Fazer-tråden

Knegoff

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha Fazer 1000 -02
Dåligt drag i denna tråden verkar det som:confused:

Någon som vet om det finns några typiska barnsjukdomar på fazer 1000?

Att framfjädringen e sunkig vet jag och likaså kedjeslacket som ska vara lite känsligt.
 

J-zer

Happy!
Gick med
11 Oct 2007
Ort
Örebro
Hoj
BMW S1000XR 2018 HP Style
Någon som vet om det finns några typiska barnsjukdomar på fazer 1000?

Att framfjädringen e sunkig vet jag och likaså kedjeslacket som ska vara lite känsligt.

Jag hade en mjuk framgaffel på min när jag köpte den men när jag fixade packboxarna i den så hällde jag i SAE 10W framgaffelolja istället för 5W som det är orginal.

Det blev som en helt ny hoj, justerade förspänning, hårdhet och rebound till standard inställning för den var justerad till max.
Det hjälpte på min, hade det inte gjort nån skillnad hade jag köpt hårdare fjädrar och bytt i framgaffeln.

Kedjeslacket kör jag enl. instruktionsboken 45-55 mm, kan höra ibland när man segdrar på låga varv med hög växel att den slår lite men det är bättre än att köra med för spänd kedja och förstöra lagret på utgående drevaxel.

Annars så är det en kanonhoj!!!! :banana
 

Spjutskakaren

Medlem
Gick med
11 Mar 2011
Ort
Göteborg
Hoj
FZS 600 - 00
Lite tråkigt om den här tråden dör...

Är det någon som vet något om serviceintervallerna? Vad gäller? 600 mil? 1000 mil?
 

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Lite tråkigt om den här tråden dör...

Är det någon som vet något om serviceintervallerna? Vad gäller? 600 mil? 1000 mil?

Jag har en komplett servicemanual. PM;a mig om du vill ha en kopia så ordnar vi det
Men som svar på din fråga, det är 600 mil, men vissa detaljer som olja är 1200 mil eller 12 mån. Likaså olje och bränslefilter.
Ventiljustering vid 4200 mil och förgasarsynk vid 2000 mil.
 
Last edited:

Spjutskakaren

Medlem
Gick med
11 Mar 2011
Ort
Göteborg
Hoj
FZS 600 - 00
Jag har en komplett servicemanual. PM;a mig om du vill ha en kopia så ordnar vi det
Men som svar på din fråga, det är 600 mil, men vissa detaljer som olja är 1200 mil eller 12 mån. Likaså olje och bränslefilter.
Ventiljustering vid 4200 mil och förgasarsynk vid 2000 mil.
Ursäkta sent svar, men tack! Jag fick för mig att man ändrade serviceintervallerna efter att hojen varit ett tag på marknaden, men då är det tydligen inte så.

Jättestort tack för svaret!
 

Lillsven

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2009
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha FZS 600 Fazer
Om det är någon som har ett Slip-On till en FZS 600 -99 till salu så är jag intresserad!
 

Foxxen

Dunderräv
Gick med
14 Nov 2007
Ort
Johanneshov
Hoj
YAMAHA FZ6-N S2 ABS -09
Fazer till Salu

Om någon är intresserad i att köpa en Fazer så har jag en till salu:

http://www.blocket.se/vi/33260909.htm

Den har gått 7300 mil och kan säljas för några tusen billigare än det som stär i annonsen!
Kapell följer med.

***SÅLD FÖR 22:000:-***
 
Last edited:

Barroz

Tvåtaktare
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RS250 -96 | TZ250 Replica -91
Skall åka och titta på en Fzs/Fazer 600, några kända fel eller saker som ni kan rekommendera att ta en extra titt på?

vet att vid 4kmil skall ventiljustering göras. schimsade ventiler eller?
Men någon som har tips på andra saker som är vanligt man missar se över på en begagnad fazer?
 

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Skall åka och titta på en Fzs/Fazer 600, några kända fel eller saker som ni kan rekommendera att ta en extra titt på?

vet att vid 4kmil skall ventiljustering göras. schimsade ventiler eller?
Men någon som har tips på andra saker som är vanligt man missar se över på en begagnad fazer?

Eftersom det är en FZS antar jag att det är en 2003:a eller tidigare. Förgasarsynk ska göras vid varje 2000 mil. Å som du säger, ventiljustering vid 4200. Har en FZS från 2002. Rent mekaniskt är den riktigt bra, litar på den på till 100%, har stort förtroende till hojen. Men 184cm och dryga 90 pannor så tycker jag hojen blir lite för liten. Kåpan är lite liten, skulle satsa på en MRA vario-touring om man ska köra utanför stan... I original är det i princip som en nakenhoj.
 

Barroz

Tvåtaktare
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RS250 -96 | TZ250 Replica -91
Eftersom det är en FZS antar jag att det är en 2003:a eller tidigare. Förgasarsynk ska göras vid varje 2000 mil. Å som du säger, ventiljustering vid 4200. Har en FZS från 2002. Rent mekaniskt är den riktigt bra, litar på den på till 100%, har stort förtroende till hojen. Men 184cm och dryga 90 pannor så tycker jag hojen blir lite för liten. Kåpan är lite liten, skulle satsa på en MRA vario-touring om man ska köra utanför stan... I original är det i princip som en nakenhoj.

Detta är en 00a
Jag själv är ca 186 och ja, 88-90kg. Kör själv en RD350 förtillfället och de är ju som en stor moppe. Men har hört att dom som sitter bak är dom som får ta smällen om dom är över 170 långa. blir väldigt jobbigt i längden.

Skulle satsa på en MRA Vario-Touring? är detta en vindkåpa då eller?
Hmm...så detta är tydligen ingen hoj att rekomdera för den som pendlar motorvägar och kör i stan med skjuts?
 

Spjutskakaren

Medlem
Gick med
11 Mar 2011
Ort
Göteborg
Hoj
FZS 600 - 00
Detta är en 00a
Jag själv är ca 186 och ja, 88-90kg. Kör själv en RD350 förtillfället och de är ju som en stor moppe. Men har hört att dom som sitter bak är dom som får ta smällen om dom är över 170 långa. blir väldigt jobbigt i längden.

Skulle satsa på en MRA Vario-Touring? är detta en vindkåpa då eller?
Hmm...så detta är tydligen ingen hoj att rekomdera för den som pendlar motorvägar och kör i stan med skjuts?
Jag har en 00:a och är 191 lång och väger 115 pannor. Jag sitter helt ok på hojen. Jag vill minnas att man flyttade upp fotpinnen en liten bit när man faceliftade hojen (02 el 03, kommer aldrig ihåg) vilket gjorde benvinkeln lite snäv för långa personer.
Vad gäller kåpan tycker jag den tar bort ganska rejält med fartvind. Mer än vad man tror. Däremot blir det turbulens när jag kryper ihop. Jag vet inte om jag har tur och har ideallängd för just den kåpan, men jag tycker det funkar bra.

Hojen är rolig och praktisk. Det är hyfsat med knuff i motorn, bara man varvar. Jag pendlar till jobbet med den och det funkar hur bra som helst.

Jag har inte skjutsat särskilt mkt på den så jag kan inte uttala mig så mkt om det. Det lilla jag testat är det dock inga problem, men jag skulle knappast ge mig ut och toura i Europa med en person över medellängd bakom.
 

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Jag har en 00:a och är 191 lång och väger 115 pannor. Jag sitter helt ok på hojen. Jag vill minnas att man flyttade upp fotpinnen en liten bit när man faceliftade hojen (02 el 03, kommer aldrig ihåg) vilket gjorde benvinkeln lite snäv för långa personer.
Vad gäller kåpan tycker jag den tar bort ganska rejält med fartvind. Mer än vad man tror. Däremot blir det turbulens när jag kryper ihop. Jag vet inte om jag har tur och har ideallängd för just den kåpan, men jag tycker det funkar bra.

Hojen är rolig och praktisk. Det är hyfsat med knuff i motorn, bara man varvar. Jag pendlar till jobbet med den och det funkar hur bra som helst.

Jag har inte skjutsat särskilt mkt på den så jag kan inte uttala mig så mkt om det. Det lilla jag testat är det dock inga problem, men jag skulle knappast ge mig ut och toura i Europa med en person över medellängd bakom.

Jag har ju en 02:a med "facelift-kåpan", dom fanns ju bara 02 o 03 innan fz6:an dök upp. Men det är ju Kanon om dom tidigare modellerna knuffar undan luften bättre. Ingen stor grej egentligen, men ska man ha den som "Touringhoj" vilket jag tänkt så tycker jag luften är lite besvärande under långa perioder (eller är det bara för att det lever om i hjälmen?)
 

Spjutskakaren

Medlem
Gick med
11 Mar 2011
Ort
Göteborg
Hoj
FZS 600 - 00
Jag har ju en 02:a med "facelift-kåpan", dom fanns ju bara 02 o 03 innan fz6:an dök upp. Men det är ju Kanon om dom tidigare modellerna knuffar undan luften bättre. Ingen stor grej egentligen, men ska man ha den som "Touringhoj" vilket jag tänkt så tycker jag luften är lite besvärande under långa perioder (eller är det bara för att det lever om i hjälmen?)
Jag har bara provat "stora" Fazern med den nyare kåpan och då bara korta svängar. I den jämförelsen tycker jag den gamla kåpan skyfflar undan luften bättre, men det är ju bara min upplevelse.

Jag kör en del motorväg och har inga problem att ligga i 140-150, åtminstone någon halvtimme eller så. Runt 200 och över blåser det dock rejält om öronen och har man tänkt snitta den farten finns det bättre hojar.
 

Sanna

Vild och galen
Gick med
8 Jun 2009
Ort
Västerhaninge
Hoj
CBR 1000 -10
Någon som vet vart jag kan få tag i en instruktionsbok till min hoj (fazer 1000 -02) Eller finns det någon som har en i elektronisk form och vill dela med sig av den?
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top