Fazer 600

RoWi

Kalle är min vän...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/Rönninge
Hoj
CBF1000a
Hej! Har sökt efter info om Fazer 600 -03 alt. FZ6 -04 men utan tillfredställande resultat.

Jag undrar helt enkelt hur är dessa? :confused:

Till saken hör att försäkringen är väldigt förmånlig på -03:an (6312:- hel/hel 23år Stockholm)
-04:an 7427:- halv/hel
 
Hobbe skrev:
Hej! Har sökt efter info om Fazer 600 -03 alt. FZ6 -04 men utan tillfredställande resultat.

Jag undrar helt enkelt hur är dessa? :confused:

Till saken hör att försäkringen är väldigt förmånlig på -03:an (6312:- hel/hel 23år Stockholm)
-04:an 7427:- halv/hel
,, en annan billig hoj med samma effekt/vikt är Honda Hornet OCH har billig
försäkring. 3100 hel/hel, om du är 25> (dubbla om du är under). Men självrisken
är inte så snäll, den ligger på 6000kr, dubbla där också om du är under 25 (alltså 12´000kr!!!).
Men jag måste säga att nya Fazern är snygg, så kan förstå om du fedrar den,
och det är allt jag vet om FZ6 :3freak
 
Jag tror skillnaden mellan FZ6 och de gamla fazrar är relativt små. De flesta Fazrar är billigare än motsvarande hojar i försäkring eftersom det står för låg hk i regbeviset. Fazern tycker jag som part i målet är en alldeles utmärkt hoj. Den betraktas som väldigt driftsäker och prisvärd. I franska tidningen Motomag jämfördes Fazer med Sv650, Honda Hornet och Kawasaki ZR-7. Fazern vann de flesta ronder. Körställningen är upprätt och det är som du förstått ingen extrem sporthoj.
 
Den nya har jag inte provkört, men den gamla är jag väldigt nöjd med. Det är 6:e säsongen jag kör den (ca 3000 mil) och den går som en klocka. Aldrig något som strulat.

Om man inte tvunget måste ha en racehoj, så har Fazern effekt att växa i. Det är bland annat därför jag fortfarande kör den efter alla dessa år. Skulle jag byta blir det nog till den nya FZ6...
 
Jo, nya Fazern (FZ6, tillnamnet Fazer får Yama inte använda för godistillverkaren) är faktiskt överlägsen den gamla (som iofs är en kanonhoj) på alla plan, tom den erkänt låga soppaförbrukningen. Jag testade det mesta naket som fanns på marknaden + lite till innan jag slog till på en silverfärgad (färgen finns dessvärre inte på årets modell...) förra säsongen. Framförallt var det designen och den underbara motorn som fällde avgörandet. Samt en trevlig säljare på MC-varuhuset i Sthlm.

En testrapport, modell snabb och subjektiv:

-Monster 620: Mkt trevlig, rätt utseende men lite för klen motor. Dessvärre även rätt arrogant bemötande på Ducati Sthlm
-Speed 4: Kul, riktigt rapp motorm, bra vägegenskaper men rå klonkig vxllåda och inte lika bekväm som FZ6. Kom heller inte riktigt överens med utseendet, i synnerhet flyscreenen. Funktionell men apful. Dessvärre blir det inte bättre om man tar av den....
-Hornet 600: Kanske den vassaste konkurrentern men FZ6 känns modernare genomgående. Motorn är känns starkare och flexiblare på FZ6´n med sitt bredare register. Designmässigt är den en gäspning i jämförelse med nya Fazern + att det går 13 på dussinet, den är VÄLDIGT vanlig....
-SV650: Höjdarhoj, väldigt harmonisk på alla sätt men för "snäll" i utstrålningen. 20 hästar till hade inte varit fel.
-Bandit 600: en hojarnas Passat. Funkar men är inte kul någonstans, saknar temperament.
-ZZR 600: Egentligen för mkt plast till att börja med. Visade sig att det var för mycket vikt också. Rivig motor men trög när det svängde. En FZ6 kör åttor kring en ZZR
-ZR7: Klen motor, intetsägande design enligt mall 1A. Och dyr att försäkra.
-Z750: En favorit. Men en naken hoj i klass 7??? :va Iskallt...

Som du ser var utseendet en viktig faktor för mig och jag tycker fortfarande FZ6 är den snyggaste nakna japsen i klassen, utan tvekan: tanken, piporna under sadeln, framljuset (på den nakna)...mmm :tummenupp I övrigt får du en mkt lättkörd, smidig hoj som fixar allt med bravur utom att ligga och marscha i 170 blås men det kanske inte är tanken. Passagerare är inga problem men det kan bli lite varmt om häcken på bönpallen längre turer. :rolleyes: Det är som sagt ingen extrem sporthoj (man sitter lite mer framåtlutad än versionen med halvkåpa men det är marginellt) men den delar många komponenter med R6. Kan du köra så hänger du med mkt större hojar när det svänger eller på bana, det lovar jag. Motorn är identisk sånär som på 20 hästar och andra sprutare men registret är inte så spetsigt som tex är fallet med Horneten. Den drar fint från 5000 varv och upp till 12-13000 varv. Dessutom låter den underbart :tummenupp :tummenupp med andra pipor (jag hade Devil kolfiber), fetare än många 600´or. Inte helt oviktigt heller....

