fasta fotpinnar, varför?

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Många verkar ju köra med fasta fotpinnar. Men har 2 funderingar på detta.

1. varför fasta istället för vikbara? Är de för å skona ram/motor vid krash. Är inte chansen stor att fästena för fotpinnarna går av i ramen istället om de fastnar i gräs eller dyligt.

2: Är d inte lätt hänt att man vurpar om pinnen tar i backen? Mina förra orginal pinnar tog ofta i över krönet på falkenberg. men dom vek ju sig bara lite. fasta är ju just fasta å borde snare lyfta hijjen bak?

vad är fördelar nackdelar?
 
jag gillar fast pinnar för att de e just fast och inteåker upp o puttar utav foten som vikbara gör med mig iaf.
Sedan är mina upphöjda iof.
Men ibland tar det i o det kan vara obehagligt.

Sedan så skonar man som sagt lite mer utav kåporna med då den "flyter på puck o fotpinne"

Men jag e bara glad amatör jag.
 
man skonar foten oxå som inte blir lika illa klämd och får en kraschpuck på köpet för hojen. min pinne räddade kåporna när jag gjorde en lowsider,hojen gled på pinnen o kraschpucken.
sen sett ur ett rent race-mässigt perspektiv så väger dom nog en aning mindre.
 
Last edited:
man skonar foten oxå som inte blir lika illa klämd och får en kraschpuck på köpet för hojen. min pinne räddade kåporna när jag gjorde en lowsider,hojen gled på pinnen o kraschpucken.
sen sett ur ett rent race-mässigt perspektiv så väger dom nog en aning mindre.

Precis!

Sen är i princip alla race fotpinnar uppflyttade en bit fär att minimera risken att de tar i. Skulle mina fotpinnar ta i, så vet jag att jag e omkull :D

En uppsättning bra racefotpinnar är dessutom mer stryktåliga än original och oftast billigare att köpa reservdelar till om något skulle gå sönder.
 
Om du tex skulle köpa valtermoto eller PP-tuning fotpinnar som är fasta.
Vid en vurpa går oftast bara själva pinnen av då de har den konstuktionen att de ska gå av först så de inte pajar hela fotpinnesatsen.

Ett par nya pinnar kostar typ 200 spänn. Sen som de sagts tidigare sitter de ungeför 2 cm högre upp och 1-2 längre bak.

Jag har aldrig skrapat i mina pinnar. Men orginal gick nästan i samtidigt jag satta ner knät i backen..
 
okej låter ju bra om pinnen går av före de knäcker fästet i ramen.
Kanske ingen dum ide de där? känner inte nyttan av ställbara för 3000 kr. finns de enbart fasta pinnar å köpa ej ställbara som är humanare pris på?

ligger en bakfälg å väntar nu som skall betalas
sen en släpkärra måste handlas
å sen antagligen styrdämpare då den är orginal än (provar först)
sen fotpinnar:)

jävla dyrt nöje detta.:)

men nu vet jag funktionen å den verkar inte alls dum. att flytta bak pinnarna lite å samtidigt upp är ju vettigt me då man får mer agressiv ställning men samtidigt ungefär samma benlängd?
 
Last edited:
Att få upp fötterna är guld värt. Så fort man börjar lägga ner lite så tar originalpinnarna på K5-K6 i och man slipar ner stövlarna.

Styrdämparen kan du byta olja i till en trögare. Jag bytt till gaffelolja och det kändes lite bättre. Dock inget större fel på original styrdämparen.
 
Fästena i ramen kan gå av om pinnarna är för kraftiga/starka, har själv av egen erfarenhet fått svetsa nytt öra på ramen efter en highsider.
 
Fästena i ramen kan gå av om pinnarna är för kraftiga/starka, har själv av egen erfarenhet fått svetsa nytt öra på ramen efter en highsider.

Japp, mina pinnar är alldeles för hårda, jag fick framhjulssläpp i Ejes, gled på foten/fotpinnarna en bit för att sedan få fäste och klarade mig från att vurpa. Pinnen var hel och fin, däremot hade fästet för fotpinnarna böjt sig istället för att ramen gått av. Bättre hade varit om pinnen gått av. Å andra sidan hade jag kanske inte kunnat fullfölja racet :D

PP-tuning originalpinnar däremot funkar bra, de går av innan sånt händer. De är ursågade undertill för att bli lite svagare. Däremot räcker inte markfrigången till för mig ens med ställbara pinnar i högsta läget, vette fan varför. Men original hade aldrig funkat.
 
Jag bytt till gaffelolja och det kändes lite bättre.

Det säger ingenting om du inte även nämner vilken viskositet du bytte från och till.
Jag är inte hundra, men jag tror att det är samma typ av olja i styrdämpare och gafflar, vilket isf innebär att det du sa ("bytt till gaffelolja") har en än mer betydelselös innebörd.
 
Det säger ingenting om du inte även nämner vilken viskositet du bytte från och till.
Jag är inte hundra, men jag tror att det är samma typ av olja i styrdämpare och gafflar, vilket isf innebär att det du sa ("bytt till gaffelolja") har en än mer betydelselös innebörd.

Jag hörde ett rykte om att det var olja med viskositet 5 orginal. Jag bytte till 10 eller 15 och märkte ett den kändes trögare... Dock inte provkört...
 
Jag hörde ett rykte om att det var olja med viskositet 5 orginal. Jag bytte till 10 eller 15 och märkte ett den kändes trögare... Dock inte provkört...

Då säger det betydligt mer än att bara säga att man bytte till gaffelolja. :)Om det är 5 original och man byter till 10 eller 15 så blir dämparen trögare.
 
Det säger ingenting om du inte även nämner vilken viskositet du bytte från och till.
Jag är inte hundra, men jag tror att det är samma typ av olja i styrdämpare och gafflar, vilket isf innebär att det du sa ("bytt till gaffelolja") har en än mer betydelselös innebörd.
Jag utelämnade viskositeten eftersom jag inte kommer ihåg vad som var original eller vad jag köpte. Den var trögare iaf (finns en egen tråd om det någonstans).
 
okej låter ju bra om pinnen går av före de knäcker fästet i ramen.
Kanske ingen dum ide de där? känner inte nyttan av ställbara för 3000 kr. finns de enbart fasta pinnar å köpa ej ställbara som är humanare pris på?

ligger en bakfälg å väntar nu som skall betalas
sen en släpkärra måste handlas
å sen antagligen styrdämpare då den är orginal än (provar först)
sen fotpinnar:)

jävla dyrt nöje detta.:)

men nu vet jag funktionen å den verkar inte alls dum. att flytta bak pinnarna lite å samtidigt upp är ju vettigt me då man får mer agressiv ställning men samtidigt ungefär samma benlängd?


Jag kör med waltermotos TYPE 1 fotpinnar.. Är faktiskt riktigt nöjd. De kostade 1800:- eller nåt sånt och de är fasta... Den blir klart aggresivare körställningen, men det känns bara rätt eftersom det är en sporthoj :D
 

Bifogat

  • Kopia av SSL20719.JPG
    Kopia av SSL20719.JPG
    72 KB · Visningar: 214
Last edited:
vilka är dom prisvärdaste pinnarna på marknaden?

Oj, de vet jag inte.. Men PP tuning och waltermoto är väl typ "märkespinnar"
Men det finns många andra pinnar som är minst lika bra och säkert för en billigare slant. Kolla runt lite på olika mc-sajter.
 
Jag kör med waltermotos TYPE 1 fotpinnar.. Är faktiskt riktigt nöjd. De kostade 1800:- eller nåt sånt och de är fasta... Den blir klart aggresivare körställningen, men det känns bara rätt eftersom det är en sporthoj :D
Jag har också haft Valter Moto Type 1 och nu har jag type 2 tror jag (hällskydd i kolfiber).
De gånger jag har kraschat har bara själva fotpinnen gått sönder eller slipats ner.
 
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top