FInns det något intresse med hoj import från USA?

• Thread starter Thread starter Lg
  • Start date Start date
Det där med tullen, om inget inköps pris är bifogat med hojen hur bestämmer de tullen då? Skriver man eget kvitto?:va

Jag vet inte hur de baserar tull heller, jag har skickat en hel del mindre prylaroch alltid uppgett "gåva" även fast det har varit rätt dyhra prylar, men moms har tillkommit en del gånger, fast aldrig vart i närheten av 25% av värdet.

Det är möjligt att få loss en 05/06 R1 för runda slängar 50-60k med allt från ett par hundra mil på mätaren till 1500.

Så jättebilligt är det ju inte egentligen. Jag var inne hos den lokala handlaren idag och en ny R1:a från -07 har en prislapp på $9,900. $1,000 extra är det ju definitivt värt för en sprillans hoj istället. Dessutom brukar det ju alltid finnas utrymme för förhandling, speciellt när vi börjar närma oss slutet av säsongen. Kanske iofs är svårare i CA där säsongen är längre.

Är det förresten inte jäkligt krångligt i CA, med alla udda regler ni har? Finns väl knappt en enda lag där inte CA är undantaget... :va

Edit: Det stod en svart ZX14 -07 därinne med ett pris på $8,900. Lite repig på vänstersidan och under 40 mil på mätaren. Kanske kan vara nåt för er som letar begagnat.

När det gäller rejshojar så finns det väl ingen som köper sina hojar i Sverige, eller? Eller finns det något annat sätt att slippa undan momsen om man inte registrerar en svenskköpt hoj? :confused:

Last edited:
Det var mer ett exempel, givetvis går det att förhandla på priserna, många hojar här är uttagna och körda en sesong av nån med för mycket pengar som inte har mer vett än att köpa en hoj för att det är fränt, och sen inse att det kostar en slant att ha den och sen att det inte var så fränt som dom trott från början, när "vintern" kommer hit sjunker priserna även här, jag plockade bara en hoj som är till salu mitt i Juli, givetvis är den dyrare än den kommer att vara i December.

Rent registreringsmässigt är det inte så komplicerat även fast CA har alla världens undantag och tillägg för alla möjliga lagar och bestämelser. Det är mest miljökraven som ställer till konstigheter, men det är inga problem att köpa en hoj från en annan stat och regga i CA tex, med bilar är det lite klurigare däremot.

Det är dom där momsreglerna som är intressanta, jag har lixom ingen aning om hur det fungerar med import av MC från USA, reggat eller oreggat, det känns bara som att det finns en hyfsad marginal att titta på när det gäller att köpa hoj.

Så jättebilligt är det ju inte egentligen. Jag var inne hos den lokala handlaren idag och en ny R1:a från -07 har en prislapp på $9,900. $1,000 extra är det ju definitivt värt för en sprillans hoj istället. Dessutom brukar det ju alltid finnas utrymme för förhandling, speciellt när vi börjar närma oss slutet av säsongen. Kanske iofs är svårare i CA där säsongen är längre.

Är det förresten inte jäkligt krångligt i CA, med alla udda regler ni har? Finns väl knappt en enda lag där inte CA är undantaget... :va

Edit: Det stod en svart ZX14 -07 därinne med ett pris på $8,900. Lite repig på vänstersidan och under 40 mil på mätaren. Kanske kan vara nåt för er som letar begagnat.

När det gäller rejshojar så finns det väl ingen som köper sina hojar i Sverige, eller? Eller finns det något annat sätt att slippa undan momsen om man inte registrerar en svenskköpt hoj? :confused:

Jag har oxå varit inne på att exportera hojar från USA, kom fram till att man sparar inte många kronor på att ta hoj från USA till swe, om man inte adressändrar sig, tar in ett gäng hojar som flyttsgods. Och då ska dom vara minst 6 månader gamla eller gått mer än 600 mil för att slippa tullen i Sverige.
Plus att det är som nån tidigare i tråden skriver, svårt att regga hojar från USA i Sverige, varför det skulle vara det har jag ingen aning om:va

Är nyfiken på en import jag också. Men hur blir det med mätaren, kan man ändra till km/h själv eller måste man köpa en ny mätare?

Min Honda 954 visar både MPH/KMH, man ändrar med knapparna på instrumentet, en bekants R1 -04 samma sak, resten vet jag inte.

Är nyfiken på en import jag också. Men hur blir det med mätaren, kan man ändra till km/h själv eller måste man köpa en ny mätare?

Du får gärna berätta lite mer i detalj hur du kom fram till det? Med rätt papper är det inga konstigheter att regga en USA hoj i i Swe, vad jag vetg kan flyttgods reglerna bara tillämpas om man verkligen flyttar och tar med sej fordonet?

