Fazer-tråden

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Osså behövdes det konton o shit :(

Men jag nappade på erbjudandet under ditt.. Tack för tipset iaf! =) Då vet jag vart sådant finns i fortsättningen.. :tummenupp

Onej, klicka för 'free account' och vänta på 30s nedräkning, klicka sen på 'Download'-länken (om jag nu kom ihåg stegen rätt från i morse). :yoparty

Irriterande javisst, men det är nog meningen.

Alt. PM:ar du lämplig mailadress så trillar en digital kopia av den jag testladdade ner i morse in om en liten stund. :tummenupp
/Anders
 

lindell21

Medlem
Gick med
11 May 2011
Ort
Johanneshov
Hoj
Suzuki Sv650s -00
Ska försöka väcka lite liv i denna tråd om det går då jag har lite funderingar.

Har en fazer 600 -98 3200mil.

till o början med så är bränslemätaren värdelös, räcker med att man gasar lite så går den upp i topp plus lite till. Någon annan som har det "problemet"?

Det händer ibland att det är svårt att få i 3:an. Det händer enbart om man växlat ner hyfsat till 1:an tex vid stopplikt, för att sen gasa iväg och växla upp, Det blir som om det helt enkelt inte går att trycka växelpinnen. Hoppas någon förstår mig.
 

Spjutskakaren

Medlem
Gick med
11 Mar 2011
Ort
Göteborg
Hoj
FZS 600 - 00
Ska försöka väcka lite liv i denna tråd om det går då jag har lite funderingar.

Har en fazer 600 -98 3200mil.

till o början med så är bränslemätaren värdelös, räcker med att man gasar lite så går den upp i topp plus lite till. Någon annan som har det "problemet"?

Det händer ibland att det är svårt att få i 3:an. Det händer enbart om man växlat ner hyfsat till 1:an tex vid stopplikt, för att sen gasa iväg och växla upp, Det blir som om det helt enkelt inte går att trycka växelpinnen. Hoppas någon förstår mig.
Bränslemätaren är känslig för lutning har jag märkt. Den visar lågt i nedförslutning och vice versa. Jag har f.ö. samma fenomen på min gamla Saab 9000. Däremot har jag inte märkt att den ändrar sig vid acceleration el bromsning, det låter som din är extremt känslig.

Jag är inte helt med på vad du menar med växlingen, men jag har inga problem att peta i trean (el nån annan växel) efter att först ha växlat ner.
 

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Ort
Söderhamn
Hoj
ER6N -15
Har läst ungefär halva tråden. Blir mer och mer sugen på en fazer 1000. Läste nåt inlägg där nån tyckte sevicen var dyr, runt 3.000:-. Upplever ni fazern dyrservad? Jag är 190 cm lång, tror ni jag kommer sitta skapligt bekvämt på en fazer? Har ca 50.000:- att röra mig med, nån årsmodell man ska undvika?
Edit: Nån extrautrustning som man ska hålla koll efter? Brukar ju vara viss extrautrustning som de flesta vill ha...Lika bra att kika efter en sån hoj på en gång...:banana
 
Last edited:

lindell21

Medlem
Gick med
11 May 2011
Ort
Johanneshov
Hoj
Suzuki Sv650s -00
Bränslemätaren är känslig för lutning har jag märkt. Den visar lågt i nedförslutning och vice versa. Jag har f.ö. samma fenomen på min gamla Saab 9000. Däremot har jag inte märkt att den ändrar sig vid acceleration el bromsning, det låter som din är extremt känslig.

Jag är inte helt med på vad du menar med växlingen, men jag har inga problem att peta i trean (el nån annan växel) efter att först ha växlat ner.


Det kan vara så att jag bara inbillar mig med växlingen. Ska ta och pröva mera så fort vädret tillåter och grannen har tid att leka handledare :).
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Jag märkte aldrig av några växlingsproblem med Fazern. På nuvarande Guzzi är det däremot trögt (spaken sitter 'fast') att få i 4:an från 3:an. Beror på att mekanismen inte är riktigt väl justerad. Den lådan är dock nåt helt annat i känsla än japsarna. 'Agricultural' brukar det kallas på utrikiska :)
 

Spjutskakaren

Medlem
Gick med
11 Mar 2011
Ort
Göteborg
Hoj
FZS 600 - 00
Har läst ungefär halva tråden. Blir mer och mer sugen på en fazer 1000. Läste nåt inlägg där nån tyckte sevicen var dyr, runt 3.000:-. Upplever ni fazern dyrservad? Jag är 190 cm lång, tror ni jag kommer sitta skapligt bekvämt på en fazer? Har ca 50.000:- att röra mig med, nån årsmodell man ska undvika?
Edit: Nån extrautrustning som man ska hålla koll efter? Brukar ju vara viss extrautrustning som de flesta vill ha...Lika bra att kika efter en sån hoj på en gång...:banana
Jag är 191 cm och kör 600:an utan större problem...
 

lindell21

Medlem
Gick med
11 May 2011
Ort
Johanneshov
Hoj
Suzuki Sv650s -00
Jag märkte aldrig av några växlingsproblem med Fazern. På nuvarande Guzzi är det däremot trögt (spaken sitter 'fast') att få i 4:an från 3:an. Beror på att mekanismen inte är riktigt väl justerad. Den lådan är dock nåt helt annat i känsla än japsarna. 'Agricultural' brukar det kallas på utrikiska :)

Var ute och åkte ett par timmar igår och märkte inget alls, så måste ha inbillat mig helt! :).

Till ett annat problem. Vet inte om jag är helt blind eller helt inkompetent när det kommer till söka efter mc saker. Men hittar inga väsksystem till en -98. Hittar massor till andra årsmodeller men inte -98 . Så finns det någon som har några tips? möjligtvis Givi system?
 
Last edited:

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Har en liten fundering, om underkåpan som finns på de nya modellerna av fzs 600 passar på de äldre varianterna som inte hade någon underkåpa?

Denna jag syftar på:http://4.bp.blogspot.com/-nV-KXHg7d...W5qGmt-_5DY/s1600/yamaha+FZS+600+%2825%29.jpg Kåpan under hela motorn alltså!

Samt vart kan man hitta den för ett schysst pris tro?
Det finns bara 2 modeller av FZS 600 men med några små skillnader (instrument, gaffelben och passagerarhantag bakom sadeln). På -02 kom de med en nyare kåpa. FZ-6 (2003 o frammåt) är en helt annan hoj med aluram (inte stålrörsram) och därför passar saker på Fazer mellan -98 och -02 mellan hojarna..

Magkåpor känner jag inte till att Yamaha har men det finns ju en uppsjö att köpa från tillbehörsfirmor, ffa på eBay UK och DE. Eller tex googla på "bellypan FZS 600" eller "bellypan fazer".

Här är iaf en försäljare i England (UK). Jag har för många länkar att trava igenom märker jag, skulle ta för lång tid och det orkar jag inte just nu. Du får lita på din Google-Fu så länge.

Var ute och åkte ett par timmar igår och märkte inget alls, så måste ha inbillat mig helt! :).

Till ett annat problem. Vet inte om jag är helt blind eller helt inkompetent när det kommer till söka efter mc saker. Men hittar inga väsksystem till en -98. Hittar massor till andra årsmodeller men inte -98 . Så finns det någon som har några tips? möjligtvis Givi system?

Fazer FZS 600 98-02 är i stort sett samma hoj.
 
Last edited:

-flippen-

Ny medlem
Gick med
28 May 2011
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha fzs 600 streetfighter
Vad uppskattar ni att en fzs 600 drar milen vid normal körning samt "lek"?
Är det 7 liter som går i tanken?

Någon här i tråden som byggt streetfighter av sin fazer?
 

Spjutskakaren

Medlem
Gick med
11 Mar 2011
Ort
Göteborg
Hoj
FZS 600 - 00
Tänkte byta däck fram och bak. Samt nytt drivpaket. Tips på firma för själva bytet samt tips på däck? Funderar på senaste Michelin Pilot Road men är avogt inställd till fransk ingenjörskonst...
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Satte på Pilot Road 2 på min, funkade bra tycker jag. Inblandade firmor var dackonline.se och feltema för resp. däck och monteringspryttlar. Lutar åt PR3 på nuvarande Guzzi när det blir dags under sommaren.
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Dunlop D208:eek:r hade jag tidigare, funkade kalas när de blev varma. Åkt på Michelin Pilot Road också men är tillbaka på Dunlop nu (Sportmax Roadsmart) som jag tycker är överlägset för priset.
 

-flippen-

Ny medlem
Gick med
28 May 2011
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha fzs 600 streetfighter
Någon vanlig skäl här på forumet som skulle kunna hjälpa mig med min fazer!? Lite panik:)
Det är så att jag råkade slita ur sladden för parkeringslyset och har tusan ingen aning om hur den ska sitta.

Bild 1: Visar hur den sitter fast på höger sida vilket är rätt!
Bild 2: Samma där, visar höger sida.
Bild 3: Den lösa sladden och den andra infästningen till vänster lampa.

Vet att det fattas ett sånt där "fäste" som man sätter ihop med el-kablar med men har fortfarande ingen aning om vart den ska sitta!
 

Bifogat

  • IMG_1000000245.jpg
    IMG_1000000245.jpg
    231.2 KB · Visningar: 109
  • IMG_1000000248.jpg
    IMG_1000000248.jpg
    232.4 KB · Visningar: 107
  • IMG_1000000249.jpg
    IMG_1000000249.jpg
    229.2 KB · Visningar: 127

3LE

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2010
Ort
Söderort
Hoj
Yamaha FZR1000
Hej, är det samma motor i stora drag på en FZS1000-01 som en R1 98-03?
Någon sa att det bara var olika kammar i dem.
 

J-zer

Happy!
Gick med
11 Oct 2007
Ort
Örebro
Hoj
BMW S1000XR 2018 HP Style
Hej, är det samma motor i stora drag på en FZS1000-01 som en R1 98-03?
Någon sa att det bara var olika kammar i dem.

Jag har också hört att det är annan kam och även en annorlunda bestyckning i förgasarna mellan de modellerna.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top