http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?artikel=676711
Jag har ljust visir, men syn inte ändå - tror jag
/Dennis
Jag har ljust visir, men syn inte ändå - tror jag

/Dennis
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
dwestlund skrev:http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?artikel=676711
Jag har ljust visir, men syn inte ändå - tror jag![]()
/Dennis
Klart du inte syns - och även om du gjorde det så har de ingen reg.skylt att gå på! Inte som i England där de tar kort bakifrån å ägaren anges, så denne får böter o. dyl. antingen för att ha kört för fort eller för att inte ha uppgett vem som körde. Fast de brydde sig tydligen inte om utländska skyltar där = bara att gasa på å bli fotad, liksom hemmadwestlund skrev:http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?artikel=676711
Jag har ljust visir, men syn inte ändå - tror jag![]()
/Dennis
Det begriper jag inte varför kamerorna i sverige är vända mot trafiken. I England är det vända med trafiken.Rasorblade skrev:öhhhhh och det var en nyhet!!!!not
Föraren och reg.nummer måste identifieras därför kan inte hojåkare åka dit. (det finns ju inga kameror som är bakåtvända..ännu)
Super Blackbird skrev:Det fria samhället Sverige, det är ju inte mindre oroande hur man tänker slösa bort landets redan dåliga ekonomi genom att lägga ner 175milj på nya fartkameror.
Hoztic skrev:Och fortfarande kan man åka förbi en fartkamera och hinka sprit och meja en skolklass bakom nästa kurva, bara man inte körde för fort!
Skippa fartkamrorna, och skicka ut riktiga poliser som kan ta rattfyllon, biltjuvar, tvinga på folk bälten osv!
yonsson skrev:smart artikel. stor nyhet!
Att det skulle höja säkerheten tror jag inte ett skit på med tanke på att man bara skulle bromsa innan och gasa efter kamerorna ändå.
Enkie skrev:Suck pust stön....
Om folk kunde få koncentrera sig på att framför sitt fordon på ett säkert och diciplierat sätt istället för att sitta och glo på instrumenten, vara nojig och till följd av detta göra irrationella saker som skapar olyckor. Tänk att slippa behöva tänka på tio andra saker än att just försöka framföra sitt fordon säkert. Bara att göra en omkörning med bil är ett äventyr på kamerastäckor, ska man koncetrera sig på en säker omkörning eller hålla koll längs vägkanten efter kameraskåp. Inget problem med hojen iof.
Sänker man hastigheten på vägarna med 10km/h så DÖR 50st människor extra för att de åldras till döds bakom ratten/styret. Klart säkerheten på vägarna ska vara så hög som möjligt - men vägar är till för att transportera människor snabbt och effektivt också. Lägg pengarna på bättre vägar istället.
Fri fart under ansvar....det skadar inte att få använda förnuft och omdömme ibland.
/Oscar
skoteridioten skrev:Men hallå... det är ju det som är the point ju![]()
Har ni aldrig funderat på var nånstans dessa kameror sitter?
Jo, vid kurvor med dolda utfarter, övergångsställ, skumma korsningar, osv osv...
Det finns ju statestik på olycksdrabbade områden. Det är där kamerorna/lådorna sätts upp..och egentligen är det skitsamma om det verkligen sitter en kamera i, för 95% (påhittad siffra av mig..) av alla som kör på vägarna saktar in till laglig hastighet där skåpen står. Därmed har man förhoppningsvis sparat in på ännu en olycka i det området, just för att du passerade där lugnt och fint.
Det sitter ju aldrig en fartkamera mitt ute på E20, med inga av-/påfarter eller liknande i närheten, eller hur?
Paroxyst skrev:Det begriper jag inte varför kamerorna i sverige är vända mot trafiken. I England är det vända med trafiken.
skoteridioten skrev:Men hallå... det är ju det som är the point ju![]()
Har ni aldrig funderat på var nånstans dessa kameror sitter?
Jo, vid kurvor med dolda utfarter, övergångsställ, skumma korsningar, osv osv...
Det finns ju statestik på olycksdrabbade områden. Det är där kamerorna/lådorna sätts upp..och egentligen är det skitsamma om det verkligen sitter en kamera i, för 95% (påhittad siffra av mig..) av alla som kör på vägarna saktar in till laglig hastighet där skåpen står. Därmed har man förhoppningsvis sparat in på ännu en olycka i det området, just för att du passerade där lugnt och fint.
Det sitter ju aldrig en fartkamera mitt ute på E20, med inga av-/påfarter eller liknande i närheten, eller hur?
johan.simonsson skrev:Ska jag förtydliga lite till,
vägen som går mellan Trelleborg och Malmö är till hälften motorväg och andra hälften vanlig bred landsväg. För några år sedan beslutade man att uppgradera
sista biten till riktig motorväg, vad har hänt sedan dess?
Jag har inte sett någon som bygger än![]()
Tydligen tar det ca 5-10år att planera en uppgradering av en väg,
om man inte ger den en ny sträckning.
Ska jag ta ett exempel till,
på 70-talet beslutade riksdagen att man skulle bygga ihop landets tre största städer med motorväg, Malmö, Göteborg och Stockholm.
Jag tror att dessa vägar nästan är färdiga nu ca 30år senare![]()
Det ska inte behöva ta 30år att bygga lite väg!!!
Något är fel, hade det inte varit bättre att effektivisera vägverket istället?
![]() |
KTM säkrar investerare och gasar vidare
KTM har meddelat en viktig ... |
![]() |
Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”
Genom att bygga vidare på f... |
![]() |
Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu är det bara en månad til... |
![]() |
En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu börjar det dra ihop sig ... |
![]() |
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!
Svara på några enkla frågor... |
Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc
Yamaha Motor har vunnit en ... |
|
![]() |
Vinnarhjälmen utlämnad
Robin Axelsson lämnar över ... |
![]() |
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten