Fick styrvobbel hur förhindra det igen!

1: Kolla däcktrycket.
2: Köp en styrdämpare.
3: Justera Sag och dämpning.

Vobbel ur kurvor med mycket går nästan inte att bli av med, men gör de det tre ovan så kommer hojen kännas mycket bättre.

Du ska INTE hålla fast dig med styret utan till 99% med benen mot tanken.

kolla de däckstryck i dag var bra 2,5 kg fram
uppgradera fjädringen har jag funderat på
kolla sag ska jag göra

Klart du ska gasa! Träna på körtekniken i stället så blir allt mycket mycket roligare :)

Prof.Kalkyl... aka Bullen... aka... supelballen den gamle bakhjulsfantomen har talat!!!!:tungan

Standardlösningen för att ta bort wobbel är att montera styrdämpare.
På min BMW R60 jag hade på 60-talet var styrdämparen mekanisk. Typ 5st+5st rektangulara 1mm plåtar 10cm x 6 cm med rejält avrundade hörn. 5st fastsatta i undre gaffelkronan nära gaffelbenet. 5st fastsatta i ramen precis bakom gaffellagerröret(?). Genom centrum på gaffelaxeln (ihålig) gick en gängad stång med handtag över den övre gaffelkronan och stången fortsatte ner genom de 10st plåtarna under undre gaffelkronan. På den understa var en mutter. Genom att vrida på handtaget pressades plåtarna ihop och friktionen mellan plåtarna blev styrdämparen. Funkade helt OK. Drogs dämparen åt försvann wooblet men det blev tyngre styra.
Så jag tog en skrotad Lambrettascooter bakdämpare, plockade sönder den. Tog bort alla brickor med mera. Återstod kolv med några hål och kolvstång. Fyllde den med tjock växellåds olja. Och monterade den mellan undre gaffelkronan nära ena gaffelbenet och nått fäste jag svetsade på ramen. Ersatte utan problem den mekaniska styrdämparen.
Nuförtiden
tex
http://www.lellesmcdelar.se/index.php?cPath=11_69_4465_4466_4501_4503_4513

ja det hade varit nice, fast det är det där med pengar, dom finns aldrig när man behöver dom :(
tror jag vet vad som gick fel när jag fick styrvobbel, gjorde korta snabba styrslag då fick jag samma styrvobbel fast inte så mycket som förra gången, måst drat i styret under acceleration samtidigt som framhjulet lättade

WcxdJ.jpg

Testa att släppa styret med båda händerna i hyfsat låg hastighet... När jag hade små fulklackar på ett framdäck började styret att slå lite då, inget farligt, och det slutar så fort man lägger händerna på det igen... Gjorde iaf på den hojen. Det försvann helt när jag bytte däcket.

Men det är ju bara en motorcykel som gör sitt jobb.
Oavsett hur man bygger hojjen, så kommer den att göra så i vissa hastigheter (självsvängning).
Men om den gör så i breda hastighetsområden så är det något fel som är sönder.
Ofta ett lager eller ett platt däck.
Hembyggda hojjar kan få självsvängningar vid en hel radda olika hastigheter, där en beror på gaffelvinkeln, en på svingen, en på stjärnkonstellationen, osv.
Styrdämpare döljer konstruktionsfel.

Nästa gång du drar på ordentligt så prova att luta dig fram så långt att armarna ändå kan vara avslappnade (ganska långt) så ska du se att du slipper styrslag. Framförallt när framhjulet touchar ner igen så ska du vara avslappnad. Inte helt lätt men ett måste på din hoj uppenbarligen.

Oro för styrslag gör nog bara att du spänner dig mer...

Viss går det att bygga en hoj utan behov av styrdämpare. Problemet är sporthojkunderna. De vill inte bara kunna köra rakt fram utan har också fräckheten att kräva att det ska gå att svänga ! Tom lätt att svänga ! :huvet
Och ju lättare det går att svänga, dessto större är risken för wobbel.
Vilket innebär att att idag är i stort sett alla fabriksbyggda hojar av typen superbike "hemmabyggen" som Skrotnisse beskriver det. Eftersom de har styrdämpare.
http://world.honda.com/motorcycle-technology/hesd/p1.html

Nästa gång du drar på ordentligt så prova att luta dig fram så långt att armarna ändå kan vara avslappnade (ganska långt) så ska du se att du slipper styrslag. Framförallt när framhjulet touchar ner igen så ska du vara avslappnad. Inte helt lätt men ett måste på din hoj uppenbarligen.

Oro för styrslag gör nog bara att du spänner dig mer...

ska tänka på det tack för tipset, har inte hänt nån mer gång som tur är, jag har ändå gasat hårt utan att få styrvobbel som tur är, men har börjat tänka på knippa mer om tanken avslappnade armar , fast nu har det börja dyka upp i bakhuvudet när jag kör, satan tänk om jag får styrvobbel nu jobbig tanke :gnissla

Flera skrev det tidigt i tråden, men efter sidor av mer eller mindre korrekta analyser av vilken del av din hoj som har konstruktionsbrister som behöver "åtgärdas" med styrdämpare eller nya däck etc. vill jag säga vad som redan sagts en gång till..

Med 90% säkerhet beror det på att du håller för hårt i styret!

Friktionen minskar vid hårt påslag vilket tillåter framhjulet att "ploga" lite, eller under korta stunder hänga fritt. När det sen får fäste igen kommer du med 99,999% säkerhet INTE att sätta ned det helt rakt, hojen korrigerar detta själv och håller du då för hårt så hindrar du hojen från att rätta ditt fel vilket leder till en brottningsmatch som hojen oftast vinner.

Hojen vann, hojen hade rätt, du upplever det som ett "fel". Slappna av och lita på hojen så försvinner problemet med90% säkerhet. Försvinner det inte, ja DÅ är nåt knas. Men symptomen blir ändå lindrigare och det "rätta" är ändå att slappna och låta hojen göra jobbet.

du har helt rätt kommer ihåg att jag spände armar hela kroppen för att tänkte nu ska jag dra på ordentligt, så jag tänkte bäst att hålla i sig ordentligt, som jag brukar tänka när jag ska accelerera hårt, fast denna gången lät jag den varva ur mer än jag brukar, gasar njuter då känner jag framhjulet lätta,precis när det händer tänker jag yes framhjulslyft vore nice, men bråkdelen av sekunder senare inser jag att nåt är fel framhjulet ligger touchar gatan styrvobbel samtidigt, fast nu vet jag hur man inte ska göra vid hårda accelerationer tack för tipsen :tummenupp

till och med Susanne Lagerfeldt visste hur man ska göra. :)

Viss går det att bygga en hoj utan behov av styrdämpare. Problemet är sporthojkunderna. De vill inte bara kunna köra rakt fram utan har också fräckheten att kräva att det ska gå att svänga ! Tom lätt att svänga ! :huvet
Och ju lättare det går att svänga, dessto större är risken för wobbel.
Vilket innebär att att idag är i stort sett alla fabriksbyggda hojar av typen superbike "hemmabyggen" som Skrotnisse beskriver det. Eftersom de har styrdämpare.
http://world.honda.com/motorcycle-technology/hesd/p1.html

Håller med i ditt medhåll med mig.

Men även på moderna sporthojjar, som är extremt snabbstyrda, så läggs mycket jobb på att undvika självsvängning i det användbara registret.
Ofta får man då ett resonansområde i låg fart (där det bara blir lite ormande som knappt märks) och ett över motorcykelns toppfart.
Men det går inte att bygga bort i alla situationer.
Det räddar oftast en styrdämpare.
Trimmar man friskt så kommer man in i högfartsresonansområdet.
Det sliter ut en styrdämpare på löjligt kort tid.

Med 90% säkerhet beror det på att du håller för hårt i styret!
...det "rätta" är ändå att slappna och låta hojen göra jobbet.
:fakta
Helt rätt! :tummenupp

"Träffar jägaren får han beröm. Missar han skyller man på bössan"
Samma sak i hojkollektivet. Det är lätt att skylla felet på hojen men dessa är ju stabila i sin konstruktion. Föraren gör den instabil. Som Andy Ibbott på CSS sa: "Om hojen fick välja skulle den kasta av sin förare fortast möjligt" :D

:fakta
Helt rätt! :tummenupp

"Träffar jägaren får han beröm. Missar han skyller man på bössan"
Samma sak i hojkollektivet. Det är lätt att skylla felet på hojen men dessa är ju stabila i sin konstruktion. Föraren gör den instabil. Som Andy Ibbott på CSS sa: "Om hojen fick välja skulle den kasta av sin förare fortast möjligt" :D

Bara ett problem. Om man vrider upp tomgången lagom, petar i en växel och släpper iväg en hoj så rullar den iväg hur prydligt som helst. Rakt fram. Vilket innebär att den normalt kör av vägen när det svänger.
För här ligger problemet. En hoj kan inte svänga av sig själv. Den vill bara gå rakt fram.
För den ska svänga behövs föraren. Så vi är inte helt onödiga. :D

Mitt värsta wobbel någonsin fick jag precis när hojen BMW R60 börjat rulla. Var aldrig över 5km/h. Jag hade enormt med bagage baktill och glömt dra åt den mekaniska friktionstyrdämparen. Min slutsats var att det var fördelningen av vikten fram / bak som ställde till det. Men det kan givetvis varit att jag höll för hårt i styret.
Men efter jag dragit åt styrdämparen var det inga problem köra Uppsala-Lund.

Min traja vill alltid gå rakt fram. Ojämnheter i vägen märks inte. Men för att svänga behövs konstant tryck framåt på innerstyret genom böjen.
Min sukka fladdrar till :näsblod vid ojämnheter parallella med färdriktningen i vägbanan. Har varit så nära krascha i en refug pga det. För att svänga räcker det med kort tryck framåt på innerstyret i början av kurvan. Sen svänger den. :)

... En hoj kan inte svänga av sig själv. Den vill bara gå rakt fram.
För den ska svänga behövs föraren. Så vi är inte helt onödiga. :D
... Jag hade enormt med bagage baktill ...

Min traja vill alltid gå rakt fram. Ojämnheter i vägen märks inte. Men för att svänga behövs konstant tryck framåt på innerstyret genom böjen....
Jo, hojen ska kunna svänga av sig själv om den ligger i den vinkeln. Det är bara under styrkommandot/motstyrningen som den är instabil om man är petnoga men givetvis behövs en förare. Vem ska annars ha allt det roliga? :)

Din BMW var säkert stabil i sig själv till du ändrade dess geometri radikalt? Som alla, inkl du, sagt så är ju vobbel vanligast när framdäcket har lite dålig markkontakt

Trajjan lät värre. Jag har nog också kört nån äldre ZXR som inte ville svänga men då var framdäcket väldigt snedslitet. Det är ju trevligare med en hoj som inte understyr. Är det lika för alla förare på den hojen? Schyssta däck och lager? Alla har vi ju lite olika körteknik

Knipa med benen och vara avslappnad är bra start, men du kan också testa att skruva åt kompressionsdämpning bak ett kvarts varv (om du har det). Det funkade i alla fall för mig på min förra mc en CBR 929rr som jag hade lite oönskade styrslag med vid utgångar ur kurvorna...det kan vara värt ett försök.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti