Ferrari 458 Italia vs Ducati 1198S

Seriöst att köra båda helt standard, för börjar man modifiera så faller testen då det alltid går att förbättra

Vem sitter bakom ratten på respektive bil? Helt avgörande i mina ögon.

Så du menar att FÖRAREN har inverkan på hur snabbt ett fordon tar sig runt en bana?
Det verkar ju HELT otroligt!:D:rofl
Top-Gear-The-Stig-Poster-53.jpg

Last edited:
Det finns fina ducati:tummenupp, men fattigmansvariaterna får vara och du måste tydligen förolämpa folk för att känna dig häftig, men du spelar i fel division.:D

Min bil är 10sek långsammare än en Ferrari575 Maranello runt ringen, tror du att du lyckas hänga på runt:tungan

Jag tror du missade poängen.

Vi *vet* att beamern är det bästa sedan skivad limpa, och att den gör 9or på strippen, etc, etc, etc.

Det räcker.

Som fan.

Du behöver inte skräpa ned varenda tråd du hittar med S1000RR-tjöt.

En fråga här. I sådana här tester kan väll en liten skillnad bero på att mc föraren är bättre på att köra mc än bilföraren är på att köra bil:va. Menar nu inte just specifikt detta testet utan i största allmänhet. Liksom var drar man gränsen för personliga fel:va

Jag sitter här och funderar om nu 1198s är snabbare än en ferrari 458 runt en bana med ganska många och snäva svängar hur kan det vara möjligt att en mängd bilar kör snabbare runt nurburgring än det rekord som en galen tysk satte med sin RC30 på 80 talet jag tror det var 7,49! man tycker ju att den tiden borde ha förbättras avsevärt 20 år senare! bara en tanke:va:)

Last edited:
Spelar föraren någon roll

Ursäkta om jag förstör trådens ämne men där är det ju solklart att den hojen och den föraren spöar den bilen och den föraren. Säger det egentligen något mer?

Jag läste en gång en artikel i en MC-tidning ( å de skriver väl bara sanningar :)) som hade en rubrik något i stil med "Trimma inte hojen, trimma dig själv"

De hade låtit Ron Haslam ( som bedriver racingskola för hojar) köra några testvarv dels utan handicap och dels med diverse handicap. De släppte ur en massa luft ur däcken, lät honom köra med ena ögat igentejpat, satte på en tung passagerare och jag tror även att de tejpade fast hans ena arm bak på ryggen. Varje åtgärd gjorde honom långsammare än utan handicap men ändå varje gång snabbare än hans snabbaste elev någonsin kört banan. Jag har läst det och var givetvis inte med och klockade tiderna. Fast jag tror ändå rätt mycket på det.

Läste i Classic Bike om Mike Hailwood. Hans Honda RC181 hade 85 hk. Hade verkligen alla som kör modern sporthoj med 150+ hk på bakhjulet spöat honom? Tror inte det men det kan ju bara bli frågan om spekulationer. Fast spekulationer är ju populära på SH:)

I övrigt är det ju bara att säga att det var en oerhört njutningsbar film med två härliga fordon. Jag väljer hojen för när det gäller bilar så ligger preferenserna åt jättelika Hemi-V8. Om än inte lika sofistikerade som Ferrarin.

jaa downforcen i den 458 är helt otrolig... medans koeninseggen är riktig dålig :P Kanske är det därför dom har vingar på typ alla modeller nu^^ Men det nya är ju nu vingar som åker upp i högre hastigheter sedan bugatti lanserade deras Veyron ( vette fan om den var först men den fick ju mäst uppmärksamhet iaf). skulle jag få välja så blir det ju bilen alla dagar!!!

Jag tror du missade poängen.

Vi *vet* att beamern är det bästa sedan skivad limpa, och att den gör 9or på strippen, etc, etc, etc.

Det räcker.

Som fan.

Du behöver inte skräpa ned varenda tråd du hittar med S1000RR-tjöt.

Okey, sorry!:) Men det är återigen hondan som är min "älskling" BMWn är det ingen feeling i, den är bara snabb så jag skulle idag inte rekommendera någon att köpa den.

Härlig film att titta på såhär i vintermörkret. Fantastiska fordon!

Den eviga bil mot mc-diskussionen kan man vinkla både hit och dit men jag är ganska säker på att de allra flesta skulle köra snabbare med bil än med hoj. Sen kanske det rent utav finns någon som väljer fordon med annat i åtanke än att enbart få bäst förutsättningar för att lägga snabba tider.

Men det nya är ju nu vingar som åker upp i högre hastigheter sedan bugatti lanserade deras Veyron ( vette fan om den var först men den fick ju mäst uppmärksamhet iaf). skulle jag få välja så blir det ju bilen alla dagar!!!
Porsche har haft det på alla standard 911 (och sedan även Boxster, Cayman och Panamera) de senaste 22 åren, så att det skulle vara något nytt eller att Bugatti skulle ha fått en massa uppmärksamhet för att de använt det håller jag inte riktigt med om.

Jag är lite förvånad att bilen fick stryk på banan. Willow Springs är väl också en rätt knixig bana? Vad jag förstått verkar det inte sitta i förarna heller. Där ser man :)

För övrigt vore det sannerligen inget dåligt garage att ha :tummenupp

Jag är lite förvånad att bilen fick stryk på banan. Willow Springs är väl också en rätt knixig bana? Vad jag förstått verkar det inte sitta i förarna heller. Där ser man :)

För övrigt vore det sannerligen inget dåligt garage att ha :tummenupp

kanske just för att det är så knixigt som hojen kan utnyttja sin smalhet och ta betydligt rakare racinglinje.

I en lång svepande kurva hade bilen ätit upp hojen ;)

kanske just för att det är så knixigt som hojen kan utnyttja sin smalhet och ta betydligt rakare racinglinje.

Tjaa..förvisso kan hojen ta rakare linjer men knixiga kurvor tillhör väl inte superbikes starka sida? På en öppen bana kan den accelerationssnabba superbiken piska bilen rejält på raksträckorna(vilket också tydligt illustreras i klippet från strippen).

Men bevisligen har ju hojen i denna jämförelse en tydlig fördel även på banan. I alla fall med en tillräckligt kompetent förare.

Inte för att jag vill vara med och tjafsa.........

Men är det inte så att även de däcken som sitter på hojen säkert är långt mer racinglika än de som sitter på bilen. Vad jag vet är det väl bara Lotus som levererar sina bilar med rena R-däck original.

Även om bilen har de mest sportiga "original" däck som går att hitta kommer de bli för varma om man skall köra riktigt bankörning.

Både bil och hoj skulle haft slicks, då hade det kanske kunnat vara ett mer jämförbart test.

Jag sitter här och funderar om nu 1198s är snabbare än en ferrari 458 runt en bana med ganska många och snäva svängar hur kan det vara möjligt att en mängd bilar kör snabbare runt nurburgring än det rekord som en galen tysk satte med sin RC30 på 80 talet jag tror det var 7,49! man tycker ju att den tiden borde ha förbättras avsevärt 20 år senare! bara en tanke:va:)

För att nurburgring passar motorcyklar extremt dåligt med massvis av gupp och krön. Där man kan hålla stumt i bilen måste man pruta av med mc.

Inte säkert, har läst liknande test där hojen har högre kurvhastigheter än bilen. Däremot tappar den i snabba S-partier och inbromsningar i kurvor.

För att nurburgring passar motorcyklar extremt dåligt med massvis av gupp och krön. Där man kan hålla stumt i bilen måste man pruta av med mc.
Ok jag ska till ringen i sommar så det är bra att veta även om man kommer att köra lungt som tusan:D men det jag tycker är konstigt är rekordtiden!jag menar ett 20 -25 år gammalt rekord kan ju inte vara omöjligt att slå med en nyare hoj och en riktigt bra förare:)

Last edited:
Allt bero på bana helt enkelt, hur den är utformad och hur många varv.

Vi vet ju att en 999 åkte från en Lambo Gallardo(500hk) tex. och den hade typ 125hk, ja hojen alltså.
Båda hade tja vettiga tävlingsförare.

Så det beror på, men det är bara intressant så länge inte vingbilar blir inblandade, de är egentligen inte mer bilar än att de har 4 hjul, en MC är trots allt en MC ändå hur högt man än går.

Downforce och sånt på en hoj är inte alls så möjligt som en F!a, och därför vinner de med.

Jag har sett en hel del filmer och läst om andar liknade tester och allt är som sagt vad man ställer mod vad och på vilken bana, karossbilar är på intet sätt överlägsna.

Filmen var kul att se men jag gillar inte V-tvin ljud så jag hade hellre sett en japs 1000 rad4a i stället, Ferrarin är fulare än den äldre 430 men låter grymt, föraren verkar dock jönsig jämfört med det testet jag hänvisade till när de faktiskt kör samtidigt.

Jag har alltid tyckt att Ducati fuskat med några hundra kubik mr barar för att ens kuna hänga med litershojarna på nåt sätt, trams.

Bygg sin V4 biligt i stället säger jag för vill de vrkligen ta en raktframrace mot en Busa eller en zx14?

Last edited:
Är det någon som har en 1198s:Bugar till salu skicka ett pm till mig jag är kär!

Okey, sorry!:) Men det är återigen hondan som är min "älskling" BMWn är det ingen feeling i, den är bara snabb så jag skulle idag inte rekommendera någon att köpa den.

Skulle du inte rekommendera någon att köpa den skämtar du? det var en jäkla kovändning du har gjort:D

Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...