Fixa ihop ett eget LiFePo4-batteri?

Skulle NiMH-celler vara ett fungerande alternativ som ersättning för ett bly mc-batteri med tanke på effektbehov för startmotor samt laddnings"typ" avsedd för blyceller ?

Känns som att någon guru här kanske vet. :)

Varför vill du ha NiMH batteri? Är de ännu lättare än Shoraibatteriet?
 
Nej kära Mozz nu e du ute och cyklar, det som är intressant är Cold Crank Amp. Något som tex Biltemabatterier är svaga på.



http://www.google.com/search?q=cold...ox&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=ie7&rlz=1I7RNWE

Min Kawwa utan generator klarade 2-3 timmar innan tändspolarna fick för lite spänning.

hur stort batteri har du då?

Jag kan köra ca en bandag med ganska mycket körning på mitt batteri utan att ladda jag har för mig att det är 11Ah!
Jag undrar också hur litet man kan gå ner till om man tar bort startmotorn och vill att det ska gå att köra i ca 2 tim utan laddning?
måste bara bygga en startmaskin innan jag tar bort startmotorn!
 
Jag undrar också hur litet man kan gå ner till om man tar bort startmotorn och vill att det ska gå att köra i ca 2 tim utan laddning?
måste bara bygga en startmaskin innan jag tar bort startmotorn!

Det beror helt på tändsystemet. Vanligen kan du åka helt utan batteri då CDI drivs av en separat spole på statorn. (inte nya sprutmoppar då). Sen kan man åka total loss dvs helt utan statorlindning, vilket vissa gör i 2-t klasser och då behöver man ett litet batteri ( betydligt mindre än dessa 600g batterier)

Åker du Formula finns där ingen anledning att släpa runt på batteri och startmotor samt en stator som stjäl effekt.....
Racemässigt skall det vara...
 
Ja det ju rätt men CCA förmågan är ju inte bara en fast punkt enligt CCA specen - den flyter ju runt lite för vanliga användare.
Batteriet blir gammalt och så vidare

Har hört lite om kraftigt sjunkande kapacitet för dessa lifepo accar även om man bara går nedåt +5 och så.

Kör själv svårstartad twin - haha - så jag är lite paraonid gentemot accar.

*forskar vidare*

Här har du ett test! skön brytning han har :banana
[YOUTUBE-ID]qcvmvrmTMMk[/YOUTUBE-ID]
 
Det beror helt på tändsystemet. Vanligen kan du åka helt utan batteri då CDI drivs av en separat spole på statorn. (inte nya sprutmoppar då). Sen kan man åka total loss dvs helt utan statorlindning, vilket vissa gör i 2-t klasser och då behöver man ett litet batteri ( betydligt mindre än dessa 600g batterier)

Åker du Formula finns där ingen anledning att släpa runt på batteri och startmotor samt en stator som stjäl effekt.....
Racemässigt skall det vara...

nä visst är det så att jag inte behöver generator och startmotor, det finns ganska mycket massa att ta bort även i motorn på genesis motorerna!

frågan är bara hur litet batteri man kan ha utan generator? just nu har jag original batteri! klarar man sig på 5Ah? det ända som drar ström är soppapumpen CDI´n och tändspolarna.
det är ju fantastiskt skönt att ha startmotorn kvar ibland... det är därför jag först vill bygga en starmaskin så jag slipper springa 3 varv i depån när det är något knas.
nu när jag inte har starmaskin tänkte jag att jag skulle ha en extern strömkrets för starmotorn som sitter på ett större batteri där även start reläet sitter. mindre el= mindre strul...
 
nä visst är det så att jag inte behöver generator och startmotor, det finns ganska mycket massa att ta bort även i motorn på genesis motorerna!

frågan är bara hur litet batteri man kan ha utan generator? just nu har jag original batteri! klarar man sig på 5Ah? det ända som drar ström är soppapumpen CDI´n och tändspolarna.
det är ju fantastiskt skönt att ha startmotorn kvar ibland... det är därför jag först vill bygga en starmaskin så jag slipper springa 3 varv i depån när det är något knas.
nu när jag inte har starmaskin tänkte jag att jag skulle ha en extern strömkrets för starmotorn som sitter på ett större batteri där även start reläet sitter. mindre el= mindre strul...
Jag körde långlopp med en FZ750 utan generator förr i tiden. Vi använde 6.5Ah bly-gel batteri som vi bytade varannan timme typ. Men redan efter ca en kvart märkte man att den bluddrade lite på toppvarv av strömbrist. Inte för att det påverkade varvtiderna nåt nämnvärt dock.

Det var inte min hoj, ..annars hade generatorn fått sitta kvar.
 
hur stort batteri har du då?

Jag kan köra ca en bandag med ganska mycket körning på mitt batteri utan att ladda jag har för mig att det är 11Ah!
Jag undrar också hur litet man kan gå ner till om man tar bort startmotorn och vill att det ska gå att köra i ca 2 tim utan laddning?
måste bara bygga en startmaskin innan jag tar bort startmotorn!

Har inte den hojen kvar men 10-12 Ah har jag för mig.
 
Last edited:
R6:a -09



Säljaren skrev $45 i värde så det blev ingen tull på batteriet. Det väger INGENTING och drog runt R6:an bättre än blybatteriet!:tummenupp

Tack Magnus!
Detta inlägg gjorde att jag spontanköpte ett likadant (som jag iofs ska ha till gatkörning med min R1:a). Jag satt och funderade mellan 9Ah-varianten och den 14Ah-variant som de rekommenderar för R1 gatbruk, men eftersom prisskillnaden var så stor så chansar jag alltså på 9Ah.
Om det drar runt din motor bättre än blybatteriet i 7+ temp, så lär det väl orka starta min R1a i 10-15+ temp.
 
Tack Magnus!
Detta inlägg gjorde att jag spontanköpte ett likadant (som jag iofs ska ha till gatkörning med min R1:a). Jag satt och funderade mellan 9Ah-varianten och den 14Ah-variant som de rekommenderar för R1 gatbruk, men eftersom prisskillnaden var så stor så chansar jag alltså på 9Ah.
Om det drar runt din motor bättre än blybatteriet i 7+ temp, så lär det väl orka starta min R1a i 10-15+ temp.

Det borde funka. Både Shorai och Yuasa rekommenderar samma batteri till R6 som till R1. Rapportera gärna!
 
Beställt ett 14 ah batteri från samma ställe som Moss...Bad honom sänka värdet.och han kände till vårt problem så det gjorde han.Nu slapp jag tull och moms.Tog 10 dagar att få hem och kostade 1280 kr med frakt.Han var jäkligt bra att ha att göra med, fanns tydligen 2 storlekar på 14 ah batteriet,han visste inte själv vad det var för skillnad.Men han kollade upp det och dom hade samma specifikationer så jag tog det mindre..
696 gr och mycket mindre.Motorn är ej ihop så har inte provat det än.
 

Bifogat

  • SV 650 278.jpg
    SV 650 278.jpg
    234.2 KB · Visningar: 141
Last edited:
Har också handlat av Bohemian racing och kan bara instämma med föregående post. Han skrev ner värdet, så jag slapp både tull och moms!
Mums!

Jättegulligt litet batteri som kommer sitta som en smäck i lättbygget. För 961kr ink frakt måste detta vara bland de billigaste sätten att banta drygt 2kg (jfm med konventionellt batteri). Speciellt efter som jag ändå inte hade nåt.

Återstår att se hur det fungerar i praktiken, men av vad jag läst här och på andra forum lär det inte vara några problem.

560g raw power:
 

Bifogat

  • shorai.jpg
    shorai.jpg
    172.1 KB · Visningar: 120
Samma intryck av Bohemian racing här!
Han skrev ner värdet utan att jag ens bad om det :). Jag funderar på att köpa det större 14 Ah-batteriet och testa i bilen till och med. Där skulle jag spara över 16 kg jämfört med Optimabatteriet som sitter där idag. Man kunde ha det och stoppa i inför bandagar tex.
 
Fan hittar inte Shorai batterier nånstans, verkar vara helt slutsålt :( nån som vet när de får in nya?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top