Fighter på en R1 -03

mini-knutten skrev:
Du har en poäng med hur de flesta fighters körs, men å andra sidan: hur många tourar med sin "kompletta" R1? :hihi

Sanning sanning :)

Bara att inse att en vass fighter (fabriksfighter typ Fazer eller radikalt ombyggd sporthoj) är det bästaman kan köra :)

Superbee skrev:
Sanning sanning :)

Bara att inse att en vass fighter (fabriksfighter typ Fazer eller radikalt ombyggd sporthoj) är det bästaman kan köra :)

Jag vet inte om jag vill kalla Fazer för en fighter. Själv tycker jag KTM SuperDuke, Triumph Speed Triple, Kawasaki Z1000 och Buell XB12S eller XB9SX mer gör rätt för namnet fighter. Fazer känns lite för praktisk :)

Därmed inte sagt att en Fazer inte kan vara cool, nya nakna Fazern (eller FZS eller vad den nu heter, 1000-kubikaren som kommer till -06 i alla fall) tycker jag är grymt snygg! Dock lite för tung...

//Eric

Jojolite poäng har du men frågar man min åsikt om "fighter" så blire vad man gör det till ;)

Alltså var inte min tanke att köpa en fazer o låta den vara original utan mer att ha det tråkiga småpisset klart (såsom eldragning m.m.m.m.)
O koncentrera sig på utseendet, alltså ett utgångsobjekt som borde passa dig?

Annars va gäller R1.
Låter korkat o låta en firma ta pröjs för att montera krona,styre o lykta, det gör du på en dag i en "polares garage" eller liknande. I din sits skulle jag använda de pengarna till att köpa schysstare instrument typ acewell så att det verkligen blir ett bolt-on fighter kit och du kan återställa den till kåphoj hyfsat kvickt...

Allt går, jag bytte kamkedjesträckare på parkeringen utanför jobbet i sommras ;)
var inget avancerat ingrepp men man bortförklarade sig länge med "vi har ju ingen lokal";)

hursomhelst
Lycka till me hojen! :tummenupp

Superbee skrev:
Låter korkat o låta en firma ta pröjs för att montera krona,styre o lykta, det gör du på en dag i en "polares garage" eller liknande. I din sits skulle jag använda de pengarna till att köpa schysstare instrument typ acewell så att det verkligen blir ett bolt-on fighter kit och du kan återställa den till kåphoj hyfsat kvickt...

Fixar man bara nya fästen till instrumenten så borde man väl kunna återställa den till original tämligen enkelt igen? Jag vill inte förstöra originalinstrumenten.

//Eric

Hej DR-Zätare!

Kan bara hålla med dig och säga att du kommer att få en båge med mycket körglädje om du genomför dina planer. En bra idé med andra ord (även om jag är partisk :D ).
Och angående instrumenteringen så tycker jag inte alls den är klumpig som någon nämnde. Tvärtom tycker jag att den är tunn å smidig. Det var då inga problem för mig att rymma den. Det ända negativa som uppstod var att det blev lite trångt att ta ur och stoppa i tändningsnyckeln. Men det kan jag leva med. Om jag ska leta efter en negativ sak till så... det ända jag kommer på skulle i så fall vara att du tappar lite i toppfart pga det ökade luftmotståndet. Men det gör inte så mycket. Jag har heller inte drevat ner min nånting, tycker inte riktigt det behövs. Den står ändå rakt upp på 1:an och 2:an hela tiden :hihi

Så kör på, inget att tveka över !!!

Sätter in en bild så du kan se hur en R1 02:as fighter kan se ut...
Vet inte vad ditt objekt är för färg dock, minns inte i fall du skrev det...
Men här kommer en silverfärgad i alla fall:

Bifogat

• r16.jpg
    r16.jpg
    57 KB · Visningar: 170
  • r14.jpg
    r14.jpg
    70 KB · Visningar: 175
  • r18.jpg
    r18.jpg
    59.7 KB · Visningar: 160
Last edited:
Superbee skrev:
ps. Förgasare är det inget fel på, dessutom slipper man igenoxiderade spjällägesgivare m.m. spökproblem efter ett antal år. :tuttar

hört talas om "Periodiskt underhåll" av mc :va :rolleyes:

Gabor skrev:
hört talas om "Periodiskt underhåll" av mc :va :rolleyes:

Vart vill du komma? :rolleyes:
Köp nåt insprutat om du vill :tummenupp

Jag litar hellre på mekanik än elektronik, ok? :argpådato

En bild på lite äldre R1:or men lyset är godkänt för bes. Acerbics Cyklope, kostar 1200:- inkl fästen.

Bifogat

• yamahastunt 008.jpg
    yamahastunt 008.jpg
    40.8 KB · Visningar: 128
Härnöante skrev:
En bild på lite äldre R1:or men lyset är godkänt för bes. Acerbics Cyklope, kostar 1200:- inkl fästen.

ingen närbild på hojarna ? fram + sidan ?

funderat på att skaffa ett cyklope till mitt projekt, gärna ett Beg. inget av dessa till salu ? :D

Kul att du är intresserad av kåplösa hojar, men själv tycker ja det är lite synd att du köpar en R1a för att slippa lacka och bygga om den, det är ju det som är det roliga. :)

2wheelsRlife skrev:
Hej DR-Zätare!

Kan bara hålla med dig och säga att du kommer att få en båge med mycket körglädje om du genomför dina planer. En bra idé med andra ord (även om jag är partisk :D ).
Och angående instrumenteringen så tycker jag inte alls den är klumpig som någon nämnde. Tvärtom tycker jag att den är tunn å smidig. Det var då inga problem för mig att rymma den. Det ända negativa som uppstod var att det blev lite trångt att ta ur och stoppa i tändningsnyckeln. Men det kan jag leva med. Om jag ska leta efter en negativ sak till så... det ända jag kommer på skulle i så fall vara att du tappar lite i toppfart pga det ökade luftmotståndet. Men det gör inte så mycket. Jag har heller inte drevat ner min nånting, tycker inte riktigt det behövs. Det står ändå rakt på 1:an och 2:an hela tiden :hihi

Så kör på, inget att tveka över !!!

Sätter in en bild så du kan se hur en R1 02:as fighter kan se ut...
Vet inte vad ditt objekt är för färg dock, minns inte i fall du skrev det...
Men här kommer en silverfärgad i alla fall:

Underbart! Bilderna du postade var precis vad jag behövde. Nu är jag mer motiverad än någonsin tidigare!! R1:or blir grymma fighters tycker jag.

Perfekt att man kan behålla den undre kåpan eftersom jag vill göra det, är det bara att lämna den i sina originalfästen?

Även perfekt att originalinstrumenteringen fungerar. Det är en R1 02-03 i senaste Streetfighter Magazine där de också behållt instrumenteringen original så den verkar ju onekligen fungera.

Du funderar inte på att sälja din? :tomten

Härnöante skrev:

Det var precis ett sådant lyse som jag vill montera, dels tycker jag det är ganska snyggt och dels så klarar det besiktningen vilket är ett krav för mig, jag vill inte hålla på och mecka bara för att hojen ska besiktigas!

Grymma hojar dessutom! :yoparty

Jocks skrev:
Kul att du är intresserad av kåplösa hojar, men själv tycker ja det är lite synd att du köpar en R1a för att slippa lacka och bygga om den, det är ju det som är det roliga. :)

Jag vill bygga om den men jag vill inte behöva demontera hela hojen för att lacka ramen och svingen svart. Om det redan är fixat på hojen så kan jag lägga pengarna på nya delar och energin på att köra istället! :Rockbanan

Jag skaffar främst en fighter för att köra. Att kunna skruva lite, köpa nya grejer och förädla den är mest en bonus. En väldigt trevlig sådan dock!

//Eric

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka