Falkenberg Testkörning MC

Skickade mail till fmk och fick detta svaret på vad som skall göras med hojen:

"Hej !
Man ska naja oljeplugg och broms ok tejpa lampor ta väck nummer plåten !
Mvh Annika kansliet Fmk"

Naja bromsoket inte loctite alltså

Skönt att de äntligen gör något åt alla krasher pga lös registreringsplåt, de har verkligen ställt till problem i gatgrupperna under de 15+ år jag kört där!!!

Ironi, om ngn lobotomerad inte fattade det...
 
Skönt att de äntligen gör något åt alla krasher pga lös registreringsplåt, de har verkligen ställt till problem i gatgrupperna under de 15+ år jag kört där!!!

Ironi, om ngn lobotomerad inte fattade det...

Det skulle kul vara att fråga Jesper hos smc hur många crasher på AK som beror på att oljepluggen eller bromsoket har lossnat. Jag tror att det är ganska få. ( Nu tänker jag på hojar som är tillverkade dom senaste 20 åren).
 
Årets första vurpa på asfalt avklarad då, och inte behövde jag åka speciellt långt heller :rofl
 
Så blir jag nekad att köra min gathoj 29/6 om jag inte najat oljeplugg och bromsok? Isåfall är det ganska otroligt :rofl:lol:4skrika
 
Så blir jag nekad att köra min gathoj 29/6 om jag inte najat oljeplugg och bromsok? Isåfall är det ganska otroligt :rofl:lol:4skrika

Ja risken finns iaf. Förra gången sa dom att dom skulle bli hårdare och hårdare allt eftersom. Gissningsvis slinker man igenom denna gången men nästa är nog mer tveksamt
 
Ja risken finns iaf. Förra gången sa dom att dom skulle bli hårdare och hårdare allt eftersom. Gissningsvis slinker man igenom denna gången men nästa är nog mer tveksamt

Problemet är att regelverket varierar beroende på arrangör. Det är bättre att skriva in detta i uthyrningsavtalet. Då gäller regeln för smc och privata arrangörer också. ( Gärna alla banägare gemensamt).
 
Ja risken finns iaf. Förra gången sa dom att dom skulle bli hårdare och hårdare allt eftersom. Gissningsvis slinker man igenom denna gången men nästa är nog mer tveksamt

Å andra sidan är det inte direkt något jättejobb att borra några hål och dra i lite najtråd förutsatt att det inte kommer en massa hittepå efterhand.
 
Problemet är att regelverket varierar beroende på arrangör. Det är bättre att skriva in detta i uthyrningsavtalet. Då gäller regeln för smc och privata arrangörer också. ( Gärna alla banägare gemensamt).

Det viktiga är att vara konsekvent och informera. När jag pratade med kansliet och därefter banchefen för ett par veckor sedan skulle plugg najjas och bromsar locktitas. Nu är det tydligen nya besked, och bromsar skall najjas med. Såvitt jag finner finns ingen klar och tydlig info om det än.

Det kommer att sluta illa det här.
 
Jag har funderat lite, de oljespill jag varit med om har berott på antingen motorer som blåsts eller vurpor utan motorskydd, aldrig några lossade bultar såvitt jag vet.

Var kommer önskemålen ifrån, är det någon saneringsstatistik eller något annat?
Krav på motorskydd kan jag definitivt skriva under på, dessutom är de lätta att montera och ger lite rejsig look vilket borde tilltala målgruppen.

Opps i dessa tider där RR-sektionen avgått och annat: jag klagar INTE, jag bara funderar.
 
Jag har funderat lite, de oljespill jag varit med om har berott på antingen motorer som blåsts eller vurpor utan motorskydd, aldrig några lossade bultar såvitt jag vet.

Var kommer önskemålen ifrån, är det någon saneringsstatistik eller något annat?
Krav på motorskydd kan jag definitivt skriva under på, dessutom är de lätta att montera och ger lite rejsig look vilket borde tilltala målgruppen.

Opps i dessa tider där RR-sektionen avgått och annat: jag klagar INTE, jag bara funderar.

Lossnande bultar hörde till en svunnen tid. Förr var det mycket vanligt p.g.a. vibrationer. På vissa enstånkor behöver man fortarande se upp med detta. Idag hade sådana problem föranlett ett återkallande enligt EU produktansvarsdirektiv på gathojar..

Skall man förebygga oljeläckage krävs najning av tryckrör, anslutningar mot oljekylare , oljefilter, ruturslangar. På bromssystemet finns en stor mängd banjobultar , bromsoksbultar. Till detta kommer en mängd anslutningar kring ABS / cbs enheter.

Ett slarvigt åtdragit oljefilter är lika allvarligt som en tappad plugg. Oljefiltret är trycksatt med 2-4 kp/ cm2 under körning.
 
Last edited:
Najad och klar. Sen kollar man väderprognosen för morgondagen......fan också!
Nu ser det ju ut som om vädret inte är med oss.

Men även om det varit bra väder hade du fått klara dig utan mig imorgon, att sitta dyblöt på en läktare i Assen var inte bra för mig - Sjukskriven och nerbäddad idag.......
 
Last edited:
Nu ser det ju ut som om vädret inte är med oss.

Men även om det varit bra väder hade du fått klara dig utan mig imorgon, att sitta dyblöt på en läktare i Assen var inte bra för mig - Sjukskriven och nerbäddad idag.......

Fy attans. Tänker på dig, men kul hade vi! :krama:krama
 
Det viktiga är att vara konsekvent och informera. När jag pratade med kansliet och därefter banchefen för ett par veckor sedan skulle plugg najjas och bromsar locktitas. Nu är det tydligen nya besked, och bromsar skall najjas med. Såvitt jag finner finns ingen klar och tydlig info om det än.

Det kommer att sluta illa det här.

Nån som var på Falkenberg igår och kan informera om vilka krav som ställdes på gathojarna till slut?
 
Onsdagskörning 17/5! :)

Någon nytt om vilka MC som är godkända i år?

Jag tänkte komma med min R1-15 helt original.
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top