Film på NSR500 / Yamaha m1

valmers skrev:
Åk och kolla då, snarast. MotoGP jämfört med 250 är som WRC jämfört med Volvo Original Cup.
Ja, ska göra det i sommar. Du har ju tydligen sett dem live, kan du inte förklara vad som är så mycket fräckare med tusenkubikarna än 500:orna live?
 
samuel w skrev:
Ja, ska göra det i sommar. Du har ju tydligen sett dem live, kan du inte förklara vad som är så mycket fräckare med tusenkubikarna än 500:orna live?
Ljudet, bling bling-faktorn, körstilarna, arrangemangets proffsighet, atmosfären, farten, förarprestationerna.
 
valmers skrev:
* Kommersiellt gångbar?
* Framtidens motorkonstruktion?
Det är svaret på varför man ville ha fyrtaktare ur tillverkarnas synvinkel men har ingenting med racing att göra.

Svara på frågan varför de var tvugna att ha ett volymhandikapp och sedan kan du som ingenjör även svara på vilken motorkonstruktion som levererar det man vill ha i racing (högsta möjliga effekt etc.) givet en maximal cylindervolym. PR-avdelningens intressen oräknade.

valmers skrev:
Ljudet, bling bling-faktorn, körstilarna, arrangemangets proffsighet, atmosfären, farten, förarprestationerna.
Har du sett GP-VM live på tvåtaktarnas tid så att du vet att alla dessa faktorer är enbart tack vare fyrtaktarnas införande?
 
Gustav O skrev:
Har du sett GP-VM live på tvåtaktarnas tid så att du vet att alla dessa faktorer är enbart tack vare fyrtaktarnas införande?
Yupp, annars är det nog svårt att göra den reflektionen.
 
Gustav O skrev:
Har du sett GP-VM live på tvåtaktarnas tid så att du vet att alla dessa faktorer är enbart tack vare fyrtaktarnas införande?
Hur mycket häftigare än 250 kan de vara?
 
Gustav O skrev:
D
Svara på frågan varför de var tvugna att ha ett volymhandikapp och sedan kan du som ingenjör även svara på vilken motorkonstruktion som levererar det man vill ha i racing (högsta möjliga effekt etc.) givet en maximal cylindervolym. PR-avdelningens intressen oräknade.
Underligt att den överlägsna tvåtaktsmotorn inte finns i F1, WRC, Champ Car och i annan motorsport förutom 125/250 GP?

Gustav O skrev:
Ganska mycket häftigare...
Du ska också pallra dig iväg på MotoGP snarast, din taliban. :tomten
 
valmers skrev:
Underligt att den överlägsna tvåtaktsmotorn inte finns i F1, WRC, Champ Car och i annan motorsport förutom 125/250 GP?


BÅTAR....
 
valmers skrev:
Underligt att den överlägsna tvåtaktsmotorn inte finns i F1, WRC, Champ Car och i annan motorsport förutom 125/250 GP?
Nej det är inte underligt alls eftersom den inte har haft dels utrymme i reglementet och dels för att man inte säljer tvåtaktsbilar.
I motorcyklar är ju verkligheten annorlunda och du kan ju svara på frågorna istället för att slingra dig.
 
Gustav O skrev:
Nej det är inte underligt alls eftersom den inte har haft dels utrymme i reglementet och dels för att man inte säljer tvåtaktsbilar.
I motorcyklar är ju verkligheten annorlunda och du kan ju svara på frågorna istället för att slingra dig.
Det gjorde jag ju? Bland andra Honda har, fullt naturligt, insett att tvåtaktsmotorn har noll framtid som drivkälla för MC.
 
valmers skrev:
Det gjorde jag ju? Bland andra Honda har, fullt naturligt, insett att tvåtaktsmotorn har noll framtid som drivkälla för MC.
Du svarade på den fråga som passade de dig.
Det är anledningen till varför de vill köra med fyrtaktare men då var de ju även tvugna att fixa till reglementet så att det passar fyrtaktsmotorerna och får dem att framstå som de bästa och snabbaste.
Ur en ren racingsynpunkt är en tvåtaktsmotor överlägsen en fyrtaktsmotor gievt samma cylindervolym. Det var ju därför fyrtaktsmotorn dominerade stort i 30 år och hade gjort det i 30 år till om man inte justerat reglementet. Hondas försök med NR500:an var ju pinsamt för dem.
jag är mycket medveten om var pengarna kommer ifrån etc men rent ingenjörs- och racemässigt har fyrtaktaren inte en chans.
 
Gustav O skrev:
Du svarade på den fråga som passade de dig.
Det är anledningen till varför de vill köra med fyrtaktare men då var de ju även tvugna att fixa till reglementet så att det passar fyrtaktsmotorerna och får dem att framstå som de bästa och snabbaste.
Ur en ren racingsynpunkt är en tvåtaktsmotor överlägsen en fyrtaktsmotor gievt samma cylindervolym. Det var ju därför fyrtaktsmotorn dominerade stort i 30 år och hade gjort det i 30 år till om man inte justerat reglementet. Hondas försök med NR500:an var ju pinsamt för dem.
jag är mycket medveten om var pengarna kommer ifrån etc men rent ingenjörs- och racemässigt har fyrtaktaren inte en chans.
Tja, om man ska diskutera reglementens vara eller inte vara så är ju fältet fritt; varför inte turboladda? CVT? Andra bränslen? Wankel? Turbin/jet?
 
valmers skrev:
Tja, om man ska diskutera reglementens vara eller inte vara så är ju fältet fritt; varför inte turboladda? CVT? Andra bränslen? Wankel? Turbin/jet?

