Feedback

Jag gillar inte metalcore. Dock verkar det ju vara ganska populärt nu och nog låter ni väl lika bra som banden som är stora inom genren. Bra att ni inte håller på med att växla avgrundsvrål med smörsång som dom gör i all sån där jävla Dead by April-smörja som man hör överallt. Bra produktion var det också. Har ni fixat det själva?

Jag tycker iaf helt klart att det låter som nånting som folk som är inne i den musikgenren kan uppskatta, även om jag själv inte är en av dom. Dock kanske ni behöver göra ert sound lite mer unikt då det finns väldigt många band nu som låter väldigt likt. Fast sånt kommer väl med tiden. Lycka till.

Jag är inte säker på att jag kommer överens med vokalerna / rösten men musiken tycker jag är riktigt bra. Kan definitivt mäta sig med många av dom stora banden inom genren på den fronten. :)

Jag gillar inte metalcore. Dock verkar det ju vara ganska populärt nu och nog låter ni väl lika bra som banden som är stora inom genren. Bra att ni inte håller på med att växla avgrundsvrål med smörsång som dom gör i all sån där jävla Dead by April-smörja som man hör överallt. Bra produktion var det också. Har ni fixat det själva?

Jag tycker iaf helt klart att det låter som nånting som folk som är inne i den musikgenren kan uppskatta, även om jag själv inte är en av dom. Dock kanske ni behöver göra ert sound lite mer unikt då det finns väldigt många band nu som låter väldigt likt. Fast sånt kommer väl med tiden. Lycka till.

Vi har spelat in den med Peter Wildoer och Klas ideberg från Darkane i huset där vi repar.
Joo, jag kan hålla med dig om att det är en beprövad genre och många spelar liknande.
Väldigt kul att läsa dina synpunkter.
Mvh Alex

ag är inte säker på att jag kommer överens med vokalerna / rösten men musiken tycker jag är riktigt bra. Kan definitivt mäta sig med många av dom stora banden inom genren på den fronten. :)

Kul att du gillar musiken.
Är det sjävla growlandet du inte gillar eller är det hans stil?
Mvh Alex

Last edited:
Överlag schysst men precis som TurboJugend är jag inget jättefan av metalcore generellt. Nu tycker jag ni pressar gränserna lite och är ganska nära modern melodeath och thrash; med tvåtaktsriffen speciellt kan man känna At the Gates-vibbarna.

Det är dock två saker som jag inte gillar.

1. Produktionen. Det är för rent, för tajt och för anonymt. Det är helt i linje med alla de där Suicide Silence, Killswitch Engage, Bullet for my Valentine osv. och det är en av de stora anledningarna till att jag inte gillar genren. Ska det vara så rent ska det också vara Meshuggah-precision och jag kan nog räkna upp de banden som det passar till på en hand.

Så mitt tips: skita ner produktionen. Mer reverb, skränigare gitarrljud och mera limiter på trummorna men framförallt smutsa ner basljudet! Lyssna på t.ex. Thyrfings 'Digerdöden' runt 1:40 eller Marduks 'Into Utter Madness' runt 4:30.

2. Tempot är för lågt! Båda låtarna skulle nog må bra av 10 bpm mer på metronomen och mer blastbeats. Både bas och trummor låter som att de har lite trist och lite för lite att göra och att öka tempot skulle definitivt lösa dem samt att de flesta gitarriffen låter som att de var skrivna för ett högre tempo.

Som sagt, generellt tycker jag det låter schysst men med annan produktion och högre tempo skulle jag tycka det var ännu bättre. Lite mera pansarvagn, helt enkelt. :)

1. Produktionen. Det är för rent, för tajt och för anonymt. Det är helt i linje med alla de där Suicide Silence, Killswitch Engage, Bullet for my Valentine osv. och det är en av de stora anledningarna till att jag inte gillar genren. Ska det vara så rent ska det också vara Meshuggah-precision och jag kan nog räkna upp de banden som det passar till på en hand.

Så mitt tips: skita ner produktionen. Mer reverb, skränigare gitarrljud och mera limiter på trummorna men framförallt smutsa ner basljudet! Lyssna på t.ex. Thyrfings 'Digerdöden' runt 1:40 eller Marduks 'Into Utter Madness' runt 4:30.

Det där håller jag inte med om. Ju fetare och bättre ljud desto större chans att de lyckas. Det är ett fåtal (ursäkta att jag säger det men) lite pretto människor som vill ha ett skitigt sound för att det för tankarna tillbaka till svunna tider. Det var inte så jäkla överfläskigt ljud här heller tycker jag.

Jag tycker det låter skitbra trots att jag inte lyssnar så mycket på mysikgenren. Gillar inte sången men den hör ju till.

Skulle varit tufft om trummisen hängde med på kaggarna när guran kör sina dutt-duddilutt-duddilutt-räkor.

Last edited:
Det där håller jag inte med om. Ju fetare och bättre ljud desto större chans att de lyckas. Det är ett fåtal (ursäkta att jag säger det men) lite pretto människor som vill ha ett skitigt sound för att det för tankarna tillbaka till svunna tider.

Det är förvisso sant, som jag sa, de stora metalcorebanden låter ju liknande men är man ute efter riktig metalpublik så låter man inte så. Skitigt som du tänker är inte som jag tänker men ja, jag håller med om att jag är pretto, jag lyssnar inte på musik som jag inte tycker är rätt producerad och jag gillar allt från Darkthrones 'Transilvanian Hunger' till psykedelisk trance.

All death-orienterad musik måste ha ett visst mått av skitighet. Vad jag är ute efter ovan är nåt i stil med t.ex. Nasum:

[YOUTUBE-ID]g2pMFj5LNuM[/YOUTUBE-ID]

eller varför inte gamla Impious:

[YOUTUBE-ID]Wu4xYODXfDk[/YOUTUBE-ID]

Som sagt, det beror på vilken man publik man är ute efter.

Överlag schysst men precis som TurboJugend är jag inget jättefan av metalcore generellt. Nu tycker jag ni pressar gränserna lite och är ganska nära modern melodeath och thrash; med tvåtaktsriffen speciellt kan man känna At the Gates-vibbarna.

Det är dock två saker som jag inte gillar.

2. Tempot är för lågt! Båda låtarna skulle nog må bra av 10 bpm mer på metronomen och mer blastbeats. Både bas och trummor låter som att de har lite trist och lite för lite att göra och att öka tempot skulle definitivt lösa dem samt att de flesta gitarriffen låter som att de var skrivna för ett högre tempo.

Som sagt, generellt tycker jag det låter schysst men med annan produktion och högre tempo skulle jag tycka det var ännu bättre. Lite mera pansarvagn, helt enkelt. :)

Ja, jag kan hålla med dej också. Det är lite rent och så hade gärna haft lite "för" mkt av vissa saker t ex mer grejjer på trummorna.
Men tycker ändå vi prickade ganska nära det soundet vi var ute efter.

Ja, de kommande låtarna går runt 8 bpm snabbare:banana
Tycker det är riktigt kul att läsa alla synpunkter ::tummenupp

Last edited:
[YOUTUBE-ID]g2pMFj5LNuM[/YOUTUBE-ID]

De där lät faktiskt rätt bra. Mycket cymbaler och låga trummor men satan vilka fetpanorerade gitarrer!

Nyckeln i att få fett ljud är dubbning helt klart. Något svenska producenter är lite för fisiga med. Har man till exempel få gitarrer och ska få dessa att låta feta blir de för distinkta och man hör exakt var alla instrument ligger.

Vi dubbar gurkorna med tre olika ljud och ofta dubbar vi även trummorna.

De där lät faktiskt rätt bra. Mycket cymbaler och låga trummor men satan vilka fetpanorerade gitarrer!

Nyckeln i att få fett ljud är dubbning helt klart. Något svenska producenter är lite för fisiga med. Har man till exempel få gitarrer och ska få dessa att låta feta blir de för distinkta och man hör exakt var alla instrument ligger.

Har aldrig hört att man har dubblat trummor, förutom midi trummor då.
Hur funkar det när ni dubblar trummor likadant som gitarrerna?
Hur panorerar ni gitarrerna?
Tack för alla synpunkter

Icke metalälskare, men gitarrälskare.

Dreams of Destruction: låter bra med bland annat skönt gitarriff, men jag saknar ett gitarrsolo och en bra sångare som försöker sjunga istället för att sitta på dass och skita, typ.

Men då blir det iofs en annan musikstil.

Icke metalälskare, men gitarrälskare.

Dreams of Destruction: låter bra med bland annat skönt gitarriff, men jag saknar ett gitarrsolo och en bra sångare som försöker sjunga istället för att sitta på dass och skita, typ.

Men då blir det iofs en annan musikstil.

Haha :yoparty
Vår bassist är jävligt kompetent clean vokalist, men lite rädd för att det blir dead by april soundet då...

Haha :yoparty
Vår bassist är jävligt kompetent clean vokalist, men lite rädd för att det blir dead by april soundet då...

hehe... Det hörs att ni är duktiga musiker men det är inte riktigt vad jag brukar lyssna på.

Så det var en kommentar med glimten i ögat, typ. :)

Har aldrig hört att man har dubblat trummor, förutom midi trummor då.
Hur funkar det när ni dubblar trummor likadant som gitarrerna?
Tack för alla synpunkter

Man kan dubba med triggljud.

Vi dubbar olika beroende på låt eller vad det är för del i låten. Ofta två feta relativt mycket i mitten och sedan två utpanorerade dubbar på den + ett par till med lite annat ljud beroende på vad som behövs.

Nasum är asbrutalt, kolla in Inhale/Exhale också, snuskigt fet låt.

Jag håller helt med det du säger om dubbning och om man har för få spår av, framförallt, gitarren kombinerat med en lite för clean dist så låter det platt helt enkelt. Och det är det jag menar med att jag vill ha det 'skitigare', jag vill inte ha ännu en Seven Churches eller Altars of Madness.

Trumdubbningar gör man på triggarna—vi brukar mest göra det på kagge och virvel där man lägger två eller t.o.m. tre spår med olika ljud. Det blir enklare än att hitta "det perfekta ljudet" direkt, på kaggen kan man t.ex. lägga alla basregister i ett spår och klickljudet i ett annat istället för att försöka lirka fram ett ljud ur ett spår (det brukar annars ta ungefär forever innan trummisarna är nöjda ;) ).
Det brukar bli jäkligt fett—men när det kommer till trumljud är jag 100% övertygad om att Wildoer vet vad han pysslar med, det gjorde han back in the day när vår f.d. trummis gick på Mega iaf... ;)

100%, inga halvmesyrer..! Möjligt att lite reverb eller delay tillåts läcka mellan kanalerna men huvudljudet ska ligga så långt ut som det går—särskilt i såhär pass tung musik (se Nasum ovan).

Last edited:
Nasum är asbrutalt, kolla in Inhale/Exhale också, snuskigt fet låt.

Jag håller helt med det du säger om dubbning och om man har för få spår av, framförallt, gitarren kombinerat med en lite för clean dist så låter det platt helt enkelt. Och det är det jag menar med att jag vill ha det 'skitigare', jag vill inte ha ännu en Seven Churches eller Altars of Madness.

Trumdubbningar gör man på triggarna—vi brukar mest göra det på kagge och virvel där man lägger två eller t.o.m. tre spår med olika ljud. Det blir enklare än att hitta "det perfekta ljudet" direkt, på kaggen kan man t.ex. lägga alla basregister i ett spår och klickljudet i ett annat istället för att försöka lirka fram ett ljud ur ett spår (det brukar annars ta ungefär forever innan trummisarna är nöjda ;) ).
Det brukar bli jäkligt fett—men när det kommer till trumljud är jag 100% övertygad om att Wildoer vet vad han pysslar med, det gjorde han back in the day när vår f.d. trummis gick på Mega iaf... ;)

100%, inga halvmesyrer..! Möjligt att lite reverb eller delay tillåts läcka mellan kanalerna men huvudljudet ska ligga så långt ut som det går—särskilt i såhär pass tung musik (se Nasum ovan).

Jo, han är sjukt duktig. Kan ju allt och lite till, men det är väl så att ju mer tid man lägger desto bättre blir det. Han har ju mixat till soilwork samt har ju Klas och Peter gjort Darkanes egan grejjer och det låter ju sjukt bra.
Så om jag förstår det rätt är det mer karaktär ni efterlyser och annorlunda mixkunskaper för att få det att låta "skitigare".
Även om jag själv tycker att det uppstår av sig själv, t ex Slaughter of the soul.
Tekniken går ju framåt och även om det låter bättre så kanske det försvinner lite av själva känslan.
Tror knappast Slaughter of the soul hade haft det sköna skitiga soundet om plattan gjorts idag.

Last edited:
Så om jag förstår det rätt är det mer karaktär och sämre mixkunskaper för att få det att låta "skitigare".

Haha, jaa så kan man se det. Men nej, tvärtom skulle jag säga. Att få det att låta 'skitigare' men ändå fett är mycket, mycket svårare än att få det att låta rent och välproducerat.

Ser du till ett band som Job For a Cowboy t.ex. som gick från en, enligt mig, alldeles för intentsägande produktion på plattan Genesis (som också fick epitetet Deathcore) till en större och mer opolerad sådan på Ruination. Ett jättelyft enligt mig, och enligt många andra metalfans och också den ändring som fick folk att kalla dem Death Metal istället för det mer bespottade Deathcore.

Det finns sjukt mycket musik idag—så enkelt är det—och med digital inspelning har det blivit enormt lätt att spela in tillräckligt bra musik. Alla siktar på att låta så rent och polerat som möjligt för att låta "professionella" och faller istället in i den grå massan. Det blir opersonligt och låter bara ljummet.

Så, enligt mig, krävs det mer mixskills för att få till en mixning med karaktär än en som är clean. Sen är det en fråga om smak givetvis.

Så om jag förstår det rätt är det mer karaktär ni efterlyser och annorlunda mixkunskaper för att få det att låta "skitigare".

Bah, ändrar du citatet nu när jag skrivit ett så långt och fint inlägg..? ;)

Jag efterlyser det, det är min personliga åsikt men som jag tror att ni kommer tjäna på i längden om ni vill nå ut till den riktiga metalpubliken och inte fastna hos 14-åringarna och Sonic Syndicate-fansen.

Last edited:
Haha, jaa så kan man se det. Men nej, tvärtom skulle jag säga. Att få det att låta 'skitigare' men ändå fett är mycket, mycket svårare än att få det att låta rent och välproducerat.

Det finns sjukt mycket musik idag—så enkelt är det—och med digital inspelning har det blivit enormt lätt att spela in tillräckligt bra musik. Alla siktar på att låta så rent och polerat som möjligt för att låta "professionella" och faller istället in i den grå massan. Det blir opersonligt och låter bara ljummet.

Så, enligt mig, krävs det mer mixskills för att få till en mixning med karaktär än en som är clean. Sen är det en fråga om smak givetvis.

Jag efterlyser det, det är min personliga åsikt men som jag tror att ni kommer tjäna på i längden om ni vill nå ut till den riktiga metalpubliken och inte fastna hos 14-åringarna och Sonic Syndicate-fansen.

Haha Jo, så kan man se det. Ville ju ha alla synpunkter dåliga som bra. Trodde inte vi skulle snöa in på productionen så mycket :D
Men som sagt så kan jag hålla med dig om att det kanske är lite för rent ibland.
Men trodde aldrig från början att det skulle låta så bra som det gör vilket är jävligt kul ändå :D
Ska definitivt ta med det i ekvationen nästa gång vi går in i studion.
Tack som fan för alla synpunkter.

Ja jag tycker då det låter jättebra! :)

Tycker inte ni ska öka tempot något, men lite tyngre grejer hade inte skadat. :)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park