Fick styrvobbel hur förhindra det igen!

Knipa med benen och vara avslappnad är bra start, men du kan också testa att skruva åt kompressionsdämpning bak ett kvarts varv (om du har det). Det funkade i alla fall för mig på min förra mc en CBR 929rr som jag hade lite oönskade styrslag med vid utgångar ur kurvorna...det kan vara värt ett försök.

har kört mycket sen jag fick styrvobbel,har kommit fram till att det var förar fel ,jag kramade styret alldeles för mycket lyckades säkert vrida styret när framhjulet började lätta:gnissla, kör nu mer avslappnat i armarna med benen knipta mot tanken ,får en mycket bättre åk upplevelse nu tackar för tipsen :tummenupp

Som vanligt på SH ska det analyseras och hittas förklaringar till alla världens problem. Jag vill påstå att de flesta hojar är ganska sopigt inställda/servade och visst det kanske gör saken något värre. Men även MotoGP förarna som har lite bättre puts på inställningarna får styrslag/vobbel. Slutsatsen är att det går inte att undvika.

Inte häller går det att göra något åt det när det inträffar. Gasa mer för att få upp framhjulet, håll löst, bla bla körskolan sa att mm. Den reaktionsförmågan har ni inte för än det är över. Dessutom så är det nätt å jämt att man kan hålla sig fast på hojen.

Styrfladder uppkommer då framhjulet lämnar marken eller är på väg ner. Oftast när detta sker långsamt och gärna att man svänger lite.

Mitt tips är skaffa styrdämpare och håll i er hårt. I de flesta fallen är det bara små gungningar. Under de år jag kört har jag bara fått ett fåtal riktiga fetvobbel. Men lite styrslag har man väl på varje pass nästan.

/GP

Mitt tips är skaffa styrdämpare och håll i er hårt./GP

Med benen antar jag att du menar?

Själv har jag fått vobbel/styrslag rejält två ggr, på samma ställe var det t.o.m. Första gången resulterade bara i lite däckskrik och bruna kallingar, andra slutade med rövont och släpvagn...:crash

Ingen aning vad jag gjorde för fel, hade inte kört så mkt när det hände, som sagt samma ställe båda ggr. Mina egna teorier är dålig väg(lite gupp och skärningar där) och dåligt framdäck. + då en orutinerad förare(Ja, fortfarande orutinerad men:gnissla). Tur det gick bra med en själv iaf=)
Ingen som har GSX 750 -98 delar över?:smasha

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...