Chris Ash skrev:
Det var ju mycket en mentalitetsgrej. Europeér kunde inte köra 500

r hette det på den tiden. Kenny Roberts Sr levde ju kvar i "rear wheel steering"-tänkandet ända till för några år sedan. Då han byggde en trecylindrig 500 med 250-chassi....
Det var dit jag ville komma; hade varit kul om fler Europeér hade givits chansen mot Schwantz, Rainey mfl, men men, det var politik inblandat även då.
Chris Ash skrev:
Om du bara ska se ett, go for Paul Ricard! Det är så tårarna rinner...Lawson, Schwantz,Sarron och Gardner i stenhård fight....
Annars är ju Laguna Seca alltid ett säkert kort i 500 sammanhang....
Har bara några videos med "best of 80:s/90:s", och då får man ju inte se hela race. Och det vill man ju

Av det "lilla" man ser av racena på dessa vidoes, så säger jag; det är framför allt dom legendariska namnen som gör att det är kul att se, jag tycker faktiskt att det sladdas mer i MotoGP! hehe Men jag får försöka fiska upp ett helt race, det hade varit intressant att se, kanske ändrar uppfattning om saker och ting då.
Chris Ash skrev:
Nej idén med Big Bang är väl de ihopbuntade pulserna? Typ inom 70 eller 45 grader eller vad det är?
Ja, idén med Big Bang är just de ihopbuntade pulserna, som ska ge bakdäcket chans till nytt grepp. Sen vad tändpulserna är, har jag visst glömt...
Busaberg skrev:
Nja,Big Bang motorerna tänder väl alla fyra cylindrarna väldigt tätt.Idén var väl att alla kraftpulserna skulle komma inom tex 90 grader och sen resterande 270 grader skulle göra det lättare för bakdäcket att återfå lite grepp.Blir lite mer som en enstånka typ.Det lär ju säkert ha provats en hel del olika varianter på hur tätt cylindrarna ska tända.
Nja, på Big Bang så tänder väl INTE alla fyra cylindrar tätt..? Har glömt dom exakta tändpulserna, intressant iaf att både Yamaha och Suzuki hade instrument i depån när Honda kom med sin Big Bang, som kunde räkna ut tändpulserna... och sedan var det bara för dom att kopiera Honda...
Nyteknik skrev:
Hehe den har jag. Skulle dock vilja ha ett helt race.