Fixa ihop ett eget LiFePo4-batteri?

Hmm.... Jag skall inte påsta att jag har full koll på Litiumbaserade batterier. Dock tycker tycker jag mig ha plockat upp några påstådda fakta:

*Cellövervakning är nödvändigt. Man vill verkligen inte ladda ur en enstaka cell helt.

Frågor jag skulle ställa mig:
Hur funkar litiumbatterier ihop en MC-laddregulator som är byggd för att ladda blyackar?

Kemin i batteriet brukar vara helt avgörande för hur ett batterityp skall laddas. Är det noga med laddströmen eller räcker det med att hålla koll på spänningen? Måste man hålla reda på spänning/tid derivator? Hålla koll på celltemperatur?

Det låter som ett intressant projekt att ersätta blyacken med Litiumtecknologi. Det låter dock som ett effektivt sätt att grilla familjejuvelerna om det går snett. Om man tänker bygga själv allså. Köper man något färdigt borde man kunna sova lugnt.
 
Last edited:
Hmm.... Jag skall inte påsta att jag har full koll på Litiumbaserade batterier. Dock tycker tycker jag mig ha plockat upp några påstådda fakta:

*Cellövervakning är nödvändigt. Man vill verkligen inte ladda ur en enstaka cell helt.

Frågor jag skulle ställa mig:
Hur funkar litiumbatterier ihop en MC-laddregulator som är byggd för att ladda blyackar?

Kemin i batteriet brukar vara helt avgörande för hur ett batterityp skall laddas. Är det noga med laddströmen eller räcker det med att hålla koll på spänningen? Måste man hålla reda på spänning/tid derivator? Hålla koll på celltemperatur?

Det låter som ett intressant projekt att ersätta blyacken med Litiumtecknologi. Det låter dock som ett effektivt sätt att grilla familjejuvelerna om det går snett. Om man tänker bygga själv allså. Köper man något färdigt borde man kunna sova lugnt.


Shorai beskriver iaf deras krav på laddare på sin hemsidan. De hävdar även att balansering inte är nödvändig på deras produkter, 2 års garanti. Måhända har de en inbyggd krets för detta.

Det är inte LiFePo-batterier som sprängs när de överladdas. Alla dessa explosionsfilmer på YT är LiPo.
 
Shorai beskriver iaf deras krav på laddare på sin hemsidan. De hävdar även att balansering inte är nödvändig på deras produkter, 2 års garanti. Måhända har de en inbyggd krets för detta.

Det är inte LiFePo-batterier som sprängs när de överladdas. Alla dessa explosionsfilmer på YT är LiPo.

Shorai har byggt en motorcykelfärdig produkt. Man får väl anta att de vet vad de håller på med. Min gissning är att det sitter någon sorts skyddelektronik inbyggt i batteriet(cellpaketet) Jag kollade också deras FAQ och hittade följande:

Q. Can I use Lead-Acid battery chargers or charger/tenders?

A: Yes. HOWEVER, you may NOT use a charger/tender if it has an automatic "desulfation mode",.....



Alla som funderar på att ladda sitt batteri med smarta laddare typ C-tec bör nog kolla upp sin laddare mycket noga.

Den som köper en färdig produkt typ Shorai kan nog sova lugnt. Bygger man däremot ett ack.-pack själv så gäller det nog att veta vad man håller på med. Batterier ar inte så lika som man kan tro.
 
Shorai har byggt en motorcykelfärdig produkt. Man får väl anta att de vet vad de håller på med. Min gissning är att det sitter någon sorts skyddelektronik inbyggt i batteriet(cellpaketet) Jag kollade också deras FAQ och hittade följande:

Q. Can I use Lead-Acid battery chargers or charger/tenders?

A: Yes. HOWEVER, you may NOT use a charger/tender if it has an automatic "desulfation mode",.....



Alla som funderar på att ladda sitt batteri med smarta laddare typ C-tec bör nog kolla upp sin laddare mycket noga.


De C-tek som har reconditioning har detta som ett aktivt val, dvs man togglar fram till recond mode. Detta gäller tex 4000 och 7000 (7amp)-laddare. Dvs laddare som är för stora för hojbatterier.

Den som köper en färdig produkt typ Shorai kan nog sova lugnt. Bygger man däremot ett ack.-pack själv så gäller det nog att veta vad man håller på med. Batterier ar inte så lika som man kan tro.

Ja det är bla pga detta jag inte vill bygga själv, eftersom jag då riskerar att bygga om min motorcylen med ny tillkommande vänsterkåpa och batterihållare, för att sedan upptäcka att jag inte går i mål pga tex balanserings-/kapacitets- eller laddningsproblem
 
Last edited:
En annan fråga! Hur mycket ström drar tändningen på en radfyra? Funderar på att ta bort generator på min oljekylda gsxr som ska rejsas med i classic formula 80-87. Planen är då att bara ha en liten lipoack för tändning.
 
En annan fråga! Hur mycket ström drar tändningen på en radfyra? Funderar på att ta bort generator på min oljekylda gsxr som ska rejsas med i classic formula 80-87. Planen är då att bara ha en liten lipoack för tändning.

Springstart alltså??!!?? Är det bra?

Men som svar på din fråga så är väl det försumbart? Jämfört med det som går åt för att dra runt startmotorn iaf. Var det inte högkomp-kanner i din också?
 
Last edited:
Har du provat det nedkylt? Alltså med kall motor och kallt batteri - iaf några minus.

Nu kör jag ju Roadracing och behöver därför inte tänka på GoreTex, dubbdäck eller fodrade handskar, men det är +7 i boden där jag har hojen och det var inga konstigheter, en djeffla snurr på startmotorn!:tummenupp
 
Låter lite småintressant att sänka vikten med dom här isfall.

Får du möjlighet i lite mer kyla att dra runt spisen så gör det och återkomm med resultat.

Men riktiga IRL resultat kräver iaf en minus fem iaf så man kan bedömma köldstartspålitligheten.
 
Säljaren skrev $45 i värde så det blev ingen tull på batteriet. Det väger INGENTING och drog runt R6:an bättre än blybatteriet!:tummenupp

Nu kör jag ju Roadracing och behöver därför inte tänka på GoreTex, dubbdäck eller fodrade handskar, men det är +7 i boden där jag har hojen och det var inga konstigheter, en djeffla snurr på startmotorn!:tummenupp

Tack för att du tog dig tid att rapportera om batteriet. Verkar ju lovande so far. Det får nog bli ett Shorai till min hoj också.
 
Last edited:
Det är LITE konstigt, men de rekommenderar samma batterier till R1 och R6. Se här: http://www.shoraipower.com/s-49333-YZFR1-YZFR6.aspx

14 Ah för street och 9Ah för race. Han jag köpte av kör 7Ah i deras race 600. Fråga honom!

Men än mer intressant är att gå in på Yuasa:s hemsida; där rekommendrar de samma battrei till R1 och R6! http://www.yuasabatteries.com/

Tack för att du tog dig tid att rapportera om batteriet. Verkar ju lovande so far. Det får nog bli ett Shorai till min hoj också.

Och det väger INGENTING! Och har vanliga poler att skruva dit anslutningarna på. Och känns... solitt!

Men riktiga IRL resultat kräver iaf en minus fem iaf så man kan bedömma köldstartspålitligheten.

Kör du hoj i minus 5????????????????????????????????????????:va Är det bra?:va
 
Last edited:
...Och det väger INGENTING! Och har vanliga poler att skruva dit anslutningarna på. Och känns... solitt!

Det gillar jag med, så skönt att inte behöva anpassa hojena batterihållare och kabelskor.

En fråga:
Polerna, hur är mutterstycket infäst? På Shorai borde man väl slippa de degiga och lättdeformerade polerna av bly menar jag?
 
Last edited:
Det gillar jag med, så skönt att inte behöva anpassa hojena batterihållare och kabelskor.

En fråga:
Polerna, hur är mutterstycket infäst? På Shorai borde man väl slippa de degiga och lättdeformerade polerna av bly menar jag?

Nej just det ja, det var ju.... metall, och då INTE bly. Amerikanskt järn skulle jag tro.

För dig, med en högkompad storvolymsmotor måste ju vikt men framför allt storleksvinsten vara enorm! Det krävs väl ett batteri värdigt en Volvo 940 för att dra runt din Sportster???
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top