Fazer-tråden

Modellen är inreggad av Yamaha när den kom till Sverige på 49kw. Dock är det 95Hk på hojjen så det är bara att tacka och ta emot. Billigare försäkring är ju inte helt fel.


aha!, tackar för svaret.. Ok, så jag har alltså 95Hk i min hoj fast det är 49kw från början?? Ja har läst att vissa har 78hk i sina hojar, hur kommer de sig? det är grymt bra för billigare försäkring och jag klagar inte på effekten för den går alldeles utmärkt, bra tryck i den, iaf för mig eftersom det är min första hoj..:)
 
Last edited:
aha!, tackar för svaret.. Ok, så jag har alltså 95Hk i min hoj fast det är 49kw från början?? Ja har läst att vissa har 78hk i sina hojar, hur kommer de sig? det är grymt bra för billigare försäkring och jag klagar inte på effekten för den går alldeles utmärkt, bra tryck i den, iaf för mig eftersom det är min första hoj..:)

Nej, det har aldrig varit 49 kW, den är bara inreggad med det!
Är 95 friska kusar under skalet.

Kul att du är så nöjd!!! :yoparty
 
Nej, det har aldrig varit 49 kW, den är bara inreggad med det!
Är 95 friska kusar under skalet.

Kul att du är så nöjd!!! :yoparty

Jaa, än så länge så är jag sjukt nöjd, mycket bättre bottendrag i den än jag trode det skulle vara..ja trode faktiskt inte att där va så bra drag i den som där är, fast iofs så är jag ganska ny på denna biten så ja har inte så mkt att jämföra med.. du va väl oxå nöjd me din sa du??
 
Jaa, än så länge så är jag sjukt nöjd, mycket bättre bottendrag i den än jag trode det skulle vara..ja trode faktiskt inte att där va så bra drag i den som där är, fast iofs så är jag ganska ny på denna biten så ja har inte så mkt att jämföra med.. du va väl oxå nöjd me din sa du??

ABSOLUT!!!

Nu har tjejen blivit frälst vid att sitta på bönpallen också!!! Små förnöjda glädjeskratt vid snabba omkörningar. :tummenupp
 
Tjena, har haft Fazern ett tag nu och börjar vänja mig vid den, men en grej jag är fundersam mot är när jag växlar från 1:an till 2:an under hård accelaration, det blir ett ordentligt klonk.

När man växlar känns som att friläget först går i och ett kort ögonblick senare så går 2:an i med ett klonk som inte känns så hälsosamt. Hur är det på era maskiner, känner ni av samma sak?
 
Tjena, har haft Fazern ett tag nu och börjar vänja mig vid den, men en grej jag är fundersam mot är när jag växlar från 1:an till 2:an under hård accelaration, det blir ett ordentligt klonk.

När man växlar känns som att friläget först går i och ett kort ögonblick senare så går 2:an i med ett klonk som inte känns så hälsosamt. Hur är det på era maskiner, känner ni av samma sak?

Jo, upplever också detta de gånger man slarvar lite med växlingen.
 
Tjena, har haft Fazern ett tag nu och börjar vänja mig vid den, men en grej jag är fundersam mot är när jag växlar från 1:an till 2:an under hård accelaration, det blir ett ordentligt klonk. QUOTE]


Klonket från växelådan är som jag förstått det

en typisk Yamaha åkomma och helt "normalt" :rolleyes:!

Det ska tydligen vara så! :gnissla
 
Nån som har koll på hur jag ställer ner ljuset???

Mötande bilar verkar RIKTIGT irriterade...
 
För att förtydliga den jag har en Öhlinsdämpare till är en 1000cc fazer.

Jag har haft 2st 600 fazer innan men när vi blev två så bytte jag upp mig till en 1000cc.
Körmässigt är dom väldigt lika men motorn är något i hästväg om man jämför.

Chassit är smalare och det gör att den inte skrapar i fotpinnarna lika lätt och dämparen jag har gör den ännu roligare.
Kurvtagning och om man tycker om att köra bana så gör den en mycket stor skillnad mot orginal.
Samma sak om man kör med passagerare.
 
Tjena jag har en fzs600-03 med förhöjt kåpglas orginal.
men som det är nu styr den upp vinden så det blir ett himla ojud vid hjälmen.
men reser jag mig ca 5cm blir det riktigt tyst.
funderar på att sätt dit ett kåpglas med orginalhöjd.
tro ni det blir mindre ljud vid hjälmen då eller?
 