Jag har oxå varit inne på att exportera hojar från USA, kom fram till att man sparar inte många kronor på att ta hoj från USA till swe, om man inte adressändrar sig, tar in ett gäng hojar som flyttsgods. Och då ska dom vara minst 6 månader gamla eller gått mer än 600 mil för att slippa tullen i Sverige.
Plus att det är som nån tidigare i tråden skriver, svårt att regga hojar från USA i Sverige, varför det skulle vara det har jag ingen aning om:va

Last edited:
Det där med tullen, om inget inköps pris är bifogat med hojen hur bestämmer de tullen då? Skriver man eget kvitto?:va

Jag köpte en motor, mc-ram och delar via e-bay från USA. När jag skulle betala moms och liknande (till fraktbolaget när jag skulle hämta ut delarna) hade jag inget kvitto, det var omöjligt att få tag på säljaren.
Det hela drog ut på tiden och FRAKTBOLAGET pratade "mellan raderna" och tipsade mig att "skriva ett eget kvitto" så att jag kunde få ut mitt paket.
Jag snodde en logga från nätet, ändrade lite namn, adresser, telefonnummer och körde lappen genom faxen ett par gånger, SÄNKTE dessutom priset på kvittot något.
Billigare för mig och alla var nöjda och glada...

Detta var för två år sedan och jag vet inte om några rutiner ändrats sedan dess.

/H

PS Jag sover gott om nätterna - Inga samvetskval så långt ögat når... DS

Jag vet tog hem min hoj i våras från USA...

Man måste ha en "title" på cykeln (Amerikansk regbevis) och har man det så är det i dagsläget lika lätt att ta hem som vilken EU hoj som helst,
Jag fick tyvärr göra ett ljudtest hos amatörbyggarföreningen som kostar ca 2000 SEK och vägning pga att Suzuki i Sverige KGK vägrar sälja COC dokument.

Hos HD går det att köpa....vet ej hur det är hos andra märken..

Regbesikningen kostar runt 1000 lappen så summan blir med ljudprov 3000kr

Men tänkt på vad ovanstående skriver att det är 25% moms på (inköpspriset + frakt + 6% av värdet i tull...) för fordon utan för EU..

Fast det lönar sig ändå att importera...

Nån som vet om lite bra sidor förutom ebay man kan kolla för beggade hojar i USA?

Tack, jag slapp säga det. :)

Jag köpte en motor, mc-ram och delar via e-bay från USA. När jag skulle betala moms och liknande (till fraktbolaget när jag skulle hämta ut delarna) hade jag inget kvitto, det var omöjligt att få tag på säljaren.
Det hela drog ut på tiden och FRAKTBOLAGET pratade "mellan raderna" och tipsade mig att "skriva ett eget kvitto" så att jag kunde få ut mitt paket.
Jag snodde en logga från nätet, ändrade lite namn, adresser, telefonnummer och körde lappen genom faxen ett par gånger, SÄNKTE dessutom priset på kvittot något.
Billigare för mig och alla var nöjda och glada...

Detta var för två år sedan och jag vet inte om några rutiner ändrats sedan dess.

/H

PS Jag sover gott om nätterna - Inga samvetskval så långt ögat når... DS

Jag köpte en Kawasaki z1000 svart/röd 03a, för 22000SEK idag. Buckla i tanken, annars inga större fel. Går som en klocka. :yoparty

Så det finns en del billiga cyklar att hitta.

Kommit fram till nat Lg?
Trots man inte sparar manga kronor pa att ta in hoj fran US, plus man forlorar en hel del tid, maste halla pa med papper och skit sa funderar jag starkt pa att dra over 750in till swedala till nasta sommar:yoparty , inte for att jag vill spara pengar el dyl utan enbart for att jag vill se hur det gar till och att ha erfarenheten att ha gjort det!
Sa vad sager ni Berra och Lg, ska vi dra ihop ett par hojar, jetskis, jafan u name it och skicka harifran typ Long Beach till swiden?:yoparty

Kommit fram till nat Lg?
Trots man inte sparar manga kronor pa att ta in hoj fran US, plus man forlorar en hel del tid, maste halla pa med papper och skit sa funderar jag starkt pa att dra over 750in till swedala till nasta sommar:yoparty , inte for att jag vill spara pengar el dyl utan enbart for att jag vill se hur det gar till och att ha erfarenheten att ha gjort det!
Sa vad sager ni Berra och Lg, ska vi dra ihop ett par hojar, jetskis, jafan u name it och skicka harifran typ Long Beach till swiden?:yoparty

Det vore ju onekligen en bra idé. Särskilt för att se hur det går med reg etc, jag är villig att skicka nåt när som helst, jag har en hög leksaker:tummenupp

Om du kan få hit en cross eller banhoj till billig penning e jag intresserad =)...

Alltsa, banhojar gar ju att fa tag pa for nastan nada har. MEN tar man in den till swe kor man pa den varianten att inte regga in den(?) Alltsa far den aldrig andvandas pa gata.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul