fel på quinnans kadett

r1man

the man
Gick med
16 Feb 2004
Ort
göteborg
Hoj
r1
Tjena! quinnan har fel på kadetten av årsmodell -88, batteriet laddar inte,

har bytt laddningsregulatorn (kol) och batteriet men den gick bara en dag så var batteriet slut.

Ska man behöva byta ut hela generatorn eller kan det vara nått annat lort???
 
gick bilen bara en dag på ett helt nytt batteri? det verkar konstigt men konstigare elefanter har väl hänt :D
 
Har bilen drag? Kontrollera så inte det är fullt med oxid i kontakten till draget (kontaktytorna men även kopplingarna innanför).
 
mät spänningen på batteriet med en multimeter. Notera.

starta bilen, mät igen, jämför

med motorn igång bör det vara 12,5-14 volt.

annars e jäneratoren pajj i bollen, det händer även oplar!
 
Prova att byta bil.
Jag tror det största felet är att det är en Opel:hej
 
Last edited:
som sagt mät mellan + och - med bilen igång, är där under 12v byt generator är där över 12v byt batteri
 
Mät batterispänningen med motorn igång och avstängd. Spänningen skall vara över 14 volt med motorn igång. Är den lägre så är det något vajsing. Troligtvis med generatorn men det kan också vara någon jordfläta eller anslutning som inte sitter ordentligt fast eller är ärgad.
Jag har för mig att man försöker lägga generatorn på 14,4 volt för att det ska bli tillräckligt hög spänning för att den skall orka ladda batteriet fullt. Ett bilbatteri är nämligen lite över 12 volt och det behöver en viss överspänning för att det ska ta emot laddning.
Slutsatsen är att om du har ca 14 volt vid batteriet med motorn igång ligger felet i batteriet, är det avsevärt lägre än 14 volt så ligger felet troligast i generatorn. Det som kan ge upp i laddningsväg är ju laddningsregulatorn, kolen, kontaktrotorn och spolarna. Laddningsregulator och kol kan man byta men är det fel på något annat är det bättre att byta hela klabbet.
 
För att kolla om den drar tjuvström så kopplar du bort - eller + från batteriet och så mäter du.
 
Fan hade väntat mig ett helt utspårat inlägg. Du gör mig besviken.
 
3184286 provat att BORRA ???

Fan vad snabb du var då!! :gnissla :mad:

3184943 För att kolla om den drar tjuvström så kopplar du bort - eller + från batteriet och så mäter du.
Inte direkt en förklaring för dummies :D

Antar att han förstår men bara för att förtydliga, du tar bort jorden och mäter mellan - på batteriet och jordflätan. Går det ström igenom = nånting som tjuvdrar.

Ang tidigare inlägg, 14v+ vill du ha på batteriet när den laddar.
 
Last edited:
Inte när det gäller quinnan, då är det blodigt allvar.

Jordkabeln såg jävligt risig ut kanske den som måste bytas??? inget fel på generatorn iaf, har vart å kollat.

Har desvärre ingen multimeter hemma..

Jordkabeln är en bra felkälla, kolla så att den sitter både i kaross och motor!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top