustning osv?

Att orka labba med fjäderförspänningen på bakdämparen kräver en dåres envishet och fingerfärdighet, iaf på min hoj. Med en lämplig haknyckel kan jag vrida ca 1/16 dels varv vid varje omtag. Skulle säkert vara lättare att montera bort dämparen helt istället.

En intressant tråd för övrigt.

Kan väll inte bli helt bra om det inte är jag som sitter på hojen med utrustning osv?

Om du inte vet vad du söker eller hur du ska förklara eller ens veta vad du har för problem så är det ett hopplöst projekt att hjälpa dig hitta rätt inställning när du kör. Det skulle nog ta veckor av testning och undervisning.

Att däremot kopiera inställningarna från någon med likadan hoj som kan hjälper dig att direkt hamna väldigt nära sanningen. Även om personen väger mer eller mindre än dig så blir det ganska bra.

Sen beror det ju på din verkstad också. Dom kanske bara skruvar till manualens grundinställning på retur och kompression. 2 minuters jobb...

Last edited:
Jag vart lovad en genomtestning av min hoj av vår vän P-A. Tyvärr kom han inte att leva så länge. Men en idé från P-A och mig för er som är kanske är vassa på bana och kan det här med fjädring. Erbjud oss gat-noobs fjädringsinställning! Att man far ut till ett bra ställe, ni kör igenom kundhojen och justerar in den mot en slant. Eller talar om vad som kan förbättras om det saknas justermån.
Det skulle definitivt vara ett behov.

Jag vet inte hur många hojar jag har skruvat på åt folk genom åren, både på gata och bana, jag tycker det är roligt så det är bara att säga till. Lite jobbigt för dig Jörgen att åka till Luleå kanske? :-).
Det roligaste tillfället var en snubbe med en R6:a på Kemora för en massa år sedan. Han som körde den sänkte sin varvtid med sju sekunder passet efteråt... :-) Ok, det gick inte så fort innan men han fick ett sådant förtroende för hojen att plötsligt vågade börja gasa... :-)

Kan väll inte bli helt bra om det inte är jag som sitter på hojen med utrustning osv?

Precis som tvåtaktskent skriver här ovan så kan man kopiera en inställning från en annan hoj, det funkar hyggligt med standardfjädring, mindre bra med proffsgrejer eftersom de har så många justeringsmöjligheter och fina toleranser. Men annars så är det het rätt att man bör vara den som skall köra hojen som skall sitta på, med full mundering. Man skall dessutom sätta sig som man sitter normalt när man kör. Det man ställer in på garagegolvet är egentligen bara hänget. Dämpningen är väldigt individuell och hänger helt ihop med hur man gasar och hur fort man kör. Att kopiera någons fjädringsinstälning brukar vara lika meningsfullt som att fråga en tävlingsförare vilka drev han har på hojen... :-)

Jag vet inte hur många hojar jag har skruvat på åt folk genom åren, både på gata och bana, jag tycker det är roligt så det är bara att säga till. Lite jobbigt för dig Jörgen att åka till Luleå kanske? :-).
Det roligaste tillfället var en snubbe med en R6:a på Kemora för en massa år sedan. Han som körde den sänkte sin varvtid med sju sekunder passet efteråt... :-) Ok, det gick inte så fort innan men han fick ett sådant förtroende för hojen att plötsligt vågade börja gasa... :-)

Ja jag tror att sånt skulle vara värdefullt för såna som jag, dvs såna som inte ens vet hur hojen ska kännas när allt är korrekt inställt, för oss blir det svårt. Så har man fått hjälp och därmed fått en första aha-upplevelse, ja då är det lättare att sedan själv lära sig hitta vad det är som ska korrigeras.

Enda kruxet med min företagsidé, är väl dock att den som hjälper måste väga iaf +-10 kg lika ägaren.
Kanske går att barlasta konsulten lite med en rygga om det är åt det hållet.

Ja jag tror att sånt skulle vara värdefullt för såna som jag, dvs såna som inte ens vet hur hojen ska kännas när allt är korrekt inställt, för oss blir det svårt. Så har man fått hjälp och därmed fått en första aha-upplevelse, ja då är det lättare att sedan själv lära sig hitta vad det är som ska korrigeras.

Enda kruxet med min företagsidé, är väl dock att den som hjälper måste väga iaf +-10 kg lika ägaren.

Det är precis det som är kruxet. Hänget på fjädrarna är ju en konkret siffra som man kan mäta sig till men resten kan bara föraren svara på. Om föraren inte kan tala om vad som är problem så kan ju heller inte någon annan fixa det. Om du kör ett pass på en bana så kommer du in och berättar att "hojen känns konstig" så blir det svårt att åtgärda det :-) Jag brukar rekommendera folk att köra mycket och våga skruva, testa alla upptänkliga inställningar, dra allt i botten, allt i toppen och testa och känn hur det känns. När man har testat detta MASSOR, då kan man komma och fråga.
Då kan frågeställningen vara: "När jag bromsar hårt så studsar det fram"
"Ok, vi häller i 10ml olja i varje gaffelben"
"Fantastiskt, det slutade studsa"

Sen går det ett par pass så kommer personen igen...

"F-n, nu kör jag mycket fortare så nu började det studsa igen..."

...och så håller det på i all oändlighet :-) Jag läste att orsaken till att Rossi är så poppis bland teknikerna är för att han kan indetifiera 48 olika inställningspunkter på hojen. Han känner bland annat ifall motorbultarna är massiva eller urborrade... :-)

Är man på bana så kan man ta en genväg om man hittar nån som kan köra lite och kan lite fjädring å be denna köra hojen några varv.
Det tror jag är betydligt snabbare sätt att få till en hoj än att fråga en noob hur det känns. Jag är på inga sätt nån fjädringsguru men jag har meckat lite med det å fått till min hoj så jag är rätt nöjd.
Vid några tillfällen har jag testat kompisars hojar och man blir bra fundersam över hur de ens kommer runt banan. De kör dessutom någolunda bra ca 1:13 på åsen.
Det kan vara allt från att gaffeln är som en studsboll till att hojen viker ihop sig som ett dragspel i kurvorna. Helt oförklarligt hur de kör så fort på dessa hojar. De tyckar dock att hojen känns "rätt ok".
Visst man är van sin egen hoj men det säjer ändå nått när de provar min hoj och utan att pressa sätter nytt pers. Detta är då folk som kör bana rätt ofta. Är man då ny så kan det vara svårt att beskriva hur det känns så även med hjälp så kan man skruva duktigt fel tror jag.
Att däremot låna ut hojen till nån som kan lite om det å kan ratta lite på styret kan va en bra genväg.

Nu lät det kanske som jag var nått supermongoproffs men det var inte så jag menat.

/GP

Hej Jörgen,

Problemet är, som Niklas och Gulleplutt beskriver, att det också beror på vad man som förare förväntar sig av sin hoj. Och att det inte är någon större rocket-science att lära sig vad som händer om man petar lite på prylarna. Vi som åker en del bana har vissa önskemål på hur hojen ska uppträda (låt oss kalla det "aktiv körning"), den som vill åka fort rakt fram en annan (låg TP) och den som föredrar grusbus ytterligare en variant.

I Stockholm verkar många av mina kompisar ha handlat hjälp av någon Tommy på Effektbolaget för att få hjälp med en grundinställning. De flesta tycker att skillnaden blev markant men behöver köra en del, känna efter och fundera innan dom fortsätter med finjusteringarna. Eller så anpassar de sitt körsätt till de egenskaper som hojen har.

Därför är det väl så de flesta av oss gör när vi hjälper till med fjädringsinställningarna - dels justerar man upp åkdonet till någon form av grundinställning, därefter pratar vi lite om hur man själv kan förändra egenskaperna med hjälp av lite trixande hit och några klick dit.

Jag knegar i hufvudstaden (söder) mån-tors för närvarande och är väl på god amatörnivå när det gäller att göra en grundinställning av fjädring. Så om Du tror att det kan tillföra något kan vi ju kanske träffas någon kväll och kika på inställningarna, skicka ett PM i så fall:)

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back