Finn ett fel

3185093 undrar hur helautmatiskt fungerar om man kör på bana, borde kunna bli ganska spännande om den får för sig att växla i nedlägg... eller har dom kanske någon spärr om hojen lutar för mycket?
Det kan ju också vara så förbenat finurligt att de inte tänkt sig att den ska köras på bana.

Det kan ju också vara så förbenat finurligt att de inte tänkt sig att den ska köras på bana.

Problemet borde iof också till viss del kunna uppkomma vid inspirerad körning på kurvig väg...

(vore coolt om dom spärrade så att uppväxlingar inte sker när hojen lutar mer än nån viss vinkel, tror att vissa sportbilar med automat (ni vet, USA) är mer restriktiv med växlandet om bilen svänger kraftigt.

Hmm, tar det inte bort lite av tjusningen med att köra hoj ?
Trots allt, för det mesta så handlar ju hojåkning om friheten/farten osv.

Det skulle vara som att sätta en TH400 i en Ferrari 360 Modena.

Någon som provat en mc med automat?

Hmm, tar det inte bort lite av tjusningen med att köra hoj ?
Trots allt, för det mesta så handlar ju hojåkning om friheten/farten osv.

Det skulle vara som att sätta en TH400 i en Ferrari 360 Modena.

Någon som provat en mc med automat?

Är det frihet att växla? Skandal egentligen att man ska behöva hålla på med sånt skit 2007.

Exakt. :tummenupp
Aprilia Mana 850 har automatlåda. Vad mysko det måste kännas att stanna vid ett rödljus utan att växla ner och dra in kopplingshandtaget. Och köra längs en kurvig väg och känna hur hojen växlar av sig själv. Undrar hur det går att köra på bakhjulet...? Kanske inte så kul att bli överraskad av ett växelbyte när man har framhjulet högt upp i luften.

*gäsp* Hondamatic säger jag bara. Hååååndamaaaatic!

Honda hade automat redan 1976 på sin legendariska enkelkammare! SOHC´n.

http://www.cyclechaos.com/wiki/images/2/26/1977-Honda-CB750A-Maroon-7.jpg

Tjaa, det skulle jag nog vilja påstå.

Om vi jämför med bil, vad kör du helst om du ska köra inspirerat, automat eller manuellt ?

Manuell, en automat har ju fortfarande växlar som man måste sköta själv med hjälp av foten. Jag tänkte att det skulle vara mer elmotorstuk så man slipper allt detdär. Nånsin hört nån klaga på att det inte finns växlar på en snöskoter?

För att en automat skulle kosta människoliv då den får för sig att växla i en kurva på nyduggad asfalt!
Håller med om att det verkar kusligt och kanske farligt. Men är inte Aprilian antingen halv- eller helautomat? Både och alltså.

Edit: några fler/bättre bilder. Spännande hoj!

Bifogat

• mana6.jpg
    mana6.jpg
    26.8 KB · Visningar: 61
  • mana7.jpg
    mana7.jpg
    33.2 KB · Visningar: 52
  • mana8.jpg
    mana8.jpg
    31.4 KB · Visningar: 42
Last edited:
Manuell, en automat har ju fortfarande växlar som man måste sköta själv med hjälp av foten. Jag tänkte att det skulle vara mer elmotorstuk så man slipper allt detdär. Nånsin hört nån klaga på att det inte finns växlar på en snöskoter?

Elmotorstuk på vadå, motorcykeln?

Nix, förmodligen då det är relativt olämpligt att släppa handen om styret och växla när man skumpar omkring i skogen eller vad det nu må vara.

Elmotorstuk på vadå, motorcykeln?

Nix, förmodligen då det är relativt olämpligt att släppa handen om styret och växla när man skumpar omkring i skogen eller vad det nu må vara.

Ja, man vrider på gasen så drar den utan växling till 300, skulle vara hur skönt som helst.

Är det frihet att växla? Skandal egentligen att man ska behöva hålla på med sånt skit 2007.

:klappar
Håller fullständigt med.
När en hållbar variomatic finns till mc kommer vi få se den på en motoGp hoj var så säkra!
Kom ihåg var ni hörde det först!

