Fireblade turbomotor!

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
tjenare grabbar! ska bygga mig en simpel turbo anläggning på min blade -93. har köpt mig ett TD04 13T aggregat å tänkte ladda ca 0,5 till 0,7 kg (utan laddluftkylare) borde bli hyggligt med extra effekt ändå!
motormässigt hade jag bara tänkt byta till mcxpress packning 1,7mm + hårdare fjädrar till kopplingen. bygger plenum å grenrör själv + malpassi bränsletrycks regulator, ev ny bränslepump om jag behöver! kanske eventuellt är intresserad av ett färdigt grenrör pga tidsbrist!

har dock några funderingar!

har jag köpt för litet aggregat?
vad får jag för kompression med mcx packningen?
hur långt räcker orginalpumpen?
vid vilket laddtryck spikar en liknande motor utan IC?
behöver jag över huvudtaget modifiera kopplingen för under 200 hk?

tacksam för svar å synpunkter!

om nån har grejorna som jag behöver liggandes så kan ni pm:a mig :tummenupp
 
Oj! glömde bort att fråga om förgasarna behöver moddas (bortsett från bestyckning förståss) för att klara laddtryck?
 
Knappade in din motorn i ett excelark jag använder för att räkna på turbomotorer, har stämt bra när jag testat med före/efter siffror jag sett på nätet. Aningen konservativt är det kanske, vilket jag tycker är bra.
Jag utgick ifrån att den lämnar 120 hk på bakhjulet nu, knappade sedan in 0,7 bars laddtryck. Då blev resultatet 166 hk utan IC och 191 hk med IC. Så man vinner mycket på att använda intercooler.
 
jag har iofs ett nytt cellpaket liggandes som jag funderat på att kanske svetsa in i plenumen om det får plats! vattenkylt förståss. det är en oanvänd oljekylare till en kompressor eller liknande, det enda som skiljer den från en ic är dom gängade anslutningarna. är mest ute efter att bygga en stygg busmotor inte för att vara värst :D jag har iaf hyfsad koll på hur jag har tänkt bygga men det kan alltid ändras! det enda jag vet är att jag inte orkar riva motorn i år! sommar är det ju strax å jag har bråttom!
 
Last edited:
madmagnus skrev:
tjenare grabbar! ska bygga mig en simpel turbo anläggning på min blade -93. har köpt mig ett TD04 13T aggregat å tänkte ladda ca 0,5 till 0,7 kg (utan laddluftkylare) borde bli hyggligt med extra effekt ändå!
motormässigt hade jag bara tänkt byta till mcxpress packning 1,7mm + hårdare fjädrar till kopplingen. bygger plenum å grenrör själv + malpassi bränsletrycks regulator, ev ny bränslepump om jag behöver! kanske eventuellt är intresserad av ett färdigt grenrör pga tidsbrist!

har dock några funderingar!

har jag köpt för litet aggregat?
vad får jag för kompression med mcx packningen?
hur långt räcker orginalpumpen?
vid vilket laddtryck spikar en liknande motor utan IC?
behöver jag över huvudtaget modifiera kopplingen för under 200 hk?

tacksam för svar å synpunkter!

om nån har grejorna som jag behöver liggandes så kan ni pm:a mig :tummenupp

Aggregatet är inte för litet för det laddryck du har tänkt åka med
Skit i vad du får för komp..skruva ihop och se hur det funkar, finns ändå nästan bara den packningen att välja på.
Orginalpumpen räcker inte
Använd IC **
Sätt i starkare fjädrar dom kostar ändå inget**

**För att du kommer att höja trycket

PS: Eventuellt kan aggregatet ladda mer än 0,7 på 5:an 6:an om du inte portar upp wg:n
 
Läs E85 vs InterCooler-tråden, rekommenderas.

Kortfattat (med reservationer), etanolen kyler lika eller bättre upp till 1 Bars laddtryck än en laddluftkylare. Över 1 Bar så är det LLK som gäller.
 
Bearing skrev:
Knappade in din motorn i ett excelark jag använder för att räkna på turbomotorer, har stämt bra när jag testat med före/efter siffror jag sett på nätet. Aningen konservativt är det kanske, vilket jag tycker är bra.
Jag utgick ifrån att den lämnar 120 hk på bakhjulet nu, knappade sedan in 0,7 bars laddtryck. Då blev resultatet 166 hk utan IC och 191 hk med IC. Så man vinner mycket på att använda intercooler.
en sådan motor från 93 lär inte lämna några 120 på bakhjulet orginal.. dom har väl 126 eller 128 på veven
 
blom skrev:
en sådan motor från 93 lär inte lämna några 120 på bakhjulet orginal.. dom har väl 126 eller 128 på veven

enligt mcxpress så är det 110 på slangen. har för mig att det är 125-126 på veven!
 
Kompressionen är lite svår att räkna på om man inte vet hur tjock orginalpackningen är, men du borde hamna omkring 9,5:1 - 9.75:1 med den packningen.

R1 T
 
blom skrev:
en sådan motor från 93 lär inte lämna några 120 på bakhjulet orginal.. dom har väl 126 eller 128 på veven
Det har du nog rätt i. Jag gjorde en snabbsökning och kom in på nått slipontest, men jag såg nu att det var en 929:a.
 
jag har funderat lite ang oljeretur på motorn. :va dom turbomotorer jag byggt tidigare har jag alltid haft utloppet i tråget över oljenivån, men det verkar som att många mc åkare sätter den i oljepluggen! hur är det möjligt? har tidigare bara byggt med stoooora aggregat som Holset HX50 osv. går det så lite olja genom lagerhuset på småturbos att det räcker om lagerhuset är över oljenivån? skulle behöva få lite klarhet i detta. tacksam för svar :Bugar
 
Kompression

madmagnus skrev:
tjenare grabbar! ska bygga mig en simpel turbo anläggning på min blade -93. har köpt mig ett TD04 13T aggregat å tänkte ladda ca 0,5 till 0,7 kg (utan laddluftkylare) borde bli hyggligt med extra effekt ändå!
motormässigt hade jag bara tänkt byta till mcxpress packning 1,7mm + hårdare fjädrar till kopplingen. bygger plenum å grenrör själv + malpassi bränsletrycks regulator, ev ny bränslepump om jag behöver! kanske eventuellt är intresserad av ett färdigt grenrör pga tidsbrist!

har dock några funderingar!

har jag köpt för litet aggregat?
vad får jag för kompression med mcx packningen?
hur långt räcker orginalpumpen?
vid vilket laddtryck spikar en liknande motor utan IC?
behöver jag över huvudtaget modifiera kopplingen för under 200 hk?

tacksam för svar å synpunkter!

om nån har grejorna som jag behöver liggandes så kan ni pm:a mig :tummenupp
Hej,hänger du på en mc-express topppacknin :tummenupp g enbart så får du ca9.3-1.gör du dig omaket o svarva kolvarna nio tiondelar så kör du med ultimata 8.45-1!
 
madmagnus skrev:
jag är inte alls omöjlig på att åka etanol men finns det på alla mackar?
Finns på Statoil Ersboda (greenzone) och sen tror jag OK på teg (Vid E4:an) har etanol också, eller var det Shell??

Edit:
Lycksele: OK-Q8, Villarydsvägen 2
Lycksele: Statoil Detaljhandel, Ume väg 3
Robertsfors: OK-Q8, Storgatan 25
Skellefteå (Erikslid): OK-Q8, Upplagevägen
Skellefteå (Sörböle): OK-Q8, Mackvägen 5
Umeå: OK-Q8, Odlarvägen 2
Umeå (Ersboda): Statoil Greenzone, Överstevägen 5
Örnsköldsvik: OK-Q8, Härnösandsvägen 4
Örnsköldsvik (Domsjö): OK-Q8, Hörnettsvägen
Örnsköldsvik: Statoil Detaljhandel, Vikingagatan 3
 
Last edited:
har varit och hämtat aggregatet i kväll! mina flänsplattor kommer förmodligen i morgon så förhoppningsvis har jag några byggbilder att bjuda på då! har redan trixat lite med piporna så det ska inte vara alltför mycket jobb kvar. insugsrör till plenumen är oxå svarvade i dag, det blev ganska tight mellan trattarna och insugen så jag funderar på att fila en lucka i tratten, som en lillfinger nagel ungefär för att släppa ner mer luft i gasarna! bra eller dålig ide? i tex dhellorto och weber räcker det inte bara med att trycksätta locken! dom behöver grova slangar för att inte kvävas //// mad
 
Jabben skrev:
Finns på Statoil Ersboda (greenzone) och sen tror jag OK på teg (Vid E4:an) har etanol också, eller var det Shell??

Edit:
Lycksele: OK-Q8, Villarydsvägen 2
Lycksele: Statoil Detaljhandel, Ume väg 3
Robertsfors: OK-Q8, Storgatan 25
Skellefteå (Erikslid): OK-Q8, Upplagevägen
Skellefteå (Sörböle): OK-Q8, Mackvägen 5
Umeå: OK-Q8, Odlarvägen 2
Umeå (Ersboda): Statoil Greenzone, Överstevägen 5
Örnsköldsvik: OK-Q8, Härnösandsvägen 4
Örnsköldsvik (Domsjö): OK-Q8, Hörnettsvägen
Örnsköldsvik: Statoil Detaljhandel, Vikingagatan 3

det börjar ta sig på etanolfronten mao! hoppas shell börjar snart oxå :tummenupp
 
skitte skrev:
Hej,hänger du på en mc-express topppacknin :tummenupp g enbart så får du ca9.3-1.gör du dig omaket o svarva kolvarna nio tiondelar så kör du med ultimata 8.45-1!

jag åker nog hellre hög komp å lite laddtryck än tvärtom! blir en trevligare karaktär på motorn! blir det problem så går det alltid justera fram lite mera overlap på kammarna :tummenupp
 
madmagnus skrev:
jag åker nog hellre hög komp å lite laddtryck än tvärtom! blir en trevligare karaktär på motorn! blir det problem så går det alltid justera fram lite mera overlap på kammarna :tummenupp
Karaktären på min e utomordentlig,lugn o fin men med ett jävla bett! laddar 0,8,erik trodde att om jag skruva upp turbotrycket till 1,0- 1,1 så hamna jag en bra bit över 300 hk på slangen! :banana
 
skitte skrev:
Karaktären på min e utomordentlig,lugn o fin men med ett jävla bett! laddar 0,8,erik trodde att om jag skruva upp turbotrycket till 1,0- 1,1 så hamna jag en bra bit över 300 hk på slangen! :banana

Va e de för blade å va e gjort?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top