Försäkringsmässigt ligger den bra till eftersom den går i klass 5. Jag betalade 6000 hel/hel via LF´s Yamaförsäkring. Det är MASSOR med hoj för pengarna. Horneten ligger numera ännu bättre i och med IF´s Hondaförsäkring.

Det finns som sagt en kåpvariant också, S, men det har inte i närheten av samma busattityd som den nakna versionen.

Vill du har mer info så kolla med JonasR här på SH....han köpte min hoj

Lycka till!
 
Last edited:
Tack för svaren! väldigt bra beskrivningar av hojen :yoparty
Undrar bara vad är busfaktorn på dessa? obefintlig?
 
Hobbe skrev:
Tack för svaren! väldigt bra beskrivningar av hojen :yoparty
Undrar bara vad är busfaktorn på dessa? obefintlig?

På de hojar jag testade? Alla nämnda ÄR bus/streethojar i olika grad (med undantag av ZZR 600 som def. är mer touringbetonad), det ligger liksom i sakens natur när du rensar bort all plast dvs de aerodynamiska hjälpmedlen. Och med bus så menar jag lätta, starka hojar som gillar när det svänger och har lite attityd i designen (det senare är givetvis enormt subjektivt).

Monstern är ju urtypen för den nakna streethojen så den får full buspott, liksom Honda Hornet, Triumph Speed 4, Kawasaki Z 750 och såklart Yamaha FZ6. SV650 är ju en twin med en mer avstressad motorkaraktär (radfyrorna måste du varva duktigt, i synnerhet Horneten som är riktigt loj under 7000 varv) men den går att åka riktigt fort med på krokiga vägar även om fjädringskomponenterna inte är i riktigt samma klass som de bästa. Bandit 600 och ZR-7 är lite för mycket körskolehojar tycker jag. Okomplicerade och lättkörda men saknar udd och temperament. Visst går det att piska dem till bus men man måste jobba hårdare. De är helt enkelt för tama för att mäta sig med de bästa i klassen.
 
En anna sak som är bra är att du kan ligga i 50km/h på sexan och gasa på utan minsta problem inga skakningar mm.
Du sitter väldigt bekvämt bra för långfärd.......
Fz6-04 :):):):):):)
Jag skulle rekommendera silverfärg :tummenupp
 

Bifogat

  • fz6bike2.jpg
    fz6bike2.jpg
    112.8 KB · Visningar: 231
figgek skrev:
En anna sak som är bra är att du kan ligga i 50km/h på sexan och gasa på utan minsta problem inga skakningar mm.
Du sitter väldigt bekvämt bra för långfärd.......
Fz6-04 :):):):):):)
Jag skulle rekommendera silverfärg :tummenupp

Snygg Figge.. :tummenupp . Men släng på ett par effektpipor så ska du få höra på sång!! Den har ett underbart motorljud som man hör en antydan av med originalburkarna.... :yoparty
 
Hobbe skrev:
Hej! Har sökt efter info om Fazer 600 -03 alt. FZ6 -04 men utan tillfredställande resultat.

Jag undrar helt enkelt hur är dessa? :confused:

Till saken hör att försäkringen är väldigt förmånlig på -03:an (6312:- hel/hel 23år Stockholm)
-04:an 7427:- halv/hel

Du har PM
 
Jag har varit otroligt nöjd med min fz6. Som sagt väldigt mycket cykel för pengarna. Ljudet med devil piporna är oslagbart...

Bild på min knarr...till salu by the way pga av ändrade förhållanden.
 
Bikester skrev:
Jag har varit otroligt nöjd med min fz6. Som sagt väldigt mycket cykel för pengarna. Ljudet med devil piporna är oslagbart...

Fz6:an är en grymt bra cykel. Skön motorkaraktär förutom att den inte dra som en häst på topp, men det har man igen lägre ner i skalan. Bensinförbrukningen ligger på ca 0,6/milen vid normal körning. Mer vid aktivt gasande. Bra väghållning för att vara utrustad med komponenter som inte går att justera, förutom förspänning bak. Men vem rattar på fjäderingen i tid och otid? Det blit ju ändå att man har ett allmänt bra läge på fjädringen.
Btw: Effektpipor till FZ6. Vilket märke rekomenderas och priset på en uppsättning. Är det någon som ev har beggade till salu? Intresserad till rätt pris.
 
