Suzuki LS 650 Savage - 91 hjälp.

woxblom

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia SXV 550 -06
Hej! Precis införskaffat nämnd båge.

Den går orent som fan och min killgissning är att de är förgasarrelaterat.

Den varvar som fan på tomgång och så fort ja kopplar ur, sen kan den helt plötsligt ba gå ner i varv när den e frikopplad till att den nästan dör.

Medan jag har växel i och kör så går den helt okej. Med undantag för att den vid några tillfällen blöddrar vid gaspådrag och blir svårare o hålla hastighet.

Svået att förklara men ojämt är väl kontentan utan att vara för lågvarvig eller bara högvarvig.

Ska man plocka den föggen för rengöring o sedan försöka ställa in den igen, och hur gör man de isf?


Den var i förra ägarens försorg i 4 år och de hade inte utfört någon service så känner att ja kan klämma i en sån. Jag försöker googla vilka oljor och filter som behövs men det är ju en djungel för mig.

Någon som kan hjälpa mig att länka en bra sida med rimliga delar, oljefilter, olja, stift, bränslefilter etc. Behöver inte va dyraste oljan men heller inte biltema. Lagom är bäst.
 
Gissningar:
- insugsgummi
- vatten i tanken
- skit i förgasaren
- skit i tank / bränslekran osv
Inte mycket till hjälp kanske men en väg att börja kolla.
Reservdelar finns här om du vill handla på nätet: https://www.mc-shopen.se/
 
Gissning:
Choke som hängt sig?

Är du säker på att den bluddrar och inte suckar efter soppa?
 
Nä ja är inte säker på om de va blödder eller för torrt. Men vid det tillfället fick man va extremt försiktig på gasen, några mm förmyxle pådrag så dog gasen ut. Sedan fungerade de som vanligt igen.

Nu när jag hunnit med kanske 5 mil sedan köp känns det mer som att den bara varvar mer och mer på tomgången och frikoppling.
Måste nästan ha en växel i hela tiden och slira på kopplingen när ja står still, annars sticker varvtalet upp iaf närmare 3000 uppskattat.

Tanken ska vart fylld över vintern, osäker på hur gammal den e om de bara är en säsong eller längre.
Choken har ja ruckat fram och tillbaka på några gånger utan skillnad.
Vajern verkar inte ha hakat sig då ja kollar när varvtalet sticker.
 
Nä ja är inte säker på om de va blödder eller för torrt. Men vid det tillfället fick man va extremt försiktig på gasen, några mm förmyxle pådrag så dog gasen ut. Sedan fungerade de som vanligt igen.

Nu när jag hunnit med kanske 5 mil sedan köp känns det mer som att den bara varvar mer och mer på tomgången och frikoppling.
Måste nästan ha en växel i hela tiden och slira på kopplingen när ja står still, annars sticker varvtalet upp iaf närmare 3000 uppskattat.

Tanken ska vart fylld över vintern, osäker på hur gammal den e om de bara är en säsong eller längre.
Choken har ja ruckat fram och tillbaka på några gånger utan skillnad.
Vajern verkar inte ha hakat sig då ja kollar när varvtalet sticker.
Jag hade tvättat förgasaren ordentligt och sedan tvättat den en gång till ännu ordentligare. Är felet kvar efter det hade jag letat efter tjuvluft.
 
Får göra de! Är de några tips o trix med förgasaren, vanliga fel att undvika?
Var ju ett antal år sen man blåste ur en förgasare på dt50n

Hemsidan som tipsade om gällande oljor fattade jag noll av.
 
Får göra de! Är de några tips o trix med förgasaren, vanliga fel att undvika?
Var ju ett antal år sen man blåste ur en förgasare på dt50n

Hemsidan som tipsade om gällande oljor fattade jag noll av.
Ultraljudstvätt är bra att ha men funkar utan. Man kan använda kopparkardeler för små öppningar.

Biltema racingolja för hoj funkar bra till den. Antagligen att kasta pärlor till svin men den är billig.
 
Jag har kört en Savage en gång i livet. Min slutsats är att valfri välanvänd moped i sydostasien är en dröm i jämförelse. Det du beskriver måste vara de minsta problemen med den cykeln.
 
Är hojen original i övrigt eller är den modifierad på något sätt? Tänker om det är något geni som plockat bort luftburken eller liknande?
 
Hur ändrad luftburken är vet jag inte. Men filtrera är bytt till två öppna, en vardera sida.
I övrigt original
 
Hur ändrad luftburken är vet jag inte. Men filtrera är bytt till två öppna, en vardera sida.
I övrigt original
Talar du om denna typ av filter? 1683582857438.jpeg
I så fall används bara luftburken som dekoration. Vet du om hojen någonsin gått bra med denna setup?
 
Ja precis, varsin sina om sadeln där burken ligger under sadeln.
Nä historiken vet jag inte men har svårt att se att de skulle ha kört hojen som den går nu någon längre tid.
 
Ja precis, varsin sina om sadeln där burken ligger under sadeln.
Nä historiken vet jag inte men har svårt att se att de skulle ha kört hojen som den går nu någon längre tid.
Om du har kvar alla delar till luftburken så hade jag återställt det. Om inte:
Gör rent förgasaren. Slarva inte. Kolla så choke fungerar.
Ok? Nope.
Kolla eftertjuvluft. Startgas är skoj.
Hittar du inga läckage så är det bara att börja bestycka förgasaren. Är det en trottelförgasare eller vakuum? Gissar på trottel.
Jag brukar börja med lågfart, sen högfart och sist trottelposition. Andra gör på annat sätt. Inget svårt men det tar tid att montera på/av förgasaren och ta en jäkla massa testruns.

Har inte skruvat mycket med vakuumförgasare men har du en sådan kan det vara bra att inspektera membranet.
 
Ja precis, varsin sina om sadeln där burken ligger under sadeln.
Nä historiken vet jag inte men har svårt att se att de skulle ha kört hojen som den går nu någon längre tid.
Om du har kvar alla delar till luftburken så hade jag återställt det. Om inte:
Gör rent förgasaren. Slarva inte. Kolla så choke fungerar.
Ok? Nope.
Kolla eftertjuvluft. Startgas är skoj.
Hittar du inga läckage så är det bara att börja bestycka förgasaren. Är det en trottelförgasare eller vakuum? Gissar på trottel.
Jag brukar börja med lågfart, sen högfart och sist trottelposition. Andra gör på annat sätt. Inget svårt men det tar tid att montera på/av förgasaren och ta en jäkla massa testruns.

Har inte skruvat mycket med vakuumförgasare men har du en sådan kan det vara bra att inspektera membranet.

Jag är rätt säker på att det är vakuumförgasare och om det stämmer så är jag ungefär lika säker på att hojen gått precis lika illa sedan luftburken byttes ut mot öppna filter. Det finns en anledning till att många moddade hojar säljes med behov av "en liten förgasarjustering".

Det går såklart att justera förgasaren så att hojen går bättre även med öppna filter, men det har gjort duktigare män än de flesta av oss gråhåriga i processen, så det bästa är att montera tillbaka original luftburk. Har du inte den kvar så kan ett alternativ vara att byta till en trottelförgasare, som är mycket enklare att justera in.
 
Jag skulle börja med att kolla hur tändstiften ser ut - är elektroden sotig/blöt eller vit?
 
Jag är rätt säker på att det är vakuumförgasare och om det stämmer så är jag ungefär lika säker på att hojen gått precis lika illa sedan luftburken byttes ut mot öppna filter. Det finns en anledning till att många moddade hojar säljes med behov av "en liten förgasarjustering".

Det går såklart att justera förgasaren så att hojen går bättre även med öppna filter, men det har gjort duktigare män än de flesta av oss gråhåriga i processen, så det bästa är att montera tillbaka original luftburk. Har du inte den kvar så kan ett alternativ vara att byta till en trottelförgasare, som är mycket enklare att justera in.
Helt rätt. Jag snabbgooglade lite igår och då såg det ut som en trottelförgasare men jag kan ha fel där. I övrigt helt rätt, jag hade återställt luftburken.
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top