Finns de någon här som maxat sin r1 -04

Donnie_R6

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
YZF R1 -04 & Audi a6 på 2 hjul
Tjabba, undrar om de finns nån här som maxat sin r1 -04 än...
Står på papper att dom ska göra 295km/h, jag gjorde 299km/h på mätaren häromdan, är hastighetsmätarna inte exakta eller uppger dom lägre siffror från fabriken.

mätarn stannade på 299 men den gick ännu mer när jag gasade...

-=Ju snabbare du kör desto fortare kommer du fram=-

Nej, hastighetsmätaren är inte exakt. Det är den aldrig. Du har dessutom en spärr i mätaren så att den inte visar mer än 299 km/h, hur fort hojen än går.

McB skrev:
Nej, hastighetsmätaren är inte exakt. Det är den aldrig. Du har dessutom en spärr i mätaren så att den inte visar mer än 299 km/h, hur fort hojen än går.

Går denna spärren ta bort? jag har ett par filmer på min dator där en svenne rastar sin R1 turbo mot en VTR SP1.. där ser man vid ett par tillfällen att den digitala mätartavlan visar typ 300 +
Sen om det verkligen går så fort är en annan femma :rolleyes:

Mätarna stannar enligt överenskommelse på 299 men motorerna är inte strypta. Med 295 menar Yamaha förmodligen ärlig fart fast de ljuger lite förstås som alla andra.

Kraschpucken skrev:
Går denna spärren ta bort? jag har ett par filmer på min dator där en svenne rastar sin R1 turbo mot en VTR SP1.. där ser man vid ett par tillfällen att den digitala mätartavlan visar typ 300 +

Tja, du kan säkert hacka mjukvaran för att få bort spärren, men frågan är hur nödvändigt det är. Felvisningen vid sådana hastigheter är ändå såpass stor att det hastighetsmätaren visar bara är en fingervisning om att det går alldeles åt helvete för fort.

Förmodligen var den R1:an äldre än -04, tror att det var då de kom på att strypa mätarna.

Ninjaboy skrev:
Förmodligen var den R1:an äldre än -04, tror att det var då de kom på att strypa mätarna.

Tror de kom överrens om det tidigare. Har för mej att det endast är första årsmodellen Hayabusa som visar mer än 300. Så efter 00 eller så. Bara de japanska märkena som kom överrens om det med.

Ninjaboy skrev:

Men hur fort går dom hojarna egentligen da om mätarn visar 299, går den mer eller mindre...

Donnie_R6 skrev:
Men hur fort går dom hojarna egentligen da om mätarn visar 299, går den mer eller mindre...

Mindre än mätaren visar, så klart. Förutsatt att du inte har micklat med drevningar och dylikt.

Hojen går ungefär så fort som tillverkaren anger, men vad betyder ett par km/h hit eller dit egentligen?

FUBAR skrev:
En mätare brukar visa ca 10% för mycket.

Krav enligt 2 § 3
3 § Hastighetsmätarens tavla skall vara placerad i förarens direkta siktfält och vara tydligt avläsbar under både dagtid och nattetid. Det markerade hastighetsområdet skall vara tillräckligt stort för att visa den högsta hastighet som fordonstillverkaren anger för fordonstypen.

4 § Hastighetsmätare skall visa hastigheten i kilometer per timme (km/h). Hastigheter under 20 km/h behöver inte visas. Hastighetsmätare bör visa hastigheten analogt.

5 § Hastighetsmätare installerad i motorcykel får inte visa hastighet som är mindre än den verkliga. Motorcykel av 1980 eller tidigare års modell får dock ha en felvisning på maximalt 10 % av verklig hastighet.

6 § Visad hastighet (v1) och verklig hastighet (v2) skall vid hastigheter mellan 40 km/h och 140 km/h uppfylla följande villkor:

v1 – v2 ≤ b + 10 km/h
v2/20=b

Formeln ovan formaterades konstigt. Se länk för korrekt utseende!

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023 .htm#_Toc38949601

/Oskar

Last edited:
Ninjaboy skrev:
Mätarna stannar enligt överenskommelse på 299 men motorerna är inte strypta. Med 295 menar Yamaha förmodligen ärlig fart fast de ljuger lite förstås som alla andra.

Klokt talat även en ny hoj visar säkert 15kh/h för mycket i dom farterna, hade upp min gamla 1100r i 305 på klockan och då hade den inte ens varvat ut, snacka om glädjemätare! :D

denna tråden påminner mig om varför man inte är på BIKE.se längre :D

Kraschpucken skrev:
Det är en äldre R1:a och då är mätaren inte spärrad. Den dåvarande ägaren till R1:an finns f.ö. här på forumet men bågen är stulen.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park