Fighter 929 2001

mattemannen

Kanon tack!

Ska den nya kronan sitta över eller ersätter den den gamla? Jag ska väl ta bort den gamla helt eller?

Banjoskruv, jag vet vad det är men blir mörkrädd, låter krångligt på nått sätt:-)

Kronan får jag på onsdag så jag tänkte köra lite hoj idag och sen ska jag köpa styre. Sen tänkte jag montera styret och sen mäta bromsslangen och kolla om kopplingsslangen räcker.

Vad tror du om detta?

Kolla hos din lokala Hydroscand så kan du få dina nya slangar "taylor made". Dom fixar det mesta, stålomspunnet både med o utan plasthölje osv. Rekommenderar dock plastöverdraget stålomspunnet så slipper du ha skiten att repa lite överallt.:)

Tackar, det finns en här i stan! Ska kolla med dom.

Faan det är jobbigt att meka hoj. Bromsbelägg har jag bytt men banjoskruvar, mäta bromsslangar till rätt längd samt luftning det är helt nya områden puh.

Jag är grym på att byta munstycken i förgasarmotorer men det här... hör ju hur det låter "lufta bromsarna" ska jag blåsa på dom eller:tungan
 
Last edited:
Tackar, det finns en här i stan! Ska kolla med dom.

Faan det är jobbigt att meka hoj. Bromsbelägg har jag bytt men banjoskruvar, mäta bromsslangar till rätt längd samt luftning det är helt nya områden puh.

Jag är grym på att byta munstycken i förgasarmotorer men det här... hör ju hur det låter "lufta bromsarna" ska jag blåsa på dom eller:tungan[/QUOTE]


Gör nu så när du du skall fylla på bromsolja i systemet att du köper dig en ny oljespruta (pumpmodell kostar nästan inget), en liten bit transparent plastslang att sätta på pipen och pumpa in oljan "bakifrån" via luftnippeln på oken. Går snabbt utan problem. Sedan är det bara att lufta bromsarna på normalt sätt.:yoparty Klart!

Lycka till och kom ihåg att det är roligt att mecka:D

I slutet av veckan skall mina hojar plockas ner i molekyler för renovering, ombyggnader o lack för att sedan återuppstå i vår som nya:yoparty Är det planerat:gnissla
 
mattemannen

Kanon tack!

Ska den nya kronan sitta över eller ersätter den den gamla? Jag ska väl ta bort den gamla helt eller?

Banjoskruv, jag vet vad det är men blir mörkrädd, låter krångligt på nått sätt:-)

Faan det är jobbigt att meka hoj. Bromsbelägg har jag bytt men banjoskruvar, mäta bromsslangar till rätt längd samt luftning det är helt nya områden puh.

Jag är grym på att byta munstycken i förgasarmotorer men det här... hör ju hur det låter "lufta bromsarna" ska jag blåsa på dom eller:tungan

Lite otydligt av mej - Den gamla kronan ska ersättas med den nya!
En dubbelbanjoskruv är inte svårare att skruva i än en vanlig skruv. Från bromshandtaget sitter en enkelbanjoskruv. Den har ett hål i sig för att kunna leda bromsvätskan ner till bromsoken. Om du byter bromsslangar till 2st så behöver du en längre banjoskruv med två hål i - en sk. dubbelbanjoskruv.

Mäta bromsslangar är ju superenkelt. Testa som sagt med två snören så ser du hur långa dom bör vara.

När det gäller luftande av bromsar så finns det massvis av olika sätt och hjälpmedel. Jag tycker dock att det klassiska funkar bra: En genomskinlig plastslang träs på nippeln till bromsoket. Sedan pumpar du in bromshandtaget, stänger ventilen på bromsoket, tar upp handtaget igen, öppnar ventilen, trycker in handtaget....fortsätt till det inte finns några bubblor i systemet. Glöm inte att fylla på bromsvätska i bromsvätskebehållaren så att du inte drar in mer luft.

Angående hydrascand så är deras slangar helt ok, men jag tycker att kvalitén på grejerna från tex www.s-racing.se är klart bättre. Om du ringer dit och snackar med dom så får du säkert tips på vilken längd du bör ha till din hoj. Om det ändå inte passar är det inga problem att byta.
 
Tack för alla svar och hjälp kommer garanterat att återkomma till diom för hjälp längre fram. Idag var jag till biltema o köpte 28,5 mm mini styre (inte lika brett mellan ändarna) samt svarta biltema offroadgrepp. Det klara jag i alla fall.

Tycker ni att jag ska ta bort framkåporna när jag håller på eller?
 
Gieger

Var du tvungen att skära i kåporna eller vindglaset för att få runt styret i ytterläge eller funkade det utan förändringar?
 