Otroligt vilken hjälp man får! :tummenupp
Är iof på jakt efter den med halvkåpan men om det går så vore det ju sjyst med båda delar till samma hoj då får man ju en bus/tourer!
 
Bubbas skrev:
Bikester skrev:
Jag har varit otroligt nöjd med min fz6. Som sagt väldigt mycket cykel för pengarna. Ljudet med devil piporna är oslagbart...

Fz6:an är en grymt bra cykel. Skön motorkaraktär förutom att den inte dra som en häst på topp, men det har man igen lägre ner i skalan. Bensinförbrukningen ligger på ca 0,6/milen vid normal körning. Mer vid aktivt gasande. Bra väghållning för att vara utrustad med komponenter som inte går att justera, förutom förspänning bak. Men vem rattar på fjäderingen i tid och otid? Det blit ju ändå att man har ett allmänt bra läge på fjädringen.
Btw: Effektpipor till FZ6. Vilket märke rekomenderas och priset på en uppsättning. Är det någon som ev har beggade till salu? Intresserad till rätt pris.

jag hade devil magnum i kolfiber....apfeta och goa med ett underbart ljud, folk trodde hojen var mkt större än 600 :) Dock kostar en uppsättning ca 7000. Kolla på www.s-racing.se, de säljer system från Nikko Racing (det finns bilder också när de är monterade). Leo Vince har också till fz6, liksom Remus men jag vet dessvärre inga priser.
 
Kära hustrun har börjat tala om att ta mc-kort och hon är, estetiskt lagd som hon är, intresserad av en Fazer. Jag har dock inte riktigt koll på när uppgraderingarna skett (tvåårsintervaller?) och vad dessa inneburit? Någon som kan hjälpa mig med detta?

F´låt om jag snott tråden lite :pannkyss
 
Lite sent inlägg kanske, men;
Jag hade en Fazer 600 S -01 som jag köpte fabriksny (oanvänd)
på hösten -02. Under ca 1,5 år körde jag den drygt 1600 mil, så lite kan jag väl bidra med:

På plussidan:
+ Lätthanterlig med upprätt körställning, mycket trevlig på "den krokiga favoritvägen"!

+ Bra serviceintervaller, 1000 mil för oljebytet och 4200 mil för ventiljusteringar.

+ 20 liters tank tillsammans med bensinförbrukning på 0.5 - 0.55 liter/mil gav bra aktionsradie, ca 30-35 mil innan det var dags att tanka, med lite marginal kvar. Dessutom underlättade tankmätaren en hel del (till skillnad från en bensinkran) för bedömningen när det var dags att tanka.

+ För mig som 30+ var försäkringspremien hanterlig. Bakdäck var också lite billigare med 160 mm bredd än tex 180 mm.

+ Utseendet var i mitt tycke bra, lite brukssportigt, även om toppkåpan inte var av senaste snitt.

+ Stålomspunna slangar gjorde bromsarna än bättre, det var absolut inget att klaga på där!

+ Lättkörd motor, väldigt linjär i karaktären, utan effektpucklar och överraskningar.

Det negativa:
- Toppkåpan och dess glas. För mina 176 cm blev det väldigt brusigt, det bildades kraftig turbulens i huvudhöjd.

- Känslan. Det var på den här punkten det definitivt sprack för mig.
Motorn surrade på när man vred på gasrullen och surrade mindre när man släppte av på gas. Ingen nerv, det som skapar passion snarare än bara transport...

Jag trodde att min nuvarande zx9r-98 skulle vara som "en Fazer plus moms", men den var nog lite mer än så... Den förvandlade Fazern till moped vilken senare såldes, jag förlorade intresset för den.

Slutsatsen är nog att Fazern är den vettigaste mc jag haft (Av totalt bara
tre st, men ändå) Mycket valuta för pengarna, men kolla först upp om den är något du/ni kan leva med över tiden, om själva hojtypen är rätt.
 
steka skrev:
Kära hustrun har börjat tala om att ta mc-kort och hon är, estetiskt lagd som hon är, intresserad av en Fazer. Jag har dock inte riktigt koll på när uppgraderingarna skett (tvåårsintervaller?) och vad dessa inneburit? Någon som kan hjälpa mig med detta?

F´låt om jag snott tråden lite :pannkyss
Första generationen dök upp 1998 och såg väl i princip likadan ut fram till 2001. 2002 uppdaterades den med en aggresivare kåpa (i alla fall lamporna) och en mindre skillnad på instrumenteringen. 2004 var det så dags med den helt nya modellen FZ6.
 
Harrysson skrev:
Första generationen dök upp 1998 och såg väl i princip likadan ut fram till 2001. 2002 uppdaterades den med en aggresivare kåpa (i alla fall lamporna) och en mindre skillnad på instrumenteringen. 2004 var det så dags med den helt nya modellen FZ6.

THNX :tummenupp
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top