Finns det hopp för mellanöstern ändå?

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date
korvgubbe skrev:
men men.. för sent att fråga. killen är ihjälskjuten.....

Hade de väntat kanske du hade kunnat skriva, "för sent att fråga - killen sprängde sig själv till döds på lekplatsen i bosättningen." Tänkt på det?

korvgubbe skrev:
Bara en fråga:
- hade du haft samma förståelse och hoppats på överseende och attd e gått vidare om en palestinier skjutit ihjäl en Israel?

Ja, det hade jag. Jag har aldrig hoppats på fortsatta stridigheter, jag ser det bara ur en annan vinkel än dig.

Markus skrev:
Hade de väntat kanske du hade kunnat skriva, "för sent att fråga - killen sprängde sig själv till döds på lekplatsen i bosättningen." Tänkt på det?
Männen hade varit 50 meter från de säkerhetsstängsel som satts upp i närheten av bosättningen.

Detta påminner om seriestrip jag läste.
- Han tänkte slå mig så jag slog ner honom först i självförsvar.

Men det resonemanget så kan man ju lika gärna skjuta hela bunten i preventivt syfte.

eus skrev:
Men det resonemanget så kan man ju lika gärna skjuta hela bunten i preventivt syfte.

Ja, jag har inte avfärdat att det var en skjutglad israel som orsakade detta. Men det står också att varningsskott avfyrades, läste du det? Är inte det konstigt att de i så fall inte lommade hemmåt? Jag hade definitivt gjort det i alla fall. Hur långt kan man kasta en granat förresten? 40m? 50m?

Markus skrev:
Ja, jag har inte avfärdat att det var en skjutglad israel som orsakade detta. Men det står också att varningsskott avfyrades, läste du det? Är inte det konstigt att de i så fall inte lommade hemmåt? Jag hade definitivt gjort det i alla fall. Hur långt kan man kasta en granat förresten? 40m? 50m?
Men det här då Han sade att palestinierna flydde.
Eller jag kanske missuppfattar texten?

Jag vet faktiskt inte hur långt du kastar en granat, men 50 är nog i längsta laget.
Det var dessutom 50 meter ifrån stängslet, lär ju vara en bit in till bosättningen.
Men men, i det här kan vi bara spekulera. Hursom helst så tror jag nog de går vidare i sina förhandlingar.

eus skrev:
Men det här då Han sade att palestinierna flydde.
Eller jag kanske missuppfattar texten?

Jag tolkar det som att kumpanerna flydde, men det är inte helt tydligt. Hade TT menat att palestiniern skjöts medan han flydde så hoppas jag att de skrev ut det.

eus skrev:
Men men, i det här kan vi bara spekulera. Hursom helst så tror jag nog de går vidare i sina förhandlingar.

Jag vet inte heller, poängen var väl att jag har förståelse för att de inte står och väntar tills de är 2 meter därifrån om de misstänker något. Skjöt de varningsskott och palestinierna fortsatte så har jag svårt att känna sympati med en så urkorkad individ. Är det något jag skulle ta på fullaste allvar så är det varningsskott från israeliska militären.

mb skrev:
Skulle det kunna vara så att lite av isen lossnat i och med arafats bortgång? Även om han har varit en viktig person genom tiderna, så kanske det var dags för nytänkande.

Arafat var en hämsko för fredsprocessen mellan palestinier och israeler.
Israel såg honom som en förhandlingspart och Arafat hade ungefär samma syn på Israeliterna.
Lägg därtill att gubben var sjuk och knappt beslutsförmögen.

Att palestinierna efter Arafats bortgång lyckas vara sammlade, hålla demokratiska val och inte hänfalla åt innre stridigheter bådar gott för framtiden.
Hoppas bara att Sharon och Abbas gemensamt vårdar denhär chansen som man har.

Den eminenta och intressanta dokumentären "Att tala med Djävulen" av Peter Löfgren går i repris på ettan nu. Klart sevärd!

All betting på alternativ "1" (ett) är stoppad.

1. Innan Måndagens slut har Hamas förstört detta
X. Innan Måndagens slut har Jihad förstört detta
2. Innan Måndagens slut har Al-Aqsa Martyrernas brigader förstört detta

korvgubbe skrev:
Fast å andra sidan Markus... Stämmer det i artikeln så var det ju Israelerna som sköt först:
Nej du, Hamas startade denna gång och tydligen är det för att sabba för Abbas som inte gett dem de inflytande de tycker att de förtjänar efter att de "drivit Israel från bosättningarna".
Det började inte igår, denna vapenvila bröt Hamas.

Markus skrev:
Nej du, Hamas startade denna gång och tydligen är det för att sabba för Abbas som inte gett dem de inflytande de tycker att de förtjänar efter att de "drivit Israel från bosättningarna".
Det började inte igår, denna vapenvila bröt Hamas.

....När bröt Hamas vapenvilan? ...genom att göra vad?

fan jag tycker vi ger fransmännen tillåtelse att provbomba sina
små atom-hallon-bomber....när dom sen känner sig nöjda med sina
resultat,tycker jag att vi asfalterar hela pläjset å gör det till en enda
stor parkering.... :banana :tummenupp

dobermagnus skrev:
fan jag tycker vi ger fransmännen tillåtelse att provbomba sina
små atom-hallon-bomber....när dom sen känner sig nöjda med sina
resultat,tycker jag att vi asfalterar hela pläjset å gör det till en enda
stor parkering.... :banana :tummenupp

Bomba Israel? :va

Som vanligt är det Israeler som provocerar fram attacker från Palestinier genom att fortsätta med sina riktade mord.

Tror inte det finns någon lösning på konflikten då Israel inte kan acceptera FN och Palestiniernas rättmätiga krav. Palestinierna å sin sida kan inte acceptera att ge upp sina rättigheter. Det finns alltså ingen grund för fred och kommer inte heller att göra det förrän Israel slutar existera.

Det heliga landet = det stulna landet.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...