R1 racer
Stick i ögat!
Skylt fram
Ja passa Er
snart får vi skylt fram
som de hade förr i tiden på gamla hojar.
Eller varför inte en fet reg skylt på topp kåpan
Ja passa Er

Eller varför inte en fet reg skylt på topp kåpan

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
skoteridioten skrev:Men hallå... det är ju det som är the point ju![]()
Har ni aldrig funderat på var nånstans dessa kameror sitter?
Jo, vid kurvor med dolda utfarter, övergångsställ, skumma korsningar, osv osv...
Det finns ju statestik på olycksdrabbade områden. Det är där kamerorna/lådorna sätts upp..och egentligen är det skitsamma om det verkligen sitter en kamera i, för 95% (påhittad siffra av mig..) av alla som kör på vägarna saktar in till laglig hastighet där skåpen står. Därmed har man förhoppningsvis sparat in på ännu en olycka i det området, just för att du passerade där lugnt och fint.
Det sitter ju aldrig en fartkamera mitt ute på E20, med inga av-/påfarter eller liknande i närheten, eller hur?
Super Blackbird skrev:Det fria samhället Sverige, det är ju inte mindre oroande hur man tänker slösa bort landets redan dåliga ekonomi genom att lägga ner 175milj på nya fartkameror.
skoteridioten skrev:Men hallå... det är ju det som är the point ju![]()
Har ni aldrig funderat på var nånstans dessa kameror sitter?
Jo, vid kurvor med dolda utfarter, övergångsställ, skumma korsningar, osv osv...
Det finns ju statestik på olycksdrabbade områden. Det är där kamerorna/lådorna sätts upp..och egentligen är det skitsamma om det verkligen sitter en kamera i, för 95% (påhittad siffra av mig..) av alla som kör på vägarna saktar in till laglig hastighet där skåpen står. Därmed har man förhoppningsvis sparat in på ännu en olycka i det området, just för att du passerade där lugnt och fint.
Det sitter ju aldrig en fartkamera mitt ute på E20, med inga av-/påfarter eller liknande i närheten, eller hur?
Rasorblade skrev:öhhhhh och det var en nyhet!!!!not
jepp så blir det, vi har en massa kameror mellan motala och ödeshög. blir ju bara mer slitage på bromsarna och mer soppa som går åt när man drar på efter kameran. men de som säljer sånt blir ju glada och defår ju betala skatt,moms och dylikt så om ett par hundra år kan man nog räkna hem det....förutsatt att polisens utrustning håller så längeyonsson skrev:smart artikel. stor nyhet!
Att det skulle höja säkerheten tror jag inte ett skit på med tanke på att man bara skulle bromsa innan och gasa efter kamerorna ändå.
dwestlund skrev:Nyheten va att dom kommit på det! och vill göra en lag ändring. Lyssna och läs.
/D
I Sverige måste man ha som bevis ett kort av vem det var som körde bilen - då måste man ta kortet framifrån. Man ta kortet bakifrån för att kunna fånga även motorcyklister med fartkameror. I England (som artikeln nämnde) är fordonsägaren ansvarig att lämna ut namnet på vem det var som körde. Vilket inte fungerar i praktiken då man kan säga att det var flera personer som lånade fordonet vid den tidpunkten och man kan inte veta vem det var eftersom kortet tas bakifrån.Paroxyst skrev:Det begriper jag inte varför kamerorna i sverige är vända mot trafiken. I England är det vända med trafiken.
ksann skrev:Tycker hela debatten är lite snedvriden själv. Jag kör för fort ibland (nästan alltid på 70+ vägar). Men tar farbro blå mig så tänker jag faktist betala. Vill jag inte betala bötet så är det enkelt: då kör jag inte för fort!!!
johan.simonsson skrev:Sveriges rikes lag inkl trafiklagarna är inte skapade av gud!
De är skrivna av andra mäniskor, skapade av kött och blod och kapala
att göra misstag som alla andra. Därför har du rätt till en viss nivå av civil-olydnad.
Gillar du inte hastighetsnivån kan du sätta dig på tvären, vem har sagt att en viss
given hastighet ska gälla? Det är inte så enklelt som du får det att låta.....
rerell skrev:I Norge inleds nu sedan länge planerade försök med att mäta genomsnittshastighet mellan kameraskåpen. Då kommer bilisterna definitivt inte att titta på någonting annat än sin hastighetsmätare.
Jürgen12 skrev:Hur kommer det sig att man aldrig ser dig ute i stan och kör?
![]() |
Sandvikens franskaste Triumph
I Norrtälje kunde vi se hur... |
![]() |
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul
Den 2 augusti körde Hydet M... |
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |