Mät batterispänningen med motorn igång och avstängd. Spänningen skall vara över 14 volt med motorn igång. Är den lägre så är det något vajsing. Troligtvis med generatorn men det kan också vara någon jordfläta eller anslutning som inte sitter ordentligt fast eller är ärgad.
Jag har för mig att man försöker lägga generatorn på 14,4 volt för att det ska bli tillräckligt hög spänning för att den skall orka ladda batteriet fullt. Ett bilbatteri är nämligen lite över 12 volt och det behöver en viss överspänning för att det ska ta emot laddning.
Slutsatsen är att om du har ca 14 volt vid batteriet med motorn igång ligger felet i batteriet, är det avsevärt lägre än 14 volt så ligger felet troligast i generatorn. Det som kan ge upp i laddningsväg är ju laddningsregulatorn, kolen, kontaktrotorn och spolarna. Laddningsregulator och kol kan man byta men är det fel på något annat är det bättre att byta hela klabbet.