Tjaa, det skulle jag nog vilja påstå.

Om vi jämför med bil, vad kör du helst om du ska köra inspirerat, automat eller manuellt ?

En automat såklart!
Ingen förare kan växla snabbare än en automat.
Går at justera dem för prestanda serru! :tummenupp

Last edited:
Vespamopparna har väl inte ens en "riktig" låda utan en variabel remdrivande utväxlingshistoria snarare än en låda med olika växlar.

Det är ju precis en sådan låda som den här Aprilian har, CVT-låda. Variomatic kallades den när den drabbade världen på 70-talet som en väsentlig ingrediens i Volvo 340 (och i DAF tidigare än så), Multitronic heter den i dagens Audi-bilar. Utväxlingen kan alltså ändras kontinuerligt inom ett spann istället för att bara ha några få fasta lägen. Motorn kan under acceleration hela tiden arbeta på det varvtal där den ger maximal effekt men eftersom det är roligt att varva och växla har de lagt till en funktion som kan låsa transmissionen i sju fasta lägen för att ge illusionen av en vanlig växellåda.

Flashback-varning för Yamaha Chappy.
80cc modellen hade väl även en handmanövrerad hög och lågväxel om jag minns rätt.

... Och köra längs en kurvig väg och känna hur hojen växlar av sig själv.

*gäsp* Hondamatic säger jag bara. Hååååndamaaaatic!

Nja, den växlade (enligt vad jag läst) INTE av sig själv ("halvautomat") utan du fick själv välja (dock slapp du koppla), och vad jag vet hade den bara två växlar ("låg" och "hög") och inte särskilt imponerande prestanda ens med den tidens mått.

Tufft med parkeringsbroms på motorcykel dock.:yoparty

:klappar
Håller fullständigt med.
När en hållbar variomatic finns till mc kommer vi få se den på en motoGp hoj var så säkra!
Kom ihåg var ni hörde det först!

En automat såklart!
Ingen förare kan växla snabbare än en automat.
Går at justera dem för prestanda serru! :tummenupp

Nu sökte jag inte alternativet till vad som var snabbast, utan vad som kändes bäst. ;)

Självfallet är automat snabbare än en manuell låda, se bara på riktigt effektstinna bilar runt 6-7 s på 402.

Jag kanske är ensam om det, men jag kör mycket hellre en manuell, bil i mitt fall då jag kört så lite mc så jag ej kan uttala mig om det, bil om jag vill köra inspirerat och aggressivt.

Mc kan jag endast spekulera i men det det skulle förmodligen kännas ganska lamt även om det gick jävligt fort.

Problemet borde iof också till viss del kunna uppkomma vid inspirerad körning på kurvig väg...

(vore coolt om dom spärrade så att uppväxlingar inte sker när hojen lutar mer än nån viss vinkel, tror att vissa sportbilar med automat (ni vet, USA) är mer restriktiv med växlandet om bilen svänger kraftigt.

Även volvo lastbilar vet jag! Skitjobbigt. Man ska ut i en korsning o rattar o skiten vägrar växla.

... Och köra längs en kurvig väg och känna hur hojen växlar av sig själv.

Nja, den växlade (enligt vad jag läst) INTE av sig själv ("halvautomat") utan du fick själv välja (dock slapp du koppla), och vad jag vet hade den bara två växlar ("låg" och "hög") och inte särskilt imponerande prestanda ens med den tidens mått.

Tufft med parkeringsbroms på motorcykel dock.:yoparty

Helt riktigt! Poäng för dig. Den hade slungkoppling och hög och lågväxel.
Redan i 80 är 2:an för låg! (min farbror har en som han kör med!)

Nu sökte jag inte alternativet till vad som var snabbast, utan vad som kändes bäst. ;)
.

Ja mången ung testosteronstinn tupp likt du VILL gärna förnimma en viss sportighet i att rycka och slita i manuella reglage i tron om att "kan bäst själv" gäller! :D

:jäs

Om 10 år sitter du här och skriver samma saker som jag gör nu... *går och matar duvornasmiley*

Last edited:
Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard