Farliga MC vägar - vart finns dom??

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
SMC diskuterar med VV olika test åtgärder på särskild enstaka farliga vägar. Vi ber dig om hjälp med att lokalisera några vägsträckor som är mycket MC intensiva och med mycket hoj åkare, ex. Bogesundsundsvägen vid Vaxholm, Slingrabulten, etc..
Vi är på jakt efter vägsträcken vart det är en hög frekvens av MC olyckor.

Vi behöver veta;

Vägens namn, vägens nummer, exakt vart det är fel på vägen, fel, förslag på åtgärd.

1. Bogesundsvägen, Vaxholm. Generatorböjen (GPS xx.xx.xx…). Avåkningszon bättra när stålräcket är borta, dock trillar ca. 6 MCs årligen i bäcken. Förläng avåkningszonen över bäcken, vid att bäcken får vara i 10 meter långt rör.

Gör gärna en lista – vi har deadline för förslag tisdag eftermiddag – sen tar vi detta med till VV och diskuterar hur vi kan testa olika typer av åtgärder.

Bra Jesper!!! :tummenupp

Jag har ett par kurvor som skördat några hojar på onsdagarna i sommar.
Letat satan på kartan men är osäker på deras exakta läge. Jag ska ut och skruva lite imorgon så jag återkommer med en bra beskrivning.

//Jensa

Galne Dansken skrev:
2649982 SMC diskuterar med VV olika test åtgärder på särskild enstaka farliga vägar.

Nyfiken på vad det kan vara för typ av teståtgärder i åtanke. Vet du nått om detta?

Är det inte bättre att även göra om generatorböjen så att den inte "kniper till" efter halva? Känner man till den så vet man hur man ska ta den, men många går alldeles för nära högerkanten och fullföljer inte kurvan utan bromsar halvvägs (höll på att bli prejad ut i diket där)

xfader skrev:
2650566 Är det inte bättre att även göra om generatorböjen så att den inte "kniper till" efter halva? Känner man till den så vet man hur man ska ta den, men många går alldeles för nära högerkanten och fullföljer inte kurvan utan bromsar halvvägs (höll på att bli prejad i diket där)

Nejfan. Inte hålla på och göra alla små hojvägar raka. Folk borde väl köra efter sin förmåga istället för att skylla på att vägen svängde. Men lite avåkningzoner här och där kanske inte skulle skada.

Något som gäller alla mindre asfalterade vägar är: Utfyllningen av vägrenar med lösgrus. Varför?

Det körs ju ändå bort direkt av bilar och det hamnar i diket eller på vägen, detta fenomen förekommer främst på sensommaren.

Två förslag: Sätt upp skyltar att det är grusat i kanterna, det enda som sitter nu i bästa fall är en varning för stenskott eller lös vägren.

Byt årstid, tidig vår eller sent på hösten, då är man iaf mer uppmärksam på grus och dylikt. Inte mitt i säsongen när man upptäcker att favoritvägen är ett grushav i första kurvan!

Jag vet att detta inlägg inte är vad du efterfrågade men hoppas det är ok.

Btw denna tråd kommer en moderator att behöva ha stenkoll på så att den inte spårar ur.

Last edited:
Vad räknar SMC med att sända för signaler till VV, massmedia, mc-förare, polis, med flera med detta upprop?
Uppenbara risker med oskyltade "vägförbättringar" som rullgrus, mjuk asfalt och liknande, JA, det ska verkligen påtalas, men vägsträckningar och avåkningszoner ... där är jag nog inte riktigt med på vad som menas eller vad man vill uppnå. :confused:

elwe skrev:
2650575 Vad räknar SMC med att sända för signaler till VV, massmedia, mc-förare, polis, med flera med detta upprop?
Uppenbara risker med oskyltade "vägförbättringar" som rullgrus, mjuk asfalt och liknande, JA, det ska verkligen påtalas, men vägsträckningar och avåkningszoner ... där är jag nog inte riktigt med på vad som menas eller vad man vill uppnå. :confused:
Det är förbättringar av zoner där MC-åkare kan åka illa ut. Så, det är väl bra?

Victor skrev:
2650571 Nejfan. Inte hålla på och göra alla små hojvägar raka. Folk borde väl köra efter sin förmåga istället för att skylla på att vägen svängde. Men lite avåkningzoner här och där kanske inte skulle skada.

Menar inte heller att man ska göra vägen rak. Därimot är den jävligt lurig om man inte åkt där förut!

Be om en åtgärdsplan för ärende VV0044087.. piss kassa lagningar på väg 729

Edit: Y 148824155 X624035360. GPS är för modernt. :D

Det här måste nog läggas upp väldigt rätt för att inte missuppfattas.

Bra initiativ! :tummenupp

Vet ej om det finns på detta forum men annars vore det bra med en sticky med uppdaterad info om vägars beskaffenhet, rullgrus och annat. Ungefär som trafikinfon på radion.

Pizzabagarn skrev:
2650623 Bra initiativ! :tummenupp

Vet ej om det finns på detta forum men annars vore det bra med en sticky med uppdaterad info om vägars beskaffenhet, rullgrus och annat. Ungefär som trafikinfon på radion.

Jag gjorde ett litet försök http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=127310

Men det är svårt att få ett sådant matrial levande och fungerande i praktiken.

Farliga vägar ? Det är väl inte vägen i sig själv som är farlig, det är attityden hos de förare som inte anpassar farten efter rådande omständigheter.....:näsblod

Dåliga eller helt utan lagningar av vägbanan är en sak, det är vägverkets sätt att laga vägar som är problemet. Dags att ta itu med de farliga lagningsförfarandet med sprutbilar som lagar håligheter, flytande tjära med efterföljande sandning, osv....

I så fall stora delar av hela vägbeståndet, inkl europavägarna med djupa fåror i vägbanan där vattensamlingen kan vara upp till 7-8 cm djupt i vissa fall.

Precis som någon annan sa: Dåliga rullgruslagningar eller vägar som pga. skicket är direkt farliga för mc-åkare, javisst. Men att be dem förbättra Slingerbulten, landets mest ökända "buskörarväg" kan ge helt fel signaler. Hur är skicket på slingerbulten?

Bifoga den här till smc :tummenupp ...illustrerat en avåkningskorridor. där vägen svänger, och om man då kommer in med för hög fart, så kan man då istället ta korridoren, och bromsa ner rakt fram!

finns en sån på vägen från skansundet, som räddade mig en gång då man va lite grön, men det var nog inte smc som varit där å fixat :rolleyes:

Bifogat

• nam.JPG
    nam.JPG
    7.4 KB · Visningar: 47
Om jag visste att en kurvig väg var försedd med avåkningszoner, så skulle det få mig att våga vrida på rullen ännu mer.
Så i mitt fall skulle det få motsatt effekt om man nu vill få ner hastigheterna.

Däremot är rullgrus och trasiga vägar något som vv bör få ökade resurser att åtgärda.

Herrejösses, är ni allvarliga? Avåkningzoner på allmän väg? Vilka signaler skickar det till allmänheten? Det luktar bansmisk och buskörning lång väg. Tror SMC på största allvar att Vägverket är positivt till en smygutbyggnad av Bogesundsvägen och Slingerbulten för att tillåta bansmisk och buskörning? Vad är nästa steg, kurbs?

Däremot tycker jag att det är rimligt att begära av Vägvärket att de sätter upp ett par sådana här skyltar där det behövs.

Bifogat

• 2.gif
    2.gif
    2.6 KB · Visningar: 932
  • 1.gif
    1.gif
    2.3 KB · Visningar: 924
IronMike skrev:
2650724 Bifoga den här till smc :tummenupp ...illustrerat en avåkningskorridor. där vägen svänger, och om man då kommer in med för hög fart, så kan man då istället ta korridoren, och bromsa ner rakt fram!

finns en sån på vägen från skansundet, som räddade mig en gång då man va lite grön, men det var nog inte smc som varit där å fixat :rolleyes:

:D :D :tummenupp :yoparty :D :D :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...