Jo, nya Fazern (FZ6, tillnamnet Fazer får Yama inte använda för godistillverkaren) är faktiskt överlägsen den gamla (som iofs är en kanonhoj) på alla plan, tom den erkänt låga soppaförbrukningen. Jag testade det mesta naket som fanns på marknaden + lite till innan jag slog till på en silverfärgad (färgen finns dessvärre inte på årets modell...) förra säsongen. Framförallt var det designen och den underbara motorn som fällde avgörandet. Samt en trevlig säljare på MC-varuhuset i Sthlm.
En testrapport, modell snabb och subjektiv:
-Monster 620: Mkt trevlig, rätt utseende men lite för klen motor. Dessvärre även rätt arrogant bemötande på Ducati Sthlm
-Speed 4: Kul, riktigt rapp motorm, bra vägegenskaper men rå klonkig vxllåda och inte lika bekväm som FZ6. Kom heller inte riktigt överens med utseendet, i synnerhet flyscreenen. Funktionell men apful. Dessvärre blir det inte bättre om man tar av den....
-Hornet 600: Kanske den vassaste konkurrentern men FZ6 känns modernare genomgående. Motorn är känns starkare och flexiblare på FZ6´n med sitt bredare register. Designmässigt är den en gäspning i jämförelse med nya Fazern + att det går 13 på dussinet, den är VÄLDIGT vanlig....
-SV650: Höjdarhoj, väldigt harmonisk på alla sätt men för "snäll" i utstrålningen. 20 hästar till hade inte varit fel.
-Bandit 600: en hojarnas Passat. Funkar men är inte kul någonstans, saknar temperament.
-ZZR 600: Egentligen för mkt plast till att börja med. Visade sig att det var för mycket vikt också. Rivig motor men trög när det svängde. En FZ6 kör åttor kring en ZZR
-ZR7: Klen motor, intetsägande design enligt mall 1A. Och dyr att försäkra.
-Z750: En favorit. Men en naken hoj i klass 7???

Iskallt...
Som du ser var utseendet en viktig faktor för mig och jag tycker fortfarande FZ6 är den snyggaste nakna japsen i klassen, utan tvekan: tanken, piporna under sadeln, framljuset (på den nakna)...mmm

I övrigt får du en mkt lättkörd, smidig hoj som fixar allt med bravur utom att ligga och marscha i 170 blås men det kanske inte är tanken. Passagerare är inga problem men det kan bli lite varmt om häcken på bönpallen längre turer.

Det är som sagt ingen extrem sporthoj (man sitter lite mer framåtlutad än versionen med halvkåpa men det är marginellt) men den delar många komponenter med R6. Kan du köra så hänger du med mkt större hojar när det svänger eller på bana, det lovar jag. Motorn är identisk sånär som på 20 hästar och andra sprutare men registret är inte så spetsigt som tex är fallet med Horneten. Den drar fint från 5000 varv och upp till 12-13000 varv. Dessutom låter den underbart

med andra pipor (jag hade Devil kolfiber), fetare än många 600´or. Inte helt oviktigt heller....
Försäkringsmässigt ligger den bra till eftersom den går i klass 5. Jag betalade 6000 hel/hel via LF´s Yamaförsäkring. Det är MASSOR med hoj för pengarna. Horneten ligger numera ännu bättre i och med IF´s Hondaförsäkring.
Det finns som sagt en kåpvariant också, S, men det har inte i närheten av samma busattityd som den nakna versionen.
Vill du har mer info så kolla med JonasR här på SH....han köpte min hoj
Lycka till!