Farligt med hög temp?

markusj

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2006
Hoj
Hornet 600 08?
Halloj,

Ett par korta: vad är normal arbetstemperatur? Är det sjukt skadligt för motorn att tempen når 100? Övningskör på cbr600 och det blir ju inte så mycket kylning när man tränar lågfart...

Så länge kylfläktarna startar skall det inte vara nått problem.

Ett trycksatt system kan vara över kokpunkten utan att det kokar eller är nån större fara...........

Du höjer kokpunkten med glycol...bara vatten 100grader, då kokar det över och du blir av med vatten...
Gör en paus från lågfarten och dra upp den i fart och kyl den emellanåt, har du fläkt skall det räcka bra...om den startar...

998 skrev:
2079085 Du höjer kokpunkten med glycol...bara vatten 100grader, då kokar det över och du blir av med vatten...
Gör en paus från lågfarten och dra upp den i fart och kyl den emellanåt, har du fläkt skall det räcka bra...om den startar...

är inte glycol en alkohol? senast jag kollade var det det (-ol = alkOHol) och då kokade också alkohol före vatten (lägre kokpunkt), på så sätt kan man koka ur spriten ur mäsken och kondensera den i ett annat kärl å sen supa järnet.

det är trycket som ökar kokpunkten inte alkoholen.

Alla alkoholer har inte samma kokpunkt, det vore märkligt i så fall. Etylenglykol har en kokpunkt på 195 °C.

hehe... verkar som om festnerverna börjar vakna inför helgen... ;) jag drar slutsatsen att det är ok att tempen är strax över 100 ett tag så länge fläkten startar. stämmer det?

markusj skrev:
2079157 hehe... verkar som om festnerverna börjar vakna inför helgen... ;) jag drar slutsatsen att det är ok att tempen är strax över 100 ett tag så länge fläkten startar. stämmer det?

yeas, det är rätt, om fläkten startar så gör det heller inget, eftersom det är just vad den är till för...

R6 så börjar fläkten gå vid 115 grader....

Bearing skrev:
2079146 Alla alkoholer har inte samma kokpunkt, det vore märkligt i så fall. Etylenglykol har en kokpunkt på 195 °C.

fan va rätt du har mannen, jag sitter å tänker på korta kolkedjor utan dubbel eller trippelbindningar, det är nog de att helgen vankas.

markusj skrev:
2079157 hehe... verkar som om festnerverna börjar vakna inför helgen... ;) jag drar slutsatsen att det är ok att tempen är strax över 100 ett tag så länge fläkten startar. stämmer det?

JA! om tempen är på 115 och fläkten inte går är det nog dags att kasta sig på dödaren.

GO HELG PÅ ER! :fyllisar

markusj skrev:
2078912 Halloj,

Ett par korta: vad är normal arbetstemperatur? Är det sjukt skadligt för motorn att tempen når 100? Övningskör på cbr600 och det blir ju inte så mycket kylning när man tränar lågfart...

ush.. skulle inte vilja övningsköra på en cbr600rr. :hihi
nåja.. på min slår fläkten igång på 104grader och då går den ner i temp. samma sak gjorde min gamla vrf vtec. tror det är ganska normalt.
vid stadskörning är det inte helt onormalt att den går upp i 104grader och så går den ner igen osv

håkan skrev:
2079165 yeas, det är rätt, om fläkten startar så gör det heller inget, eftersom det är just vad den är till för...

va 115 grader? började bli lite orolig när min kom upp i 93 grader men de är inget onormalt alltså.

Men de kan väll inte stämma med 115grader?

Min ligger på runt 63 grader nu dessa dagar jag har varit ute o kört. fast inne i stan när det blir mycket tomgångskörning då går han upp till 90-93 grader

Vilken temp är skadlig för en motor? I tisdags var jag uppe i 110gr på r6an, under körning! Ska ner till garaget å kolla över hur mkt luft jag har i kylsystemet.

Går det att lufta genom att varmköra utan locket på? Enligt Kobbe så gör han så jämt :)

MostWanted skrev:
2079447 Vilken temp är skadlig för en motor? I tisdags var jag uppe i 110gr på r6an, under körning! Ska ner till garaget å kolla över hur mkt luft jag har i kylsystemet.

Går det att lufta genom att varmköra utan locket på? Enligt Kobbe så gör han så jämt :)

Ja kör utan locket du, det är inga problem

Eftersom r6ans fläkt ska starta på 115 grader som det sades ovan i tråden, är det ju inga som helst problem för din del

Ljunghusen skrev:
2079456 Ja kör utan locket du, det är inga problem

Eftersom r6ans fläkt ska starta på 115 grader som det sades ovan i tråden, är det ju inga som helst problem för din del
Problem å problem. Säg att det var från 10 till 3gr ute den kvällen. Tänk då vad tempen hade varit om det hade varit gassande sommar? Då borde jag ha ett problem iaf.

MostWanted skrev:
2079459 Problem å problem. Säg att det var från 10 till 3gr ute den kvällen. Tänk då vad tempen hade varit om det hade varit gassande sommar? Då borde jag ha ett problem iaf.

Därför man har fläkten

Aha, du menar alltså att tempen steg till 110 grader på landsvägskörning? Isåfall är det ett problem =)

håkan skrev:
2079165 yeas, det är rätt, om fläkten startar så gör det heller inget, eftersom det är just vad den är till för...

ville bara påpeka att du hade då fel när det gäller min r6a för där började fläkten vid 103 grader

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul