Finska polisen prejar (Fiddy/cross/moppe..?)

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ni har säkert sett klippet som cirkulerat runt på nätet sista dagarna.
Det är en civilpolisbil som prejar vad de säger vara en moppe.
Killen klarar sig.
Polisen gör en redig felbedömning ser det ut som och tänker nog inte vad han prejar ned föraren i. Risken att fronta eller klämmas mot containern är ganska stor.
Sen bör ju föraren av tvåhjulingen kanske ha stannat med polisen bredvid. Han sätter ju av när de dyker upp. Polisen blinkar iofs inte med stoppsignal i videon.
Polisen skall väl utredas för tjänstefel senaste jag såg.

bnMXy.gif

Hjälmkameraklippet:

Vad tycker ni?

Det där var grovt och livsfarligt förfarande.
I Sverige hade man legat på säkerhetsavstånd ända tills mc-killen svängt av någonstans och skrattat gott i hjälmen, medan polisen generat författat en händelserapport med en kortfattad riskanalys: "Efterföljandet avbrutet på grund av fara för allmänheten. Vi fortsätter sökandet med andra metoder och spaning i området."

Översatt till svenska: killen blåste oss, så vi åker runt lite o kanske får vi syn på honom sen.

Det ser jäkligt grovt ut. Och det kommer hinder emot.
Spontant så beror det ju dock på vad brottet är.

Mördarpedofil som kör cross på vägen - ok.
Är brottet att en yngling kör cross på vägen - dra åt helvete, arkebusera den bylingen.

För kännedom så tillhör jag den hjärndöda majoriteten.

Ok. Jag fattar, den som begått brottet att köra trimmad moppe ska tvingas spela rysk roulette som straff.

Vilka fler brott anser du ska ha dödsstraff? Snatteri? Fortkörning? Felparkering?

Dom skulle kanske ha skjutit honom i ryggen istället? Jag menar nu kostar det ju skattebetalarna pengar att laga polisbilen, så en kula skulle ha varit billigare.

Last edited:
Det ser jäkligt grovt ut. Och det kommer hinder emot.
Spontant så beror det ju dock på vad brottet är.

Mördarpedofil som kör cross på vägen - ok.
Är brottet att en yngling kör cross på vägen - dra åt helvete, arkebusera den bylingen.

Enligt vad jag sett så är han endast misstänkt för att inte ha stannat på polismans tecken.

Jag antar att de försökt stoppa honom innan händelsen för att ligga bakom någon i några sekunder med endast blåljusen och inget rött ljus tror jag inte är ett giltigt stopptecken.

Tycker nått så svenskt att båda gör fel.... :3freak
Polisens fel ger störst konsekvenser och blir därmed det grövsta, men grabben gör ju inte många rätt heller.

Ser att han raderat de flesta andra klipp han haft på sin Youtubesida nu. Tror inte bakhjulskörningsvideosarna hjälper hans case nu när allmänheten uppmärksammat sidan.

Ok. Jag fattar, den som begått brottet att köra trimmad moppe ska tvingas spela rysk roulette som straff.

Vilka fler brott anser du ska ha dödsstraff? Snatteri? Fortkörning? Felparkering?

Dom skulle kanske ha skjutit honom i ryggen istället? Jag menar nu kostar det ju skattebetalarna pengar att laga polisbilen, så en kula skulle ha varit billigare.
.
Det är sällsynt som någon försöker köra ifrån polisen för ett brott som inte har fängelse på straffskalan. ”Vanliga” förare stannar på polismans tecken.

Det är ännu långt mer sällsynt att polisen prejar någon på det här sättet för ett trafikbrott.

Det är ju tänkbart att den som prejades tänkte skjuta någon i ryggen och polisen visste det.

.
Det är sällsynt som någon försöker köra ifrån polisen för ett brott som inte har fängelse på straffskalan. ”Vanliga” förare stannar på polismans tecken.

Det är ännu långt mer sällsynt att polisen prejar någon på det här sättet för ett trafikbrott.

Det är ju tänkbart att den som prejades tänkte skjuta någon i ryggen och polisen visste det.

Vet inte det jag, när jag var i den där åldern så körde man ifrån polisen bara för att det var kul.

Finska polisen har väl alltid haft ett rykte att vara "hård" och inte dalta. Jag känner dom som i sin ungdom blivit ut körda och ordentligt spöade lämnade efter nån liten skogsväg och sen fått försöka ta sig därifrån själv efter att sagt eller gjort nåt olämpligt på fyllan då dom stött på finska polisen.

Dock är det ju vansinnigt att trycka nån av vägen på det sättet vilket nog dom flesta är överens om och förmodligenungdomligt oförstånd. Men det lär ju upprätthålla den Finska polisen rykte att man inte ska leka med dom och kanske avskräcka andra mopedhulliganer från att inte stanna.

Klart grabben borde ha stannat.

Och lika klart att det inte är dödstraff (kunde ha dött) för att inte stanna.

BTW har jag ett antal polare som blev nerprejade i diket under uppväxten i Mora.

Jag tycker inte att det var så snyggt gjort av polisen. Det är inte alltid de har möjlighet att öppna en bro som de gjorde här för några år sen (och fick skit för) så ibland bör de inse att det inte går att få stopp på fordon de följer.

Med tanke på att det verkar som hastigheten för polisen var 100 km/h bredvid mopeden (moppen gissar jag då 95 km/h) så gissar jag på olovlig körning av en förare utan behörighet med ett oförsäkrat fordon (lätt MC ??).
Har full förståelse för att polisen prejade hojen (maskerad som moped).
1786367154020.png

Last edited:
1786372355253.png
Men eftersom den minderårige är under 15 år (i varje fall i Sverige) så räcker det väl med en Tillrättavisning av Socialtjänsten.
( I Malmö för 25 år sedan hade en 14-åring tagits för 40 rån. Polisen överlämnade honom helt enligt reglerna till Socialtjänsten varje gång. Som talade med honom. Så var det bra med det.)

View attachment 531519
Men eftersom den minderårige är under 15 år (i varje fall i Sverige) så räcker det väl med en Tillrättavisning av Socialtjänsten.
( I Malmö för 25 år sedan hade en 14-åring tagits för 40 rån. Polisen överlämnade honom helt enligt reglerna till Socialtjänsten varje gång. Som talade med honom. Så var det bra med det.)

Var den misstänkte minderårig? Jag kan inte de finska reglerna men jag undrar ändå hur lyckades en minderårig bli polis?

View attachment 531519

Var den misstänkte minderårig? Jag kan inte de finska reglerna men jag undrar ändå hur lyckades en minderårig bli polis?
Minderårig i Finland = ej ännu fyllda 18 år.

Minderårig ≠ icke straffmyndig.

Känns som att de förlorade kontrollen på polisbilen, tror inte de hade för avsikt att köra ner i diket men den?

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret