Ja, ska göra det i sommar. Du har ju tydligen sett dem live, kan du inte förklara vad som är så mycket fräckare med tusenkubikarna än 500valmers skrev:Åk och kolla då, snarast. MotoGP jämfört med 250 är som WRC jämfört med Volvo Original Cup.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ja, ska göra det i sommar. Du har ju tydligen sett dem live, kan du inte förklara vad som är så mycket fräckare med tusenkubikarna än 500valmers skrev:Åk och kolla då, snarast. MotoGP jämfört med 250 är som WRC jämfört med Volvo Original Cup.
Ljudet, bling bling-faktorn, körstilarna, arrangemangets proffsighet, atmosfären, farten, förarprestationerna.samuel w skrev:Ja, ska göra det i sommar. Du har ju tydligen sett dem live, kan du inte förklara vad som är så mycket fräckare med tusenkubikarna än 500rna live?
Det är svaret på varför man ville ha fyrtaktare ur tillverkarnas synvinkel men har ingenting med racing att göra.valmers skrev:* Kommersiellt gångbar?
* Framtidens motorkonstruktion?
Har du sett GP-VM live på tvåtaktarnas tid så att du vet att alla dessa faktorer är enbart tack vare fyrtaktarnas införande?valmers skrev:Ljudet, bling bling-faktorn, körstilarna, arrangemangets proffsighet, atmosfären, farten, förarprestationerna.
Yupp, annars är det nog svårt att göra den reflektionen.Gustav O skrev:Har du sett GP-VM live på tvåtaktarnas tid så att du vet att alla dessa faktorer är enbart tack vare fyrtaktarnas införande?
Hur mycket häftigare än 250 kan de vara?Gustav O skrev:Har du sett GP-VM live på tvåtaktarnas tid så att du vet att alla dessa faktorer är enbart tack vare fyrtaktarnas införande?
Jag vet inte, har inte provat, men kan tänka mig att dubbelt så mycket effekt nog märks...valmers skrev:Hur mycket häftigare än 250 kan de vara?
Ganska mycket häftigare...valmers skrev:Hur mycket häftigare än 250 kan de vara?
Underligt att den överlägsna tvåtaktsmotorn inte finns i F1, WRC, Champ Car och i annan motorsport förutom 125/250 GP?Gustav O skrev:D
Svara på frågan varför de var tvugna att ha ett volymhandikapp och sedan kan du som ingenjör även svara på vilken motorkonstruktion som levererar det man vill ha i racing (högsta möjliga effekt etc.) givet en maximal cylindervolym. PR-avdelningens intressen oräknade.
Du ska också pallra dig iväg på MotoGP snarast, din taliban.Gustav O skrev:Ganska mycket häftigare...
valmers skrev:Underligt att den överlägsna tvåtaktsmotorn inte finns i F1, WRC, Champ Car och i annan motorsport förutom 125/250 GP?
Nej det är inte underligt alls eftersom den inte har haft dels utrymme i reglementet och dels för att man inte säljer tvåtaktsbilar.valmers skrev:Underligt att den överlägsna tvåtaktsmotorn inte finns i F1, WRC, Champ Car och i annan motorsport förutom 125/250 GP?
Det gjorde jag ju? Bland andra Honda har, fullt naturligt, insett att tvåtaktsmotorn har noll framtid som drivkälla för MC.Gustav O skrev:Nej det är inte underligt alls eftersom den inte har haft dels utrymme i reglementet och dels för att man inte säljer tvåtaktsbilar.
I motorcyklar är ju verkligheten annorlunda och du kan ju svara på frågorna istället för att slingra dig.
Du svarade på den fråga som passade de dig.valmers skrev:Det gjorde jag ju? Bland andra Honda har, fullt naturligt, insett att tvåtaktsmotorn har noll framtid som drivkälla för MC.
Tja, om man ska diskutera reglementens vara eller inte vara så är ju fältet fritt; varför inte turboladda? CVT? Andra bränslen? Wankel? Turbin/jet?Gustav O skrev:Du svarade på den fråga som passade de dig.
Det är anledningen till varför de vill köra med fyrtaktare men då var de ju även tvugna att fixa till reglementet så att det passar fyrtaktsmotorerna och får dem att framstå som de bästa och snabbaste.
Ur en ren racingsynpunkt är en tvåtaktsmotor överlägsen en fyrtaktsmotor gievt samma cylindervolym. Det var ju därför fyrtaktsmotorn dominerade stort i 30 år och hade gjort det i 30 år till om man inte justerat reglementet. Hondas försök med NR500:an var ju pinsamt för dem.
jag är mycket medveten om var pengarna kommer ifrån etc men rent ingenjörs- och racemässigt har fyrtaktaren inte en chans.
valmers skrev:Tja, om man ska diskutera reglementens vara eller inte vara så är ju fältet fritt; varför inte turboladda? CVT? Andra bränslen? Wankel? Turbin/jet?
mickelin skrev:Jag vill ha en hoj som gör mig rädd,
Gustav O skrev:Först åkte han screamer, sedan Big-bang och sist screamer igen.
Det är bara en ljudfil, den är för stor och jag kan inte posta RealPlayer-filer på SH. Annars hade jag gärna gjort det.![]()
Då läser du dåligt.samuel w skrev:Vad jag har läst är det väl ingen som påstår att hojarna var bättre förr? Det som diskuterades var väl karaktären, antar att det svider att hojarna längre inte är så häftiga ur den synpunkten?
Nu tror jag du missförstår mig lite.Gustav O skrev:Det är ju ingen slump att Rossis kommentarer i Faster... ...Kompaktast möjliga konstruktion
Varför kan inte ni två sura gubbar respektera ämnet för en gångs skull? Vem bjöd in er här? Det är väl en sak att kritisera i en tråd om helgens GP men den här tråden kunde ni väl lämnat ifred till de som gillar dessa prylar.sandstream skrev:Är det inte roligare att diskutera nutid istället för att envist hänga sig kvar vid dåtiden och gamla meriter som två sura gubbar?
John skrev:Det där skulle vara ganska intressant. Någon som kan tipsa om en sån hoj?
![]()
Gustav O skrev:Du svarade på den fråga som passade de dig.
Det är anledningen till varför de vill köra med fyrtaktare men då var de ju även tvugna att fixa till reglementet så att det passar fyrtaktsmotorerna och får dem att framstå som de bästa och snabbaste.
Ur en ren racingsynpunkt är en tvåtaktsmotor överlägsen en fyrtaktsmotor gievt samma cylindervolym. Det var ju därför fyrtaktsmotorn dominerade stort i 30 år och hade gjort det i 30 år till om man inte justerat reglementet. Hondas försök med NR500:an var ju pinsamt för dem.
jag är mycket medveten om var pengarna kommer ifrån etc men rent ingenjörs- och racemässigt har fyrtaktaren inte en chans.
![]() |
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna
Under lördagen kördes Mälar... |
![]() |
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2
2025-års Fat Boy Gray Ghost... |
![]() |
European Bike Week: 2-7 september 2025
Under veckan den 2 – ... |
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion
Michael Schumachers Honda F... |
|