Video Fantic Caballero Scrambler 500 + Rally

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Tackar Ola. Nu har jag en tärning mindre i spelet.

.. så motorn behöver inte öppnas och grejas med, som tävlingshojarna.

Manual och service docs, Här ! .. och så en annan här!

Och här har vi infon om oljan:
Cab500 maint.jpg
 
Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Här var den!

Och jag ser att jag haft hojen på tapeten redan. Hittade en del dokumentation om den på min disk, så nu ska jag pigga upp minnet lite. Vet att vi körde hela vägen till Munkedal för att provsitta en röd Scrambler 500, det var innan jag hade A-kortet så det blev ingen provkörning.

Jag känner en stark vilja att ha hojen nära mig, jag tror jag är kär i den. Nu måste jag bestämma mig för vilken av dom bara - den röda Scramblern, eller den lite mer offroadorienterade Rallyn:

Compare 01 Scrambler.jpg

Compare 01 Rally.jpg

Oh, vilka sköna hojar båda två. Rallyn sitter LITE högre pga sina fetare dämpare. Dom har även direkta justeringsmöjligheter, det har inte Scramblern. Så Rallyn blir typ en krosshoj. Scramblern är enklare.

Kommer det inte en massa smuts i kylelementet på hojarna? Tycker skärmarna är lite små, så det måste ju blåsa upp en massa skit där. Kanske kan sätta på dessa små gummiflappare nertill på framskärmen?
 
Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Identiska, annat än fjädringen med dämparna.

Just det, svingen är annan på Rallyn, samt har Rallyn hasplåt och skydd för kylaren som standard. Och så någon liten plastdetalj fram, samt galler för lyktan, och ett lite krossigare styre.

Data1.jpg

Data2.jpg
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
På min släde har jag "high fender" som i princip inte skyddar någonting bakom framgaffeln.
Det skjuts upp mycket lera m.m. mot motor, oljekylare och spänningsregulator. Det ska nog köras väldigt mycket i lera utan någon vård för att det ska skapa ett problem som t.ex. igensatt kylare.

Som du kört din (ur minnet KLX230?) Kanske rallyn passar dig bättre? Lite mer markfrigång = mer frihet :)
Hittar inget om rallyns markfrigång men gissningsvis om det stämmer att scramblern har 205mm så borde rallyn ligga på runt 240mm.
Fasiken, måste testköra en såndär! Ingen av de recensioner jag hittils läst mer än snuddar vid hur dämpare och gafflar fungerar och är satta. Verkar inte som att det är någon prioritet på denna typ av hoj vid testkörning.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Ingen av de recensioner jag hittils läst mer än snuddar vid hur dämpare och gafflar fungerar och är satta.
Precis, jag är heller inte riktigt nöjd med klippen på youtube. Och yes, jag tror Rally 500 är grejen för mig, den är 5 cm högre med sina fjädrar.

Jag har mailat Bikes & Repair i Järfälla och frågat om det finns några på huvudlagret, och hur lång leveranstid det är. Får se ... om jag drar hem med en ny hoj igen snart.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Precis, jag är heller inte riktigt nöjd med klippen på youtube. Och yes, jag tror Rally 500 är grejen för mig, den är 5 cm högre med sina fjädrar.

Jag har mailat Bikes & Repair i Järfälla och frågat om det finns några på huvudlagret, och hur lång leveranstid det är. Får se ... om jag drar hem med en ny hoj igen snart.
Skrik till om du ska dit och provköra, är jäkligt sugen på att testa en sån där jag med!
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Ja alltså jag var hos Bikes & Repair i .. fredags, tror jag det var. Efter att ha läst tråden om den nya 700an som ska komma snart. Jag har haft ögonen på Caballeron länge, den med röd tank och vita skärmar är väldigt vacker men bäst för mig blir förmodligen Rally 500 versionen, även om den inte är lika iögonfallande.

Dom hade ett par Caballero 500 Deluxe hemma så dom byggde ihop en åt mig för just provkörningen, batteriet var nästan laddat när vi kom men vi fick vänta lite tills det var tillräckligt laddat för att starta hojen, dom försökte starta den några gånger innan men det gick inte. Under tiden fick vi gott kaffe med chokladbitar, det var mycket trevligt där tyckte både Camilla och jag.

Här är klippet som Camilla filmade för ljudet.


Deluxen verkar vara exakt som Scrambler Caballeron med röd (eller blå) tank, fast nu i grått färgtema med brunt läder, och en liten cross-pinne på styret med ett litet skydd på. Vet inte om DET är värt ett par tusenlappar extra dock.

Den var hur som helst skön att köra, motorn behövdes värma upp lite innan den gick stabilt, den slocknade ett par gånger först. Under körningen gick den bra med skönt ljud och responsiv kontroll, mycket skön växling, och så dom där små popp-ljuden i avgasröret.

