Finns det hopp för mellanöstern ändå?

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date
Sad Glad skrev:
Som vanligt är det Israeler som provocerar fram attacker från Palestinier genom att fortsätta med sina riktade mord.

Kolla nyheterna - eller åtminstone denna tråd - innan du uttalar dig.

Sad Glad skrev:
...inte heller att göra det förrän Israel slutar existera.

Det heliga landet = det stulna landet.

Du vet ju verkligen inte vad du skriver om så egentligen förstår jag inte varför jag bemödar mig.

Markus skrev:

Du vet ju verkligen inte vad du skriver om så egentligen förstår jag inte varför jag bemödar mig.

Helt fel har han ju inte.

Markus skrev:
Jo det tycker jag, varför gör inte du det?
varför måste allting förklaras med en jävla massa snygga bullshit ord
jag tycker ändå som JAG sa ovanstående...................
blablabla blablakapitalisterblabla blaimperialistiskablablabla :fatta!
blablakonservativablablabalabla jäkla :mattias duttinutti...
jag vet allt blablablablabla upp till kampblablablalyssna upp alla proletärer
blablablablaner med köttindustrinblablabla..marxismenblablabla

who gives a shit!!! :fatta! muppar

dobermagnus skrev:
varför måste allting förklaras med en jävla massa snygga bullshit ord
jag tycker ändå som JAG sa ovanstående...................

Orsaken till att allt skall förklaras är att det blir mer intressant när man vet vad folk menar och tycker. "Bullshitord" ligger väl i läsarens tolkning.

Du vill alltså atombomba Israel?

dobermagnus skrev:
who gives a shit!!! :fatta! muppar

Tja, du kommenterar ju iaf....

t-rex skrev:
Orsaken till att allt skall förklaras är att det blir mer intressant när man vet vad folk menar och tycker. "Bullshitord" ligger väl i läsarens tolkning.

Du vill alltså atombomba Israel?

Tja, du kommenterar ju iaf....
men va fasen hur länge har inte den konflikten inte funnits då?hur många samtal har dom inte haft då?hur många är det jorden runt som tror dom är så jäkla intelligenta och sitter på svaret?vad f******n har hänt??!inte ett smack..
på din fråga svarar jag varför inte ,då händer det ngt!!!! :tummenupp
människan kommer ändå i slutändan att antingen bomba upp denna
planet eller så händer det ngt annat världsomfattande otrevligt!!!

Markus skrev:

Jag läser ofta nyheterna om Israel/Palestina. Det är mycket som inte kommer fram i svensk press. Än mindre i amerikansk. Som tur är finns det nyhetssidor som sammanställer artiklar o dyl från hela världen och sedan länkar ut till dem. Israel har mördat Palestinier långt innan de palestinska raketbeskjutningarna återupptogs och kommer förmodligen fortsätta med detta även om alla palestinska grupper skulle respektera vapenvilan.

Sad Glad skrev:
Jag läser ofta nyheterna om Israel/Palestina. Det är mycket som inte kommer fram i svensk press. Än mindre i amerikansk. Som tur är finns det nyhetssidor som sammanställer artiklar o dyl från hela världen och sedan länkar ut till dem. Israel har mördat Palestinier långt innan de palestinska raketbeskjutningarna återupptogs och kommer förmodligen fortsätta med detta även om alla palestinska grupper skulle respektera vapenvilan.

Åh, en livs levande konspirationsteoretiker. :)
Menar du t.ex. stegbilderna från när bulldozern körde över en amerikansk "freds"-demonstrant? Den som redigerades och härrörde från två olika tillfällen, är det sådan journalistik du menar?
Eller den som gjort att 95% av svenskarna (som det verkar) tror att det är en mur byggd runt alal palestinska områden då det i själva verket är under 5% som faktiskt är en mur?
;)

Markus skrev:
Åh, en livs levande konspirationsteoretiker. :)
Menar du t.ex. stegbilderna från när bulldozern körde över en amerikansk "freds"-demonstrant? Den som redigerades och härrörde från två olika tillfällen, är det sådan journalistik du menar?
Eller den som gjort att 95% av svenskarna (som det verkar) tror att det är en mur byggd runt alal palestinska områden då det i själva verket är under 5% som faktiskt är en mur?
;)
http://news.bbc.co.uk/1/hi/in_depth/middle_east/2001/israel_and_the_palestinians/default.stm
http://www.un.org/apps/news/infocusRel.asp?infocusID=70&Body=Palestin&Body1=

Men engelska nyheter kan väl inte lita på, eftersom Livingstone försvarade självmordsbombarna.
Och FN vetifan heller, dom har ju resolutioner som Israel bryter mot.

Vart ska man läsa? http://www.haaretzdaily.com/ kanske är mer i din smak?

Här fanns en del intressanta åsikter om chanserna till fred (finns båda sidorna här):
http://www.haaretz.com/hasen/pages/...ntrassID=13&subContrassID=1&sbSubContrassID=0

As long as the final goal is to eliminate Israel, there will not be peace, settlements or not.
John Cruize, San Jose, United States of America

The Israelis have managed to build the mother of all walls, no I am not speaking of the land grab on the west bank and Gaza, I am speaking of the larger wall around the entire State of Israel, built by Israel over the last 60+ years, the real Wall that isolates Israel from it's Arab and Islamic neighbors.

This Wall is the wall that will keep Israel isolated for centuries to come. I regret we will not see peace until Israel a) recognizes publically the injustice they caused upon the Palestinians, b) make fare retribution and compensate the Palestinians for their suffering, c) share the land by integrating the two peoples for the good of the entire land, d) Infuse significant economic assistant to the Palestinians to help alleviate economic hardship caused by the Israelis.
Allen Deen, Dallas, United States of America

Den här var ju rolig, jäkla palestiner till å kräva tillbaka sitt land som blivit ockuperat:

There will be peace between Israel and the Palestinians when the Palestinian branch of Peace Now sponsors a massive rally in support of peace with Israel by giving up all land claims against Israel for Peace.
David Feigenbaum, Netanya, Israel

Last edited:
Markus skrev:
Jag hajar inte din poäng, du har alltså klistrat in tre insändare och länkat till BBC, UN och Haaretz? :confused: Vad i mitt inlägg besvarar det?

Markus skrev:

Du kritiserar trovärdigheten på nyheter som folk som tar ställning för Palestina läser. För du vet tydligen vad vi läser för nyheter...

[edit]
Mur, stängsel. Spelar det verkligen någon större roll?
[/edit]

Last edited:
eus skrev:
Du kritiserar trovärdigheten på nyheter som folk som tar ställning för Palestina läser. För du vet tydligen vad vi läser för nyheter...

Jag har öht inte kommenterat vad du läser för nyheter, men när någon kommer med sensationella uppgifter om att Israelerna minsann mördat Palestinier under hela den senaste försoningsprocessen eller vad man nu ska kalla det så ifrågasätter jag det och påtalade bara att den media som "ni" (du var ju inte ens med från början men nu är du en av "ni";)) påstår mörkar israelernas brott minsann hittat på en hel del israelfientligt också. Vet du ens vilka stegbilder jag skriver om eller spyr du bara ur dig mot allt och alla som inte delar din uppfattning att judarna lika bra kunde varit utan en egen nation?

eus skrev:
[edit]
Mur, stängsel. Spelar det verkligen någon större roll?
[/edit]

Ja, det tycker jag. Visar man bilder på en mur i 10 fall av 10 när man diskuterar barriären så ger man inte en verklig bild av läget.
Dessutom står det vem som helst fritt att bygga mur eller stängsel vid sin nations- eller tomtgräns, problemet i detta fall är ju att man gjort det på palestinsk mark vilket naturligtvis är fel. Å andra sidan så är ju det det enda problemet, att den inte uteslutande är dragen på Israelisk mark.
Men, för att använda din retorik och logik - är det verkligen något nytt att Israelerna plockat lite olivlundar av Palestina, spelar det verkligen någon större roll?

Markus skrev:
Jag har öht inte kommenterat vad du läser för nyheter, men när någon kommer med sensationella uppgifter om att Israelerna minsann mördat Palestinier under hela den senaste försoningsprocessen eller vad man nu ska kalla det så ifrågasätter jag det och påtalade bara att den media som "ni" (du var ju inte ens med från början men nu är du en av "ni";)) påstår mörkar israelernas brott minsann hittat på en hel del israelfientligt också. Vet du ens vilka stegbilder jag skriver om eller spyr du bara ur dig mot allt och alla som inte delar din uppfattning att judarna lika bra kunde varit utan en egen nation?
Jag vet, ska försökte verkligen att hålla mig borta! fakk
Jag har väl inte sagt att Judarna inte ska få ha en egen nation. Men dom fick en bit tilldelad av FN. Men den räckte ju tydligen inte...

Markus skrev:
Dessutom står det vem som helst fritt att bygga mur eller stängsel vid sin nations- eller tomtgräns, problemet i detta fall är ju att man gjort det på palestinsk mark vilket naturligtvis är fel. Å andra sidan så är ju det det enda problemet, att den inte uteslutande är dragen på Israelisk mark.
Ja det får man, men som det är nu är det tusentals palestinier som inte kan gå till jobb eller skola tack vare den fina gränsen. Dom står och väntar vid en gränskontroll som öppnar en kvart då och då. Sen efter några timmar så stänger dom, då är det bara att gå hem igen och tillbaka nästa dag och hoppas att man kommer igenom då.
Det är perfekt, lite mer frustrerat folk som Hamas kan lägga vantarna på.
:3freak

[edit]
Det här kan vi diskutera i alla evighet så jag lägger ner nu, jag ska till Israel med mina molotov's. :brinnerup
[/edit]

Last edited:
Martin skrev:
Ja det får man, men som det är nu är det tusentals palestinier som inte kan gå till jobb eller skola tack vare den fina gränsen. Dom står och väntar vid en gränskontroll som öppnar en kvart då och då. Sen efter några timmar så stänger dom, då är det bara att gå hem igen och tillbaka nästa dag och hoppas att man kommer igenom då.
Det är perfekt, lite mer frustrerat folk som Hamas kan lägga vantarna på.
:3freak
Hur kan dom få ha kvar jobbet om det är 5% chans att de får komma genom och varför är det så mycket jobb på en av sidorna men inte den andra?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg