Fixa ihop ett eget LiFePo4-batteri?

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Skulle NiMH-celler vara ett fungerande alternativ som ersättning för ett bly mc-batteri med tanke på effektbehov för startmotor samt laddnings"typ" avsedd för blyceller ?

Känns som att någon guru här kanske vet. :)

Varför vill du ha NiMH batteri? Är de ännu lättare än Shoraibatteriet?
 
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
Nej kära Mozz nu e du ute och cyklar, det som är intressant är Cold Crank Amp. Något som tex Biltemabatterier är svaga på.



http://www.google.com/search?q=cold...ox&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=ie7&rlz=1I7RNWE

Min Kawwa utan generator klarade 2-3 timmar innan tändspolarna fick för lite spänning.

hur stort batteri har du då?

Jag kan köra ca en bandag med ganska mycket körning på mitt batteri utan att ladda jag har för mig att det är 11Ah!
Jag undrar också hur litet man kan gå ner till om man tar bort startmotorn och vill att det ska gå att köra i ca 2 tim utan laddning?
måste bara bygga en startmaskin innan jag tar bort startmotorn!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag undrar också hur litet man kan gå ner till om man tar bort startmotorn och vill att det ska gå att köra i ca 2 tim utan laddning?
måste bara bygga en startmaskin innan jag tar bort startmotorn!

Det beror helt på tändsystemet. Vanligen kan du åka helt utan batteri då CDI drivs av en separat spole på statorn. (inte nya sprutmoppar då). Sen kan man åka total loss dvs helt utan statorlindning, vilket vissa gör i 2-t klasser och då behöver man ett litet batteri ( betydligt mindre än dessa 600g batterier)

Åker du Formula finns där ingen anledning att släpa runt på batteri och startmotor samt en stator som stjäl effekt.....
Racemässigt skall det vara...
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Ja det ju rätt men CCA förmågan är ju inte bara en fast punkt enligt CCA specen - den flyter ju runt lite för vanliga användare.
Batteriet blir gammalt och så vidare

Har hört lite om kraftigt sjunkande kapacitet för dessa lifepo accar även om man bara går nedåt +5 och så.

Kör själv svårstartad twin - haha - så jag är lite paraonid gentemot accar.

*forskar vidare*

Här har du ett test! skön brytning han har :banana
[YOUTUBE-ID]qcvmvrmTMMk[/YOUTUBE-ID]
 
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
Det beror helt på tändsystemet. Vanligen kan du åka helt utan batteri då CDI drivs av en separat spole på statorn. (inte nya sprutmoppar då). Sen kan man åka total loss dvs helt utan statorlindning, vilket vissa gör i 2-t klasser och då behöver man ett litet batteri ( betydligt mindre än dessa 600g batterier)

Åker du Formula finns där ingen anledning att släpa runt på batteri och startmotor samt en stator som stjäl effekt.....
Racemässigt skall det vara...

nä visst är det så att jag inte behöver generator och startmotor, det finns ganska mycket massa att ta bort även i motorn på genesis motorerna!

frågan är bara hur litet batteri man kan ha utan generator? just nu har jag original batteri! klarar man sig på 5Ah? det ända som drar ström är soppapumpen CDI´n och tändspolarna.
det är ju fantastiskt skönt att ha startmotorn kvar ibland... det är därför jag först vill bygga en starmaskin så jag slipper springa 3 varv i depån när det är något knas.
nu när jag inte har starmaskin tänkte jag att jag skulle ha en extern strömkrets för starmotorn som sitter på ett större batteri där även start reläet sitter. mindre el= mindre strul...
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
nä visst är det så att jag inte behöver generator och startmotor, det finns ganska mycket massa att ta bort även i motorn på genesis motorerna!

frågan är bara hur litet batteri man kan ha utan generator? just nu har jag original batteri! klarar man sig på 5Ah? det ända som drar ström är soppapumpen CDI´n och tändspolarna.
det är ju fantastiskt skönt att ha startmotorn kvar ibland... det är därför jag först vill bygga en starmaskin så jag slipper springa 3 varv i depån när det är något knas.
nu när jag inte har starmaskin tänkte jag att jag skulle ha en extern strömkrets för starmotorn som sitter på ett större batteri där även start reläet sitter. mindre el= mindre strul...
Jag körde långlopp med en FZ750 utan generator förr i tiden. Vi använde 6.5Ah bly-gel batteri som vi bytade varannan timme typ. Men redan efter ca en kvart märkte man att den bluddrade lite på toppvarv av strömbrist. Inte för att det påverkade varvtiderna nåt nämnvärt dock.

Det var inte min hoj, ..annars hade generatorn fått sitta kvar.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
hur stort batteri har du då?

Jag kan köra ca en bandag med ganska mycket körning på mitt batteri utan att ladda jag har för mig att det är 11Ah!
Jag undrar också hur litet man kan gå ner till om man tar bort startmotorn och vill att det ska gå att köra i ca 2 tim utan laddning?
måste bara bygga en startmaskin innan jag tar bort startmotorn!

Har inte den hojen kvar men 10-12 Ah har jag för mig.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
R6:a -09



Säljaren skrev $45 i värde så det blev ingen tull på batteriet. Det väger INGENTING och drog runt R6:an bättre än blybatteriet!:tummenupp

Tack Magnus!
Detta inlägg gjorde att jag spontanköpte ett likadant (som jag iofs ska ha till gatkörning med min R1:a). Jag satt och funderade mellan 9Ah-varianten och den 14Ah-variant som de rekommenderar för R1 gatbruk, men eftersom prisskillnaden var så stor så chansar jag alltså på 9Ah.
Om det drar runt din motor bättre än blybatteriet i 7+ temp, så lär det väl orka starta min R1a i 10-15+ temp.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Tack Magnus!
Detta inlägg gjorde att jag spontanköpte ett likadant (som jag iofs ska ha till gatkörning med min R1:a). Jag satt och funderade mellan 9Ah-varianten och den 14Ah-variant som de rekommenderar för R1 gatbruk, men eftersom prisskillnaden var så stor så chansar jag alltså på 9Ah.
Om det drar runt din motor bättre än blybatteriet i 7+ temp, så lär det väl orka starta min R1a i 10-15+ temp.

Det borde funka. Både Shorai och Yuasa rekommenderar samma batteri till R6 som till R1. Rapportera gärna!
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Beställt ett 14 ah batteri från samma ställe som Moss...Bad honom sänka värdet.och han kände till vårt problem så det gjorde han.Nu slapp jag tull och moms.Tog 10 dagar att få hem och kostade 1280 kr med frakt.Han var jäkligt bra att ha att göra med, fanns tydligen 2 storlekar på 14 ah batteriet,han visste inte själv vad det var för skillnad.Men han kollade upp det och dom hade samma specifikationer så jag tog det mindre..
696 gr och mycket mindre.Motorn är ej ihop så har inte provat det än.
 

Bifogat

  • SV 650 278.jpg
    SV 650 278.jpg
    234.2 KB · Visningar: 141
Last edited:

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Har också handlat av Bohemian racing och kan bara instämma med föregående post. Han skrev ner värdet, så jag slapp både tull och moms!
Mums!

Jättegulligt litet batteri som kommer sitta som en smäck i lättbygget. För 961kr ink frakt måste detta vara bland de billigaste sätten att banta drygt 2kg (jfm med konventionellt batteri). Speciellt efter som jag ändå inte hade nåt.

Återstår att se hur det fungerar i praktiken, men av vad jag läst här och på andra forum lär det inte vara några problem.

560g raw power:
 

Bifogat

  • shorai.jpg
    shorai.jpg
    172.1 KB · Visningar: 120

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Samma intryck av Bohemian racing här!
Han skrev ner värdet utan att jag ens bad om det :). Jag funderar på att köpa det större 14 Ah-batteriet och testa i bilen till och med. Där skulle jag spara över 16 kg jämfört med Optimabatteriet som sitter där idag. Man kunde ha det och stoppa i inför bandagar tex.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Fan hittar inte Shorai batterier nånstans, verkar vara helt slutsålt :( nån som vet när de får in nya?
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top