IMG_9723.JPG

Jag körde en bit i området, i rondeller och upp på Elektronikhöjden där jag körde omkring bland företagen och Postnords terminaler. Provade både låga farter och högre, drog upp den i 70-80 kmh lätt som fasen, höll 70 ett tag i femman i lagom varv (den har 6 växlar). Jag gissar att hojen lätt och ligga i 120-140 på motorvägarna i sexan. Enligt specs är maxhastigheten 160.

image00002.jpg

Jag blir lite osäker om just standard-Caballeron (Scramblern, FlatTrackern och Deluxen) kan vara lite låga för mig, så jag ska nog stasta på Rally som är 5 cm högre och har justerbara dämpare (preload, compression och rebound) i både fram och bak fjädringen, som en riktig cross.

Oljeinternvallen läser jag är var 5000 km, vilket jag tycker är aningens för frekven, men så jämför jag nu med min KLX230 som har 12000 km.

Nu så kollar jag runt på olika forum om det finns några direkta problem med dessa hojar, väl mest motorn då. Och det finns det. Elen är inte riktigt vattentät vilket resulterar i att helljuset kan gå på ibland i regn, och motorn i dom tidiga hojarna gick ojämnt till att den bara kunde släcktas, tydligen. Det är dock inget jag upplevde på min provtur, även om det inte var en lång sådan.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Några svagheter som tydligen drabbade euro4 versionerna, dvs första utgåvan av Caballero. Slå på textning med översättning, dom talar tyska.


Alltså pratar vi om i första hand överhettning som resulterar i att topplockspackningen springer läck, och att avgaskröken börjar glöda, samt slappa och glappande gummidämpare i bakhjulsnavet. Allt detta har rättats till i euro5 revisionen med hjälp av om-mappning så att motorn jobbar lite annorlunda, samt kan man med enkla medel bota glappet i gummiklossarna i navet med hjälp av krympslang av större typ.

Och här visar dom hur man själv kan fixa glappet i navgummina, ca 4:55 in i klippet.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Den påminner väldigt mycket om min släde, bara lite mindre och lättare.
@uncletom - vad har du för inseam mått?
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
vad har du för inseam mått?
Oj, vet inte. Jag är 185 cm lång, i alla fall var jag det i nian .. 35 år sen. Sen att jag väger 100 kg dessa dagar måste väl ha gjort att gravitationen gjort sitt också.

Jag har faktiskt kollat, och testat, Ducatis Desert Sled. Förra året tror jag. Men den var lite för tung för mig, kände jag. Och aningens grotesk i formerna för min möjligtvis aningens klassiska preferens.

Här var den, ja! Jag var hos Ducati, detta måste ha varit förra sommaren, jag åkte till Ducati norr om stan för att provköra alla hojar jag var nyfiken på.

Farbror testar 07.JPG


.. och den verkar inte alls grotesk nu när jag tittar på den. Den ser faktiskt ganska lugn ut. Men var inte denna typ 850 cc eller nåt? Och vikten, över 200 kg? Du vet jag och min rygg, och idag är jag på bättringsvägen från en jäkla ryggskott jag fick typ tre dagar sen.

IMG_3071.JPG


Haha.. kolla den här då. Det var DENNA jag tyckte var 'grotesk', dom hade fibblat lite med avgasröret så att den blev lite vildare, sen sätter dom mig på den .. ingen bra ide. Men dom varnade mig först måste jag väl säga i Ducatis försvar.

Kommer ihåg att jag åkte ut i landsbyggden lite för att testa den på grusvägarna, och när jag skulle vända borta vid nån bondgård så blev getterna nervösa. Ingen riktig naturhoj, nej.

IMG_8322.JPG
 
Last edited:

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Det där är en exakt kopia på min :)
Ja den är tung, ur minnet runt 203kg körklar. 800 kubik är motorn på. Den du provkörde ser ut att ha orginal systemet på, kanske att de tagit bort den ena eller bägge dämparna under värmeskölden.

Jag är nog själv på jakt efter något lättare och smidigare, men Släden är jäkligt bra och jag gillar den.. Svår beslutsångest ?
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Svårt det där. Egentligen vill man ha en hoj för varje dag i veckan, men då behöver man en garderob .. eller ett garage på i alla fall 30 kvm och en verkstad med allt nödvändigt för att underhålla dom.

Kolla vad dom har gjort med Rallyn här, dom har byggt om den till en Yamaha XT. Inte bara lackat om tanken utan även bytt till 18 och 21 tums fälgar, i guld.


Kolla så vacker den är.

Superleggenda_Alpen-X-5-von-51.jpg
 
Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Jäkla gubbar då, det går inte hålla nåt hemligt. Så det är lika bra att jag lägger upp det redan nu. Hade tänkt vänta tills jag hade hojen hemma och kunde köra den ordentligt, men folk här verkar VETA saker hur som helst, .. psykologer allihopa.

009 it is mine.JPG


Fast jag får inte hem den tidigare än nästa vecka, så säljaren. Det gör inget för jag har värsta ryggskottet. Hepp, nu blir det mindre tid för min nya motorsåg verkar det som.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Svårt det där. Egentligen vill man ha en hoj för varje dag i veckan, men då behöver man en garderob .. eller ett garage på i alla fall 30 kvm och en verkstad med allt nödvändigt för att underhålla dom.
Ähhhhh, det finns många här som kan dela med sig av hur man löser den lilla utmaningen, och har klämt in inte bara en, utan två hojar för varje dag i veckan.
Så låt den tanken mala på lite, så ska du se att det är den rätta vägen att gå :giggle:
Men - kul med ny farkost, skriv gärna mer om upplevelsen eftersom :tummenupp
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Det där blir nog riktigt bra! 40hk lär räcka alldeles utmärkt för din körning (och min).
Även fast jag inte har mer än typ 73hk så används troligen inte ens 40% :)
En del av det är nog att man/jag måste göra ett "omtag" på gasen för att kunna ge full gas ?
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jäkla gubbar då, det går inte hålla nåt hemligt. Så det är lika bra att jag lägger upp det redan nu. Hade tänkt vänta tills jag hade hojen hemma och kunde köra den ordentligt, men folk här verkar VETA saker hur som helst, .. psykologer allihopa.

View attachment 486983


Fast jag får inte hem den tidigare än nästa vecka, så säljaren. Det gör inget för jag har värsta ryggskottet. Hepp, nu blir det mindre tid för min nya motorsåg verkar det som.
Det är bara att gratulera då. ?

Btw, du ser så inihelvete bekant ut. Är helt 100 på att vi haft med varandra att göra irl på nåt vis. Återkommer när jag kommit på i vilket sammanhang.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jäkla gubbar då, det går inte hålla nåt hemligt. Så det är lika bra att jag lägger upp det redan nu. Hade tänkt vänta tills jag hade hojen hemma och kunde köra den ordentligt, men folk här verkar VETA saker hur som helst, .. psykologer allihopa.

View attachment 486983


Fast jag får inte hem den tidigare än nästa vecka, så säljaren. Det gör inget för jag har värsta ryggskottet. Hepp, nu blir det mindre tid för min nya motorsåg verkar det som.

De är du själv som är pass avslöjade då... ??
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Hej hej.
Klarade inte av att leva i ovisshet längre, åkte ut till Järfälla och provkörde samma hoj som du provkörde Tom :)
Men - jag blev inte alls imponerad tyvärr... Riktigt tråkigt! - Nedan jämförelse av mig görs mellan Scrambler Desert Sled 21 och Cabarello 500 - kanske inte en helt rättvis jämförelse men målgruppen är nog samma.

1. Första starten - De rullar fram den till porten, teknikern startar upp den för att kolla att allting fungerar, den stannar!? Startar upp och den stannar återigen fyra gånger på raken... Innan jag åker iväg förklarar teknikern att när den stått ett tag behöver man ge den lite gas i början för att den inte ska självdö. Min kan stå en hel vinter utomhus utan att ens försöka självdö ens litegrann vid första starten..
2. Känslan i koppling och bromsar - Den har fått mycket bra kritik för speciellt bromsarna, men även kopplingen ska vara lättjobbad och trevlig enligt recensionerna. Bromsarna var i mitt tycke undermåliga, kan bero på att den var så pass ny kanske. Saknades helt känsla och bett i fotbromsen, frambromsen hade lite bättre känsla men saknade bett.
3. Gasen - Återigen, EU5 versionen har fått fin kritik för känslan i gasen, att den är direkt, motorn svarar bra och att den inte är "på och av" som många andra enstånkor.
Men återigen väldigt subjektivt från min sida, den var inte direkt, den led kraftigt av "av och på" syndromet och motorn kändes som att den tvekade, speciellt vid lägre varv (2500-3000).
4. Stötdämpare och gafflar - Återigen, fått fin kritik för bägge delarna. Visst klarade den av att dämpa skarvar och ojämnheter lite men långt ifrån, väldigt långt ifrån vad jag förväntade mig. I mitt tycke var den stötig och klarade inte av att filtrera ojämnheterna i asfalten tillräckligt.

Styrkänslan var det absolut inget fel på, snabb och alert, reagerade fint vid kursändring.
Sittställningen för mig, 1,77M kort och vill sitta upprätt - klockren!
Tyvärr sitter det någon plastdetalj eller liknande precis där höger lår placeras vid körning, störande men säkert en vanesak.

Sen ett erkännande från min sida - Jag använder nog mer än 40hk då jag kör, eller kanske inte så mycket effekten men vridet från en större motor. Då jag testade och tyckte att "det här går ju bra, jag trycker på lite för att se hur det känns", blev sjukt förvånad när det inte gick att vrida på mer för att jag redan höll full gas på den stackaren!

Nej, blir inget hojbyte för min del - gillar utseendet och smidigheten men det stannar där.

Sidospår - provkörde även en Vespa 300GTS, även denna har fått fin kritik för sin kraftfulla motor, accelerationsegenskaper och komfort.
-Komfort - jupp, så länge vägen är slät så var den behaglig och smidig som tusan :) Då vägen blev dålig blev även komforten riktigt dålig.
- Motor och acceleration - De som hävdar att de kör ifrån andra större hojjar vid trafikljusen inser inte att de större hojarna inte ger någon gas eller ens försöker accelerera fort.. Även detta en besvikelse! Mest positivt var att jag under provkörningen fick köra runt med en rosa hjälm på huvudet :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top