Fireblade turbomotor!

Alex 6R skrev:
får fråga en sak.
vad är det för "pinne" som går igenom insugegsröret i plenumet?? om ni förstår??

kallas för pitotrör! eller dopningsrör i bilkretsar! med det trycksätts förgasarna för att ge mer bränsle vid laddtryck. man borrar ett hål i tryckrikningen, sen så kan man justera hålstorleken för ökad bränslemängd vid laddtryck! slangarna till varje förgasarpar måste vara exakt lika långa!

kort samanfattat så är det så! :tummenupp
 
Fan, Jag blir så jävla imponerad av folk på det här forumet. Jag försöker och försöker, men inget blir lixom... snyggt...

Är det så att alla här har högskoleutbildning i "byggasnyggagrejer"-skolan eller är det bara jag som är extremt okunnig =)

Kort och gott...
Snyggt!
 
Snygga prylar! :tummenupp
Vad är det som kostar mest på ett sånt bygge. En turbo går la på några lappar, men är det nåt mer man behöver som är dyrt?
 
Det ser ut som du kommer att behöva en returpump för oljan ut från turbon..
 
heliac skrev:
Det ser ut som du kommer att behöva en returpump för oljan ut från turbon..

sitter den verkligen så lågt??? tänkte borra in en nippel för returen under oljepumpspickupen, du tror inte det räcker?

attachment.php
 
Last edited:
PacMan skrev:
Snygga prylar! :tummenupp
Vad är det som kostar mest på ett sånt bygge. En turbo går la på några lappar, men är det nåt mer man behöver som är dyrt?

turbon 3000:- ny
grenröret ca 800:- i material kostnad
mcxpress toppackning 990:-
kopplingsfjädrar 250:-
bränslepump + regulator ca 2000:-
slangar å hydralklammer ca 1000:-
filterflyttarkit, tryckrör, plenum och eventuell laddluftkylare kan bli alltifrån billigt till hur dyrt som helst. beroende på hur mycket av jobben du kan göra själv....

sen blir det förståss en jävla massa ovärderliga timmars jobb men det går inte sätta en prislapp på!
 
madmagnus skrev:
sitter den verkligen så lågt??? tänkte borra in en nippel för returen under oljepumpspickupen, du tror inte det räcker?

attachment.php

Så länge du har varv på motorn har du inga problem, men om du stannar efter en stunds hårdkörning ryker den blått direkt om inte oljan har 100% fri väg ut från turbon. Det absolut bästa är att ha en liten (ca 1,5 dl) "catchtank" under turbon som i sin tur dräneras av en pump.
 
heliac skrev:
Så länge du har varv på motorn har du inga problem, men om du stannar efter en stunds hårdkörning ryker den blått direkt om inte oljan har 100% fri väg ut från turbon. Det absolut bästa är att ha en liten (ca 1,5 dl) "catchtank" under turbon som i sin tur dräneras av en pump.

mmm.... det ser bara så jla risigt ut med extra grejor på en fighter bara! kommer nog prova utan först så får vi se hur det blir. vill ju inte flytta upp aggregatet heller!
 
madmagnus skrev:
sitter den verkligen så lågt??? tänkte borra in en nippel för returen under oljepumpspickupen, du tror inte det räcker?

attachment.php

Den såg väll inte ut att sitta så lågt, om man tittar på bilden som var på länken du skickade med. Men det är ju bara att prova
Här är en bild på min oljeretur, den funkar utan problem.
 

Bifogat

  • Oil-return.jpg
    Oil-return.jpg
    97.5 KB · Visningar: 436
På den bilden såg det annorlunda ut.. det funkar nog. Ja va nog lite snabb :D
 
i dag kom ett paket med lite grejor jag väntat på :tummenupp

någon som kan berätta vad toppen ska dras med för moment?
 

Bifogat

  • blade2.jpg
    blade2.jpg
    117 KB · Visningar: 270
madmagnus skrev:
i dag kom ett paket med lite grejor jag väntat på :tummenupp

någon som kan berätta vad toppen ska dras med för moment?

Dra tills det kommer blod, sen är det två varv kvar... :näsblod
 
har du kommit på att du vill göra grenrör och plenum till mej än???? :) :) :) :Bugar :Bugar
 
jhman skrev:
har du kommit på att du vill göra grenrör och plenum till mej än???? :) :) :) :Bugar :Bugar
jag har ingen tid över just nu :tungan vill bygga färdigt min egen hoj först iaf! så här ser den ut nu!
 

Bifogat

  • turbo6.JPG
    turbo6.JPG
    99.2 KB · Visningar: 419
  • turbo7.JPG
    turbo7.JPG
    112.2 KB · Visningar: 344
  • turbo8.JPG
    turbo8.JPG
    104.3 KB · Visningar: 388
Last edited:
på trycksidan har du ju siliconslang en kort bit innan plenumet. för att göra det enkelt, kan man köra siliconslang hela vägen från turbon till plenum?
 
bmwjohan skrev:
på trycksidan har du ju siliconslang en kort bit innan plenumet. för att göra det enkelt, kan man köra siliconslang hela vägen från turbon till plenum?
det är klart att det går men om det är speciellt bra vette fan! jag tror att marklund kör med ganska långa formgjutna slangar på vissa av sina kit! det blir ju mycket snyggare och BILLIGARE med aluminium rör, en silikon böj kostar ju ca 350 spänn styck!
 
madmagnus skrev:
det är klart att det går men om det är speciellt bra vette fan! jag tror att marklund kör med ganska långa formgjutna slangar på vissa av sina kit! det blir ju mycket snyggare och BILLIGARE med aluminium rör, en silikon böj kostar ju ca 350 spänn styck!

Borde det inte funka att gjuta rören i kolfiber?
Inte för något annat, men kolfiber är så grymme snyggt!
Plenum och sånt borde ju gå att få mycket snyggare om man gjöt dom på en frigolitkärna, givetvis får man ju lägga in motsvarande förstärkningar som i ett aluminium-dito, men det borde väl funka med ett par lager väv?

Jag har aldrig byggt turbo själv, och inte gjutit kolfiber heller, men jag är sugen på att prova, inte för effektens skull, utan mest för att se om jag ror hem en sån grej...

Hur mycket laddar en "lätt-trycks turbo" i en bil? 0.3-0.5? Hur mycket effekt extra får man ur en hojmotor med en LTT installation?

Jag vet att det inte blir kostnadseffektiva Hk, men bara för att...
 
självklart kan du gjuta upp tryckrör och plenum i kolfiber, det finns 2 rätt kända herrar i skellefteå som sysslar med sånt ... dom rattar en kolsvart dragrace pv för övrigt :hihi men det är inget projekt som jag skulle ge mig in på! plast och kolfiber är hemska saker att jobba med....

tror min td04 13t turbo (ltt) laddar ca 0,7 på volvo V70. enligt vad jag hört ska det gå att krana ur ett kilo ungefär sen tar det stopp, men det blir nog alldeles tillräckligt med effekt ändå :tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top