Finska polisen prejar (Fiddy/cross/moppe..?)

Aaah den gamla fiskehistorien lever i både förorter och byar. Här var det minsann en som hinkade i motorn från en Suzuki RM80 -78 i sin DT-R från -91, 6-vöxlad och gjorde minst 145 med sina 15hk. Ofångad såklart så storyn lever ju kvar..
När jag var i moppeåldern så var den lokala historien att någon kände någon som hade en farsa som jobbade i Tyskland. Där hade han köpt en 100cc motor som passade direkt i en Yamaha DT.
Men det var aldrig någon som visste vem det var eller sett moppen med 100cc motor. Men många historier var det....

Med risk för att bli hatad och avstängd,så tycker jag att samtliga poliser i bilen skulle få prostatan undersök av en 150 kg blå N...r med båda händerna fastknytna bakom ryggen !
Det står jag för,älska mig eller hata mig,upp till er.
Trimmad moppe och lite jagad mot vad som skulle kunnat bli en avliden tonåring....
Det står i min värld fan inte i relation till vad det kunnat kosta.
Tack till er som tog er tid att läsa.
Mvh SB.
Det är ju det som är risken med att köra trimmat - risken att köra ihjäl sig själv eller någon annan ökar (oavsett polisens inblandning) - det är därför man inte får trimma.

Har inte läst hela tråden men min gissning är att högerhjulen skar ner utanför asfaltskanten. Sen ser det inte ut att vara världens bästa ställe heller mtp containern etc.

Last edited:
Aaah den gamla fiskehistorien lever i både förorter och byar. Här var det minsann en som hinkade i motorn från en Suzuki RM80 -78 i sin DT-R från -91, 6-vöxlad och gjorde minst 145 med sina 15hk. Ofångad såklart så storyn lever ju kvar..

När jag var i moppeåldern så var den lokala historien att någon kände någon som hade en farsa som jobbade i Tyskland. Där hade han köpt en 100cc motor som passade direkt i en Yamaha DT.
Men det var aldrig någon som visste vem det var eller sett moppen med 100cc motor. Men många historier var det....
I mitt fall Zundap ks 100cc motor som passade perfekt i ramen på ks 50cc.
Enda som gjordes byte till kraftigare kedja och drevet bak.
Bytet tog mindre en än timme.

Jag vart totalt överraskad av resultatet, alla, andra trim kom inte i närheten.
OBS Det är ingen osanning utan 100 % sanning.

Vi har en "moppegubbe" här i stan som har byggt en sådan och dessutom gjort sig omaket att registrera den som lätt MC
Jag har kört den.

Det kan jag tro.
Upplevde bara Zundapp CS50 med 7,5 hästars cylinder med 17mm Bingförgasare, alltså fortfarande 50cc men den cylindern med enorma kylflänsar.

Kan ha varit en 20mm förgasare också, men en Mikuni i så fall.

Gick helt brutalt, och gick att köra på bakhjulet..

Min kompis hade en Mustang Mamba med 13 1/2:a.
Inte stabilaste moppe-objektet att trimma hårt precis.
Den körde han om skolbussen med varje morgon.

Men det var ju en smula OT, så tack för mig här.

Jo, OM nu polisen ger stopptecken så ska man stanna där så är lämpligt. Men det finns ju något som heter övervåld. Om polisen hade sett honom snatta en skruvmejsel eller en golfklubba, som ju är potentiella mordvapen, eller en påse jordnötter, som är livsfarliga för någon med allvarlig allergi, hade det varit ok att utan förvarning skjuta verkanseld mot honom?

Jo, OM nu polisen ger stopptecken så ska man stanna där så är lämpligt. Men det finns ju något som heter övervåld. Om polisen hade sett honom snatta en skruvmejsel eller en golfklubba, som ju är potentiella mordvapen, eller en påse jordnötter, som är livsfarliga för någon med allvarlig allergi, hade det varit ok att utan förvarning skjuta verkanseld mot honom?

Det roliga här är ju att polisen aldrig gjort stopptecken. Hon signalerade bara blått, dvs håll undan så vi kommer förbi.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN