Ferrari 458 Italia vs Ducati 1198S

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det krävs mer av en förare att köra motorcykel vilket är rätt naturligt närman tittar på de två fordonen. Djupare än så behöver man inte gå egentligen.

Båda fordonen har sin egen tjusning, varför man inte måste ställa sig på ena sidan och kasta skit över på den andra.

Med det sagt:

Man läser många "klyschor" att Ferrari ägare inte skulle kunna köra sina bilar. Faktum är att många av dem gör precis som vi som kör motorcykel. De anmäler sig till förarkurser såväl i Sverige som utomlands. Nu talar vi om entusiasterna. Sedan finns de de ägarna som äger dem som statusobjekt, men dem måste vi väl inte ta med i diskussionen. Dessa ägare känns inte relevant, precis som ägaren av en sporthoj som bara kör fram och tillbaka till sitt lokala MacDonalds via posörgatan i stan för att dra en repa på motorvägen för att känna accelerationen upp til 180 km/h innan modet tog slut.
 

ChrisRF

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2010
Ort
Örebro
Hoj
Den lil(l)a svarta
Riktigt snygga o snabba maskiner.
Konstigt att många sportbilar byggs utan vinge idag :p
vingar hör hemma på flygplan, inte på bilar....:tummenupp
Om du kikar under ferrarin så finnd det utmärkta substitut där i form av venturitunnlar som suger ner bilen mycket effektivare än en vinge....
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
går ju rätt bra!

fast jag skulle inte valt den ferrarin eller den duccen personligen... båda företagen har gjort coolare fordon tidigare enligt mig.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
går ju rätt bra!

fast jag skulle inte valt den ferrarin eller den duccen personligen... båda företagen har gjort coolare fordon tidigare enligt mig.
Dock inte bättre troligen. Andra ferraris har ju ett retro och affektionsvärde, men ren prestanda och tid runt en bana smiskar såklart en standard 458 en äldre modell i standardutförande. Och att bilar originalutförande får låta så fantastiskt... huga!
 
Last edited:

vallonen

Tomten kör Gixxer!
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Skåne
Hoj
BMW s1000rr
Dock inte bättre troligen. Andra hojar har ju ett retro och affektionsvärde, men ren prestanda och tid runt en bana smiskar såklart en standard 458 en äldre modell i standardutförande. Och att bilar originalutförande får låta så fantastiskt... huga!

Jepp det tycker jag är märkligt! såg en ferrari 430:Bugar i stan hördes som 10 sporthojar med helsystem hur går en ferrari igenom besiktningen:va
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Skulle också välja Ferrarin framför duccen. Det är något otroligt med en snabb bil som man inte riktigt får på en hoj... Och vice versa.. Förarna av fordonen kan man ju iallafall inte klaga på.
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Dock inte bättre troligen. Andra ferraris har ju ett retro och affektionsvärde, men ren prestanda och tid runt en bana smiskar såklart en standard 458 en äldre modell i standardutförande. Och att bilar originalutförande får låta så fantastiskt... huga!

Ferrari FXX och Ducati desmosedici RR?

Fast iofs är inte FXX'en gatreggad om jag minns rätt så då är det väl enzon man får jämföra med, fast om den är värre än 458'an kan jag ju inte uttala mig om
 

BadAzz

Kopplingen är det den till höger eller?
Gick med
13 Apr 2010
Ort
Jönköping
Hoj
Ducati 1198R Corse
Man blir galet sugen på att ta sin italienska på en tur.
Tråkigt bara att de aldrig gör dessa tester med R versionen och då med helsystemets "race kit som följer med". Skiljer ju lite mellan S och R versionerna.....
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jepp det tycker jag är märkligt! såg en ferrari 430:Bugar i stan hördes som 10 sporthojar med helsystem hur går en ferrari igenom besiktningen:va

Man har precis som många andra tillverkare konstruerat avgassystemet så att det öppnas en ventil som gör att ljuset förstärks vid ett visst varvtal eller gaspådrag. Vissa ägare gör "bypass mod" så att deras Ferrari ska låta mycket hela tiden inte vara när de kör aktivt.

Moderna Ferrari i all ära lyssna på detta ljud...

[YOUTUBE-ID]oTsmCoqXwXI[/YOUTUBE-ID]
 

vallonen

Tomten kör Gixxer!
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Skåne
Hoj
BMW s1000rr
Man blir galet sugen på att ta sin italienska på en tur.
Tråkigt bara att de aldrig gör dessa tester med R versionen och då med helsystemets "race kit som följer med". Skiljer ju lite mellan S och R versionerna.....

vad skiljer en r mot s i hk? är jäkligt sugen på en 1198s tror det blir en till sommaren men jag ska inte säga för mycket har aldrig kört en twin:D men det räcker bara att titta på 1198 så förstår man äckligt snygga:tummenup visst bmw går mycket bättre än allt annat jag kört men den har ingen själ! dax för et byte helt enkelt
 

vallonen

Tomten kör Gixxer!
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Skåne
Hoj
BMW s1000rr
Man har precis som många andra tillverkare konstruerat avgassystemet så att det öppnas en ventil som gör att ljuset förstärks vid ett visst varvtal eller gaspådrag. Vissa ägare gör "bypass mod" så att deras Ferrari ska låta mycket hela tiden inte vara när de kör aktivt.

Moderna Ferrari i all ära lyssna på detta ljud...

[YOUTUBE-ID]oTsmCoqXwXI[/YOUTUBE-ID]
Tackar man lär sig något nytt varje dag:tummenupp
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
vad skiljer en r mot s i hk? är jäkligt sugen på en 1198s tror det blir en till sommaren men jag ska inte säga för mycket har aldrig kört en twin:D men det räcker bara att titta på 1198 så förstår man äckligt snygga:tummenup visst bmw går mycket bättre än allt annat jag kört men den har ingen själ! dax för et byte helt enkelt

10 hk mer (180)och 6 kilo (164) mindre på R. Men prislappen är ju högre också, milt uttryckt. :)
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Nähä, så token är inne och talar om hur fräsig beamern är i en tråd som inte handlar om beamern? :hihi Spela roll, den är skitful tocar, skitful. :mattias


Det finns fina ducati:tummenupp, men fattigmansvariaterna får vara och du måste tydligen förolämpa folk för att känna dig häftig, men du spelar i fel division.:D

Min bil är 10sek långsammare än en Ferrari575 Maranello runt ringen, tror du att du lyckas hänga på runt:tungan
 

Simonsson

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2010
Ort
Norrköping
Hoj
yamaha
Så en bil måste ha vingar för att vara snabb:D

458 Italia är en rätt så avancerad bil och behöver inga dräparvingar för att köras fort med. Ska man rejsa så är det ju kanske alltid fördel med vingar, men nu är denna versionen tänkt för gata.

Märkligt resonemang i övrigt. Så fort någon har pengar för en Ferrari så är de kassa bilförare..

En bil måste inte alls ha vinge för att vara snabb, men för att vara snabbare så behövs vinge. Sen kan de ju va som du säger att bilen är avancerad och skaffar sig grepp på annat sätt. ehh ja den är tänkt för gata, men när börja man tänka så.. man ska ju ändå ha bästa prestandan. Ett exempel är när topgear testa koenigsegg först utan vinge sen med vinge

konstigt resonemang, jag sa oftast :) inte sätt cribs på tv ?
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top