Nån som har koll på hur jag ställer ner ljuset???

Mötande bilar verkar RIKTIGT irriterade...

Jag upplevde samma sak med min 1000, men hittade inget i manualen så jag tog isär frontkåpan och kunde konstatera att det inte går att justera ljuset. Insatserna är fast monterade i frontkåpan. Du får väl höja bakfjädringen lite och sänka fram ifall du vill slippa helljusblinkarna.:tummenupp
 
Jag upplevde samma sak med min 1000, men hittade inget i manualen så jag tog isär frontkåpan och kunde konstatera att det inte går att justera ljuset. Insatserna är fast monterade i frontkåpan. Du får väl höja bakfjädringen lite och sänka fram ifall du vill slippa helljusblinkarna.:tummenupp

Ehh, hehe. :huvet
OK, tack för infot!!!
 
Intressant samtal, då hade väl jag tur att någon hade beställt det som extra på min för jag kunde ställa det på min på en skruv rakt bakom reflektorn men man får ta av panelerna på sidorna så sitter ställskruven där bakom :tummenupp
 
Intressant samtal, då hade väl jag tur att någon hade beställt det som extra på min för jag kunde ställa det på min på en skruv rakt bakom reflektorn men man får ta av panelerna på sidorna så sitter ställskruven där bakom :tummenupp

Åkte till Yamaha-center idag (i annat ärende) och de ställde, med lite skruvande bakom kåpan, ner ljuset åt mig. :tummenupp
Var sjukt högt ställt, så förstår att det stört de kära medtrafikanterna...

EDIT: Inget behövde skruvas av för att komma åt justerskruven.
 
Ja, 600cc ser lite annorlunda ut där än vad 1000cc gör men båda går det att ställa ljuset på.
:tummenupp
 
Åkte till Yamaha-center idag (i annat ärende) och de ställde, med lite skruvande bakom kåpan, ner ljuset åt mig. :tummenupp
Var sjukt högt ställt, så förstår att det stört de kära medtrafikanterna...

EDIT: Inget behövde skruvas av för att komma åt justerskruven.

Vänj dig istället med att folk blinkar. Du syns bättre, inget du kommer att klaga över när det är färre som gör idiotsvängar framför dig :tummenupp

Jag har provat att åka med och utan helljuset på och jag upplever det som att det är fler som ser mig (och blinkar förståss) när jag kör med helljuset på.

Men jag tänker ändå gå på en kompromiss, har tänkt att byta högra lampan från H1 till H4 och koppla in den också så jag får två som lyser istället för en när jag kör på halvljus. Urkopplingsbar då förståss så att den går igenom besiktningen eftersom ljusbilden är fel på högra för halvljus. Ivjf skiljer sig glasen åt. :tummenupp
 
Hej.

Kör en FZS1000 -02 och upplever att kåpan ger ett dåligt skydd vid längre resor ( i lite högre fart).
Finns det någon som testat något förhöjt glas?
De är ju inte så snygga så man vill ju inte montera ett om det inte hjälper.
Är 178 lång/kort.
 
Intressant samtal, då hade väl jag tur att någon hade beställt det som extra på min för jag kunde ställa det på min på en skruv rakt bakom reflektorn men man får ta av panelerna på sidorna så sitter ställskruven där bakom :tummenupp

Hoppsan då. Då är det väl bara att plocka isär och försöka igen. Jag var bergsäker på att det inte gick!
 
Tjena, har haft Fazern ett tag nu och börjar vänja mig vid den, men en grej jag är fundersam mot är när jag växlar från 1:an till 2:an under hård accelaration, det blir ett ordentligt klonk. QUOTE]


Klonket från växelådan är som jag förstått det

en typisk Yamaha åkomma och helt "normalt" :rolleyes:!

Det ska tydligen vara så! :gnissla

Hittade idag ett sätt att bli av med klonket samt få sjuuuuuuuuukt mycket lättare växling. Bytte olja (och filter) till Biltemas 10W-40 Racing olja!
:yoparty
Innan var växlarna ganska tröga och det ovan nämnda klonket var tydligt. Nu räcker en liten dutt med tårna för att peta i nästa (eller föregående) växel, och klonket är så gott som helt borta!!!!!

Är som om jag köpt en ny hoj, så jävla lycklig. :D
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top