Gieger

Var du tvungen att skära i kåporna eller vindglaset för att få runt styret i ytterläge eller funkade det utan förändringar?

Jag har plockat av alla kåpor. Borde ju se förjävligt konstigt ut med kåporna på, eller?! Sen lär det nog blåsa störande mycket bara mot huvudet kan tänkas.
 
Jag har plockat av alla kåpor. Borde ju se förjävligt konstigt ut med kåporna på, eller?! Sen lär det nog blåsa störande mycket bara mot huvudet kan tänkas.

Kikade lite i ditt garage, och du har ju redan en fighter:va
 
Gieger

Var du tvungen att skära i kåporna eller vindglaset för att få runt styret i ytterläge eller funkade det utan förändringar?
tror du kommer behöva kapa i plasten eller i glaset, men de märks när du har styret monterat ju ;)
 
Snacka med några Tyskar som säljer superbike kit LSL och de sa att jag inte behöver göra något med kåporna men jag behöver kapa lite i vindskärmen. Sån tur då att jag har 2:D En ful bubble touring o en snygg sportigare variant. Den fula bubble är högre o har brantare vinkel uppåt, den ska amputeras vid lämpliga ställen.

Faan va gött då kan jag återställa hojen till helt orginal sporthoj om jag vill och samtidigt har jag ett komplett fighter kit med styre, risers, krona och ruta och slangar:tummenupp
 
Update: det sket sig.

När jag skruvat bort den gamla kronan och skulle demontera styrlåset så var skruvarna plomberade. Alternativet var då att slå/borra ur som men jag vill inte göra detta.

Så läget är tillbaka till ruta ett.

Tack för all hjälp i alla fall, trevlig helg!:)
 
Update: det sket sig.

När jag skruvat bort den gamla kronan och skulle demontera styrlåset så var skruvarna plomberade. Alternativet var då att slå/borra ur som men jag vill inte göra detta.

Så läget är tillbaka till ruta ett.

Tack för all hjälp i alla fall, trevlig helg!:)

Så lätt komma du inte undan:krama

Du ska ha rätt verktyg bara, hur såg skruvarna ut? Dem brukar vara torx med ett stift i mitten...
om det är så, så finns dem bits på biltema.
 

Bifogat

  • 10-102_l.jpg
    10-102_l.jpg
    14.3 KB · Visningar: 49
Så lätt komma du inte undan:krama

Du ska ha rätt verktyg bara, hur såg skruvarna ut? Dem brukar vara torx med ett stift i mitten...
om det är så, så finns dem bits på biltema.

På min gammelblade var dom stiften så veka att dom gick av genom att jag tittade på dom med en skruvmejsel och sen kunde man pilla ut stiftet med fingret och sen i med vanlig torx :tummenupp
 
Så lätt komma du inte undan:krama

Du ska ha rätt verktyg bara, hur såg skruvarna ut? Dem brukar vara torx med ett stift i mitten...
om det är så, så finns dem bits på biltema.

:hihi Precis:tummenupp Så lätt får man inte ge upp! Jobba jobba:D
 
Faan då o jag som trodde det var över...

De ser ut som insexskruvar men är guldfärgade, har små, liknande 6 kanter som insex men mycket mindre kanter som inte går att använda. Längst ner är de konformade, som en strut liksom.

Vem av er bor i Värmland, eller kommer att besöka länet inom 1 månad?

Har en bytesdeal på g med en kille nu i veckan, han har motard o vill byta. Om han inte byter då borrar jag i orginalkronan. Slipper jag krångla med massa hiss-system o skit. Kronan är snygg men jävligt bökig att hitta fästesplats för riserserna bara men det ska jag fixa på nått sätt. Tänker köra kemisk metall under den för att sprida ut belastningen på fästpunkter. Det blir Biltema styre och deras risers, den feta varienten.

Angående elkablarna till styrlåset: det satt ju en kabel till antennen för larmet (2 skruvar, inga problem) sen sitter det en fet kabel med kanske 3 sladdar i. Är det bara att jag kapar den o skarvar med elskor sen när jag har fixat till kronan? Lite svårjobbat med k metallen om jag inte tar loss kronan helt...

Du ska ha rätt verktyg bara, hur såg skruvarna ut? Dem brukar vara torx med ett stift i mitten...
om det är så, så finns dem bits på biltema.



den feta sladden till styrlåset sitter fast med något som liknar det du beskriver "torx" kanske? små svarta kantiga huvuden med ett litet sifft i mitten alltså. finns det bits till sån skit??

Chunky Monkey du kan använda Blomquists huvud som hjälm, ingen skulle se skillnad:D
 
Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top