Film om ubåtsincidenten 1981

Intressant läsning, synd att det inte fans några bilder.

Har iof inte hört något om ev. film, men det skulle kunna bli jäkligt intressant tror jag. En incident som kunde ha utvecklats på ett mycket farligt sätt...tur att det löste sig!

WaZZe skrev:
Intressant läsning, synd att det inte fans några bilder.

Vassego!

http://www.blekingemuseum.se/bmcd/u137/galleri/galleri.html

För den som vill läsa mer om de otaliga ubåtskränkningarna och Sveriges undfallenhet mot Sovjetunionen så finns Hans Hofstens bok "I kamp mot överheten". Läsvärd......

Där berättas bland annat om den ubåt som skadades svårt av Jagaren HMS Halland 1980 då Hans själv var fartygschef och en annan som skadades vid minsprängning utanför Utö 1982.

Last edited:
hmm.. mycket man inte visste om dedär.. särskillt kärnvapnen..

undrar vad som hänt om de inte hade stormat så de va tvungna å dratt loss den?

gillar kommentaren att om de inte fick förhöra kaptenen så satt ubåten bra där den gjorde :D

Last edited:
Chris Ash skrev:
Vassego!

http://www.blekingemuseum.se/bmcd/u137/galleri/galleri.html

För den som vill läsa mer om de otaliga ubåtskränkningarna och Sveriges undfallenhet mot Sovjetunionen så finns Hans Hofstens bok "I kamp mot överheten". Läsvärd......

Där berättas bland annat om den ubåt som skadades svårt av Jagaren HMS Halland 1980 då Hans själv var fartygschef och en annan som skadades vid minsprängning utanför Utö 1982.

Vad då? Det var ju minkar alltihopa :7peta De kan ju dessutom göra såna där fina mönster liknande de från larvband på havsbotten :rofl

heimdal skrev:
hmm.. mycket man inte visste om dedär.. särskillt kärnvapnen..

undrar vad som hänt om de inte hade stormat så de va tvungna å dratt loss den?

gillar kommentaren att om de inte fick förhöra kaptenen så satt ubåten bra där den gjorde :D

Jag tror aldrig ryssarna hade vågat ge sig in för att frita den, de provocerade lite, men svenskarna svarade med att skicka upp några AJ37 i luften och så var det bra med det. Man riskerar inte en fullskalig konfrontation med dåtidens Sverige för en dieselubåt som byggts i 200 exemplar, kärnvapen eller inte.

Men det är ganska otroligt att en svensk Sjöormen som gått på grund utanför Kaliningrad skulle behandlats lika snällt......

MadManAxel skrev:
Vad då? Det var ju minkar alltihopa :7peta De kan ju dessutom göra såna där fina mönster liknande de från larvband på havsbotten :rofl

Ja eller hur? Fast det där med spår efter larvfötter har jag aldrig hört från en trovärdig källa, det skulle väl vara någon form av antiubåtsvapen som placeras ut på botten?

Incidenten med HMS Halland är ett ganska bra bevis på att ubåtar verkligen var inne och smög. Halland var påväg hem till Berga från en övning och fick av en slump kontakt med ubåten som trots aggressivt uppträdande från svenskarna inte gav sig iväg. Då sköt man en antiubåtsraket mot dem, dock tappade man bort ubåten i tumultet som följde och man visste inte om den var sänkt eller inte. Något senare observerar en spaningsviggen en svårt skadad polsk ubåt som bogseras hem öster om Gotland......

Det står att ubåten överlämnades till Sovjet igen men hur hamnade den isf på Skara Sommarland? Köptes den tillbaka långt senare eller var det en helt annan U137?

Jävligt intressant läsning det där alltså. :tummenupp
Jag låg på ubåtsskydd i lumpen, det var inte lika intressant kan jag intyga :trött

RookieSM skrev:
Det står att ubåten överlämnades till Sovjet igen men hur hamnade den isf på Skara Sommarland? Köptes den tillbaka långt senare eller var det en helt annan U137?

Jag vet inte men det är troligt att det är en annan ubåt. Whiskey-klassen omfattade sanslösa 250 fartyg och U-137 var bara ett av dessa. Ett av systerfartygen, U-194, ligger för närvarande som museifartyg i Helsinborgs hamn.

Jag tror jag hittat svaret på min egen fråga, den var av samma typ men det var inte U137 trots att den kallades så.

RookieSM skrev:

Det lär ska vara ett annat exemplar av typen, dom såldes för en spottstyver ett tag, frågan är vad man ska ha dom till, har man en gång varit ombord på en rysk ubåt (i ytläge) drömmer man mardrömmar om att vara instäng under ytan i en sån!

Exemplaret jag var ombord på var ju dessutom "urstädat" så det fanns betydligt mer utrymme än i ett krigsrustat exemplar.

GuW skrev:
Det lär ska vara ett annat exemplar av typen, dom såldes för en spottstyver ett tag, frågan är vad man ska ha dom till, har man en gång varit ombord på en rysk ubåt (i ytläge) drömmer man mardrömmar om att vara instäng under ytan i en sån!

Exemplaret jag var ombord på var ju dessutom "urstädat" så det fanns betydligt mer utrymme än i ett krigsrustat exemplar.

Japp det rekommenderas verkligen ett besök i en Whiskey om man har vägarna förbi en. Toaletten (alltså en toalett!) får Anderstorps att se ut som det kungliga skithuset.

Mavve skrev:
Wow, krig o vapen nu igen. Oväntat.

Det är ju ot-forumet, här snackar vi om allt förutom hojar vettu :arsele

Larvfötterna lär, enligt de källor jag känner till, härröra från en slags miniubåtar som gjorde ett antal besök i svenskt vatten, men ingen verkar riktigt veta faktiskt...har bara väldigt svårt att tro att de åstadkommits av minkar.
Har varit nere i flera ubåtar, under varje besök får jag sån cellskräck att jag inte pallar att åka hiss på ett halvår! Tur att risken för ubåtstjänst är minimal nu för tiden...

MadManAxel skrev:

Larvfötterna lär, enligt de källor jag känner till, härröra från en slags miniubåtar som gjorde ett antal besök i svenskt vatten, men ingen verkar riktigt veta faktiskt...har bara väldigt svårt att tro att de åstadkommits av minkar.
Har varit nere i flera ubåtar, under varje besök får jag sån cellskräck att jag inte pallar att åka hiss på ett halvår! Tur att risken för ubåtstjänst är minimal nu för tiden...

Quota inte Mavve i mina trådar, då hjälper inte ignorefunktionen. ;)

MadManAxel skrev:

Du förstod inte varför jag skrev så....

Chris ash e vapenkåt dygnet runt. Det är för mig oförståeligt då saker som vapen är genomkorkat.

Finns inte vapen kan ingen heller bli skadad av dem.

Mavve skrev:
Du förstod inte varför jag skrev så....

Chris ash e vapenkåt dygnet runt. Det är för mig oförståeligt då saker som vapen är genomkorkat.

Finns inte vapen kan ingen heller bli skadad av dem.
Fanns inte bilar kunde ingen bli skadad av dem heller :rolleyes:

Om du är pacifist så har du väl inget i denna tråd att göra.... :fatta!

Förlåt Chris för att jag quotar honom men jag bara måste....

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT