Fick styrvobbel hur förhindra det igen!

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
Tjena!
var med om en otäck sak förut i dag , gasade ur firstormen på 2 vxl mer än vanligt kände att framhjulet lättade samtidigt fick jag vobbel i styret rätt ordentligt , som tur var hände inget mer slog av gasen när jag kände att styret började slå , ändå var inte det mycket framhjuls lyft , började typ lätta från marken , hur kan man undvika det förutom att gasa så hårt som jag gjorde ? :näsblod
 
ja det hade hjälpt, är det vanligt att få vobbel vid kraftiga gaspådrag?
 
Gasa hårdare så framhjulet lättar ordentligt så slutar det att slå och sätt ner framhjulet ganska bestämt innan nästa kurva. :D
 
låter som ironi :tungan
 
Slappna av i armarna när du kör så att du inte "drar" i styret vid gaspådrag. Knip åt mer med benen istället. När framhjulet ligger och nästan lyfter/bara touchar vägen reagerar det på ojämheter och det fortplantar sig upp i föraren om hen är stel och drar i styret. Väldigt ofta sitter vobbel i föraren och inte hojen. (hoppa av nästa gång ska du se att det slutar vobbla :näsblod)

Sen så naturligtvis kolla styrlager så att det inte glappar och allmän servicekoll på däck och sådant.
 
låg och touchade vägen när det hände, var stel i armarna är jag säker på att jag var
ska undvika att gasa så hårt mer känns onödigt att ligga på gränsen
 
Klart du ska gasa! Träna på körtekniken i stället så blir allt mycket mycket roligare :)
 
Så fort det händer så ska man direkt sluta gasa, helst frikoppla för att minska den bromsande kraften. Inget input alls på hojen med andra ord utan du får hoppas att chassiet utreder allt själv, det enda du ska göra är att frikoppla och sluta gasa.

Hur du ska få det att sluta att hända? Mig veterligen finns det två saker du kan göra, försöka att hålla styret rakt när du lägger ned hjulet, och gasa inte alltför hårt på ojämnt underlag om du nu är osäker.

Styrdämpare dämpar dessa rörelser, men enligt mig så hör det inte hemma på gatan egentligen. Så hårt ska man inte köra så att det behövs en styrdämpare :)
 
håller på att träna motstyrning när jag kör, men behöver nog träna på allt känns det som , men blir säkrare förare sakta men säkert tycker jag, helst skulle jag vilja gå nån smc school kurs så man lär sig ordentligt:hej
 
Så fort det händer så ska man direkt sluta gasa, helst frikoppla för att minska den bromsande kraften. Inget input alls på hojen med andra ord utan du får hoppas att chassiet utreder allt själv, det enda du ska göra är att frikoppla och sluta gasa.

Hur du ska få det att sluta att hända? Mig veterligen finns det två saker du kan göra, försöka att hålla styret rakt när du lägger ned hjulet, och gasa inte alltför hårt på ojämnt underlag om du nu är osäker.

Styrdämpare dämpar dessa rörelser, men enligt mig så hör det inte hemma på gatan egentligen. Så hårt ska man inte köra så att det behövs en styrdämpare :)

han inte få upp framhjulet så långt kändes det som , kan mer beskriva det som att det låg och touchade vägbanan upp ner i bra fart , vet att vägen ej är ojämn där jag fick vobblet, nästan hörde hur framhjulet slog i gatan flera gånger han bara tänka satan så var det över slog av på gasen
 
Fick vobbel på en FZR en gång vid toppfartstest, var nog igentligen inte så genomtänkt eftersom jag visste att det var glapp i svinglagringen men ibland växer hornen vid fel tillfälle.
Enda sättet att lugna ner den cykeln var att lägga på fullgas igen och nypa frambromsen, ingenting jag rekommendera för det var nog ren bonntur att jag fick ner hastigheten nog för att klara kurvan som kom. :rodnar

Indalsleden är lite förrädisk ibland.
 
Köp en styrdämpare. Även om det är sällan som sådant här händer så kan en styrdämpare hjälpa dig att undvika en olycka.
Det finns flera exempel på sporthojar där tillverkaren tagit till sig kritik och monterat styrdämpare från fabrik året därpå. ZX10:an tex.
Naturligtvis gäller alla andra inställningar mm också. (Däckstryck, lager, chassiinställningar mm) liksom körteknik.
Men hjälpmedel är aldrig fel.

Dra inte åt den för hårt nu bara...:D
 
Köp en styrdämpare. Även om det är sällan som sådant här händer så kan en styrdämpare hjälpa dig att undvika en olycka.
Det finns flera exempel på sporthojar där tillverkaren tagit till sig kritik och monterat styrdämpare från fabrik året därpå. ZX10:an tex.
Naturligtvis gäller alla andra inställningar mm också. (Däckstryck, lager, chassiinställningar mm) liksom körteknik.
Men hjälpmedel är aldrig fel.

Dra inte åt den för hårt nu bara...:D

har haft inne hojen på service för runt 100 mil sedan då gick dom igenom styrlager mm som chek på service listan, men när jag vrider fullt styrutslag så knastrar det ibland ,hör detta då jag baxar ut hojen ur förrådet men går att svänga fint med fullt utslag utan att det hugger , kanske ide att skaffa styrdämpare då jag inte vill vara med om samma sak igen
 
Så fort det händer så ska man direkt sluta gasa, helst frikoppla för att minska den bromsande kraften. Inget input alls på hojen med andra ord utan du får hoppas att chassiet utreder allt själv, det enda du ska göra är att frikoppla och sluta gasa.

http://www.youtube.com/watch?v=QVXc29ZgutI

Jag hör inget avslag på gasen trots kraftigt skakande i fronten :7peta

:brynad
 
Last edited:
När jag var ung o dum och körde en Gpx750r och fick wobbel så var det bara o luta sej över tanken o gasa ännu mer.Men det var länge sen slutet på 80 talet
 
Du behöver inte få styrwobbel, förmodligen håller du krampaktigt i gashandtaget, släpp lite och håll bara lite löst i styret så ordnar det sig även utan styrdämpare. Men styrdämpare är bra det också.
 
Du behöver inte få styrwobbel, förmodligen håller du krampaktigt i gashandtaget, släpp lite och håll bara lite löst i styret så ordnar det sig även utan styrdämpare. Men styrdämpare är bra det också.

ja jag höll hårt då jag gjorde mig bered på att hålla fast mig när jag gasade på , kan säkert vara en orsak
grejen är den att jag vred på mer än jag gör i vanliga fall ,nära rödmarkeringen när jag kände framhjulet lätta samt toucha vägbanan flera gånger då blev det vobbel,blev rädd släppte på gasen då gick det över, men han tänka det här kan gå illa :näsblod
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top