Fartkameror kan inte fånga mc-förare

Skylt fram

Ja passa Er :7peta snart får vi skylt fram :hihi som de hade förr i tiden på gamla hojar.
Eller varför inte en fet reg skylt på topp kåpan :hihi

Det intressanta i artikeln tycker jag är följande text:

"NTF vill att lagen ändras så att det räcker med att fordonets ägare identifieras genom registreringsskylten. Det skulle också göra polisens arbete mer effektivt när polisen inte behöver lägga tid på att identifiera föraren på bilden, säger NTF:s Gunnar Carlsson.

– Det innebär inte att ägaren är skyldig att ta på sig andras böter men han är skyldig att uppge vem som använde hans fordon om det inte var han själv."

Den debatten har funnits i många år och på sikt är det nog så det kommer att bli när väl kameraskåpen blir en allt vanligare syn på våra vägar. I t ex England är det redan ifört sedan länge. Det är ingen utveckling jag vill se.

Man kanske ska nöja sig med att kameraskåpen faktiskt sänker snitthastigheten något på de vägar de finns uppsatta på istället för att stirra sig blind på hur många som ertappas för fortkörning. Det är väl för trafiksäkerhetens skull man satt upp skåpen i första hand. Det är i alla fall det man påstått hela tiden officiellt. Personligen misstänker jag som många andra att det är pengarna som styr. Inför man ett system där man får ange sina vänner eller familje- medlemar är saken klar. Då handlar det inte om trafiksäkerhet utan ytterligare en inkomstkälla för staten. Man har avslöjat sig själv.

Hade kameraskåpen kunnat sätta dit drog, alkoholpåverkade eller vårdslösa förare hade jag ansett att de hade legitima skäl att finnas till på våra vägar. Då hade jag till och med kunna acceptera ett lagtvång som tvingar en att ange vem som kört fordonet i fråga. Men att tvingas ange någon för att de kört några km för fort är bara löjligväckande!

//Harm

skoteridioten skrev:
Men hallå... det är ju det som är the point ju :7peta
Har ni aldrig funderat på var nånstans dessa kameror sitter?
Jo, vid kurvor med dolda utfarter, övergångsställ, skumma korsningar, osv osv...
Det finns ju statestik på olycksdrabbade områden. Det är där kamerorna/lådorna sätts upp..och egentligen är det skitsamma om det verkligen sitter en kamera i, för 95% (påhittad siffra av mig..) av alla som kör på vägarna saktar in till laglig hastighet där skåpen står. Därmed har man förhoppningsvis sparat in på ännu en olycka i det området, just för att du passerade där lugnt och fint.

Det sitter ju aldrig en fartkamera mitt ute på E20, med inga av-/påfarter eller liknande i närheten, eller hur?

Nja.. Det där håller jag inte med om. Jag tycker mest det sitter kameror där hastigheten minskar...

det är ingen som reagerar på det allvarliga i förslaget:

Tidigare har man föreslagit att fordonsägaren beläggs den
en fortkörningsavgift (analogt med p-bot), då är det bara
och betala och sen kräva pengarna av den som kört.
Det skulle innebära att dessa fortkörningar inte kan ligga
en till last i domstol t.ex för körkortsindragning.

NTF föreslår nu istället en angiverilag för trafikförseelser.
En sån utveckling leder oss rakt in i en polisstat,
vare sig dessa hastighetstalibaner förstår det eller inte.
Vi ska inte behöva redovisa alla våra görande och låtande
inför myndigheterna om det inte är fråga om svåra brott.
Smäll inte mygg med slägghammare!

Super Blackbird skrev:
Det fria samhället Sverige, det är ju inte mindre oroande hur man tänker slösa bort landets redan dåliga ekonomi genom att lägga ner 175milj på nya fartkameror.

dom räknar väl med att tjäna på det i längden, i form av att de hoppas att folk tar ner farten vilket antagligen leder till minskade olyckor.. och böter som folk får betala =)

men finns ju bättre saker att lägga en del av de där pengarna på tycker man

Ta det lugnt där ute så behövs inga fartkameror!!
(Kanske lite svårt att ta det lugnt om man sitter på en 1liters riskokare som kokar mer än 170+ hästar :hihi :hihi :hihi )

skoteridioten skrev:
Men hallå... det är ju det som är the point ju :7peta
Har ni aldrig funderat på var nånstans dessa kameror sitter?
Jo, vid kurvor med dolda utfarter, övergångsställ, skumma korsningar, osv osv...
Det finns ju statestik på olycksdrabbade områden. Det är där kamerorna/lådorna sätts upp..och egentligen är det skitsamma om det verkligen sitter en kamera i, för 95% (påhittad siffra av mig..) av alla som kör på vägarna saktar in till laglig hastighet där skåpen står. Därmed har man förhoppningsvis sparat in på ännu en olycka i det området, just för att du passerade där lugnt och fint.

Det sitter ju aldrig en fartkamera mitt ute på E20, med inga av-/påfarter eller liknande i närheten, eller hur?

Mmmm, sen att man missar uppmärksamheten på trafiken gör kanske inget. Ena ögat spanar efter kameror det andra håller koll på hastighetsmätaren, vilket öga kollar omgivande trafik? Ja just det, men med brunögat ser man inte så bra .. så faktum är väl då att trafikkameror gör det lite farligare att vistas på vägarna.

Nästan på samma sätt som vajerräcken provocerar fram ett trafikbeteende som inte är riktigt ok, där man tvingas att aggressivt forcera i vänsterfilen varje gång som det växlar från en till två filer. Jättebra, jippi .. skitfint ..

yonsson skrev:
smart artikel. stor nyhet! :)
Att det skulle höja säkerheten tror jag inte ett skit på med tanke på att man bara skulle bromsa innan och gasa efter kamerorna ändå.
jepp så blir det, vi har en massa kameror mellan motala och ödeshög. blir ju bara mer slitage på bromsarna och mer soppa som går åt när man drar på efter kameran. men de som säljer sånt blir ju glada och defår ju betala skatt,moms och dylikt så om ett par hundra år kan man nog räkna hem det....förutsatt att polisens utrustning håller så länge :3freak

dwestlund skrev:
:7peta Nyheten va att dom kommit på det! och vill göra en lag ändring. Lyssna och läs.
/D

De har för dålig pay-off tid för varje kamera!
Genom att stifta lite nya rätsvidriga lagar kan man säkert minska
pay-off tiden med några procent.

(Vadå att någon ska bevisa att du är skyldig,
det räcker väl att något du äger är på plats så är det ditt fel.)

Paroxyst skrev:
Det begriper jag inte varför kamerorna i sverige är vända mot trafiken. I England är det vända med trafiken.
I Sverige måste man ha som bevis ett kort av vem det var som körde bilen - då måste man ta kortet framifrån. Man ta kortet bakifrån för att kunna fånga även motorcyklister med fartkameror. I England (som artikeln nämnde) är fordonsägaren ansvarig att lämna ut namnet på vem det var som körde. Vilket inte fungerar i praktiken då man kan säga att det var flera personer som lånade fordonet vid den tidpunkten och man kan inte veta vem det var eftersom kortet tas bakifrån.

Tycker hela debatten är lite snedvriden själv. Jag kör för fort ibland (nästan alltid på 70+ vägar). Men tar farbro blå mig så tänker jag faktist betala. Vill jag inte betala bötet så är det enkelt: då kör jag inte för fort!!!

ksann skrev:
Tycker hela debatten är lite snedvriden själv. Jag kör för fort ibland (nästan alltid på 70+ vägar). Men tar farbro blå mig så tänker jag faktist betala. Vill jag inte betala bötet så är det enkelt: då kör jag inte för fort!!!

Sveriges rikes lag inkl trafiklagarna är inte skapade av gud!
De är skrivna av andra mäniskor, skapade av kött och blod och kapala
att göra misstag som alla andra. Därför har du rätt till en viss nivå av civil-olydnad.
Gillar du inte hastighetsnivån kan du sätta dig på tvären, vem har sagt att en viss
given hastighet ska gälla? Det är inte så enklelt som du får det att låta.....

johan.simonsson skrev:
Sveriges rikes lag inkl trafiklagarna är inte skapade av gud!
De är skrivna av andra mäniskor, skapade av kött och blod och kapala
att göra misstag som alla andra. Därför har du rätt till en viss nivå av civil-olydnad.
Gillar du inte hastighetsnivån kan du sätta dig på tvären, vem har sagt att en viss
given hastighet ska gälla? Det är inte så enklelt som du får det att låta.....

jo, å att de e bra på att köra för fort har man ju sett...

sen tycker jag de e lite komiskt när kungen bränner på i 160 med säpo i hälarna.. :hihi ,,.. vad rättfärdigar säpos beteende.. de har säkert rätt till det, men ändå

I Norge inleds nu sedan länge planerade försök med att mäta genomsnittshastighet mellan kameraskåpen. Då kommer bilisterna definitivt inte att titta på någonting annat än sin hastighetsmätare.

rerell skrev:
I Norge inleds nu sedan länge planerade försök med att mäta genomsnittshastighet mellan kameraskåpen. Då kommer bilisterna definitivt inte att titta på någonting annat än sin hastighetsmätare.

Används redan i England. Funkar så här. En liten låda med kamera,processor och disk monteras längs vägen (den är så liten att den ej kan upptäckas, dessutom har den varken laser eller radar så inga detektorer kan upptäcka den)

Kameran filmar trafiken, processorn plockar ut regnumren med bildanalys och lagrar dessa med aktuell tid på disken.

En identisk kamera längre fram gör samma sak. Och vid dagens slut så beräknas medelhastighet och böterna skrivs ut.

Systemet klarar att generera 3000-6000 böter per timme, bättre än en polisman som klarar skriva ca 10 st. Du kan ju dessutom inte bromsa vid några skåp.

Finns bara ett sätt att komma undan, köra utan skylt.

Jag tycker alla borde köra med husvagn, långtradare eller rent av traktor.
Vi tar traktor som exempel:
En traktor gör ca 40 km/h. Om fartgränsen är 90 på vägen så kan man ju åka 50km/h över fartgränsen för traktor utan minsta risk för fotografering. Vilken bonus! :va
Om man åker bil på samma sträcka så måste man ju åka i 90+50=140 km/h. Då har man ju tappat körkortet för länge sen.

Kör traktor! :tummenupp

Jürgen12 skrev:
Hur kommer det sig att man aldrig ser dig ute i stan och kör?

Håller på att renovera en lägenhet på kvällarna och jobbar på dagarna,
och dessutom är min fina hoj på verkstad :huvet

Men allt ska ändras innom kort hoppas jag :)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti