Fixa ihop ett eget LiFePo4-batteri?

Hej på er.
Har kört med mitt shorai LiPo-batteri ett tag nu och har haft lite problem med hojen

1. Laddningsregulatorn blir så varm att kablarna in/ut smälter ihop
2. Spridarna uppe i locket i luftrenaren (Secondary injectors) börjar spöka och sänder felkoder.

Finns det någon chans/risk att ovanstående problem är pga Shorai-batteriet? Det ger ju 17,3 volt ut obelastat!!! :va
 
Last edited:
Hej på er.
Har kört med mitt shorai LiPo-batteri ett tag nu och har haft lite problem med hojen

1. Laddningsregulatorn blir så varm att kablarna in/ut smälter ihop
2. Spridarna uppe i locket i luftrenaren (Secondary injectors) börjar spöka och sänder felkoder.

Finns det någon chans/risk att ovanstående problem är pga Shorai-batteriet? Det ger ju 17,3 volt ut obelastat!!! :va

Att laddregulatorn blir varm beror på att generatorn alstrar en massa ström som inte behövs då batteriet inte laddar ur sig och då måste det eldas upp som värme. Att kablarna smälter låter dock inte normalt. Bild bitte....

17,3V är lite mycket. Troligen mätfel då det är mer än vad batteriet i teorin kan ge....
 
Jag har kört mitt Shorai i några veckor nu och jag har då inga problem !!!!
Funkar perfekt än så länge !!!!
 
Nu har visserligen mitt Shorai suttit i hojen i 2 månader men cykeln används nästan dagligen å när ja mätte precis nyss låg de på 13.9V...
 
Jag har beställt en lös 8400mAh 13.2V RC-acc av LIFEPO4-typ. Problemet nu är att jag inte har något kontaktstycke jag litar på till att koppla in batteriet. Vad finns det för pålitliga (och billiga!) kontaktstycken som inte degraderas av värme, fukt, vibrationer etc, och som inte är benägna att skutta isär? Jag ser helst att jag kan ha minst 16mm^2 kabelarea ut mot hojen då jag har långa kablar.
 
Lyfter den här rackaren - är Shido-batterierna lika bra som Shorai? Shido finns bland annat hos Johans MC, men också billigt i Tyskland. (Till Street Triple för 79€ plus frakt) Någon som vet?
 
Jag laddar min i serie över alla cellerna direkt från regulatorn (jag har dessutom en 14.4V-sort). Dock hamnar cellerna rätt fort i oblanans, särskilt om du cyklar dem djupt. Det finns alltid att balansera de gånger jag kopplar på min balanseringsladdare (en till LiFe-accar), så misstänker att du blir på att iaf då och då hålla koll på att cellerna balanserar något sånär.

Ni som har lite koll, kan man ladda en LiFePo4-acc hursomhelst direkt från statorn? (givetvis via regulator/likriktare)

Sitter och suger på om jag ska beställa ett:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/...0mAh_4S1P_30C_LiFePo4_Pack_EU_warehouse_.html

Skall inte användas till start, utan endast belysning..
 
Jag laddar min i serie över alla cellerna direkt från regulatorn (jag har dessutom en 14.4V-sort). Dock hamnar cellerna rätt fort i oblanans, särskilt om du cyklar dem djupt. Det finns alltid att balansera de gånger jag kopplar på min balanseringsladdare (en till LiFe-accar), så misstänker att du blir på att iaf då och då hålla koll på att cellerna balanserar något sånär.

Insåg tyvärr att packet var alldeles för brett :-(
Har ni nåt annat tips?
 
Tjänar man fortfarande nåt på att löda eget? Vilka celler skulle passa? Är en gammal SV650 det ska stoppas i. Biltemabatteriet som satt i när jag köpte den stendog igår och jag vill verkligen inte stoppa i ett till.
 
Finns det något färdigt pack som funkar med laddningen från hojen utan att man behöver mecka osv?
 
Shido passar direkt i batteriboxen på hojen, finns i de flesta "vanliga" batteristorlekar, te x ytx-12bs ytz10s, ytz14s osv, de laddas från hojen och behöver inte laddas med någon balanseringsladdare,. har en snygg batteriindikator (laddningsnivå) inbyggd. Kommer dessutom laddade från fabrik :)
Jag har tidigare lött ihop batteripack till hojarna med LifePo4, men efter jag upptäckt shido så orkar jag inte jobba mig med att löda egna längre :)

Shido: litium ION mc batteri

intro2.jpg
 
Har för mig att slutnotan gick på runt 800 när jag lödde senast, då var det 4s3p, dvs 12 celler, 4 i serie 3 parallella för att komma upp ungefär motsvarande kapacitet.
ska dock villigt erkänna att det batteriet fortfarande fungerar mycket bra flera år senare trots mycket hård behandling, så även hemmabyggen har jag bra erfarenhet av.
Valde mest shido för att det var smidigt, men som du säger det kostar lite mer
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top