Fazer 600

Hur är den att få upp på bakhjulet? Går det att rycka upp den på 2:an med av/på metoden? Hurdan är framgaffeln vid stoppies? Gör ju iofs stoppies med 660:n så jämfört med den så är garanterat FZ6:an bättre :rolleyes:

Det funkade att skjutsa på den tyckte ni? Det är inte så man måste växla precis hela tiden? Självklart växlar man oftare än vad man gör med Bladen nu, blir ju bortskämd med vridet i en sån motor. Men man vill ju inte behöva växla så fort det kommer en uppförsbacke...

Nån som har provat att dreva ner sin FZ6:a? Hur går den original, toppfart runt 220km/h eller? Isf kan man ju dreva ner ett kugg fram iaf, inte ofta jag kör över 200 med bladen så då är det roligare med lite bättre acc.
 
MackeNo1 skrev:
Hur är den att få upp på bakhjulet? Går det att rycka upp den på 2:an med av/på metoden? Hurdan är framgaffeln vid stoppies? Gör ju iofs stoppies med 660:n så jämfört med den så är garanterat FZ6:an bättre :rolleyes:

Det funkade att skjutsa på den tyckte ni? Det är inte så man måste växla precis hela tiden? Självklart växlar man oftare än vad man gör med Bladen nu, blir ju bortskämd med vridet i en sån motor. Men man vill ju inte behöva växla så fort det kommer en uppförsbacke...

Nån som har provat att dreva ner sin FZ6:a? Hur går den original, toppfart runt 220km/h eller? Isf kan man ju dreva ner ett kugg fram iaf, inte ofta jag kör över 200 med bladen så då är det roligare med lite bättre acc.

Den är lätt att få upp på slangen, inga problem alls. :) Med PC, KN-filter och öppna rör (ca 7-8 hästar till) så behöver du inte ens rycka på tvåan...Stoppies är heller inga bekymmer

Jag åkte inga längre sträckor på min (N-köping t/r var nog det längsta med skjuts) och hörde inga klagomål mer att det blåser rätt ordentigt. Motorn räcker och blir över. Den har ett mkt bredare register än tex Hornet 600 men visst gillar den att varvas, det är ju en liten radfyra.

Jag toppade 243 med min, mätarfart. Men då blåste jag nästan av...
 
MackeNo1 skrev:
Det är inte så man måste växla precis hela tiden? Självklart växlar man oftare än vad man gör med Bladen nu, blir ju bortskämd med vridet i en sån motor. Men man vill ju inte behöva växla så fort det kommer en uppförsbacke...

Hur ofta man behöver växla är väl lite beroende på körstil. Det är inga problem att ligga i 50 km/h i 6:an och vrida på rullen. Den drar iväg från 2500-3000 varv utan att hosta. OK, det blir ju ingen häftig acceleration i det läget, men den lämnar ändå en vanlig svensson bil bakom sig utan att växla ner. Samma sak vid omkörning.

Roligt börjar det dock inte bli förrän efter 7000 varv.
 
Låter riktigt trevlig det där ju. Va ner till Lelles och tänkte provsitta en men den va såld.... Får ju en ny -04 för 67 900:-, borgar för riktigt trevliga 2:a handspriser :) (Inte kul för de som köpt sin hoj till fullpris såklart, men desto trevligare för en spekulant som mig)
 
MackeNo1 skrev:
Låter riktigt trevlig det där ju. Va ner till Lelles och tänkte provsitta en men den va såld.... Får ju en ny -04 för 67 900:-, borgar för riktigt trevliga 2:a handspriser :) (Inte kul för de som köpt sin hoj till fullpris såklart, men desto trevligare för en spekulant som mig)

Gav drygt 80 för min inkl. Devilpipor och två lås.....så 67900 är ju nästan gratis
 
Ringde precis IF och kollade försäkring på en FZ6 -04.... 17 800:-/år för halvförs :galen Det är ju fan mer än vad jag betalar för min blade nu :huvet Iofs är min blade en -02 men FZ6 ska väll ligga i en lägre försäkringsklass än Bladen så den borde va bra mycket billigare.

Vart försäkrar ni era FZ6:or och hur mycket får ni betala? Ska den va sådär dyr kan man ju lika gärna köpa en Fazer 1000 eller en Hornet 900...
 
MackeNo1 skrev:
Ringde precis IF och kollade försäkring på en FZ6 -04.... 17 800:-/år för halvförs :galen Det är ju fan mer än vad jag betalar för min blade nu :huvet Iofs är min blade en -02 men FZ6 ska väll ligga i en lägre försäkringsklass än Bladen så den borde va bra mycket billigare.

Vart försäkrar ni era FZ6:or och hur mycket får ni betala? Ska den va sådär dyr kan man ju lika gärna köpa en Fazer 1000 eller en Hornet 900...

lugn...ring LF och fråga om Yamaha Power Insurance. Hojen är klass 5. Jag betalade 6000 hel/hel för min. JonasR har på SH köpte min och han fick också helt galna premier innan han hittade LF. Men se till att du snackar med någon som kan Yamas märkesförsäkring, inte vilket nisse som helst på kundtjänst.
 
fazerfun skrev:
lugn...ring LF och fråga om Yamaha Power Insurance. Hojen är klass 5. Jag betalade 6000 hel/hel för min. JonasR har på SH köpte min och han fick också helt galna premier innan han hittade LF. Men se till att du snackar med någon som kan Yamas märkesförsäkring, inte vilket nisse som helst på kundtjänst.

Ringde LF, 34 000:-/år med yamaha försäkringen :3freak Jag é 26 år, haft hojkort i 5 år och bor i Uppsala.
 
Ring igen! Jag fick 7427:- halv/hel på -04:an och 2353:- halv/hel på en -03
Är 23 haft kk sen 2000 bor i norsborg (Sthml) :)
 
Ringde och dubbelkollade nu, enligt gubben jag pratade med så stämde premien på 34 000:-. Jag hade ju haft mc-kort så kort tid så jag utgjorde en stor risk sa han, haft hojkort i 5år... Isf kan dom ju ta sin Yamaha Power insurance och stoppa upp den nånstans :kocko


Fattar inte hur det kan komma sig att du/ni fick så bra premier?
 
Sist jag ringde runt var LF dyrast även i mitt fall. Jag insåg visserligen inte att man tydligen måste snacka med någon som är specialist på Yamaha försäkringen :gnissla .

Jag har min hos Bilsport och MC för cirka 4100:- hel/hel (30+), men det är den gamla modellen av årgång 2000.
 
MackeNo1 skrev:
Ringde och dubbelkollade nu, enligt gubben jag pratade med så stämde premien på 34 000:-. Jag hade ju haft mc-kort så kort tid så jag utgjorde en stor risk sa han, haft hojkort i 5år... Isf kan dom ju ta sin Yamaha Power insurance och stoppa upp den nånstans :kocko


Fattar inte hur det kan komma sig att du/ni fick så bra premier?

fan va trist att höra....som sagt, jag vet folk som har fått väldigt dubbla budskap från LF, bla killen som köpte min hoj (JonasR här på sh).

Verkar som om det handlar om hur gammal du är och hur länge du haft lappen. Jag är 36 och har haft kortet sedan 1993. Dessutom har jag full bonus. Han som köpte min hoj hade mindre år, både ålders- och körkortsmässigt, och bara halv bonus och bodde dessutom i zon 1. Men det var marginell skillnad, en tusenlapp om året ungefär.
 
Ska ringa till Bilsport&Mc och höra med dom, har ju motarden försäkrad där så det kanske ger lite rabatt.

Tycker det är riktigt j-a dåligt av länsförsäkringar att dom inte kan utbilda sin personal i vad som gäller dom olika försäkringarna. Är det så svårt borde dom avdela ett par man som är inriktade på just specialförsäkringarna.

Försökte få gubben att förstå att det borde vara nått fel eftersom jag visste ett antal personer som både var yngre än mig och som haft kk kortare tid som fick premier på under 10 000:-. Men det va noll respons där....
 
Va in på bilsport&mc:s hemsida och knappade in mina uppgifter...MC-Fabrikat: Yamaha
MC-Modell FZ-6
MC-Årsmodell: 2004
Mc-körkortsår: 2000
Ditt postnr: 75260
Din församling: Helga Trefaldighet
Vald försäkring: 24-årsförsäkring
Ev. Tillägg: -
Ev. Rabatt: Ja



Halvförsäkringen kostar: 7012:-/år

--------------------------------------------------------------------------------
Helförsäkringen kostar: 12382:-/år


Dvs 583:-/mån för halvförs.... Känns helt ok, blir ju inte ens 1000:-/mån för både motarden och FZ6:an. Iofs så går det ju inte att ställa av nån av dom så det blir ju ändå en skaplig slant. Kostar o ligga på topp helt enkelt :D
 
MackeNo1 skrev:
Va in på bilsport&mc:s hemsida och knappade in mina uppgifter...MC-Fabrikat: Yamaha
MC-Modell FZ-6
MC-Årsmodell: 2004
Mc-körkortsår: 2000
Ditt postnr: 75260
Din församling: Helga Trefaldighet
Vald försäkring: 24-årsförsäkring
Ev. Tillägg: -
Ev. Rabatt: Ja



Halvförsäkringen kostar: 7012:-/år

--------------------------------------------------------------------------------
Helförsäkringen kostar: 12382:-/år


Dvs 583:-/mån för halvförs.... Känns helt ok, blir ju inte ens 1000:-/mån för både motarden och FZ6:an. Iofs så går det ju inte att ställa av nån av dom så det blir ju ändå en skaplig slant. Kostar o ligga på topp helt enkelt :D

ja det var ju klart mkt bättre....håller med dig att de har dålig koll på LF, det är du inte den enda som säger och dessvärre verkar det vara just Yamas märkesförsäkring det finns kompetenshål kring. :kocko

Hoppas att bitarna har fallit på plats så pass att du är redo att handla. Du kommer inte att ångra dig. :tummenupp :tummenupp
 
Verkar vara svårt att hitta en hojaffär i närheten där man kan provköra den nakna versionen av F6:an. Borde väll funka lika bra att provköra den med kåpa? Allt är väll identiskt förutom själva kåpan? Hur det är att köra kåplöst vet jag ju redan...

Vad ska man lägga för bud på en beggad tro? Känns som att 55 000:- är ganska rimligt med tanke på att en ny -04 kostar 66 900:- och en -05 går på 71 900:-

Ingen som har nån film där det körs med FZ6:an? Kunde va kul att se den "in action"
 
MackeNo1 skrev:
Verkar vara svårt att hitta en hojaffär i närheten där man kan provköra den nakna versionen av F6:an. Borde väll funka lika bra att provköra den med kåpa? Allt är väll identiskt förutom själva kåpan? Hur det är att köra kåplöst vet jag ju redan...

Vad ska man lägga för bud på en beggad tro? Känns som att 55 000:- är ganska rimligt med tanke på att en ny -04 kostar 66 900:- och en -05 går på 71 900:-

Ingen som har nån film där det körs med FZ6:an? Kunde va kul att se den "in action"

Har dessvärre dålig koll på hojkiosker i dina trakter men MC-varuhuset i Stockholm har ett gäng, både nakna och med kåpa. Yamaha Center i Järfälla har säkert också. En tripp till Styggholm kan väl en bra hojaffär vara värd?

Mja, den nakna har faktiskt ett något lägre styre så du sitter mer upprätt på den kåpförsedda.

55k låter väl ok. Bikester har på SH har en till salu i annonsforumet, väldigt fin även om jag inte är någon fan av flames....
 
MackeNo1 skrev:
Hur är den att få upp på bakhjulet? Går det att rycka upp den på 2:an med av/på metoden? Hurdan är framgaffeln vid stoppies? Gör ju iofs stoppies med 660:n så jämfört med den så är garanterat FZ6:an bättre :rolleyes:

Det funkade att skjutsa på den tyckte ni? Det är inte så man måste växla precis hela tiden? Självklart växlar man oftare än vad man gör med Bladen nu, blir ju bortskämd med vridet i en sån motor. Men man vill ju inte behöva växla så fort det kommer en uppförsbacke...

Nån som har provat att dreva ner sin FZ6:a? Hur går den original, toppfart runt 220km/h eller? Isf kan man ju dreva ner ett kugg fram iaf, inte ofta jag kör över 200 med bladen så då är det roligare med lite bättre acc.

Ska du ha upp den på slangen får du koppla upp den på 2:an. Då kommer den jättefint.

Att skjutsa på är lite jobbigt för den som åker. Får träsmak efter en kort stund pga den tunna sadeln, då seatpipen går precis under.

Man ska inte underskatt hojen för att det är en 600:a. Rakt fram är den långt ifrån värst, men den är lätt att köra när det svänger. Många som har blivit förvånde :tungan

Min hoj är helt original och jag har haft den i 255 km/h, vilket jag tycker är helt ok för en 600:a utan kåpor.

//Matthe
 
Är sugen som fan på att åka en sväng till Norge antingen i sommar eller nästa sommar, och isf sitter tjejen bakpå eftersom hon inte har pengar till o köpa en egen hoj. Men det borde funka, hon får väll ta med en kudde o sitta på om det skulle va för hårt :hihi

Nån som vet några bra sidor med bilder på ombyggda fz6:or, forum och sånt? Tror inte den kåplösa versionen såldes i USA så det är väll europeiska sidor man ska leta efter..
 
Matthe skrev:
Ska du ha upp den på slangen får du koppla upp den på 2:an. Då kommer den jättefint.

Att skjutsa på är lite jobbigt för den som åker. Får träsmak efter en kort stund pga den tunna sadeln, då seatpipen går precis under.

Man ska inte underskatt hojen för att det är en 600:a. Rakt fram är den långt ifrån värst, men den är lätt att köra när det svänger. Många som har blivit förvånde :tungan

Min hoj är helt original och jag har haft den i 255 km/h, vilket jag tycker är helt ok för en 600:a utan kåpor.

//Matthe

Hrmmm, modellen heter FZ6.... :7peta :)
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top