Fick styrvobbel hur förhindra det igen!

ja jag höll hårt då jag gjorde mig bered på att hålla fast mig när jag gasade på , kan säkert vara en orsak
grejen är den att jag vred på mer än jag gör i vanliga fall ,nära rödmarkeringen när jag kände framhjulet lätta samt toucha vägbanan flera gånger då blev det vobbel,blev rädd släppte på gasen då gick det över, men han tänka det här kan gå illa :näsblod

Det säger sig självt eller hur? dvs att när du lättar med framhjulet samtidigt som drar i gashandtaget (ofrivilligt) så kommer du vrida styret någon grad ellerhur? när du sedan sätter ner motorcykeln igen och du spänner dig förmodligen ännu mer än vanligt så är styret på lite liiiite på snedden. Motorcykeln vill då automatiskt rädda detta genom att räta upp sig själv vilket gyrokrafterna kommer att göra åt dig. Men då du spänner dig så leder du dessa krafter fel och istället för att motorcykeln gör jobbet så ser du som förare till att motorcykeln börjar självsvänga. Detta är alltså ett fenomen som till 80% beror på föraren och resten är maskinellt (slitna lager, däck osv osv).

Anledningarna som är maskinella är som dom går igenom längre upp. Men var detta en engångshändelse så var det nog förarfel.

var en engångshändelse än så länge, var säkert mitt fel då jag höll hårt samt spände kroppen som jag gör när jag accelererar ,har haft upp den ofrivilligt på bakhjulet en gång tidigare , klantig men jag kom över ett krön gasade till oxå då på 2 ans växel då for ´framhjulet i väders men då gick det bra, hade inga fullvarv tänkte mig inte för drog till på gasen men det var en skön känsla att lätta på framhjulet då:)

ja jag höll hårt då jag gjorde mig bered på att hålla fast mig när jag gasade på , kan säkert vara en orsak
grejen är den att jag vred på mer än jag gör i vanliga fall ,nära rödmarkeringen när jag kände framhjulet lätta samt toucha vägbanan flera gånger då blev det vobbel,blev rädd släppte på gasen då gick det över, men han tänka det här kan gå illa :näsblod

Jag tror att en hoj vobblar inte av sig själv utan det är när man hänger i styret framkallar vobbel. Prova att gasa på ordentligt och håll lite löst i handtagen, det funkar.

Saken är den att det inte alltid behövs "gasahelveteåkabakhjul" för att få ett styrvobbel utan den kan räcka med ett bump i vägen = svårt att träna bort. Har själv lyckats med det några ggr och pinsamt nog 2 ggr på samma ställe, har inte själv införskaffat någon styrdämpare men rekommenderar det om man känner att behovet finns. Anledningen för mig är att det var lite trixigt att få tag i den enda som jag hitta specifikt för min hoj = slippa bygga fästanordningar.

Styrdämpare går många ggr att ställa in ganska enkelt så man behöver inte köra omkring med någon "bänglig trögstyrd i låga farter till banhoj" hela tiden.

Va gör det då? Det blir ju så när du gasar å framhjulet lättar lite gran! Bara å öva bort den känslan!
Eller skaffa styrdämpare!!!

Nu har vi inte samma hoj, men jag hade såkallade styrvobbel/krängningar i sommras 2-3ggr och brunt i brallan (kurviga vägar/lagomt pådrag med trotteln)
Vänner kollade på mina lager osv, ingen fattade varför.
Då fick jag ett tips om att det KAN vara däcket "klaffar som bildas i däckmönstret" mönsterdjupet var okej osv, men inget synbart fel *förutom när man kände med handen kunde jag känna hur det var såkallades klaffar*
Byte däcket fast däcknissen sa att dom var okej, men problemet var spårlöst borta :banana

På Risk 1.an sa dem att om hojen börja vobbla så skulle man gasa ännu mer så sluta de.. vet inte riktigt om det stämmer ?

Det blir som sagt lätt lite nervöst vid pådrag och ett litet wobbel kan väldigt snabbt bli en obehaglig sk. "tank slapper". Egen erfarenhet..
Inte på TL:en dock eftersom det är just en sån som kallades tillbaka för styrdämparmontering.. :hihi

Åker du runt och tänker på det så fixa en styrdämpare av bättre kvalle.

Nu har vi inte samma hoj, men jag hade såkallade styrvobbel/krängningar i sommras 2-3ggr och brunt i brallan (kurviga vägar/lagomt pådrag med trotteln)
Vänner kollade på mina lager osv, ingen fattade varför.
Då fick jag ett tips om att det KAN vara däcket "klaffar som bildas i däckmönstret" mönsterdjupet var okej osv, men inget synbart fel *förutom när man kände med handen kunde jag känna hur det var såkallades klaffar*
Byte däcket fast däcknissen sa att dom var okej, men problemet var spårlöst borta :banana

Har läst om fler som haft vobbel dom byte däckstyp så var det borta ,funderar på att lägga på nytt däck fram, fast körde i dag inga problem med vobbel :)

Har läst om fler som haft vobbel dom byte däckstyp så var det borta ,funderar på att lägga på nytt däck fram, fast körde i dag inga problem med vobbel :)

Haft 3 olika däck när jag lyckats få styrvobbel och visst stämmer det att vissa däck är mer känsliga än andra hrm *host* BS Battlax *host* som måste vara bland det sämsta skit man kan sätta på en hoj vilket tillverkarna gärna gör från fabrik. Michelin PR2 och PR3 är de andra två som jag för övrigt varit nöjd med, gillade PR2 bäst dock, men som sagt det är inte alltid det händer under "kontrollerade former". Acc över en vägskada, bula, brokant kan mycket väl tidigarelägga gränsen för framhjulslyft och i det läget vill du nog ha en styrdämpare till hjälp.

Det du kallar vobbel är nog "bara" styrslag (om än så otäckt). Det är olika saker och har olika orsaker/lösningar. Vobbel var vanligare på 80-talet (fick det på min gamla Bol d'or). Styrslag löser man enklast med styrdämpare. Fick själv några ordentliga styrslag på min Firestorm (speciellt efter att jag höjt den bak), men det var aldrig värre än att det dämpades ut snabbt. Uppträdde oftast i kurvor, med bra påslag och knölar i asfalten.

har läst att nån fått vobbel av piloat road 2 ,samma som jag har fram som byt till piloat road då var problemet borta skumt, fast när jag drog på i dag fanns tanken i bakhuvudet tänk om det börjar vobbla :död

Det du kallar vobbel är nog "bara" styrslag (om än så otäckt). Det är olika saker och har olika orsaker/lösningar. Vobbel var vanligare på 80-talet (fick det på min gamla Bol d'or). Styrslag löser man enklast med styrdämpare. Fick själv några ordentliga styrslag på min Firestorm (speciellt efter att jag höjt den bak), men det var aldrig värre än att det dämpades ut snabbt. Uppträdde oftast i kurvor, med bra påslag och knölar i asfalten.

Ja styrslag var det kallar det vobbel, drog på som sat####n körde rakt fram inga kurvor som tur var, då när framhjulet började lätta toucha gatan upp ner i bra fart började styret slå, släppte på gasen då löste det sig

Testa att släppa styret med båda händerna i hyfsat låg hastighet... När jag hade små fulklackar på ett framdäck började styret att slå lite då, inget farligt, och det slutar så fort man lägger händerna på det igen... Gjorde iaf på den hojen. Det försvann helt när jag bytte däcket.

släppt styret för ett tag sen då gick den rakt och fint inga problem :tummenupp

1: Kolla däcktrycket.
2: Köp en styrdämpare.
3: Justera Sag och dämpning.

Vobbel ur kurvor med mycket går nästan inte att bli av med, men gör de det tre ovan så kommer hojen kännas mycket bättre.

Du ska INTE hålla fast dig med styret utan till 99% med benen mot tanken.

kolla de däckstryck i dag var bra 2,5 kg fram
uppgradera fjädringen har jag funderat på
kolla sag ska jag göra

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...