Firebladebekymmer

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Nu ska ja berätta om ett mkt underligt problem som har infunnit sig på min hoj...

Jag har fått ett metalliskt ljud i från vad jag TROR är växellådan.
Fenomenet uppkommer vad jag vet nu endast när motorn är ordentligt varm.

ex 1. När jag åker på tex 2:an,.. drar in kopplingen o frihjular .. gasar upp den till 3-4000 varv så kommer ett metalliskt ljud... samt att det verkar som om den vill driva.. det alltså rycker till i drivpaketet.. jaha tänkte jag ju då.. nu e kopplingen slut.

men då !!

ex 2. När jag i dag stog stilla med friläget i och tomgasar den .. ja säg till 3-4000 varv igen.. så händer samma sak.. dvs att det låter som om nåt nästan hakar i.. o att drivpaketet rör på sig lite grann.. det hörs ingenting på tomgång, utan endast om ja varvar den... sen spelar det ingen roll tydligen om ja har växel i .. eller om den är på friläget.

en koll i bak visar att ryckutjämnaren är dålig, drevet ibak kan ja rubba ca: 0,5 cm fram o tillbaka.
Jag rev i sär kopplingen i dag.. där visar det sig att lamellerna måste jag byta, samt att stålskivorna är i taskigt skick, blåa.. o mörka... där har det gått varmt , minst sagt.
en annan sak som ja tycker är skumt, är att med växel i.. så kan ja rubba den inre kopplingskorgen nästan ett kvarts varv fram o tillbaka..ska det va så ?? trodde den skulle va stum.... tar ja ur växeln så snurrar den runt som den ska , o det verkar inte vara nå glappt.

jaja.. efter att ha kollat igenom lameller o korgen... så skruvar jag tillbaka allt igen.. då är hojjen kall, det metalliska ljudet och rycket i framdrevet är borta. va ute o åkte lite... men lyckades inte få fram fenomenet igen... men i går kväll va de samma sak.. men då hade jag åkt mkt mera.. så hojjen va nog bra mkt varmare då... nån som har nån teori vad detta kan bero på...
om det hade inträffat endast när ja hade växel i.. o drar in kopplingen så kan ja ju förstå det... men med friläget i.. ??

jag fattar INGENTING.... :confused: Hjäääääääälp....

va ??... ingen som har nån teori... :confused:
Ni vet väl att de står en gratis magpumpning på spel för den som listar ut det.. :crash

Det där "kvartsvarvsglappet" du beskriver är helt i sin ordning. För övrigt får du nog beskriva ljudet lite närmare. Knackar? Viner?

Mattias skrev:
Det där "kvartsvarvsglappet" du beskriver är helt i sin ordning. För övrigt får du nog beskriva ljudet lite närmare. Knackar? Viner?

jasså... ok.. ja då va min teori om att jag skulle ha nött ut några splines på baksidan av inre kopplingskorgen fel då.. skönt.

ja.. hur ska ja beskriva det.. ?? det underliga är att på friläget, när hojjen står helt still.. ingen koppling indragen ...
gasar till den.. så kommer ett ljud som låter som att nåt vill haka i drivningen på nåt sätt.. för framdrevet hoppar till lite.. och det är ett skrapande metallljud... men nu har jag märkt att de endast är på ordentligt varm motor...
jag har inga växlar som hoppar ur eller så ... utan lådan växlar bra i hela registret... ja jag fattar ingenting.. :confused:

ehhh...av vad du beskriver nu så blir jag lite orolig för din motor :(

Jag hade samma problem på min -95:a fram till förra onsdagen och vad som hände då vill du nog inte veta eller...jo kanske bäst jag säger det ändå. Min motor skar.

Det jag hittade när jag öppnade min motor var metallspån i botten av oljetråget och det spånet visade sig komma från ett st skuret vevstakslager...inge bra kan jag säga.

Numera sitter det en -97 motor i min hoj. :rolleyes:

trodde också först att det var från kopplingen det lät men så var ju inte fallet...tyvärr.

fireblade skrev:

Jag hade samma problem på min -95:a fram till förra onsdagen och vad som hände då vill du nog inte veta eller...jo kanske bäst jag säger det ändå. Min motor skar.

Det jag hittade när jag öppnade min motor var metallspån i botten av oljetråget och det spånet visade sig komma från ett st skuret vevstakslager...inge bra kan jag säga.

trodde också först att det var från kopplingen det lät men så var ju inte fallet...tyvärr.

hm.. ja fast , den har inte dom symptomen heller tycker jag..
när den är kall ... o lagom varm så låter det ingenting.. eller det låter precis som det ska. Det är inte knack från nåt lager... eller nåra andra såna ljud.. jaja.. ja ska pula i en helt ny koppling med metallskivor o fjädrar.. så får vi se efter de vad som händer.

Helt ny koppling e beställd..inklusive stålskivorna... få se efter bytet hur det yttrar sig..

hoppas för din skull att det "bara" är den som krånglat.
Kan nämligen säga att det vart lite dyrt för mig iaf. men pengar är väl till för att spenderas...

//fattig

fireblade skrev:

Kan bara instämma i det du säger. Jag hjälpte en god vän (Fireblade-ägare) och det var ett av vevstakslagren som hade gett vika. En, tyvärr, mycket dyr historia som i slutändan ledde till ett motorbyte.

Verkar vara ett ständigt återkommande fenomen på Fireblade-modellen.

ambulans skrev:
Helt ny koppling e beställd..inklusive stålskivorna... få se efter bytet hur det yttrar sig..

Sen när du får din koppling kan du hojta till var du beställde den ifrån.
Har haft beställning inne sedan februari och ingen koppling än.
21 maj var senaste budet så man får väl vänta och hoppas... :mad:

Chefen Alabama skrev:
Sen när du får din koppling kan du hojta till var du beställde den ifrån.
Har haft beställning inne sedan februari och ingen koppling än.
21 maj var senaste budet så man får väl vänta och hoppas... :mad:

Kurvmakaren : hade det vart ett lager så hade det ju knackat i motorn.. de gör det inte, det som händer är ju att drivpaketet rycker till .. o ett metalliskt ljud uppstår.. jaja, forstättning följer.

Chefen Alabama :

jag har beställt den på Lelles.. de ska ta högst en vecka sa dom. så vi får väl se då... om den kommer... många här gillar ju inte Lelles.. men ja har handlat där förr, o utan problem..

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra