Fighter 929 2001

killar, ja har en zx9r och vill bygga om den till streetfighter men d dumma e att jag är världens nybörjare vad gäller hojar, e der dumt att börja med nåt sånt eller???

killar, ja har en zx9r och vill bygga om den till streetfighter men d dumma e att jag är världens nybörjare vad gäller hojar, e der dumt att börja med nåt sånt eller???

byggde fighter av min förra zx9r förra säsongen. Inget att rekommendera då den inte kommer gå optimalt. Kom ex inte över 190km/h då luftburken inte fick rätt tryck pågrund av slangarna och airductsen.

Nu åker vi!

nyahol.jpg
Nya hål

slip.jpg
Nedslipade insida 120 papper.

kemi.jpg
Kemisk metall, så proffsigt:-)

holkemi.jpg
Kemisk metall hål.

Sorry för mobilbilder, ska ta bättre i fortsättningen.

Glöm inte en stor bricka på baksidan för att fördela envetuella krafter på den kemiska metallen.

Det ska det bli defenitivt, tack för påminelsen.

Fråga: har 1 cm över som jag behöver använda distanser eller något, då gängen inte räcker ändå upp till dragläge under kronan. Vill inte byta skruv då de är anpassade till risers.

Vad är bäst att använda som distanser?

delar.jpg
Många delar blir det. Slipa ner kemisk metall så att brickorna vilar plant.

tank.jpg
En del kvar att göra men ska väl hinna till maj 2010 tycker jag.

styre.jpg
Styre, ganska tjusigt om jag får säga det själv.

bonzo.jpg
Chefen, han som leder arbetet. Jag får bara massa skäll hela tiden...

Det tar sig sa pyromanen.

styre3.jpg
Ser snett ut men det är spikrakt. Kameran lurar ögat:banana

Bifogat

• styre2.jpg
    styre2.jpg
    238.1 KB · Visningar: 77
  • styre.jpg
    styre.jpg
    237.7 KB · Visningar: 85
Last edited:
Kul o se att du har kommit igång på riktigt och att det "tar sig"! hehe :tummenupp

Undrar hur det blir att köra hojen sen lite mer upprätt sittandes!? Tendens till wheeeliee lär öka en del! :gnissla

byggde fighter av min förra zx9r förra säsongen. Inget att rekommendera då den inte kommer gå optimalt. Kom ex inte över 190km/h då luftburken inte fick rätt tryck pågrund av slangarna och airductsen.

Man får väl byta förgasare eller något isåfall? Skippa trycksatta.

View attachment 288539
Styre, ganska tjusigt om jag får säga det själv.

Vart köpte du dina "risers" ? ser höga och fina ut!

Det är ett väldigt nytt och exklusivt märke som gör både dessa samt styret.
Finns inte på så många ställen i Sverige så du får nog bereda dig på en ganska omfattande sökning för att hitta dom. Det kommer åxå gräva ett djupt hål i din plånbok, men det är det värt.
Här köpte jag mina, lycka till!

stämmer bra det, men det kostar lite. kanske inget man satsar på ifall man ska köra på ett budgetbygge.

Jo men du kan väl också ta bort en del av "airducen" och försöka begränsa luftflödet till motsvarande "originalet"? Eller är detta inte möjligt? Det bli naturligtvis en hel del mixtrande innan man hamnar rätt men det är ett alternativ.

PS! Ledsen Araikaj om jag är :felämne men det var en intressant fråga DS!

Last edited:
Jo men du kan väl också ta bort en del av "airducen" och försöka begränsa luftflödet till motsvarande "originalet"? Eller är detta inte möjligt? Det bli naturligtvis en hel del mixtrande innan man hamnar rätt men det är ett alternativ.

PS! Ledsen Araikaj om jag är :felämne men det var en intressant fråga DS!

Det är lugnt. Min lilla byggtråd är ju till för folk som bygger utan att veta hur man gör. Alltså för folk som behöver hjälp. Alltså för folk som jag själv:tummenupp Så folk som du, som hjälper folk som jag, är alltid välkommna!

Förresten, du har ägt 2 av mina favorithojar och sedan sålt dem, som jag förstår: Superduken o Z1000.
Vore kul med en liten recension o jämförelse mellan dessa och en "vanlig" fighter som den ZX9R du har nu?

Last edited:
Premiärtur idag, känns kanon verkligen! Sadeln är höjd med 3 cm av Markusracing
Mycket bättre komfort av klart snällare benvinkel.

Det sista som ska fixas nu är bromsslangar och kapning av kåpglaset:tummenupp

Den är inte snyggast i världen just nu men jävlar så skön o kul att åka på:D
Känns som en motard på kraftiga anabola:banana

Bifogat

• b1.jpg
    b1.jpg
    202.6 KB · Visningar: 103
  • b2.jpg
    b2.jpg
    244.1 KB · Visningar: 95
  • b3.jpg
    b3.jpg
    246 KB · Visningar: 101
  • b4.jpg
    b4.jpg
    167.3 KB · Visningar: 77
Kåpan snabbfixad innan den från Hong kong kommer. Vindskyddet förvånade mig, inget hjälmskak i 140 km/h i alla fall.

Bifogat

• bf1.jpg
    bf1.jpg
    207.7 KB · Visningar: 77
  • bf2.jpg
    bf2.jpg
    180.9 KB · Visningar: 92
  • bf3.jpg
    bf3.jpg
    170.6 KB · Visningar: 75
Jag är som sagt klart med mitt byte av styre nu på min 929 o är nöjd.

Jag har dock kommit på att jag vill kunna byta tillbaka till clipon orginal igen om jag vill någongång.

Jag kan köpa en orginal geffelkrona för ca 500 kr på tyska ebay.
Det enda jag är orolig för är de skruvar som styrlåste sitter med på min hoj. De ser nästan ut som insexnyckel men det ä'r någon annan variant. Huvudet på skruven syns på det översta fotot i den första bildserien på denna sida. Den är guldfärgad

Nu till min fråga:

Är det någon som vet vad det är för skruv och om det är omöjligt att få upp dom. Jag måste kunna flytta över styrlåset till den nya kronan annars skiter det sig.
Väldigt tacksam för info om detta.

Last edited:
Tjena

Detta fenomen är troligen de flesta ute för som bygger om till fighter lossar på tändningslåset.

Skruven du ser är vad jag kallar för "brytskruv", dvs skruven skruvas i för att sätta fast tändningslåset och sen bryts skruvskallen av. Detta är en stöldsäkerhets åtgärd då styrlåset sitter i tändningslåset.

Jag använde en dremel med roterande fil för att fila ur en "markering" som jag kunde sätta ett borr i för att borra ur skruvenskallen och därefter kunde tändningslåset tas bort.

Hoppas att du förstår vad jag menar och att det jag skrivit har varit till ngn som helst hjälp för dig. Har du fler frågor så skicka gärna PM.

//RND

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...