Fighter 929 2001

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Charcoal stream
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Super Tour Fighter 929 2001

Jag älskar min hoj, är snygg går som ett as och har grym väghållning MEN:

Jag är för gammal för att köra 30 mil på en dag utan att lida. Jag behöver er suveräna expertis.:tummenupp

Innan denna hoj hade jag en bladefighter från 1996, helt underbar men för många mil på mätarn så den hade börjat rasat ihop. Var skitnöjd med allt utom knäställningen och fotpinnarnas placering.

Så vad jag tänker göra med min nya hoj i vinter och vad jag vill ha hjälp med är:

1. På med "crosstyre". (gärna en lösning där jag kan använda orginalkablarna, (lider mer av dåligt knäutrymme än för lågt styre).

2. Bekvämare för knäna, buell fotpinnar eller vad ska jag hitta på??

Jag vill alltså behålla alla kåpor och endast fixa styret och fotpinnarna.

Är väldigt tacksam föralla förslag jag kan få från er grymma byggare här inne.:Bugar
 

Bifogat

  • 9291.jpg
    9291.jpg
    196.8 KB · Visningar: 83
  • 9292.jpg
    9292.jpg
    190.9 KB · Visningar: 94
  • 9293.jpg
    9293.jpg
    147.7 KB · Visningar: 79
  • 9294.jpg
    9294.jpg
    209.5 KB · Visningar: 80
  • 9295.jpg
    9295.jpg
    158.7 KB · Visningar: 82
  • 9296.jpg
    9296.jpg
    164.2 KB · Visningar: 79
  • 9297.jpg
    9297.jpg
    177.2 KB · Visningar: 98
Last edited:

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Vilken snygg hoj och den ser ut att vara i mint condition:tummenupp Snygg färgsättning.
Jag vet att det finns en kille i GBG som har en R1 som han behöll kåporna och ersatte cliponen med crossstyre. Funkar tydligen skitbra.
Du bör byta styrkronan och det kan du finna till bra pris här http://www.blocket.se/skaraborg/Streetfighter_Gaffelkronor_16899147.htm?ca=15&w=3.
Vad det gäller fotpinnar så vet jag att Bröderna Nilsson i HBG har adapterplattor där du kan justera friskt. Kanske det räcker? http://www.nilssonsmc.se/

Lycka till med en snygg hoj:tummenupp
 

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Ja, det är ju så jävla mycket roligare att köra Fighter.
Efter att ha kört en Hornet 900 hela sommaren, så köpte jag en
GSX-R 1000 -01.

Körde den ett par vändor, men kände att jag hade nog börjat tröttna på
att köra hoj. Kanske hade blivit lite för många mil i år.

Men efter att ha bestämt mig för att göra fighter av den, så beställde jag en styrkrona från den länk som någon la in i tidigare inlägg, och sen var bygget igång.

Körde den så fort jag hade monterat kronan, och biltemas fetaste 28mm styre,
och fy fan vilken rolig hoj det helt plötsligt var!

Stör mig inte heller att den blir lite blåsigt över 200. :)
Lägger man sig sedan klistrad mot tanken, så går det fortfarande att få 299 på mätaren.:) Ska bli mycket intressant att testa den på bana.

Fler borde göra fighter av sina hojar - det är inte bara en fluga - det är verkligen så mycket roligare, och faktiskt säkrare att köra fighterstuket.

Lycka till med Bladen, det blir säkert kanon.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Ja, det är ju så jävla mycket roligare att köra Fighter.
Efter att ha kört en Hornet 900 hela sommaren, så köpte jag en
GSX-R 1000 -01.

Körde den ett par vändor, men kände att jag hade nog börjat tröttna på
att köra hoj. Kanske hade blivit lite för många mil i år.

Men efter att ha bestämt mig för att göra fighter av den, så beställde jag en styrkrona från den länk som någon la in i tidigare inlägg, och sen var bygget igång.

Körde den så fort jag hade monterat kronan, och biltemas fetaste 28mm styre,
och fy fan vilken rolig hoj det helt plötsligt var!

Stör mig inte heller att den blir lite blåsigt över 200. :)
Lägger man sig sedan klistrad mot tanken, så går det fortfarande att få 299 på mätaren.:) Ska bli mycket intressant att testa den på bana.

Fler borde göra fighter av sina hojar - det är inte bara en fluga - det är verkligen så mycket roligare, och faktiskt säkrare att köra fighterstuket.

Lycka till med Bladen, det blir säkert kanon.

:klappar
 

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Charcoal stream
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Tack för alla positiva svar och tack för att ni gillar min hoj!!

Jag har ju varit inne på att byta den mot allroad tourer som DL 650, Cagiva Navigator m.m. men jag älskar ju min hoj så nu blir det fighterstyre i bött!! Ska köra p åden styrkronan som killen i Skövde gör:tummenupp

Tack för Nilssonlänken lösningen på benont kan vara lika enkel som ful, kolla länken:krama
 

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Charcoal stream
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Geiger

Tack för ditt svar!

Behövde du förlänga några kablar eller kunde du använda orginalkablarna när du körde med denna styrkrona?
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Alla lösningar är bra:D Vajrar och kablar brukar klara sig men du åker med all säkerhet på att byta bromsslangar & kopplingsslang. Men det är bara att passa på och köpa stålomspunnet:tummenupp
 

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Charcoal stream
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Alla lösningar är bra:D Vajrar och kablar brukar klara sig men du åker med all säkerhet på att byta bromsslangar & kopplingsslang. Men det är bara att passa på och köpa stålomspunnet:tummenupp


Ok, skönt om man kan behålla de elektriska kablarna, man är ju ingen elguru direkt. Stålomspunnet låter bra det:tummenupp
 

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Geiger

Tack för ditt svar!

Behövde du förlänga några kablar eller kunde du använda orginalkablarna när du körde med denna styrkrona?

Jag klarade mig från att förlänga nåt.

Det satt stålomspunna slangar på redan, och dom räckte bra.
Gasvajrarna fick jag dra om lite, men annars var det inga problem.

Bromsvätskebehållaren fick jag fixa nytt fäste till.
Har förresten köpt en hälften så stor behållare - ser lite bättre ut när den sitter så synligt.
 

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Charcoal stream
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Lite knapert med stålar: tycker ni jag är helt galen om jag borrar 2 hål i orginalkronan och köper risers+ m12 skruvar o styre på biltema o kör dit?:gnissla
 

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Nej, det funkar nog. Men det blir helt klart snyggare, och förmodligen stabilare med en styrkrona gjord för ändamålet.

Min originalkrona tyckte jag kändes lite för tunn i godset för att borra i den.
 

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Charcoal stream
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Nej, det funkar nog. Men det blir helt klart snyggare, och förmodligen stabilare med en styrkrona gjord för ändamålet.

Min originalkrona tyckte jag kändes lite för tunn i godset för att borra i den.

OK, har hittat en ny modellanpassad 929, ABM STYKRONA+FÄSTEN/RISERS som jag köper för totalpriset 1600 kr från Tyskland. Det är väl bara att köpa eller vad säger du?
 

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Charcoal stream
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Jaha, det ingår risers då är det ju inget att tveka på. Höjden är anpassad så inget tar i tanken eller ska man tänka till själv där?

Har du kolla vart man kan köpa långa koppling o brosslangar?

Den passade perfekt på min hoj iaf. Lite meck för att få tändningslåset att funka med styrlåset osv. Fick trixa dit ett par distanser, men annars inga konstigheter.

Åk till din lokala mc-handlare, dom borde kunna fixa fram slangar åt dig, eller
tipsa om vart du kan köpa. Googla lite, kanske kan hitta nåt på netet.

Den passade perfekt på min hoj iaf. Lite meck för att få tändningslåset att funka med styrlåset osv. Fick trixa dit ett par distanser, men annars inga konstigheter.

Åk till din lokala mc-handlare, dom borde kunna fixa fram slangar åt dig, eller
tipsa om vart du kan köpa. Googla lite, kanske kan hitta nåt på netet.

Såg att http://www.bikersneed.se/ sålde slangar.
 
Last edited:

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Charcoal stream
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Geiger

Nu har killen med styrkronorna i Skövde svarat och han hade krona till min hoj= suveränt!!

Orkar du ge mig en liten genomgång hur jag gör från början till slut med hela arbetet. Har aldrig bytt krona förut?? Eller ska den sitta över den gamla kronan?

Beställde 28,5 mm risers/fästen då jag gillar det grova styret på biltema eller ev. ett fatbar.

Vore som sagt suveränt om du kunde ge mig en lite instruktion över hur jag ska göra med kronan.

Kollade lite på hojen och slangarna. verkar som om jag skulle kunna dra kopplingen en annan väg o på så sätt få den att räcka men bromsslangen verkar tuffare...

Först ska väl clipon styret bort och alla reglage på detta. Borde jag jag väl klara. Men sen om jag måste byta bromsslang, ska jag hålla på o lufta bromsarna och grejer då eller är det "bara" att ersätta slangen och sätta dit den som den gamla satt?

Du kan gärna dra ett pm om du känner fört, eller lägga beskrivningen här.
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Geiger


Orkar du ge mig en liten genomgång hur jag gör från början till slut med hela arbetet. Har aldrig bytt krona förut?? Eller ska den sitta över den gamla kronan?

Beställde 28,5 mm risers/fästen då jag gillar det grova styret på biltema eller ev. ett fatbar. 28,5mm = fatbar!

Vore som sagt suveränt om du kunde ge mig en lite instruktion över hur jag ska göra med kronan. Skruva loss muttern på kronan, lossa skruvarna som klämmer om gaffelbenen och dra loss.

Kollade lite på hojen och slangarna. verkar som om jag skulle kunna dra kopplingen en annan väg o på så sätt få den att räcka men bromsslangen verkar tuffare...

Först ska väl clipon styret bort och alla reglage på detta. Borde jag jag väl klara. Men sen om jag måste byta bromsslang, ska jag hålla på o lufta bromsarna och grejer då eller är det "bara" att ersätta slangen och sätta dit den som den gamla satt?

Du kan gärna dra ett pm om du känner fört, eller lägga beskrivningen här.


1.Lossa muttern på gaffelkronan och skruva lossa skruvarna som klämmer om gaffelbenen.
2. Tryck dit nya gaffelkronan och skruva fast den. På med styret. Därefter drar du på bromshandtag, kopplingshandtag osv i rätt ordning på det nya styret.
3.Mät med två stycken snören hur långa dina nya bromsslangar skall vara. Generellt sett räcker 2dm längre. (om du har 3 slangar original, byt till två, dvs en till vardera oket och köp en dubbelbanjobult).
4.Bromsarna måste naturligtvis luftas efter att man bytt slangar.

Lycka till!
Du kommer få en bra mycket roligare hoj!
 

Mr THÖRN

Ja,, ärkemongo det är fan sant!!
Gick med
14 Aug 2006
Ort
Där asfalten heter nåt
Hoj
aRR !!!!11
Ja, det är ju så jävla mycket roligare att köra Fighter.
Efter att ha kört en Hornet 900 hela sommaren, så köpte jag en
GSX-R 1000 -01.

Körde den ett par vändor, men kände att jag hade nog börjat tröttna på
att köra hoj. Kanske hade blivit lite för många mil i år.

Men efter att ha bestämt mig för att göra fighter av den, så beställde jag en styrkrona från den länk som någon la in i tidigare inlägg, och sen var bygget igång.

Körde den så fort jag hade monterat kronan, och biltemas fetaste 28mm styre,
och fy fan vilken rolig hoj det helt plötsligt var!

Stör mig inte heller att den blir lite blåsigt över 200. :)
Lägger man sig sedan klistrad mot tanken, så går det fortfarande att få 299 på mätaren.:) Ska bli mycket intressant att testa den på bana.

Fler borde göra fighter av sina hojar - det är inte bara en fluga - det är verkligen så mycket roligare, och faktiskt säkrare att köra fighterstuket.

Lycka till med Bladen, det blir säkert kanon.

:tummenupp:tummenupp

En till som hajjat.. Kul..
 

Arlukin

Master Po
Gick med
27 Jun 2007
Ort
HÄGERSTEN
Hoj
CBR 900 - 99
Hmm, nu gav du mig lite att tänka på. Lågt styre är en av anledningarna till att jag funderar på att byta hojj. Följer bygget med spänning.
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Jaha, det ingår risers då är det ju inget att tveka på. Höjden är anpassad så inget tar i tanken eller ska man tänka till själv där?

Har du kolla vart man kan köpa långa koppling o brosslangar?

Kolla hos din lokala Hydroscand så kan du få dina nya slangar "taylor made". Dom fixar det mesta, stålomspunnet både med o utan plasthölje osv. Rekommenderar dock plastöverdraget stålomspunnet så slipper du ha skiten att repa lite överallt.:)
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top