Fartkameror kan inte fånga mc-förare

dwestlund skrev:
http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?artikel=676711

Jag har ljust visir, men syn inte ändå - tror jag :yoparty

/Dennis
Klart du inte syns - och även om du gjorde det så har de ingen reg.skylt att gå på! Inte som i England där de tar kort bakifrån å ägaren anges, så denne får böter o. dyl. antingen för att ha kört för fort eller för att inte ha uppgett vem som körde. Fast de brydde sig tydligen inte om utländska skyltar där = bara att gasa på å bli fotad, liksom hemma :tummenupp

Lika klart att NTF vill ha ett ägaransvar/angiverisystem så att vi alltid kan straffa nån, oavsett vem som begår felet. Då skulle folk inte köra fort alls minsann....
/F.

då kamerorna tar bilder bakåt är det nog lätt avhjälpt med en väl tajmad wheelie för att dölja skylten :tungan :yoparty

bara att börja träna på bakhjulsåkandet nu :hihi

Det fria samhället Sverige, det är ju inte mindre oroande hur man tänker slösa bort landets redan dåliga ekonomi genom att lägga ner 175milj på nya fartkameror.

Super Blackbird skrev:
Det fria samhället Sverige, det är ju inte mindre oroande hur man tänker slösa bort landets redan dåliga ekonomi genom att lägga ner 175milj på nya fartkameror.

Förmodligen är det en åtgärd som ska ge större besparingar än de 175 millar det kostar. Tänker då på vårdkostnader bla.

Ljust eller mörk visir spelar ju ingen roll....

Du kan ju dra förbi i 250 km/h i bara fillingarana :banana om du känner för det, de får ju i alla fall inte med skylten på plåten..

Och fortfarande kan man åka förbi en fartkamera och hinka sprit och meja en skolklass bakom nästa kurva, bara man inte körde för fort! :huvet
Skippa fartkamrorna, och skicka ut riktiga poliser som kan ta rattfyllon, biltjuvar, tvinga på folk bälten osv!

smart artikel. stor nyhet! :)
Att det skulle höja säkerheten tror jag inte ett skit på med tanke på att man bara skulle bromsa innan och gasa efter kamerorna ändå.

Hoztic skrev:
Och fortfarande kan man åka förbi en fartkamera och hinka sprit och meja en skolklass bakom nästa kurva, bara man inte körde för fort! :huvet
Skippa fartkamrorna, och skicka ut riktiga poliser som kan ta rattfyllon, biltjuvar, tvinga på folk bälten osv!

Det var nog det mest intelligenta inlägget på hela tråden.

Jag önskar VERKLIGEN att det skulle bli mer poliser på vägarna istället för dessa J*vla kameror. Missförstå mig rätt här. Jag kör ofta med lite moms på hastighetsbestämmelserna, precis som många andra. Men att klara sig från kameror är LÖJLIGT enkelt. Poliser efter vägarna klarar ju faktiskt mer än att bara kolla hastigheten också. Det är ju ganska ofta som man ser konstiga beteenden i trafiken. Vid dessa tillfällen har vi nog alla ställt frågan, undrar var snuten var nu? Här kunde de ha gjort lite nytta.

Att Poliserna sedan prioriterar lite konstigt förstår man. I onsdags såg jag en stackare som satt parkerad på sveavägen i en Pickup, som snuten stannade BAKOM (Han stog alltså still på P-plats), han var tvungen att kliva ur och göra utandningstest. Sen fick han böter för miniskyltar.. Ja, Poliserna var från trafikenheten..

Trevligt bemötande? Nja.. inte riktigt.

Suck pust stön....

Om folk kunde få koncentrera sig på att framför sitt fordon på ett säkert och diciplierat sätt istället för att sitta och glo på instrumenten, vara nojig och till följd av detta göra irrationella saker som skapar olyckor. Tänk att slippa behöva tänka på tio andra saker än att just försöka framföra sitt fordon säkert. Bara att göra en omkörning med bil är ett äventyr på kamerastäckor, ska man koncetrera sig på en säker omkörning eller hålla koll längs vägkanten efter kameraskåp. Inget problem med hojen iof.

Sänker man hastigheten på vägarna med 10km/h så DÖR 50st människor extra för att de åldras till döds bakom ratten/styret. Klart säkerheten på vägarna ska vara så hög som möjligt - men vägar är till för att transportera människor snabbt och effektivt också. Lägg pengarna på bättre vägar istället.

Fri fart under ansvar....det skadar inte att få använda förnuft och omdömme ibland.

/Oscar

yonsson skrev:
smart artikel. stor nyhet! :)
Att det skulle höja säkerheten tror jag inte ett skit på med tanke på att man bara skulle bromsa innan och gasa efter kamerorna ändå.

Men hallå... det är ju det som är the point ju :7peta
Har ni aldrig funderat på var nånstans dessa kameror sitter?
Jo, vid kurvor med dolda utfarter, övergångsställ, skumma korsningar, osv osv...
Det finns ju statestik på olycksdrabbade områden. Det är där kamerorna/lådorna sätts upp..och egentligen är det skitsamma om det verkligen sitter en kamera i, för 95% (påhittad siffra av mig..) av alla som kör på vägarna saktar in till laglig hastighet där skåpen står. Därmed har man förhoppningsvis sparat in på ännu en olycka i det området, just för att du passerade där lugnt och fint.

Det sitter ju aldrig en fartkamera mitt ute på E20, med inga av-/påfarter eller liknande i närheten, eller hur?

Last edited:
Enkie skrev:
Suck pust stön....

Om folk kunde få koncentrera sig på att framför sitt fordon på ett säkert och diciplierat sätt istället för att sitta och glo på instrumenten, vara nojig och till följd av detta göra irrationella saker som skapar olyckor. Tänk att slippa behöva tänka på tio andra saker än att just försöka framföra sitt fordon säkert. Bara att göra en omkörning med bil är ett äventyr på kamerastäckor, ska man koncetrera sig på en säker omkörning eller hålla koll längs vägkanten efter kameraskåp. Inget problem med hojen iof.

Sänker man hastigheten på vägarna med 10km/h så DÖR 50st människor extra för att de åldras till döds bakom ratten/styret. Klart säkerheten på vägarna ska vara så hög som möjligt - men vägar är till för att transportera människor snabbt och effektivt också. Lägg pengarna på bättre vägar istället.

Fri fart under ansvar....det skadar inte att få använda förnuft och omdömme ibland.

/Oscar

skyltarna kan nog mycket väl höja hastigheten, många som håller hastigheten prick för att inte vara en "sölkorv" men om det inte är någon som säger att så här fort får du köra så kanske folk tänker lite själv för en gångs skull.
visst kommer det finnas folk som idiotkör men då är det bara stoppa dom för vårdslöshet i trafik istället. det som skiljer människan från djuret är våran förmåga att tänka på möjliga konsekvenser av våra handlingar, om vi blir tillsagda vad vi ska göra så tror jag att lite av det tänkandet försvinner.

70vägar och uppåt borde inte vara något problem att tillämpa detta på men 50 och neråt kan det bli svårt att hålla farten på rimmlig nivå så där bör man nog ha kvar skyltar.
Kanske införa lite olika typer av skyltar, med olika färger beroende på om det är rekomenderad hastighet, maxfart eller minimumfart.

skoteridioten skrev:
Jo, vid kurvor med dolda utfarter, övergångsställ, skumma korsningar, osv osv...
Det finns ju statestik på olycksdrabbade områden. Det är där kamerorna/lådorna sätts upp..och egentligen är det skitsamma om det verkligen sitter en kamera i, för 95% (påhittad siffra av mig..) av alla som kör på vägarna saktar in till laglig hastighet där skåpen står. Därmed har man förhoppningsvis sparat in på ännu en olycka i det området, just för att du passerade där lugnt och fint.

Det sitter ju aldrig en fartkamera mitt ute på E20, med inga av-/påfarter eller liknande i närheten, eller hur?

mellan lund o staffanstorp är det en 2km lång raka (90 väg), mitt på den sitter en fartkamera. precis innan lund är en stor rondell, det skyltas 70 ca 150m innan, där sitter en kamera till. måste inte alla sakta ner inför en rondell?
finns ingen som helst anledning att sätta kameror där. förutom att tjäna pengar då.

Paroxyst skrev:
Det begriper jag inte varför kamerorna i sverige är vända mot trafiken. I England är det vända med trafiken.

I många länder är det ägaransvar på fordonet. Mao så är den som står som ägare på fordonet skyldig att betala böterna, alternativt skaka fram den som körde. Därav räcker det med bild på skylten. I sverige måste man få bild på både föraren och skylt.

skoteridioten skrev:

Ta vägen vid häsleholm där sitter kamerorna vid alla 70-sänkningar,
istället för att planera korsningen så de blev säkra...

Ta vägen mellan Lund och Svedala, där sitter det kameror för att det är en dålig
väg... Istället för att göra vägen bättre så....

Vad sägs om att fixa vägarna istället för att försöka straffa bort vägverkets inkompetens!

Ska jag förtydliga lite till,
vägen som går mellan Trelleborg och Malmö är till hälften motorväg och andra hälften vanlig bred landsväg. För några år sedan beslutade man att uppgradera
sista biten till riktig motorväg, vad har hänt sedan dess?
Jag har inte sett någon som bygger än :huvet
Tydligen tar det ca 5-10år att planera en uppgradering av en väg,
om man inte ger den en ny sträckning.

Ska jag ta ett exempel till,
på 70-talet beslutade riksdagen att man skulle bygga ihop landets tre största städer med motorväg, Malmö, Göteborg och Stockholm.
Jag tror att dessa vägar nästan är färdiga nu ca 30år senare :huvet

Det ska inte behöva ta 30år att bygga lite väg!!!

Något är fel, hade det inte varit bättre att effektivisera vägverket istället?

johan.simonsson skrev:
Ska jag förtydliga lite till,
vägen som går mellan Trelleborg och Malmö är till hälften motorväg och andra hälften vanlig bred landsväg. För några år sedan beslutade man att uppgradera
sista biten till riktig motorväg, vad har hänt sedan dess?
Jag har inte sett någon som bygger än :huvet
Tydligen tar det ca 5-10år att planera en uppgradering av en väg,
om man inte ger den en ny sträckning.

Ska jag ta ett exempel till,
på 70-talet beslutade riksdagen att man skulle bygga ihop landets tre största städer med motorväg, Malmö, Göteborg och Stockholm.
Jag tror att dessa vägar nästan är färdiga nu ca 30år senare :huvet

Det ska inte behöva ta 30år att bygga lite väg!!!

Något är fel, hade det inte varit bättre att effektivisera vägverket istället?

man kan faktiskt inte bara skicka ett brev till dom som bor utmed vägen: om 2månader skall vi bredda vägen o bygga motorväg, så vi utgår ifrån att ni flyttat ut innan dess för då kommer bulldozerna. sen måste man ju kunna avleda trafiken på nåt smart sätt undertiden man bygger. den vägen du beskriver är inte direkt lätt-trafikerad. jag tror att dom får bygga en helt ny väg med ny sträckning på den sträckan. och det tar ännu längre tid för då går vägen på ännu mer ny mark som måste köpas upp.

men som vanligt är det väl pengarna som inte räcker till

Skulle dom ändra så det blir ägaransvar och kameran tar bakifrån är det ju bara köpa fartsprayen så är problemet är värden, det kommer aldrig funka :)

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!