Fan vad jag xxxxx alla fb svin

Tallrot

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2009
Hoj
GSXR 1000 K10
Som bidrar till dom höga försäkringspremierna... Nu pratar jag inte om ärliga personer som faktiskt råkat ut för en olycka eller en stöld.. Utom om tex svinen som klotar sin hoj och sedan får den stulen..

Det kan omöjligt vara så att så många mc stölder verkligen är "riktiga" stölder

Köra som en idiot på gata ,klota hojen ta ut en ny på fösäkringnen. Det här händer flera gånger med samma personer som bor i min stad. Inte dem jag umgås med men , jag tycker inte det är så kul att betala deras hojkrascher hela tiden.

KL 08.15 idag så vaknade då du upp på fel sida! :D

Självklart så har du rätt i att många hojar anmäls stulna och försvinner efter ex. dikeskörning/omkulläggning utan personskador när hojen enbart haft trafik/halvförsäkring!

vad vill du uppnå med denna tråd TS????:va

mvh.T

Och vad är orsaken till att du tror just som du tror? :va Fick du dålig försäkringspremie när du kolla upp en hoj?

Att försäkringspremierna är höga för en Sporthoj är väl ingen nyhet för någon... Men när man hör handläggarna säga "dom här hojarna är ju inblandade i ganska mycket" Då ruttnar jag.. Självklart skall en hoj med mer effekt än kilo kosta att föesäkra, inget snack om saken, men om man kunde ta bort en stor del av fb så kanske "läs kanske" skulle premierna vara lite mer rättvisa..

Sen får du ta i beaktning att storstäder är en högriskzon, både när det gäller stölder och olyckor. Och klart FB tycker "Dom hojarna är inblandade i rätt mycket..." - det är ju sanningen.

Dagen du krashar hojen (om) så kommer du också ha bidragit till förhöjda premier, vare sig du vill det eller ej. Då finns det någon annan som tycker "Fan alla dom där jävla klantskallarna som ska klota. Jag har aldrig krashat men ändå ska jag få betala för det!".

Man kan dra en parallell till skatter som går till sjukvård. Är det bortkastade pengar bara för att du aldrig varit sjuk / nyttjat vården? :)

Last edited:
Utan att känna TS närmare kanske han vill väcka debatt om att de personer som vid upprepade tillfällen får en nyare hoj "stulen" eller med ett urverks precision hämtar ut en ny hoj fram emot höstkanten efter en "dikeskörning" faktiskt hjälper till att hålla försäkringsbolagens fokus på sporthojar och tvingar fram högre premier för oss alla.

Förvånad?

Personlig åsikt: I min umgängeskrets är jag förskonad från denna typ av "vanor" och skulle aldrig acceptera att stillatigande umgås med personer som inte bara tillämpade dessa metoder, utan dessutom öppet försvarade sitt handlande.

I stället försöker jag och flera med mig hävda att "normala" sakskador på bana och på grund av egen förskyllan, det fixar vi själva oavsett om försäkringen gäller eller ej. Det känns liksom lite bättre på det viset...:)

Men nu vet TS i alla fall att han inte är ensam om sin åsikt:tummenupp

...vad vill du uppnå med denna tråd TS????:va...

Sen får du ta i beaktning att storstäder är en högriskzon, både när det gäller stölder och olyckor. Och klart FB tycker "Dom hojarna är inblandade i rätt mycket..." - det är ju sanningen.

Dagen du krashar hojen (om) så kommer du också ha bidragit till förhöjda premier, vare sig du vill det eller ej. Då finns det någon annan som tycker "Fan alla dom där jävla klantskallarna som ska klota. Jag har aldrig krashat men ändå ska jag få betala för det!".

Man kan dra en parallell till skatter som går till sjukvård. Är det bortkastade pengar bara för att du aldrig varit sjuk / nyttjat vården? :)

Läs mitt inlägg en gång till!

Nu pratar jag inte om ärliga personer som faktiskt råkat ut för en olycka eller en stöld..

Nu pratar jag inte om ärliga personer som faktiskt råkat ut för en olycka eller en stöld..

Hur många procent oärliga tror du det finns då, 5-10% av olyckorna på sin höjd, knappast en thailandssemester billigare på din försäkring.

Det finns ju lika många såna här trådar som trådar där ni ska ha ut som mycket som möjligt för "sveda & värk" den dagen ni gått omkull.. 50k/ärr, minst. Sen ska man gärna ha fullt svenskt pröjs för hjälmen, som man beställde för halva pengen i Tyskland :fakta

Pengar in, pengar ut hos ett vinstdrivande bolag..
Jag är mer förvånad att det fortfarande går att försäkra en ny sporthoj (med mer än trafik) än att premien är hög.

Last edited:
Har länge tänkt på en sak, om alla skulle försäkra sin hojjar själv och inte skenförsäkra på sin gammelmormor tror ni premierna skulle sjunka då också för oss yngre?

Har länge tänkt på en sak, om alla skulle försäkra sin hojjar själv och inte skenförsäkra på sin gammelmormor tror ni premierna skulle sjunka då också för oss yngre?

Premierna skulle väl knappast sjunka.. summan av antalet skador borde ju då vara konstant..
Troligtvis skulle det väl bli ännu dyrare för unga förare (som statistiskt sett oftast är inblandade i olyckor ..och billigare för dom som faktiskt enligt FB kör säkrare...):tummenupp

Jag såg vad du skrev och jag håller med dig till 100%, ville bara förtydliga att det det drabbar alla oavsett om det är ett legitimt försäkringsärende eller inte. :)

Sen som Skäggo skrev så tror jag inte att det är någon majoritet av försäkringsärendena som är bedrägerier. Att dom är en bidragande faktor råder det nog ingen tvekan om, men att dom höga premierna helt skulle bero på bedrägeri är fel.

Last edited:
Premierna skulle väl knappast sjunka.. summan av antalet skador borde ju då vara konstant..
Troligtvis skulle det väl bli ännu dyrare för unga förare (som statistiskt sett oftast är inblandade i olyckor ..och billigare för dom som faktiskt enligt FB kör säkrare...):tummenupp

Jag har kommit på den klockrena lösningen på detta, och jag har kollat det med några advokater och enligt lagen så finns det inget som hindrar.

Det hela går ut på att man kollar upp en försäkring och säger att man är typ 50-100år.
Sen får du en premie tex 2000kr /år på "föraren" som då är "76"år

Och det är här som man kan kringgå lagen lite.

och jag har nu bara ca 2/3 kvar av o få detta lagligt.

Dvs jag är 25 idag men jobbar på o bli 76år så om 51 år så kan jag också få den billiga premien som sagt bara 2/3 kvar nu.

Och vad jag hört så är den svåra biten avklarad, nu ska det tydligen gå snabbare o nådit:banana

Lätt löst!

Det är bara att bilda nya försäkringsbolaget SPORTHOJ FÖRSÄKRINGS AB! :tummenupp

Med total transparens i de ekonomiska delarna.

Och eftersom alla känner alla blir det svårare att fuska.
Om man trots det försöker något füffens får man sitta
ensam på nästa sporthojsfesten, blir inte bjuden på öl
och får definitivt inte ligga. :gnissla

Så, skall vi börja skramla till aktiekapitalet? :tummenupp

Och det är här som man kan kringgå lagen lite.
och jag har nu bara ca 2/3 kvar av o få detta lagligt. Dvs jag är 25 idag men jobbar på o bli 76år så om 51 år så kan jag också få den billiga premien som sagt bara 2/3 kvar nu. Och vad jag hört så är den svåra biten avklarad, nu ska det tydligen gå snabbare o nådit:banana

Endera har jag eller du rökt alldeles för mycket braj till frukost,
för den där matematiken och juridiken fattade jag nada av. :3freak

/e

Last edited:
Lätt löst!

Det är bara att bilda nya försäkringsbolaget SPORTHOJ FÖRSÄKRINGS AB! :tummenupp

Med total transparens i de ekonomiska delarna.

Och eftersom alla känner alla blir det svårare att fuska.
Om man trots det försöker något füffens får man sitta
ensam på nästa sporthojsfesten, blir inte bjuden på öl
och får definitivt inte ligga. :gnissla

Så, skall vi börja skramla till aktiekapitalet? :tummenupp

Jag är med, bara jag får vara skadereglerare.:D

Om stöld är så stort, hade jag varit OK med om ett försäkringsbolag är tokbilligare än alla andra för att de inte täcker just stöld, så skulle jag välja det. Så länge man såklart har möjligheten att parkera säkert. Men om just stöld är en orsak till extremt höga premier så.

(jag vet att reperation är dyrt oxå)

Om stöld är så stort, hade jag varit OK med om ett försäkringsbolag är tokbilligare än alla andra för att de inte täcker just stöld, så skulle jag välja det. Så länge man såklart har möjligheten att parkera säkert. Men om just stöld är en orsak till extremt höga premier så.

(jag vet att reperation är dyrt oxå)

Stöld är ju en rätt liten del och då ligger ju väldigt många fb på hojar som vurpas och sen "stjäls" för att man bara hade halvförsäkring.

Så en försäkring utan stöld med TS ideologi borde ju bli nästan gratis.

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP