FInns det något intresse med hoj import från USA?

• Thread starter Thread starter Lg
  • Start date Start date

Lg

Yes its an STI....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR, YZ 450F 10, 133 Lucky, CRF450R 09, Subari WRX STI 07
Som sagt var, hojarna ligger bra mycket bättre i pris häröver, jag tänkt fram och tillbaka på att prova att skicka över en hoj eller dylikt, den prisbild jag har fått på frakten ser ut att ligga nånstans runt 6k, sen vad torde vara den totala kostnaden för att regga? runt 2k?

Det är möjligt att få loss en 05/06 R1 för runda slängar 50-60k med allt från ett par hundra mil på mätaren till 1500.

Så för runt 70 svenska har du en fin hoj, är det för lite marginal? moms/skatt?
vågar/vill någon göra det? Har någon gjort det redan? Erfarenheter?'

Cross hojar etc utan reg krav är ju en annan leksak som är billigare här borta, 04/05 CRF450's går för runt $3-4k dollar, dvs runt 20-30k svenska. För att inte tala om CRF 150 F/R 100 etc

Last edited:
Glöm inte tullen på 6%
Momsen är ju på 25%

Last edited:
...sen är väl US-hojar inte speciellt lätta att regga in, tycker mig ha fattat saken så. Även om Cali har världens hårdaste avgaskrav så stämmer dom inte med EURO III och får inte tas in i EU. (Såvida inte avgaskravet uppfylls efter ombyggnad vill säja)

Det är bara den uppfattningen jag har fått om import där personerna frågat om hojar från US.

Annars är ju Italien ett land där man kan hitta billiga hojar och där det är enklare att importera ifrån.
Nu kanske just R1:an inte är så billigare men dom flesta andra hojar är det.

Vid Import från Italien krävs väl bara 2 papper i orginal och sen kan man rulla in till besiktningen och få den svenskreggad.

Har några kompisar som importerat bilar därifrån och motorcyklar skall inte vara svårare.

Jag vet tog hem min hoj i våras från USA...

Man måste ha en "title" på cykeln (Amerikansk regbevis) och har man det så är det i dagsläget lika lätt att ta hem som vilken EU hoj som helst,
Jag fick tyvärr göra ett ljudtest hos amatörbyggarföreningen som kostar ca 2000 SEK och vägning pga att Suzuki i Sverige KGK vägrar sälja COC dokument.

Hos HD går det att köpa....vet ej hur det är hos andra märken..

Regbesikningen kostar runt 1000 lappen så summan blir med ljudprov 3000kr

Men tänkt på vad ovanstående skriver att det är 25% moms på (inköpspriset + frakt + 6% av värdet i tull...) för fordon utan för EU..

Fast det lönar sig ändå att importera...

Last edited:
Jag skulle kunna var intresserad av att ta in en hoj för att bygga racehoj. Då kommer man ju undan inreggning och sånt strul.

Jag vet tog hem min hoj i våras från USA...

Man måste ha en "title" på cykeln (Amerikansk regbevis) och har man det så är det i dagsläget lika lätt att ta hem som vilken EU hoj som helst,
Jag fick tyvärr göra ett ljudtest hos amatörbyggarföreningen som kostar ca 2000 SEK och vägning pga att Suzuki i Sverige KGK vägrar sälja COC dokument.

Hos HD går det att köpa....vet ej hur det är hos andra märken..

Regbesikningen kostar runt 1000 lappen så summan blir med ljudprov 3000kr

Men tänkt på vad ovanstående skriver att det är 25% moms på inköpspriset med 6% av värdet i tull... för fordon utan för EU..

Är det inte 25% moms räknat på den totala summan?

Alltså inköpspris + frakt + tullavgifter?

Om tex. hojen kostar 100.000:- och frakten 10.000:- så blir momsen 25% av 116.000:-?

Utbudet ar stort, och att ta in lekfordon sasom moto-x och race hojar kommer man undan registreringen. Jag ska ta reda pa mer detaljer och om nagon verkligen ar intresserad, sag till, jag ska forsoka atminstone skicka hem nanting for att se hur det gar, hur fraktade du din hoj fran USA???

Finns det några bra sidor att kolla begagnade hojar på i USA så man kan bilda sig en uppfattning av prisnivån på olika modeller? Typ som mobile.de, fast i USA då. Såklart. :)

Betalar man moms även om hojen inte ska registreras?

Last edited:
Kanske intresserad av nyare cross/enduro. Finns det någon bra annons sida där en relativt överensstämmande prisbild kan uppnås? :va

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul