Fartkameror kan inte fånga mc-förare

johan.simonsson skrev:
För att ta ett exempel till,
på 70-talet beslutade riksdagen att man skulle bygga ihop landets tre största städer med motorväg, Malmö, Göteborg och Stockholm.
Jag tror att dessa vägar nästan är färdiga nu ca 30år senare :huvet
Det ska inte behöva ta 30år att bygga lite väg!!!
Något är fel, hade det inte varit bättre att effektivisera vägverket istället?

Du har tydligen inte åkt mellan E20/Jönköping - Göteborg..?
DEN vägen är ett sorgligt kapitel. Mellan Jkpg och Borås är det en sån där behaglig 2-1 väg med mjuka fina stålwirar på stålstolpar på båda sidor :rolleyes:
och fort går det där...Att bara försöka att hålla rimlig fart där ger omgående nån stressad kombi i :arsele ..

Last edited:
Hoztic skrev:
Och fortfarande kan man åka förbi en fartkamera och hinka sprit och meja en skolklass bakom nästa kurva, bara man inte körde för fort! :huvet
Skippa fartkamrorna, och skicka ut riktiga poliser som kan ta rattfyllon, biltjuvar, tvinga på folk bälten osv!

Så sant, så sant...

Men det gäller väl att lägga pengarna på det som genererar mest pengar på enklast sätt, och fortast, antagligen..

Hoztic skrev:
Ja, det är väl tyvärr så :( Även om det förnekas av alla :huvet

Det går ju inte att erkänna att man hellre sätter dit "enkla" fartsyndare och därmed tjäna massor av pengar istället för att sätta dyra resurser för att hindra rattfyllon köra på oskyldiga människor.. Det finns ju inga direkta pengar i det.. Förutom att man slipper följdkostnaden för vård av både fyllot och offren..... :rolleyes:

Minimorran skrev:
Det går ju inte att erkänna att man hellre sätter dit "enkla" fartsyndare och därmed tjäna massor av pengar istället för att sätta dyra resurser för att hindra rattfyllon köra på oskyldiga människor.. Det finns ju inga direkta pengar i det.. Förutom att man slipper följdkostnaden för vård av både fyllot och offren..... :rolleyes:

Japp! Och bäst är det väl med rattfyllon som aldrig krockar, eller åker dit! Dom drar in mycket pengar via spritskatten och kostar ingen rehab! :huvet

Minimorran skrev:
Någon som VET om fatböterna ger något till statskassan?? Frågar VET, inget annat?
Jag tror nämligen inte det. Vad kostar 5 poliser i tre timmar inkl material. 12-15K/timme? Inkluderar man bortfallet av "nyttigt arbete" är det troligen ännu mera..
Upprepar från tidigare inlägg: Polisen är ÅLAGD att ha ett visst antal fartkontroller/distrikt av våra (s)tyrande. Om inte så får lokale polisbossen däng!
Skyll INTE på polisen - dom gör bara vad de år ålagda att göra. Påverka istället våra styrande så att det blir mera poliser på vägarna, t ex genom att polisen får mera administrativ personal så att så utbildade poliser kan vara vara ute på stan istf att knacka pekfingervals ...
Till sist, gnäll inte på bängen om det blir bot för miniskylt eller fortåka, alla vet reglerna, gnäll är bara dubbelmoral.

Roughack skrev:
då kamerorna tar bilder bakåt är det nog lätt avhjälpt med en väl tajmad wheelie för att dölja skylten :tungan :yoparty

bara att börja träna på bakhjulsåkandet nu :hihi

När du ändå har sådana avsikter, så skulle det vara enklare att montera reg.plåten i hjulhuset.

-dB_mike skrev:
man kan faktiskt inte bara skicka ett brev till dom som bor utmed vägen: om 2månader skall vi bredda vägen o bygga motorväg, så vi utgår ifrån att ni flyttat ut innan dess för då kommer bulldozerna. sen måste man ju kunna avleda trafiken på nåt smart sätt undertiden man bygger. den vägen du beskriver är inte direkt lätt-trafikerad. jag tror att dom får bygga en helt ny väg med ny sträckning på den sträckan. och det tar ännu längre tid för då går vägen på ännu mer ny mark som måste köpas upp.

men som vanligt är det väl pengarna som inte räcker till

Nej pengarna räcker verkligen inte till...
det märker alla som varit norr om gävle.
Jag är så jäkla avis på dom som får uppleva dessa vägar dagligen!

Kahobe skrev:
... Vad kostar 5 poliser i tre timmar inkl material. 12-15K/timme? Inkluderar man bortfallet av "nyttigt arbete" är det troligen ännu mera...
Till sist, gnäll inte på bängen om det blir bot för miniskylt eller fortåka, alla vet reglerna, gnäll är bara dubbelmoral.
Man tycker ju då att de borde styra jobbet mot sånt som allmänheten (dvs. indirekt deras arbetsgivare) upplever som problem. Jag har svårt att se att för liten skylt eller för små blinkrar kan utgöra en fara för personer i min omgivning. Svensson retar sig väl då mer på högljudda slipon's och grova hastighetsöverträdelser. Men bylingen är ju oxå människor och lika lata som en annan, dvs. mesta möjliga utfall med minsta möjliga arbetsinsats.

/En som kör med hojen helt i originalskick.

Kahobe skrev:
Någon som VET om fatböterna ger något till statskassan?? Frågar VET, inget annat?
Jag tror nämligen inte det. Vad kostar 5 poliser i tre timmar inkl material. 12-15K/timme? Inkluderar man bortfallet av "nyttigt arbete" är det troligen ännu mera..
Upprepar från tidigare inlägg: Polisen är ÅLAGD att ha ett visst antal fartkontroller/distrikt av våra (s)tyrande. Om inte så får lokale polisbossen däng!
Skyll INTE på polisen - dom gör bara vad de år ålagda att göra. Påverka istället våra styrande så att det blir mera poliser på vägarna, t ex genom att polisen får mera administrativ personal så att så utbildade poliser kan vara vara ute på stan istf att knacka pekfingervals ...

Jag har inte skyllt på poliserna.. jag pratade om kameror, vilka säkert gör viss nytta. Jag tycker om poliser... :)

Minimorran skrev:
Jag har inte skyllt på poliserna.. jag pratade om kameror, vilka säkert gör viss nytta. Jag tycker om poliser... :)

Skulle kamerorna göra nytta?
Bara i vägverkets drömvärld kan man få till att fartkamerorna gör någon nytta,
de finns bara till för att öka skattetrycket.

Och de där siffrorna de har hittat på ger jag inte ett rött öre för,
vägverket har anpassat sina siffror förut för att det ska passa deras syften!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT