Fighter på en R1 -03

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Tjena,

Nu börjar jag på allvar bli sugen på en fighter. En handlare i stan har en R1 -03 med 1100mil för 75000:- som jag tyckte var ett hyfsat pris för den hojen. Jag har även hittat ett kit med ABM styrkrona, stålspunna bromsslangar, kopplingswire och hållare för bromsvätskebehållaren (varför man byter den vet jag inte) för 3500:- samt ytterligare 470:- för 22mm alustyre, via denna annons http://www.blocket.se/view/6886303.htm. Sen får jag väl lägga på någon tusenlapp till för ett godkänt framlyse och blinkers så borde steg 1 vara klart, det vill säga få en körduglig fighter.

Är det besvärligt att bygga fighter av just den hojen eller går det relativt smärtfritt? Jag lämnar nog in den för att byta grejerna alternativt ber handlaren byta innan jag hämtar ut hojen eftersom jag inte kan/vill/har möjlighet att göra det själv, de enda grejerna som måste specialtillverkas är väl fästen för framlyset och nya fästen för instrumenteringen, jag vill behålla originalinstrumenten även om det inte är den snyggaste lösningen.

Jag tycker R1 -03 verkar vara perfekt för mig eftersom ramen och svingen redan är svartlackad och bakdelen redan är snygg som den är, behövs inte bytas i första läget alltså. Dessutom har den ju bra med pulver vilket är bra att ha. Bra att ha kvar originalgrejerna om jag ska sälja hojen sen och i värsta fall kan jag ju sälja de och få in lite extra pengar till bygget.

Är jag helt ute och cyklar tror ni?

//Eric
 
DR-Zätare skrev:
Tjena,

Nu börjar jag på allvar bli sugen på en fighter. En handlare i stan har en R1 -03 med 1100mil för 75000:- som jag tyckte var ett hyfsat pris för den hojen. Jag har även hittat ett kit med ABM styrkrona, stålspunna bromsslangar, kopplingswire och hållare för bromsvätskebehållaren (varför man byter den vet jag inte) för 3500:- samt ytterligare 470:- för 22mm alustyre, via denna annons http://www.blocket.se/view/6886303.htm. Sen får jag väl lägga på någon tusenlapp till för ett godkänt framlyse och blinkers så borde steg 1 vara klart, det vill säga få en körduglig fighter.

Är det besvärligt att bygga fighter av just den hojen eller går det relativt smärtfritt? Jag lämnar nog in den för att byta grejerna alternativt ber handlaren byta innan jag hämtar ut hojen eftersom jag inte kan/vill/har möjlighet att göra det själv, de enda grejerna som måste specialtillverkas är väl fästen för framlyset och nya fästen för instrumenteringen, jag vill behålla originalinstrumenten även om det inte är den snyggaste lösningen.

Jag tycker R1 -03 verkar vara perfekt för mig eftersom ramen och svingen redan är svartlackad och bakdelen redan är snygg som den är, behövs inte bytas i första läget alltså. Dessutom har den ju bra med pulver vilket är bra att ha. Bra att ha kvar originalgrejerna om jag ska sälja hojen sen och i värsta fall kan jag ju sälja de och få in lite extra pengar till bygget.

Är jag helt ute och cyklar tror ni?

//Eric

Jag tycker det låter som en bra idé, kör på :tummenupp
 
Priset för fighter-settet låter bra.
Med ett färdigt sett så är det riktigt enkelt att bygga om den, men visst kan man låta någon annan göra det också, inget fel med det.

Du ska se till och behålla orginalprylarna. Kan ju bygga tillbaka ifall du vill någon dag (Inte för att du kommer att vilja, men "just in case").

Hojen lämpar sig riktigt bra till fighterbygge. Det enda extra som kan behövas är att dreva om den, men det kan du göra sen, ingen panik med det innan du provar den i fighter kostym först eller när det är dags att byta drivpaketet.
 
hur ser instrumenten ut då?
inte klumpiga då?
måste du ju hitta ett tokasnyggt lyse som funkar :)
 
ozeo skrev:
hur ser instrumenten ut då?
inte klumpiga då?
måste du ju hitta ett tokasnyggt lyse som funkar :)

Instrumenterintgen ser ganska standard ut, varvräknare till höger och digital hastighetsmätare till vänster. Jag tror den ser ut som instrumenteringen ser ut idag faktiskt på R1/R6. Jo, den är ganska klumpig men i första läget vill jag hålla den så standard som möjligt plus att jag vill behålla diagnosfunktioner och felindikationslamporna.

Jag tänkte börja med ett standard Acerbis-lyse, typ cyclops eller något annat godkänt. I första läget vill jag bara bygga en fighter som funkar och som klarar besiktningen. Sen börjar den evigt pågående stegvisa modifieringen där allt ska bytas ut och göras om.

Jag var in på firman idag och begärde en offert på hojen ombyggd till fighter, får se vad jag får för bud.

//Eric
 
DR-Zätare skrev:
Instrumenterintgen ser ganska standard ut, varvräknare till höger och digital hastighetsmätare till vänster. Jag tror den ser ut som instrumenteringen ser ut idag faktiskt på R1/R6. Jo, den är ganska klumpig men i första läget vill jag hålla den så standard som möjligt plus att jag vill behålla diagnosfunktioner och felindikationslamporna.

Jag tänkte börja med ett standard Acerbis-lyse, typ cyclops eller något annat godkänt. I första läget vill jag bara bygga en fighter som funkar och som klarar besiktningen. Sen börjar den evigt pågående stegvisa modifieringen där allt ska bytas ut och göras om.

Jag var in på firman idag och begärde en offert på hojen ombyggd till fighter, får se vad jag får för bud.

//Eric


blir inge snyggt med en sån lampa om den komma sticka ut pga instrumentering :rolleyes:
 
ozeo skrev:
blir inge snyggt med en sån lampa om den komma sticka ut pga instrumentering :rolleyes:

Kanske får försöka fästa instrumenteringen på gaffelkronan på något sätt så att inte framlampan måste justeras utifrån instrumenteringen. Som sagt, första målet är inte att få den så snygg som möjligt utan att få en körduglig hoj. Sen ska jag skruva dit så många kraschpuckar och skydd som möjligt. Efter det kommer jag tillbaka till utseendet och prestandan...

//Eric
 
Om jag var du så skulle jag nog hellre köpa en Fazer 1000 direkt...

:tomten
 
Tjae jag tror pulvret i den räcker faktist, och han ville/kunde/orkade inte meka själv?


Köp en fazer 1000 eller b12 om du vill ha en färdig fighter o inte orkar skruva tycker jag. Han slipper ju grotta med kabelhärvor o bry sig om annat han inte orkar/vill/kan skruva med.

Då får man mer tid över till o åka ;)



ps. Förgasare är det inget fel på, dessutom slipper man igenoxiderade spjällägesgivare m.m. spökproblem efter ett antal år. :tuttar

Wiseguy skrev:
Fast en Fazer 1000 är baserad på den första R1:an, dvs. förgasare, mindre antal hästar och dylikt.

Roligare då att utgå från en 2003 R1:a.
 
Last edited:
Har aldrig fattat varför det är roligare att köra hojjen när man har förstört först aerodynamiken sen körställningen och så slutligen kröner hela eländet med ett super fult framlyse. Nä köp en billigare klotad hojj och bygg av dessutom låter 75 000 inte hyffsat snarare i överkant.
 
Superbee skrev:
Köp en fazer 1000 eller b12....

han vill väl ha en ball hoj? :hihi

Om du verkligen inte har tid att fixa själv hade jag hellre köpt en färdig fajter än en fazer....
 
espa skrev:
Har aldrig fattat varför det är roligare att köra hojjen när man har förstört först aerodynamiken sen körställningen och så slutligen kröner hela eländet med ett super fult framlyse. Nä köp en billigare klotad hojj och bygg av dessutom låter 75 000 inte hyffsat snarare i överkant.

Tänk dig en motard med mycket motor.

så känns det att köra :D :tummenupp

mini-knutten skrev:
han vill väl ha en ball hoj? :hihi

Om du verkligen inte har tid att fixa själv hade jag hellre köpt en färdig fajter än en fazer....

Och R1 är ball då eller? :rofl

Jag skulle aldrig någonsin köpa en färdigbyggd fighter, vet ju själv hur dom körs :D
 
Superbee skrev:
Och R1 är ball då eller? :rofl

Jag skulle aldrig någonsin köpa en färdigbyggd fighter, vet ju själv hur dom körs :D

Trots att "alla" har en R1 tror jag att de flesta hellre vill ha "R1" skrivet på röven än "Fazer" på tanken :fakta

Du har en poäng med hur de flesta fighters körs, men å andra sidan: hur många tourar med sin "kompletta" R1? :hihi
 
espa skrev:
Har aldrig fattat varför det är roligare att köra hojjen när man har förstört först aerodynamiken sen körställningen och så slutligen kröner hela eländet med ett super fult framlyse.
Har du kört i en stad förra året med någon av dina hojar ?
Var det bekvämt ?
Hade du bra överblick ?
Var det roligt ?

Jag kör fighter mestadels därför att:
- Det är bekvämare att sitta upprätt än att ligga ned. Upp till en viss fart skall väl tilläggas. Vid 200 km/h så börjar det bli jobbigt, men det är lungt hastighetsgränsen här i landet är som mest 120 km/h.
- Jag riskerar inte körkortet så fort jag tar ut hojen.
- Jag har bättre överblick över trafiken.
- En fighter är enklare att hantera tack vare crosstyret. Självklart är en sporthoj snabbare på bana, men jag kör inte bana.
- Det är roligare att köra eftersom det är mer "attack" i körningen. Det kanske inte är politiskt korrekt att skriva det men så upplever jag det.

Sen är det givetvis upp till var och en vad man gillar. Jag har provat på att äga en R1:a och en Blade i orginal skick. Det tilltalade inte mig, plus att jag körde på tok för fort för mitt eget bästa.

Kan rekomendera att prova på en fighter i stan, vem vet du kanske gillar det. :)
 
Superbee skrev:
Tänk dig en motard med mycket motor.

så känns det att köra :D :tummenupp

Precis något åt det hållet jag är ute efter. Hade en KTM 660 förra året och visst är den rolig i stan men så fort det går över 100-120km/h händer ju ingenting. Därför vill jag ha något liknande men med mer effekt.

Jag har även redan haft en 916 och en GSX-R750 så jag har provat sporthojar och jag tycker de är underbara på bana men på vanlig väg upplever jag de som måttligt roliga. Det måste ju gå med knäskrap i kurvorna och full gas på rakorna för att det ska vara roligt och kännas som att det går fort. Vem som helst begriper nog att man inte överlever sådan körning speciellt länge. Fighter representerar för mig den bästa kompromissen mellan prestanda, hanterbarhet, utseende och projekt (det vill säga något man kan fortsätta att modifiera i all oändlighet efter tycker och smak).

Jag har dessutom tänkt köra en del bana med hojen och även därför föredrar jag R1 framför Fazer. Då är fjädring, bromsar och markfrigången redan klart, bara ut och smiska! Kanske köper jag en uppsättning kraschkåpor som jag kan modda för att använda med crosstyret på bana. Det blir dock ett senare projekt. Framförallt vill jag ha just en fighter, inte en Fazer. Jag vill ha endurolyset, crosstyret och racer-motorn, jag tycker det är snyggt! Dessutom har jag aldrig ägt en R1:a och det ska man väl ha gjort innan man lägger hjälmen på hyllan för gott?

//Eric
 
Last edited:
espa skrev:
Har aldrig fattat varför det är roligare att köra hojjen när man har förstört först aerodynamiken sen körställningen och så slutligen kröner hela eländet med ett super fult framlyse. Nä köp en billigare klotad hojj och bygg av dessutom låter 75 000 inte hyffsat snarare i överkant.

Jag tycker de flesta 02-03:orna som finns ute ligger kring 75-80´, även de som säljs privat. Det är naturligtvis oprutat men det är de 75´ som handlaren här i stan har också.

//Eric
 
Svart sving, svart ram.... sen e gaffelbenen kromade, fult! Byt till en Gaffel från en GSX-R 1000 K3-K5, den har svarta innerben! Nu så, nu är den en perfekt fighter!

/Fredrik
 
Wiseguy skrev:
Har du kört i en stad förra året med någon av dina hojar ?
Var det bekvämt ?
Hade du bra överblick ?
Var det roligt ?

Jag kör fighter mestadels därför att:
- Det är bekvämare att sitta upprätt än att ligga ned. Upp till en viss fart skall väl tilläggas. Vid 200 km/h så börjar det bli jobbigt, men det är lungt hastighetsgränsen här i landet är som mest 120 km/h.
- Jag riskerar inte körkortet så fort jag tar ut hojen.
- Jag har bättre överblick över trafiken.
- En fighter är enklare att hantera tack vare crosstyret. Självklart är en sporthoj snabbare på bana, men jag kör inte bana.
- Det är roligare att köra eftersom det är mer "attack" i körningen. Det kanske inte är politiskt korrekt att skriva det men så upplever jag det.

Sen är det givetvis upp till var och en vad man gillar. Jag har provat på att äga en R1:a och en Blade i orginal skick. Det tilltalade inte mig, plus att jag körde på tok för fort för mitt eget bästa.

Kan rekomendera att prova på en fighter i stan, vem vet du kanske gillar det. :)
Det är säkert sant det du säger om stan med överblick & bekvämt osv. det är dock inte där jag brukar köra hoj, jag håller mej hellre till slingriga landsvägar långt ute på obygden och där föredrar jag mina kåpor och framåtliggande körställning, fast vem vet man kanske kan ändra sej (eller inte) om man fick prova en, känner dock ingen som har en. :(

DR-Zätare skrev:
Jag tycker de flesta 02-03:orna som finns ute ligger kring 75-80´, även de som säljs privat. Det är naturligtvis oprutat men det är de 75´ som handlaren här i stan har också.

//Eric
Ja då måste du ha letat lite dåligt, jag köpte min för 60 000 för ett år sen å då var den lite skrapad men inget va sprucket (den är omlackad nu och såld)
samma mil och kanonskick för övrigt. det borde finnas gott om liknande hojjar som hade passat bättre för fighter bygge. det va väll det jag menade. :)
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top