Ja, ett free-for-all reglemente i teknisk synvinkel hade varit riktigt skoj!
 
Gustav O skrev:
Först åkte han screamer, sedan Big-bang och sist screamer igen.


Det är bara en ljudfil, den är för stor och jag kan inte posta RealPlayer-filer på SH. Annars hade jag gärna gjort det. :tomten



skillnad på screamer, big bang och growler?
 
samuel w skrev:
Vad jag har läst är det väl ingen som påstår att hojarna var bättre förr? Det som diskuterades var väl karaktären, antar att det svider att hojarna längre inte är så häftiga ur den synpunkten?
Då läser du dåligt.

Det svider inte för fem öre.
Jag köper inte Classic Bike heller utan Bike för att jag vill läsa om nutid i första hand.
Gustav O skrev:
Det är ju ingen slump att Rossis kommentarer i Faster... ...Kompaktast möjliga konstruktion
Nu tror jag du missförstår mig lite.
Jag har aldrig hävdat att fyrtakt skulle vara överlägset tvåtakt på något sätt inom racing.
Vill man ha en liten motor med mycket effekt är tvåtakt bra på alla sätt utom för miljön, motorn och körbarheten.

Jag är bara lite trött på att läsa samma typ av inlägg om och om igen från två personer (inte dig inräknad ;) ) om hur elaka hojarna var för, hur svåra de var att köra, hur det var så underbart bla bla bla.
Är det inte roligare att diskutera nutid istället för att envist hänga sig kvar vid dåtiden och gamla meriter som två sura gubbar?
 
sandstream skrev:
Är det inte roligare att diskutera nutid istället för att envist hänga sig kvar vid dåtiden och gamla meriter som två sura gubbar?
Varför kan inte ni två sura gubbar respektera ämnet för en gångs skull? Vem bjöd in er här? Det är väl en sak att kritisera i en tråd om helgens GP men den här tråden kunde ni väl lämnat ifred till de som gillar dessa prylar. :7peta
 
John skrev:
Det där skulle vara ganska intressant. Någon som kan tipsa om en sån hoj?
:näsblod

Ta godtycklig japsehoj, en R1 t.ex. Skär av en eker på varje fälg, lossa svingen så att den kan röra sig ordentligt och turboladda den, så har du en hoj som garanterat kommer att höja din kalsongförbrukning!
 
Gustav O skrev:
Du svarade på den fråga som passade de dig.
Det är anledningen till varför de vill köra med fyrtaktare men då var de ju även tvugna att fixa till reglementet så att det passar fyrtaktsmotorerna och får dem att framstå som de bästa och snabbaste.
Ur en ren racingsynpunkt är en tvåtaktsmotor överlägsen en fyrtaktsmotor gievt samma cylindervolym. Det var ju därför fyrtaktsmotorn dominerade stort i 30 år och hade gjort det i 30 år till om man inte justerat reglementet. Hondas försök med NR500:an var ju pinsamt för dem.
jag är mycket medveten om var pengarna kommer ifrån etc men rent ingenjörs- och racemässigt har fyrtaktaren inte en chans.


Inte bara givet samma cylindervolym är en tvåtaktare överlägsen en fyrtaktsmotor, i racingsyfte. Dess stora fördel är ju i dom små ytterdimensionerna och och den lägre vikten. Effektmässigt kan nog skillnaden bli allt mindre och mindre mellan 4takt och 2takt. Dock kräver det isåfall att extrema varvtal används i 4taktsmotorn för att lämna tillräcklig toppeffekt. Det i sin tur gör ju att det borrXslagförhållandet blir minst sagt ofördelaktigt om man ser till yttermåtten på motorn. Vilket ger en rad dåliga egenskaper för en racehoj. För exepelvis en F1 skulle det knappast däremot spela så stor roll då motorns yttermått inte Direkt påverkar aerodynamiken nämnvärt.

Jag tror personligen däremot att det kanske ändå inte var en så dum ide att börja med fyrtakt inom GP, då tillverkarna mer då kan anspela på sina produktionsmodeller inom reklam osv. Så det kan nog vara till fördel för oss alla. Sen är det inte säkert att dom nya fyrtaktshojarna är så snälla som alla säger, vem vet hur det skulle se ut vid en direkt jämförelse mellan NSR500-89
och 2006 RC211v, varvider borträknat, är båda säkert rätt elaka. Däremot är det ju tråkigt med en massa elektroniska hjälpmedel som inte hör hemma inom racing.


Såg även att wankel kom på tal, den användes ju av Mazda inom en rad olika motorsporter i slutet av 80-talet och början på 90-talet. Men då dess överlägsenhet var för stor straffades den för mycket för att fortsätta vara konkurranskraftig. Mazda 787B vann Le Mans 24H -91 helt överlägset för att till säsongen -92 vara förbjuden. Ganska synd egentligen då den precis som 2taktaren är mycket lätt och kompakt i förhållande till den effekt den utvecklar mao en perfekt racingmotor. Den utvecklade 930 sughästar vid 10500 varv ur 2,6 liters slagvolym! Jag skulle tro att den försvann av liknande orsaker som vi idag ser tvåtaktaren försvinna från racingbanorna...
Just my two cents
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top